Search This Blog

Thursday, February 28, 2013

یک برگ از خاطرات یک ماهی نگیر

یک برگ از خاطرات یک ماهی نگیر


سکوت همه جای دریاچه رو فرا گرفته بود ، تمام نگاهم به انعکاس نور روی نخ های ماهیگیرم بود که تو این آرامش دریاچه می درخشیدند مثل تارهای عنکبوت و می دیدم انعکاس تصویر مرغابی ها را روی آب که دسته جمعی در حال مهاجرت بودند ، اون دسته پرنده ها هم رفتند و من وسکوت دریاچه باقی ماندم ، به اندازه ای همه جا آروم بود که می تونستم تعداد ضربان قلب خودمو احساس کنم یا متوجه صدای بال زدن حشرات در دورو برم باشم ، تو این حین بود که از خودم پرسیدم کجاه هستم وبرای چی اینجا هستم و جوابی برای قانع کردن خودم پیدا نکردم و گیج  و سرگردان با گلوی بقض گرفته چشمامو با دستام مالیدم تا بتونم حالمو تو اون زمان عوض کنم ، داشتم به این فکر می کردم که چرا تو سرزمین مادریم نیستمو وچرا از خانه و کاشانه ام هزاران کیلومتر دور شدم و مسیری رو آغاز کردم که پایانش برام نامعلومه ، قطرات آب در حال سقوط بر روی زمین بودند ، نه هوا آفتابی بود و ابری در کار نبود این قطرات رو من به وجود اورده بودم که از گونه هام داشتن  سرازیر می شدند ، با صدای جرقه فندکم لحظه ای سکوت دریاچه را به هم زدم و دود سیگار بود که اون لحظه می تونست منو آروم کنه  . . . .
تو این افکار و تنهای های که دارم فقط یه نفر بود که با اون احساس تنهایی نمی کردم اون چیزی بود که روی حافظه من حکاکی شده بود ، تنها دوسته تنهایام چیزی جزء ماهیگیری نبود .
وقتی که حالم بد میشه و ناخوش میشم کسی تو این دنیا جزء ماهیگیری نمی تونه دوای منو پیدا کنه و وقتی که ماهیگیری می کنم فکر می کنم دارم وارد دنیای دیگه میشم که تو اون دنیا سرما و گرما رو احساس نمی کنم ، شب و روز برای معنایی نداره ، متوجه گزران وقت هم نمی شم ، فقط این مهمه که دارم از لحظه لحظه زندگیم به وسیله طبیعت و ماهیگیری لذت می برم ، می خوام آدم آزادی باشم و کاملا بیخیال زندگی باشم و از کنار مشکلات به راحتی بگزرم ، نصف عمرمونو با استرس و افکاری که داشتم از بین رفت و این نصف دیگشو بزار برای خودمون خوش باشیم ، نه دیگه می خوام فضانورد بشم نه مهندس نه کار خونه دار ،  می خوام یه آدام کاملا عادی باشم که یه کار کاملا معمولی داره و برای خوش زندگی می کنه وبه عشقو حالش می پردازه ، این شخصیتی که من به دنبالشم یه آدمی هست کاملا ساده با یک زندگی کاملا یکنواخت که همیشه منتظر یه فرصته که بند پوتینشو محکم به بنده و بزنه به دل طبیعت . . .
فکر کنم این آرزو دیگه آرزوی بزرگ و دست نیافتنی نباشه که نتونم بهش برسم و مثل دیگر آرزو های که یه زمانی داشتم ، من برای خودم زندگی می کنم .
البته کجارو دیدی شاید رسیدم کانادا و زبان فرانسویم فول شد دیدی جو زده شدم رفتم دانشگاه و تمام درسارو ترکوندم و یه دکتر شدم J البته یه دکتر ماهیگیر و اون موقع بهم میگن dr ebi fisher
ارادتمند شما ابی فیشر

شما اگه جای من بودید چه راهی رو در پیش می گرفتید ؟


دیروزماهیگیری بودم و هنوز خستگی ماهیگیری رو دارم احساس می کنم با اینکه الان سر کارم هستم و ساعت ها سرپا ایستادم ولی تنها منبع انرژیم به خاطر برنامه ماهیگیری خوبی که دیروز داشتم بود واقعا روز خوبی بود و ماهی های زیادی رو صید و رها سازی کردم واقعا برام لذت بخش بود که ماهی قزل الای به وزن دوکیلو گرم رو صید و رها سازی می کردم.

معرفی ماهی قزل الای بروک Brook trout

معرفی ماهی قزل الای بروک Brook trout


سلام به دوستان عزیز ماهیگیر فارسی زبان سرتاسر دنیا ،  امروز با معرفی ماهی قزل آلای بروک Brook trout در خدمت شما دوستان عزیز هستیم ، راستش خود من هم فقط یه اسم از این ماهی بلدم و فقط چنتا عکس دیدم که زیرش نام ماهی نوشته شده بود و اطلاعات زیادی ندارم و می خوام با تحقیقاتم و ترجمه های که انجام می دم و فیلم های ماهیگیری که مشاهد می کنم و بر اساس این پژوهش ها مقاله ای درباره Brook trout بنویسم هم خودم این ماهی رو خوب بشناسم هم به شما دوستان عزیزی که مثل من اطلاعات زیادی درباره این ماهی ندارید معرفی کنم و تشکر از دوست خوبم آقای دلفروش از راهنمایی ها در زمینه معرفی این ماهی . . . .


ماهی قزل آلای بروک رو در اکثر جاها به نام brook (speckled) trout قزل الای خال دار  یا squaretail می نامند که جزعی از خانواده salmon ها شناخته می شود ، ماهی قزل آلای بروک Brook trout در رودخانه های بزرگ و کوچک و در دریاچه ها و برکه ها و حتی در دریا زندگی می کند وبقای زندگی این ماهی به میزان دمای آب و میزان اکسیژن آب دارد.

ماهی قزل آلا بروک بومی به یک منطقه وسیعی از شمال شرقی امریکا هستند، اما به تدریج محدود به ارتفاعات جنوب در کوه های آپالاچی به شمال گرجستانو در کانادا از شرق حوضه خلیج هادسون و در دریاچه بزرگ سنت لارنس و بالای رودخانه می سی سی پی تا آنجا که به شرق آیووا پراکنده شده هست.

ماهی قزل آلای بروک در دمای آب  1 تا 22°C زندگی می کند. ماهی قزل آلای بروک به رنگ سبز مایل به قهوه ای می باشد و بر روی بدن ماهی نقطه های قرمز رنگی وجود دارد که توسط هاله آبی احاطه شده که این خال ها در امتداد پهلوهای ماهی  رخ می دهد

شکم و باله پایین ماهی قزل الای بروک به رنگ قرمز هستند، دوم با لبه های سفید رنگ است. اغلب شکم ماهی قزل آلا های بروک به رنگ قرمز و نارنجی می باشد و به خصوص ماهی های قزل آلای جنس نر این رنگ ها بسیار قرمز یا نارنجی تر می شوند در هنگام فصل تخم ریزی و جفت یابی.

گونه ماهی قزل آلای بروک به حداکثر طول 86 سانتی متر می رسد و حداکثر وزن 6.6 کیلوگرم (14.5 پوند) می رسد.

یک ماهی قزل الای بروک Brook trout به میزان 7 سال عمر می کند وگزارش های درباره ماهی قزل الای بروک ثبت شده هست که این ماهی تا سن 15 سالگی هم مشاهده شده . نمونه ای از ماهی های قزل الای بروک در زیستگاه های کالیفرنیا وجود دارندکه طول ماهی ها از 25 تا 65 سانتی متر می رسد و وزن از 0،3 به 3،0 کیلوگرم  متفاوت است.

ماهی قزل آلای بروک از سخت پوستان، قورباغه و دوزیستان دیگر، حشرات، نرم تنان، ماهی های کوچکتر، بی مهرگان، و حتی پستانداران کوچک آبزی مانند موش و پرندگان و مارماهی کوچک تغذیه ی کند .

خوب دوستان اطلاعاتی رو بدست آوردیم که تا حدود زیادی این ماهی رو شناختیم و در ادامه مقاله مختصری در باره صید ماهی قزل آلای بروک می پردازیم . . .

ماهی قزل الای بروک Brook trout بین ماهیگیران ورزشی اهمیت فراوانی دارد الل خصوص علاقمند ان به ماهیگیری فلای فیشینگ .

دقیقا نظر من هم همینه و در ادامه مقاله نوشته شده به دلیل کاهش جمعیت آزاد ماهیان و الل خصوص ماهی قزل الای بروک Brook trout صید این ماهی با روش های غیر از روش های ورزشی کار غیره مقولی به حساب می آید و ماهیگیران باید با سیستم های به صید این ماهی به پردازند که ماهی بر اثر صدمات از بین نرود و یکی از بهترین روش ها و سیستم های ماهیگیری صید Brook trout سیستم فلای فیشینگ می باشد .

دوستان عزیز در ادامه مقاله به اطلاعات جالبی رسیدم که به اونا می پردازیم

 

قزل الای ببری Tiger trout

 

همیشه ماهی های قزل الای brook trout  و brown trout رو با هم اشتباه می گرفتم که قبلا در باره ماهی brown trout یا قزل الای قهوه ای مفصلا مقاله نوشتیم و این ماهی رو معرفی کردیم و در این مقاله هم درباره  brook trout   داریم صحبت می کنیم و در این قسمت مقاله آمیزش و تولید مثل اینو دوماهی با هم می پرزدازیم . . .

درسته ماهی brook trout  و brown trout در زیستگاهای طبیعی قادر به جفت گیری با هم می باشند که از این دو ماهی قزل الای به وجود می آید به نام Tiger trout که به نام قزل الای ببری معروف می باشد واقعا خیلی جالبه با یه مقاله  معرفی یک ماهی پیش رفتیم و الان خیلی از اطلاعات دیگه برای ما باز شد و ما با چند گونه دیگر این قزل آلا ها آشنا شدیم که یکشیم همین قزل الای ببری Tiger trout که از آمیزش و تولید مثل دو قزل الای brook trout  و brown trout به وجود می آید.

ماهی های قزل الای ببری Tiger trout در طبیعت به ندرت متولد می شوند ولی به دست انسانها و محققان این ماهی های تولید شدند با کمک به آمیزش دوماهی brook trout  و brown trout  در مراکز مصنوعی پرورش ماهی ها .

تولید قزل الای ببری Tiger trout که علاقمندان زیادی دارد این ماهی و بسیار محبوب می باشد و این ماهی در زیستگاه های طبیعی بسیار سریع رشد می کند .


قزل آلای  Splake

 

خوب مثل اینکه داستان داره پیچیده تر و جالب تر میشه مثل اینکه ماهی قزل الای بروک بغیر از ماهی قزل الای قهوهای می تونه با قزل الای lake trout یا همون قزل الای دریاچه ای هم تولید مثل و  آمیزش داشته باشه که ثمره این زندگی شیرین و زیبا قزل الای به نام Splake می باشد .

خوب به پایان یک مقاله دیگر رسیدم وهمچنان داستان ادامه دارد  . . . .

من هم مثل تمام خوانندگان این مقاله اولش مقاله هیچی از ماهی قزل الای بروک نمی دونستم و الان که به انتهای مقاله رسیدم و بارها اونو مطالعه کردم اطلاعات مفیدی رو بدست اوردم که اگه اسم این ماهی های Splake ، Tiger trout و brook trout   رو جای با اون مواجه شدم یا دیدم یا شنیدم یا گرفتم علامت تعجب تو سرم به وجود نیاد. و در انتها بگم که دوستانی که علاقه به مطالعه این مقاله های روزانه هستند همگی این مقاله ها هر ماه در مجله ماهیگیری ورزشی این سایت منتشر می شود .
مقاله های بیشتری درباره معرفی ماهی ها مطالعه کنید


تشکر از دوست خوبم آقای دلفروش از راهنمایی ها

ارادتمند شما ابی فیشر

Wednesday, February 27, 2013

یه تجربه ماهیگیری با کپور های کراس 2013.2.27

یه تجربه ماهیگیری با کپور های کراس 2013.2.27
 
 

سلام دوستان عزیز دلو زدیم به دریا و رفتیم ماهیگیری ، مهم نبود اونجای که ماهیگیری می کنم  اردک ماهی دومتری داشت یا فقط ماهی های کولی مهم این بود که داشتم می رفتم ماهیگیری ، داشتم از آپارتمان نشینی برای ساعاتی خارج می شدم . . . .

با دوچرخه رفتم و یه سفرنامه تصویری هم تهیه کردم که در همین پست مشاهده می کنید. الان فصل زمستونه و دریاچه هم هوای سردی داره و تنها ماهی های دردسترس این دریاچه هست ماهی های کراس می باشند ، که نوعی کپور کوچیک هست و با لوازم ماهیگیری که خریدم کم کم دارم به استقبال صید ماهی اسبله میرم . . . .

در صید ماهی های کراس از چوب و چرخ فلای فیشینگ استفاده کردم و از یک شناور کاملا کوچک قابل پرتاب با نخ فلای فیشینگ و از طعمه طبیعی لارو حشرات و کرم ماگوت استفاده کردم طول لیدر رو حدود دومتر و شناور هم حدود 10 سانت بالای قلاب قرار دادم چون ماهی ها کاملا رو آب به طعمه حمله می کردند. . . .

هوا که گرم بشه و وزش باد ها هم کمتر بشه به راحتی این کراس هارو با حشرات مصنوعی میگیرم و فکر نکنم کار مشکلی باشه . . . ..

روز خوبی بود جای شما دوستان خالی  فقط هدفم صید ماهی نبود وکارهای دیگه هم کردم از ما دیگه گذشت ، برای من ماهیگیری یعنی همین کنار دریاچه نشستن و به صدای طبیعتی که دورو ورم هست رو گوشت دادن ، فقط همین . . . .
  


 

ارادتمند شما ابی فیشر

ماهی استیل هد

  ماهی استیل هد وقتی در استان برتیش کلمبیا کانادا ماهیگیری می کنی همه    به دنبال رویای صید ماهی استیل هد هستند  این ماهی از اقیانوس آرام وا...