Search This Blog

Wednesday, January 30, 2013

29 همین شماره مجله ماهیگیری ورزشی

29 همین شماره مجله ماهیگیری ورزشی 


هرچی میخوای اسمشو بزار (مجله ماهیگیری ، گاهنامه ماهیگیری ، نشریه ، کتاب ماهیگیری) این 29 شمارشه که داره انتشار میشه !، این مجله یا نشریه نه صفحه آرای داره نه ناشری نه سردبیری نه صاحب امتیازی نه دفتری داره نه گروه محقق ، حتی اسپانسرم نداره یه نفر شبانه روزی داره پشت این صحفه ها تلاش می کنه به نام ابی فیشر ، خودشم نمی دونه هدف اصلیش چیه فقط می دونه داره از کاری که می کنه لذت می بره و این جوری بیشتر به طبیعت و ماهیگیری نزدیک تر میشه . . .
این مطالب همان مطالبی می باشند که همیشه و همه روزه در وبسایت قرار می گیرند ، فقط برای دسترسی آسانتر به مجله تبدیل می شوند که دانلود آن راحت تر باشد .
در باره جلد مجله هم بگم به خاطر این عکس دوست عزیزم جناب آقای مهندس حسن دلفروش را بروی جلد این مجله  قرار دادم که ایشان برای تهیه موضوع مقاله ها خیلی زحمت کشیدن و من هم برای قدردانی از زحمت های این استاد عزیز یکی از عکس های ماهیگیری ایشان رو انتخاب و بر روی جلد این شماره قرار دادم .



لینک دانلود مجله ماهیگیری از سایت 4shared.com



لینک دانلود مجله های ماهیگیری از سایت persiangig.com







ارادتمند شما ابی فیشر

معرفی ماهی Atlantic salmon


Atlantic salmon

قسمت اول


Atlantic salmon شاه ماهی روخانه Cascapedia

سلام به دوستان عزیز یه مدته که دارم درباره ماهیگیری در کانادا تحقیق می کنم و دوست عزیزم جناب آقای مهندس حسن دلفروش هم در این مسیر من را خیلی راهنمایی می کنند تا اکنون هر مطلبی رو که بدست آوردم را در وبسایت قرار دادم و امروز با یکه رودخانه ای آشنا شدم که کلا مسیر مقاله نویسی من رو از این به بعد تغیر خواهد داد و این رودخونه به نام Cascapedia می باشد رودخونه ای که اقیانوس اطلس رو به استان کبک کانادا متصل می کنه و  منجرب ورود ماهی های Atlantic salmon به این رودخونه میشه که این اطلاعات شور و اشتیاقی رو در من ایجاد کرد که دباره به ماهیگیری امیدوار شدم و  حاضرم سالیان سال رو انتظار بکشم که شاید روزی موفق به ماهیگیری با فلای در رودخانه Cascapedia بشم .


رودخانه Cascapedia به خاطر ورد ماهی های Atlantic salmon به این رود معروف می باشد و این سالمون ها در وزن های مختلقی می باشند که تا وزن 24 کیلوگرم در این رودخانه صید شده  ، رودخانه Cascapedia به عنوان یکی از غنی ترین رودخانه های که در آن ماهی قزل آلا و جود دارد در استان کبک کانادا به رسمیت شناخته شده است.


در رودخانه Cascapedia علاوه بر رود ماهی های سالمون آتلانتیک ماهی قزل آلا و ماهی کپور و ماهی سفید نیز وجود دارد .


در ادامه مقاله به این نکته اشاره کردند که طبیعت بسیار زیبا و ماهیگیری خاص این رودخانه این محیط را یک جازبه گردشگری تبدیل کرده .
ماهی Atlantic salmon در آب های شور اقیانوس اطلس زندگی می کنند و صرفا فقط برای تخم گزاری وارد رودخانه های آب شیرین می شوند .


زمانی که ماهی سالمون اقیانوس اطلس وارد رودخانه ها برای تخم ریزی می شود حدود 40% از تخم های این ماهی توسط ماهی های قزل الا خورده می شود و بی دلیل نیست که ماهیگیران از تخم ماهی برای صید قزل الا در کانادا استفاده می کنند .
مهاجرت ماهی های سالمون آتلانتیک از ماه های March  و  Juneشروع می شود . و ماهی ها زمانی رو برای ورود به رودخانه انتخاب می کنند که سطح آب در یا بر اثر جز و مد به بالا ترین نقطه امکان رسیده باشه .


ماهی های سالمون آتلانتیک معمولا بین 71 تا 76 سانتیمتر طول دارند و وزن به میانگین 3 تا 5 کیلو دارند ولی رکورد صید سالمون آتلانتیک تا وزن 45 کیلو به ثبت رسیده .
این ماهی ها زمانی که وارد رودخانه های آب شیرین می شوند رنگ عوض می کنند و شکل بدن آنها دوکی شک می شود البته بیشتر در ماهی های نر و به رنگ قرمز تمایل پیدا می کنند و در ماهی های جوان تر خال های قزمط و آبی به وجود می آید و مسن تر ها لکه های سیاه به خود می گیرند.


زمانی که نوزاد های سالمون آتلانتیک از تخم بیرون می آیند تا بعد از زمان کنده شدن زرده از شکم آنها به شکار می پردازند و غذای اصلی آنها نرم تنان و بی مهرگان هست و یک ماهی سالمون آتلانتیک بالغ علاقه شدیدی به خردن بچه ماهی دارد . و حتی این سالمون ها علاقه شدیدی به خوردن تخم ماهی قزل الا دارند برای همینه که خیلی از ماهیگیران برای صید این دسته ماهی ها از تخم ماهی برای صید آنها استفاده می کنند . غذاهای رایج ترین ماهی سالمون آتلانتیک عبارتند از: caddisflies، blackflies، mayflies و stoneflies. و  . . .


ماهی های سالمون آتلانتیک بسیار جنگنده هستند و به دلیل زندگی در اقیانوس ها باله های بسیار قوی دارند حتی این ماهی ها یک باله غیره ارادی دارند برای شنا کردن این باله مثل قلب انسان هیچ وقت از تکان خورند خسته نمیشه  وباعث دائم شنا کردن این ماهی می شود
دوستان این مقاله بیشتر معرفی این گون ماهی بود و ابتدا اطلاعات مختصری از این ماهی رو به دست آوردیم و در آینده نزدیکه در باره تاکتیک های صید این ماهی صحبت خواهیم کرد  . . . .




شکر از مهندس حسن دلفروش از راهنمایی ها
ارادتمند شما ابی فیشر

لیدر در سیستم فلای Tenkara

لیدر در سیستم فلای Tenkara

سلام به دوستان عزیز با ادامه سیستم ماهیگیری Tenkara در خدمت شما هستیم در ابتدا در باره سیستم Tenkara  صحبت کردم و بعد از اون در باره بافت پشه ها و معرفی پشه های خاص این سیستم صحبت کردیم و تازه متوجه شدیم لیدر در سیستم  Tenkara هم یه بخش بزرگی در این سیستم رو تشکیل میده و در این مقاله به صورت مختصر به اون می پردازیم و از جناب آقای مهندس حسن دلفروش دوست عزیزم تشکر می کنم به خاطر راهنمای .
مقاله های مرتبط با سیستم تنکارا

سیستم ماهیگیری Tenkara



Floating Tenkara Line by Rigs



در هنگام ماهیگیری یا سیستم تنکارا ما هم می توانیم از پشه های رو آبی استفاده کنیم هم پشه های زیر آبی زمانی که ما از پشه های زیر آبی استفاده می کنیم یا لیدر ما به صورتی سنگینه که به راحتی زیر آب میره یا اونو به موادی آغشته می کنیم که راحت به زیر آب فرو بره ولی زمانی که ما از پشه های رو آبی استفاده می کنیم باید لیدر ما شرایطی داشته باشه که به زیر آب نره و قادر باشه به راحتی پشه را روی آب نگهداره . . . .


اکثر لیدر های سیستم تنکارا در بسته بندی های اماده در بازار وجود دارند که مثلا روی آن نوشته مخصوص ماهیگیری با پشه های رو آبی که لیدر کاملا شناور می باشد و به زیر آب نمی رود و به صورت رنگی می باشد و  دلیل رنگی بودن آن هم دید مستقیم ماهیگیر می باشد و جنس این لیدر ها فلوئوروکربن می باشد مواد بسیار سبکی که به زیر آب نمی روند . . .


در سایتی که این لیدر رو معرفی کرده بود به دیگر خصوصیات این لیدر پرداخته بود مثلا گفته بود که در هنگام پرواز دادن پشه ها در باد این لیدر به راحتی بدون هیچ تغیر مسیری حرکت خود رو ادامه بده و غیره البته می دونید که این لیدر هارو ما نمی تونیم به راحتی پیدا کنیم حتما باید پاشیم بریم ژاپن یه فروشگاه تنکارا اون جا این لیدر ها رو خریداری کنیم ولی به نظر من استفاده از یک نخ نایلون ظریف در لیدر هم می تونه پشه رو آب رو روی آب نگهداره فقط باید لیدر مقاومتی به پشه وارد نکنه و ما با حرکت سر چوب اجازه بدیم پشه با جریان آب حرکت کنه و هیچ مقاومتی به اون وارد نشده .

Tenkara Nymph Line by Rigs





کمی مسئله داره برام پیچیده تر میشه مثل اینکه هر تاکتیکی و هر پشه ای یه لیدر خواص خودشو داره مثلا در همین استفاده از پشه های Nymph در سیستم تنکارا از ریسه مخصوص این کار استفاده می کنند که چند تیکه می باشد و هر تیکه هم به یک رنگ می باشد و تیکه اول از رنگ زرد شروع می شود البته من دلیل رنگی بودن لیدرا اینجا متوجه نمی شوم ولی در اصل یه قانونی تو ماهیگیری وجود داره که زنگی بودن نخ ماهیگیری به ماهیگیر اجازه میده تا طعمه مصنوعی شو در آب دنبال کنه شاید حرکت پشه Nymph در زیر اب در جریان با این لیدر های رنگی به ماهیگیر اجازه میده که پشه خودشو و محل حرکت اونو در زیر آب دنبال کنه و بهترین موقعیت رو برای حرکت پشه Nymph انتخاب کنه در این ریسه بعد از رنگ زرد رنگ صورتی و  نارنجی قرار دارد .



الان که دارم مقاله رو میرم جلو تر خیلی از سئوالاتی که داشتم به جواب اونا رسیدم درسته در این لیدر از رنگ های متفاوتی استفاده شده که هر تیکه با یک گره به هم متصل شده که این گره ها مثلا می تونه یه گره بلود یا خونی باشه و این لیدر و این گره ها و این رنگ بندی ها به شما امکان میده که در هوای کمی تاریک و مه آلود ماهیگیری کنید و به راحتی لیدر خود را به بینید و با انعکاس نور در گره ها و در نخ لیدر به راحتی مکان حرکت نیمفت رو در زیر آب را دنبال کنید و در هوای افتابی که نخ های بی رنگ ناپدید میشوند این نخ های رنگی دیگه به ماهیگیر اجازه می دهد که دیده شود


 البته این رنگ بندی ها و گره ها می تونه فواید بیشتری داشته باشه که یکیش می تونه این باشه این گره ها در لیدر منجرب سریع فرورفتن لیدر در آب بشه زیرا در تاکتیک نمفت ها همه این دسته از پشه ها در زیر آب ماهیگیری صورت میگیره نیمفت ها همان لارو حشرات هستند که در کف آب زندگی می کنند .

Painted Tenkara Level Lines





نکته اساسی که در این لیدر ها به اون پرداختند دید ماهیگیر نصبت به لیدربوده و میزان درخشندگی این لیدرها و پیدا بودند اونا بوده و دورنگ نارنجی و زرد روشن رو معرفی کردند برای بهترین رنگ ها در لیدر برای مشاهده لیدر توسط ماهیگیری  


در این قسمت حتی ما امکان این را داریم که نخ های لیدر بی رنگ خودمان را رنگی کنیم ، در لیدر ها که اکثر سه تیکه می باشند سه سایز متفاوت نخ به کار می رود که اون نخی که به نخ فلای متصله کلف ترین سایز و اون نخ میانی  سایز متوسط و نخی که به پشه متصل میشه نازک ترین زخامت را دارند و دلیل این افزایش پرتاب لیدر و درست فرود آمدن اون بر روی سطح آب هست که شما می تونید با یک قلم نقاشی انهای به رنگ های زرد و نارنچی و پرتقالی رنگ دربیارید . جالبه حتی شما می توانید یک لیدر یک تیکه را با یک رنگ یکی در میون رنگ کنید مانند خط وسط خیابون ها تیکه تیکه .



چه جالب الان متوجه میشم اون حلقه نخ های که تو فروشگاه ای ماهیگیری شیراز می دیدم هفت رنگ بودند کاربردش چیه همیشه با خودم می گفتم خدا این نخ ها چرا اینجوریه چرا هر قسمتش یه رنگه ؟ الان متوجه شدم که اون نخ ها نخ های مخصوص لیدر برای دید ماهیگیر بوده جالبه .


نتیجه پایانی :
همیشه لیدر های نامرعی بهتر از لیدر های رنگی جواب می دهند ولی لیدر های رنگی هستند که فقط ماهیگیر قادر هست رنگ ان را به بینید و در زیر آب این لیدر ها برای ماهیان بی رنگ هستند . و نکته دیگر در لیدر های های چند تیکه این امکان رو ماهیگیر میده که به راحتی تیکه آسیب دیده رو تعویض کنه و به کل لیدر آسیبی نرسه و جند تیکه بودن لیدر ها و انتخاب سایز بندی وانها این امکان رو ماهیگیری می ده در هنگام پرتاب نخ روی هم نیوفته و نخ به صورت کاملا صاف در آب قراربگیره  و فرود خوبی داشته باشه. . .


تنکارا یه سیستم قدیمی ماهیگیر هست و این لیدر ها هم سیستم های قدیمی پیروی می کنه الان تو بازار لیدر های هستند یک تیکه که ابتدا و انتهای این لیدر ها یک سان نیست و ضخامت اون سمتی که به نخ فلای متصل میشه خیلی ضخیمه و اون قسمتی که به پشه متصل میشه خیلی باریکه و درجه بندی این نخ ها روی جعبه آن نوشته شده .

ای بابا درسته فنی بودن خیلی خوبه ولی با این شرایط ماهیگیری که ما داریم با یه لیدر هم پشه رو آبی کار می کنیم هم پشه زیر آبی هم نمفت هم استیمر البته اینو میشه هم پای تنبلی گذاشت هم خلاقیت .
هو یه چوب  تنکارا دست میگیری یه نخ فلای هم به اون متصل می کنی و یه لیدر معمولی راه میوفتی کیلومتر ها کنار رودخونه راه میری همه جای رودخونه رو تست می کنی انواع پشه ها رو تست می کنی حالشو می بری  . . . . . .  اونقدر هم که در بالا نوشته شده تنکارا پیچیده نیست .
تو پیاده کردن تاکتیک ها بد نیست یه بسته  اسپلیت شات (سرب های کوچک زیتونی) هم به همراه داشته باشیم . می وتنیم تاکتیک های زیادی رو با این اسپلیت شات ها پیاده کنیم . یکی از امکانات این اسپلیت شات ها اینه که لیدر و پشه رو بدون هیچ دردسری به زیر آب میبره . . . .

تشکر از جناب آقای مهندس حسن دلفروش از راهنمایی ها
ارادتمند شما ابی فیشر

Tuesday, January 29, 2013

Tenkara fly tying و چند تاکتیک ماهیگیری تنکارا


  Tenkara fly tying و چند تاکتیک ماهیگیری تنکارا


ما با یه سیستم ماهیگیری خیلی راحت و آسون فلای فیشینگ آشنا شدیم به نام Tenkara و دیگه بحانه ای نداریم بگیم که لوازمش گیر نمیاد و سیستم ماهیگیری پیچیده ای هست یا ما با این سیستم آشنا نیستیم  ، در یک مقاله که چند روز پیش در سایت قرار گرفت در باره نحوه کار با این سیستم آشنا شدیم و در این مقاله در باره نحوه بافت پشه و چند تاکتیک ماهیگیری آشنا میشیم . . .

مقاله ای که قبلا در باره سیستم ماهیگیری تنکارا نوشته شد

سیستم ماهیگیری Tenkara



اولش برام سخت بود که در باره پشه های مخصوص سیستم Tenkara صحبت کنم و حرفی برای گفتن نداشتم ولی بعد که تو اینترنت یه نگاهی به نحوه بافت این پشه انداختم متوجه شدم که اصلا بافت یک پشه تنکارا کار مشکلی نیست و خیلی هم ساده هست فقط یه پرو دور یه قلاب می پیچند و میشه پشه تنکارا به همین سادگی . . .







اصول ماهیگیری تنکارا به این صورته که تمام حرکت پشه در آب با سر چوب هدایت میشه و اصل و پایه سیستم ماهیگیری Tenkara بالا و پایین کردن پشه در آب می باشد که شکل پشه ها هم ایجاب می کنه که به این سیستم ماهیگیری انجام بگیره ولی این تنها راه ماهیگیری فلای تنکارا نیست .

اکثر تاکتیک های که ما در فلای فیشینگ داریم در این سیستم Tenkara هم می توانیم پیاده سازی کنیم مثلا پرتاب پشه  جمع کردن اون ، یا هدایت پشه با جریان آب ، یا استفاده از پشه های خشک یا  dry  در ماهیگیری . ..


اگه من باشم  تنکارا کار کنم تمام انرژیمو میزارم رو سیستم کششی یه پرتاب چند متری و بعد پشه رو زیر آب به سمت خودم هدایت می کنم به همین سادگی و مطمعنم که حتما جواب خواهم گرفت .
در این قسمت با چند تاکتیک ماهیگیری با پشه های با سیستم Tenkara آشنا می شوید

تاکتیک ماهیگیری drag-free drift


تاکتیک ماهیگیری not swinging a fly


تاکتیک ماهیگیری sinking your fly


در اینجا ما تصاویری داریم که خودشان بیانگر تاکتیک ماهیگیری می باشند و  به نظر من یه تصویر آموزشی بهتر از نوشتن چند صحفه در باره یک تاکتیک می باشد .


ولی این اصل ماهیگیری رو فراموش نکنید ماهی های مهاجم در صورتی به پشه حمله می کنند  که پشه شما در حال حرکت باشه یا مخالف آب یا موافق آب به هر حال حرکت طعمه ماهی مهاجم رو تحریک به حمله می کنه .





تشکر از جناب آقای مهندس حسن دلفروش از راهنمایی ها
ارادتمند شما ابی فیشر

Vedder river steelhead fishing in april

Vedder river steelhead fishing in april So so lucky only 5 minutes from home I could still head out the river. I’m so thankful and grateful ...