Search This Blog

Saturday, March 30, 2013

نظر شما در مورد ساخت مستند های ماهیگیری چیه؟

نظر شما در مورد ساخت مستند های ماهیگیری چیه؟

سلام به دوستان عزیز مدتیه که شروع کردم سفرنامه های ماهیگیری تهیه می کنم که به صورت ویدیو هست البته بیشتر جنبه نمایشی داره تا آموزشی و حتما این کارو ادامه می دم . . . 
می خوام نطر شما رو بدونم در باره نحوه ساخت این فیلم ها و آیا مایلید این فیلم ها طولانی تر و آموشی شود ؟
با ورد من به کانادا حتمی این فیلم ها و اموزش ها رنگ بوی دیگه ای میگیره ؟






fly fishing by ebi fisher برنامه ماهیگیری فلای فیشینگ 2013.3.30

fly fishing by ebi fisher برنامه ماهیگیری فلای فیشینگ 2013.3.30


برنامه ماهیگیری در تاریخ 2013.3.30 به روایت تصویر

برنامه ماهیگیری در تاریخ 2013.3.30 به روایت تصویر













ارادتمند شما ابی فیشر

Friday, March 29, 2013

انتشاره شماره جدید مجله ماهیگیری ورزشی 2013.3.29

انتشاره شماره جدید مجله ماهیگیری ورزشی 2013.3.29

 



لینک دانلود مجله های ماهیگیری ویژه نامه معرفی ماهی از سایت persiangig.com








ارادتمند شما ابی فیشر

Thursday, March 28, 2013

نکاتی برای مراقبت از چوب و چرخ و نخ فلای



نکاتی برای مراقبت از چوب و چرخ و نخ فلای
Tips For Rod, Reel And Line Care part
  


سلام بهاری به دوستان عزیزم و ماهیگیران عزیزی که تو این چهارفصل طبیعت همیشه دلشوووون بهاریه و همیشه سایه لطف اونا بالای سر من بوده و همیشه با حمایت هاشون دلگرمی شده برای فعالیت های اینجانب و تشکر ویژه از دوست مهربان و خونگرمم آقای دلفروش که با راهنمای های خودشون مسیر مطالب و مقاله های اینجانب رو تغیر دادنند و انشا الله همیشه با راهنمای های دوست عزیز هم من و هم شما دوستان بتونیم اطلاعات مفیدی رو از ماهیگیری به دست بیارید . . . 


در این قسمت از مقاله ما نکات ساده وکلیدی رو در رابطه با نگهداری چوب و چرخ و نخ فلای آشنا میشیم که منجرب طول عمر بیشتر تجهیزات می شود.
در ماهیگیری های که ما انجام میدیم همیشه لکه های روی چوب و چرخ و نخ به جای می مونه که ممکنه روند ماهیگیری مارو کمی با مشکل به وجود بیاره یا شکل ظاهری سیستم ماهیگیری ما رو دچار مشکل کنه که این آلودگی ها و لکه ها می تونه گردو غبار یا حتی لکه های که از نمک آب یا هر چیز دیگری روی سیستم ماهیگیری ما به وجود بیاره  . . .


درسته که چوب های ماهیگیری فلای از مواد ضد زنگ و تیتانیوم ساخته شده ولی با قرارگیری در دماهای بالای یا ماهیگیری در رطوبت بالا و آب شور و هر چیز دیگر منجرب به وجود آمدن لکه های روی بدنه چوب ماهیگیری و دسته آن می شود و حتی این لکه ها روی موتور و چرخ دنده های آن و ورد ماسه و شن به درون موتور ماهیگیری در هنگام ماهیگیری منجرب بهم خوردن تاکتیک ماهیگیری می شود مثلا در صید ماهی های بزرگ گاهی اوقات موتور ماهیگیری ما مجبوره که با آخرین سرعت و با گردش خود نخ فلای رو آزاد کنه ولی در زمانی که کثیفی ها و وردو گردو غبار و لکه ها روی چرخ دنده های موتور فلای منجرب درست کار نکردن موتور فلای میشه و ماهیگیر به مشکل روبه رو میشه . . . 


چوب فلای اکثر به صورت تیکه ای می باشد که تعداد اونها 4 عدد هست حالا اگه در محل اتصال این تیکه چوب ها به هم سنگ ریزه و یا لکه های برجسته ای وجود داشته باشه به مرور زمان در هنگام فیکس کردن این تیکه ها به هم منجرب ایجاد زدگی برروی چوب می شود و باعث به وجود امدن خط روی بدنه چوب ماهیگیری می شود و این زده گی ها و خط ها روی چوب فلای در هنگام جنگندگی با ماهی و حتی پرتاب یا کشش های ساده چوب منجرب شکسته شدن چوب فلای میشه و اینو دیگه همه می دونند که تجهیزات فلای به سادگی به دست نمیاد و با به وجود آمدن نکات ریزی مثل تمیز کردن و رعایت نکردن انها شما به سادگی تجهیزات ماهیگیری خودتان را از دست می دهید . .  .
حالا گذشته از صید ماهی و نکات ایمنی و طول عمر لوازم ماهیگیری یه ماهیگیر فلای یه حس عاطفی با تجهیزات ماهیگیری خودش داره که با نگهداری و رعایت کردن اصول سیستم ماهیگیری و تمیزی به موقع اون رابطه قوی تری بین ماهیگیر و تجهیزات اون به وجود میاد که من این حسو خیلی دوست دارم و با محبت تمام لوازم فلای خودمو تمیز می کنم مثل اینه می مونه که زمانی که دارم چوب و چرخ فلای خودمو تمیز می کنم دارم همسر خودمو نوازش می کنم . . . 



قسمت اول مراقبت از چوب های فلای
توجه داشته باشید راه های زیادی وجود دارد که یک چوب ماهیگیری صدمه به بینه و بشکنه مثلا در هنگام حمل و نقل یا قرارگیری چوب لای در ماشین یا قرارگیری چوب ماهیگیری زیر پای ماهیگیر یا در هنگام جنگندگی با ماهی یا پرتاب های نادرست و برخورد اون با درو دیوار یا شاخه درختان البته این نکته رو در نظر بگیرید که چوب های ماهیگیری گران قیمت مقاوم به فشار و کشش هستند نه ضربه و راه رفتن روی انها یا کوبیدن آنها به درو دیوار . . . 


در این این قسمت مقاله ها در باره خراش های کوچکی روی چوب فلای صحبت می کنیم که از تمیز نکردن چوب های فلای به وجود میاید و این خراش های کوچکی که منجرب شکسته شدن چوب فلای می شود.
بعد از هر برنامه ماهیگیری شما می بایستی چوب فلای خود را شسته و یا با یک حوله مرطوب ویه حوله خشک تمیز کنید قبل از قرار دادن چوب ماهیگیری در قلاف یا کیف خودش ، اگه در آب شور فلای کار کردید حتما بعد از ماهیگیری باید چوب فلای خودتونو بشورید و خشک کنید و در کیف قرار دهید و گرنه اگه چوب خیس با آب شور رو در کیف خودش قرار بدید باعث خوردگی حلقه های چوب و از بین رفتن اونا میشه و در محل اتصال چوب ها جرم به وجود میاد که یا چوب در هم متصل نمیشه یا به سختی به هم وصل میشه و منجرب به وجود امدن خراش های زیاد روی چوب فلای شما میشه پس حتما بعد از ماهیگیری تمیز کردن چوب فراموش نشه . . .


حتما هر چند وقت یک بار حلقه های چوب فلای خودتونو چک کنید و آنها رو با پنبه ای تمیز کنید و اگه آسیبی در حلقه ها مشاهده شده حتما باید سریع حلقه تعویز گردد دقت کنید گفته شد با پنبه زیرا با عبور دادن پنبه خشک از حلقه های چوب فلای و با گیر کردنه رشته های پنبه به حلقه ما متوجه می شویم که حلقه چوب ماهیگیری ما مشکل دارد. . . 


دسته چوب فلای رو می تونیم با کمی الکل تمیز کنیم و لکه های  روی آن را از بین به بریم و حتی باعث از بین رفتن روزنه های دسته می شود که به مرور زمان باعث جذب اب و خراب شدن آن می شود .


ما می توانیم چوب فلای رو با آب ولرم و صابون و یه اسفنج نرم بشوریم و با استفاده از یک مسواک تمام گرد و غبار روی چوب رو از بین به بریم . . .


با یک سمباده ظریف و با استفاده از صابون مارمی تونیم به آرامی روی دسته اصلی فلای که از جنس چوبه رو تمیز کنیم و مواظب باشیم که روی اون خراشی نندازیم . . . 


اگه بر روی دسته چوبی فلای روزنه های به وجود آمده ما می تونیم به راحتی با استفاده از بتونه یا رنگ طبیعی یا مخلوطی از خرده چوب پنبه و woodglue پر کنیم . . 



برای محل اتصال راحت تر چوب ها به یک دیگر می تونیم از پارافین شمع استفاده کنیم و کمی از شمع رو به سرچوب ها به مالیم . . . 


قسمت دوم مراقب از چرخ فلای


در قسمت اول مقاله ما آموختیم که چگونه ما از چوب های با ارزش فلای خودمون نگهداری کنیم و در این مقاله در باره نگهداری از چرخ فلای صحبت می کنیم  . . . 


در صید ماهی قزل الا چرخ ماهیگیری نقش خیلی کمتری نصبت به چوب در صید ماهی ایفا می کند ولی این به این معنا نیست که چرخ یا موتور فلای نقشی ندارد یا قیمتش پایین تر است نصبت به چوب فلای و یا ارزش حفظ آن نصبت به چوب فلای کمتر است .


در فلای آب شور موتور های فلای نقش خود را به خوبی ایفا می کنند و در کل یک موتور فلای حکم مخزن نخ را دارد و ما در نگهداری اون نباید چشم پوشی کنیم .
کار مشکلی نداریم فقط کافی هست که نکات زیر رو رعایت کنید و انجام بدید.


بعد از هر برنامه ماهیگیری فقط کافیست که موتور رو در اب تمیز و شیرین فرو به برید و آنرا به چرخانید که کاملا رسوبات و گلو لای و شن و ماسه از ان خارج شود ، البته فراموش نکنید چرخ فلای رو تو هر آبی فرو نکنید مثلا در اب شور دریا یا آبی که منجرب رسوب روی جداره موتور و درون اون میش یا آب گلالود یا همین آب لوله شهر قم خودمون که هرچی باهاش میشوری کثیف تر میشه و آبش گچ و نمگ و دها هزار املاح دیگه داره  . . .


همیشه سعی کنید چرخ فلای خودتونو در محله خودش قرار بدید دور از ضربه و هر گونه رطوبت دائمی ، هیچ وقت موتور فلای رو درون شن های ریز و ماسه ها قرار ندهید زیرا ورود این سنگ ریزه ها به درون موتور فلای باعث جام کردن و از کار افتادن چرخ فلای می شود و روی چرخ دنده های درونی آن خراش می اندازد .


بعد از هر برنامه ماهیگیری چرخ فلای رو آب تمیز و  ولرم بشورید و بعد از هر برنامه ماهیگیری که قصد داریم مدت طولانی ماهیگیری نکنیم نخ فلای رو از روی موتور باز کنیم و کاملا شسته و تمیز و بعد کمالا خشک کنیم و آن را در مکان خود قرار دهیم .

 

هر چند مدت یک بار حتما چرخ را گریس کاری کنید البته به اندازه کافی و سعی کنید در مکان های مورد نیاز گریس رو بمالید البته فراموش نکنید همین گریس های اضافی و کثیفی های ان منجرب جذب شن و ماسه و گردو غبار می شود  . .. 
برای تمیزی بیشتر موتور فلای می تونیم از آب ولرم و یک مسواک و مواد شوینده استفاده کنیم . . . 

قسمت سه مراقبت از نخ فلای

در قسمت یک و دو من توضیح دادم نحوه صحیح نگهداری چوب و چرخ فلای را و در این قسمت به نحوه نگهداری از نخ های فلای می پردازیم  . . . .
نخ های فلای یک عمر محدود دارد ولی یک قطعه بسیار کاربردی هست در تجهیزات ماهیگیری فلای ما و تنها رابطه بین ماهیگیر و ماهی محصوب می شود ، برای دست پیدا کردن به یه برنامه فلای ایده آل و زیبا ما نیاز داریم نخ فلای داشته باشیم تمیز ونرم و صاف که در ادامه مقاله به این نکات می پردازیم .


یکی از مشکلاتی که خیلی از ماهیگیران الل خصوص خود من با اون خیلی وقت ها دستو پنجه نرم می کنم در هم گره خوردن نخ فلای من هست که به Bird's nest معروف هست گره ای که شبیه به لونه پرنده می مونه. . .
دلایل زیادی وجود داره که نخ فلای آسیب به بینه و ایجاد شکستگی و یا پیچ افتادن در نخ فلای بشه مثلا گیر کردن نخ فلای در سنگ و گلو لای یا حرارت زیاد یا پرتاب های نادرست و گیر کردن در شاخه برگ های درختان و یا حتی تابش اشعه یو وی و حتی الاینده های شیمیای که وارد روخونه ها شدند ممکنه به نخ فلای شما صدمه وارد کنه . . .


شرکت های تولید کننده نخ های فلای موادی رو در نخ ها به کار می برند که منجرب نرمی و شناوری نخ فلای در آب میشه ولی صدمات که ذکر شد منجرب از بین رفتن این خصوصات نخ فلای میشه و این وظیفه ماهیگیره که از صدمات وارد به نخ فلای جلوگیری کنه و تنها راهش نگهداری و تمیزی به موقع نخ فلای می باشد که از صدمات وارده به نخ جلوگیری کنه . . . .
همان گونه که گفتیم عمر یک نخ فلای محدود می باشد ولی نحوه نگهداری از ان منجرب می شود که طول عمر نخ به حد اکثر برسد و اگه یک ماهیگیر در نگهداری از لوازم فلای خود بی اهمیت باشد حتی طول عمر نخ فلای اون حتی استفاده از یک فصل ماهیگیری کمتر میشود .


اگه نکات زیر رو رعایت کنید عمر نخ فلای شما بیشتر خواهد شد و  کمترین صدمه رو در ماهیگیری ها برای نخ فلای شما به وجود می آید.
بعد از هر برنامه ماهیگیری حتما نخ فلای خود رو بشورید قبل از خشک شدن مخصوصا در اب شور که روی نخ ماهیگیری شما بلور های نمک به وجود می اید و منجرب پوسیدگی نخ فلای شما می شود .


حتما هر مدت یک بار مخصوصا بعد از ماهیگیری آب شور نخ فلای خود را در مایع آب صابون گرم برای چند دقیقه قرار بدهید تا مواد و لکه ها و جرم ها از بین به رود.
توجه داشته باشید از هر مواد شوینده ای برای شسته شدن نخ فلای استفاده نکنید زیرا باعث کش امدن یا از بین رفتن لایه روی نخ فلای می شود برای همین فقط از صابون استفاده کنید .


امکان دارد پیچ و تا زیادی روی نخ فلای شما به وجود بیاید و بهترین راه حل از بین بردن این پیچ و خم ها در نخ فلای کشیدن نخ بین انگشت می باشد و راه حل جلوگیری سوخته یا بریده نشدند انگشت استفاده از یک پارچه برای گرفتن نخ و کشیدن نخ لای انگشت می باشد تا نخ به صافی ایده آل خود برسد .
زمانی که نخ فلای مرطوب می باشد ان را در محیط های در بسته قرار ندهید زیرا منجرب ایجاد نوعی کپک در نخ فلای می شود که در این زمان نخ فلای شما به پایان عمر خود نزدیک شده .


زمانی یک ماهیگیر فلای کار فرانسوی بعد از جنگندگی یک ساعتی با یک ماهی تن اون ماهی رو از دست داد و ماهی فرار کرد و همه گفتند توف به این شانص ولی با بر رسی بیشتر ماهیگیر متوجه شد که شانص و اقبال دستی در فرار ماهی نداشت بلکه بی احتیاتی خود ماهیگیر بوده که منجرب فرار ماهی شد زیرا قلابی که ماهیگیر استفاده کرده بود اثرات زنگ زدگی در قلاب و جود داشته و دلیل فرار ماهی و شکسته شدن قلاب معلوم شد پس اگه ماهیگیر نکات اولیه و نگهداری لوازم ماهیگیری خود را رعایت می کرد هیچ وقت اون ماهی رویایی رو از دست نمی داد . . .
یه مقاله دیگه به سر رسید و به دانش و اطلاعات ماهیگیری من افزوده شد و تشکر از دوست عزیزم آقای دلفروش به خاطر اهمیت به مسئله آموزش ماهیگیری به هموطنان عزیزسرتاسر دنیا . . . 

ارادتمدن شما ابی فیشر

Vedder river steelhead fishing in april

Vedder river steelhead fishing in april So so lucky only 5 minutes from home I could still head out the river. I’m so thankful and grateful ...