Search This Blog

Friday, May 31, 2013

درجستجوی ماهی اسبله

درجستجوی ماهی اسبله



سلام دوستان عزیز ماهیگیر امید وارم هر کجای این کره خاکی هستید همیشه تو تمام مراحل زندگی خودتون موفق باشید و با یک مقاله دیگه به نام در جستجوی ماهی اسبله در خدمت شما هستیم . . .
یادمه از اسبله فقط یه اسم شنیده بودم و چنتا عکس دیده بودم تا اینکه یه سفر ماهیگیری به شمال کشور داشتم به دریاچه های آلاگل و آلما گل که اونجا برای اولین بار به کنار دریاچه ای رفتم که ماهی اسبله داشت و واقعا حس خوبی داشتم که کنار دریاچه ای بودم که تو اون دریاچه ماهی اسبله وجود داشت . . .
الان دارم تو شهری زندگی می کنم که حرف اولو ماهی اسبله می زنه و امتیاز صیدش از ماهی قزل آلا و کپور بیشتره و هر جای که یه سد یا دریاچه وجود داره حتما ماهی اسبله توش زندگی می کنه برای همین نا خوداگاه من هم به صید این ماهی علاقه شدیدی پیدا کردم و تا به الانم ماهی های اسبله زیادی گرفتم درسته ماهی های بزرگی نبودند ولی به هرحال ماهی اسبله بودند ماهی های که یه زمانی آرزوی دیدنشونو از نزدیک داشتم و در این مقاله با تاکتیک های جدید صید این ماهی به روش مردمان ماهیگیر ترکیه صحبت می کنیم . . .
ماهی هدفم ما ماهی اسبله هست ماهی که در دریاچه زندگی می کنه و اکثرا در هوای تاریک به گردش و خردو خراک می پردازه و اکثراماهیگیرا اونو در شب میگیرن البته صید اون در روز هم امکان پذیره . . .
ماهی اسبله به دلیل اینکه چشمان کوچک و تا حدودی فکر کنم نابینا داره و دارای سبیل های بزرگ و زیادی هست بیشتر از حس بویایی برای بقای خودش و حرکت و غذا خوردن استفاده می کنه برای همین براش فرقی نداره شب به دنبال غذا بگرده یا روز . . .
اینجا ماهی اسبله رو با طعمه های مثل ماهی شبیه به ماهی کولی یا سالوک یا همون زالو و سولجان که به فارسی میشه کرم خاکی میگیرن . . .
ریسه به صورتی بسته می شود که دو انشعاب که به سر اونا قلاب بسته می شود در ریسه وجود دارد و سرب اکثرا در انتهای ریسه قرار دارد و این ریسه همون ریسه کفخواب ساده خودمونه که برای کپور استفاده می کردیم فقط تنها فرق این ریسه که اونو خیلی متمایز تر می کنه استفاده یک شناور بزرک بین ریسه و نخ اصلیه که کل ریسه رو در کف آب به صورت عمود نگهه میداره . . .
فقط همین شناوره نظر منو به خودش جلب کرده و جالبه تو تجربه های کسب کردم که خودم تازه فهمیدم ماهی اسبله طعمه خودشو از میون آب بهتر میگیره تا کف آب برای همین یه شناور گنده برای بالا آوردن طعمه ها از کف آب استفاده می کنند تازه خیلی ها هم مثل خودم با شناوری این ماهی رو میگیرن ، با کاسی البته هدفم از نوشتن این مقاله صید ماهی های اسبله بزرگه که کنار آب نمیان و با سیستم انتظاری و  پرتاب با این ریسه صید می شوند . . .
ماهی اسبله یه ماهی کاملا درنده هست درسته تحرکش مثل ماهی قزل آلا نیست ولی رو آب اردک یا کبوتر زنده رو می بلعه و برای صید کبوتر به کنار آب به عمق کم میاد . . .
ماهی اسبله تا وزن 100 کیلوگرم به راحتی میرسه برای همین صید این ماهی خیلی هیجان داره.
اگه کرم بر سر قلاب استفاده می کنید برای صید ماهی اسبله باید تعداد کرم های که سر قلاب می زنید زیاد باشد و کرم ها تازه و زنده تا زیر آب هم بود تولید کند هم دستو پا بزنند و جلب توجه کنند و اگه زالو رو برای صید ماهی اسبله استفاده می کنید باید طوری سر قلاب بزنید که زالو نمیره و کاملا آزاد دستو پا بزنه برای همین زالو رو سوسیسی سر قلاب نمی زنند چون می میره . . .
نخی که برای صید این ماهی استفاده می کنند تو مایه های سایز 45 تا 60 می باشد.
فکر کنم برای شروع این مقاله خوب باشه حتما در آینده نزدیک و با کسب تجارب و اطلاعات بیشتر مقاله های بیشتری می نویسم و منتظر باشید
این مقاله ها در هر ماه در مجله ماهیگیری ورزشی رایگان منتشر می شود و شما می توانید رایگان آنها را دانلود کنید
ارادتمند شما ابی فیشر
ترکیه 31.5.2013

روش جدید صید ماهی کپور با سیستم طعمه پاش



روش جدید صید ماهی کپور با سیستم طعمه پاش



سلام دوستان همون طوری که قول دادم هر سیستم ماهیگیری که یاد بگیرمو حتما دربارش می نویسم و مدتیه با سیستم جالب طعمه پاشی برای صید ماهی کپور آشنا شدم که در باره اون می نویسم . قبلا با طعمه پاشی و ساخت طعمه پاش منجمد که با یخ درست می شد دربارش نوشتیم که روش جالب بود و این سیستم طعمه پاشی با طعمه منجمد متصل به ریسه مشکلاتی داشت مانند کاربرد نداشتن در هوای خیلی گرم و دسترسی نداشتن به یخچال برای منجمد کردن مواد در یه لیوان و در این سیستم طعمه پاش جدید که ترک ها اونو کوسبه می نامند طعمه های رو منجمد نمی کنند بلکه فشرده می کنند و این طعمه پاش جامد زمانی که در زیر آب قرار میگیره کم کم با آب حل میشه و باز میشه . . .
این کوسبه ها اکثرا موادش ذرته و برای همین رنگ و بوی خوبی رو داره این ذرت های سالم و خورد شده رو با موادی مخلوط می کنند و  احتمالا می پزن و در مکعب های فشرده می کنند و این مکعب ها و مواد اون از هم باز نمیشه و فقط با قرار گیری در زیر آب حلی می شود و بو و مواد آزاد می کند . . .
حالا طعمه پاش کوسبه فقط مواد خاص و شکلش خاص نیست و ریسه های که به اون بسته می شود هم جالب هست تعداد زیادی قلاب مثلا چهار عدد با انشعاب های کوتاه به دور این ذرت فشرده شده بسته میشه اونم با نخ تابیده و به سر اونا ذرت مصنوعی میزنن و تعداد هم ذرت طبیعی و با اون ماهی  کپور صید می کنند روش جالبیه .
در این روش جالب شما موفق میشید با طعمه مصنوعی شبیه به ذرت و یا مهرهای کوچک متصل به قلاب ماهی صید کنید ، زمانی که این طعمه پاش فشرده کف آب میوفتد کم کم با آب حل می شود و بو و مواد خرده ذرت را آزاد می کند و به دلیل انشعاب های کوتاه ریسه در اطراف طعمه پاش مواد دقیقا کنار قلاب ها که به سر اونا ذرت طبیعی و ذرت مصنوعی متصل هست قرار می گیرد و ماهی های کپور با مشاهده این مواد و بوی انها به سمت آنها کشیده می شوند و با مکش دهان خود سعی در خوردن این مواد را دارند که به اشتباه قلاب ها را  می مکند و ماهی صید می شود.
این طعمه پاش ها یا کوسبه ها به دو روش به ریسه متصل می شوند که در روش اول وسیله آماده ای هست که یک پیچ مرکزی دارد و طعمه پاش آماده ذرت به اون متصل می شود و یک سوراخ در مرکز این ذرت فشرده قرار دارد که این ریسه به این ذرت پیچ می شود و چهار انشعاب ریسه که سر انها قلاب قرار دارد به این ریسه متصل می شود و طول انشعاب ها  5 تا 8 سانت میباشد و در روش دوم طعمه پاش ذرت مستقیم به خود نخ بسته می شود و به دلیل دارا بودن شکل مکعب شکل راحت ما می توانیم این ذرت را به نخ متصل کنیم و تعداد ریسه ها و انشعاب های قلاب هم می توان 4 عدد باشد به طول همان 5 تا 8 سانت که می توانیم سر دوتا از قلاب ها ذرت طبیعی بزنیم و سر دوتای دیگر ذرت مصنوعی.
اینجا تو ترکیه تو اکثر لوازم ماهیگیری ها این کوسبه های آماده وجود دارد و ما به راحتی می تونیم با قیمت کم اونارو تهیه کنیم ولی اگه من این طعمه ها در دست رسم نبود حتما خودم درست می کردم و با مواد متفاوت   . . . . .
این مقاله ها ماهیانه در مجله های رایگان اینترنتی منتشر می شود

ارادتمند شما ابی فیشر

Thursday, May 30, 2013

آموزش ماهیگیری با سیستم کاسی

آموزش ماهیگیری با سیستم کاسی



سلام به دوستان عزیزم در این مقاله با سیستم ماهیگیری کاسی در خدمت شما هستم تجارب ماهیگیری تو ایرانون تموم شد و حالا نوبت تجارب ماهیگیری تو کشور ترکیه هست ، سیستم ماهیگیری که خودم تازگی با اون آشنا شدم و تو این شهری از ترکیه که زندگی می کنم مثل شمال کشور ایران عزیزمون خودمون سیستم کاسی یکی از اصلی ترین سیستم ماهیگیری این شهر و وکشور به حساب میاد و به خاطر همین من هم نا خوداگاه با این سیستم ماهیگیری آشنا شدم و اطلاعاتی که به دست اوردمو در اختیار شما میزارم . . .
چوب های کاسی یکی از ساده ترین سیستم های ماهیگیری که هر ماهیگیر می تونه اونو به سادگی تهیه کنه و به ماهیگیری به پردازه یک سیستم کاسی متشکل شده از یک چوب که به صورت تلسکوبی می باشد و مثل آنتن باز و بسته می شود و در این سیستم هیچ موتور ماهیگیری وجود ندارد و متراژ یک چوب کاسی می تواند بین دومتر تا 11 تا 12 متر باشد که میانگین طول چوب های کاسی 7 متر می باشد و نخ مستقیم به سر چوب کاسی وصل می شود و طول نخ می تواند به اندازه طول چوب باشد و در این سیستم حتما در ریسه باید از شناور استفاده شود . .. 

  
سیستم کاسی / ابی فیشر نویسنده مقاله 

با سیستم کاسی ما می توانیم ماهی های متنوعی راصید کنیم از قبیل انواع کپور ماهیان ، اسبله ، انواع ماهیان رودخانه ای و ماهی قزل آلا  . . .
طول ریسه می تونه نصبت به عمق آب متغیر باشه و معمولا طول ریسه از یک متر می باشد تا چند متر . . .
در ریسه ما می توانیم از یک یا دو قلاب استفاده کنیم و برای بهتر فرورفتن قلاب ها و ریسه در عمق آب از  سرب زیتونی استفاده کنیم و سایز قلاب هم نصبت به ماهی هدف انتخاب می شود و سرب هایزیتونی آن دسته ازسرب های کوچیک میباشد که یا روی نخ پرچ می شود یا مثل دونه یا مهره نخ از تو سوراخش رد میشه.
در هنگام ماهیگیری ما باید احتیات کنیم در مکان های که سیم برق در بالای سرمان و جود دارد چوب کاسی که بلند هست به این سیم ها بر خورد نکند و اگه این اتفاق بیوفتد منجرب برق گرفتگی و مرگ ماهیگیر می شود زیرا حلقه های این چوب های کربنی مثل ترانس ولتاژ برق رو زیاد می کند و به ماهیگیر منتقل می کند و تا کنون گزارش های زیادی از برق گرفتگی و مرگ ماهیگیران در کشور عزیزمون گزارش شده هست .

  
سیستم کاسی / ابی فیشر نویسنده مقاله

پر تاب های بلند در سیستم کاسی معنای ندارد و ماهیگیری در همین ابتدای ساحل انجام می شود و میانگین پرتاب خوب می توان تا 7 یا 8 متر انجام شود.
خود من تا کنون با سیستم کاسی موفق به صید ماهی کپور معمولی و کپور کراس و ماهی اسبله شدم .
در سیستم کاسی ما می توانیم از انواع طعمه ها استفاده کنیم مانند خمیر ساده و کرم .
زمانی که ماهی صید می شود اندازه آن زیاد بزرگ نباشد ما می توانیم با خود چوب ماهی را بلند کرده و از آب بیرون بیاوریم ولی زمانی که ماهی  صید شده بزرگ باشد ما نمی توانیم با چوب ماهی رو بلند کنیم و از آب در بیاوریم این کار منجرب شکسته شدن چوب کاسی می شود چوب رو به عقب خود هدایت می کنیم و با گرفتن نخ ماهی بزرگ صید شده رو از آب در می آوریم .
سیستم ماهیگیری به این صورت می باشد که تمام نگاه ماهیگیر به شناور می باشد و  با نوک خوردن طعمه ماهیگیر چوب کاسی رو در دست می گیرد و آماده ضربه زدن می شود و زمانی که ماهی شناور رو به پایین آب کشید ماهیگیر سریع به چوب ضربه می زند و ماهی رو صید می کند و در غیره این صورت ماهی فرار می کند .
شناور ها در نخ اصلی قرار می گیرد و کاملا متحرک می باشند البته به اندازه ای که با فشار دست ماهیگیر بالا و  پاین بشود در نخ اصلی تا ما به راحتی بتوانیم طول ریسه رو تغیر بدیم در عمق های متفاوت .
ریسه و نخ اصلی به این صورت بسته می شود نخ اصلی به سر چوب کاسی بسته می شود و سپس در نخ اصلی شناور قرار میگیرد و بعد از اون نخ اصلی به دوراهه یا هرز گرد متصل می شود و نخ ریسه و باید مد نظر داشته باشیم همیشه نخ اصلی ذخامت زیادی دارد مثلا نخ 50 و این نخ ریسه هست که نخ ضریف تری انتخاب می شود و بعد از اتصال نخ لیدر به دوراه در انتهای نخ لیدر قلاب بسته میشود.
صندلی هم نقش مهمی در سیستم ماهیگیری کاسی دارد زیرا ماهیگیر تمام مدت کنار آب هست و نزدیک چوب و یا چوب در دستانش هست برای همین نشستن روی صندلی منجرب این میشه که ماهیگیر خسته نشه .
این مقاله ها هر ماه در یک مجله رایگان ماهیگیری ورزشی منتشر میشود
ارادتمند شما ابی فیشر


Sunday, May 26, 2013

Denizli Tavas Akyar Köyü baraji balık tutma / yayın balığı

Denizli Tavas Akyar Köyü baraji balık tutma / yayın balığı



رفتیم دریاچه ای که دقیقا آدرسش میشه ترکیه / دنیزلی / تواس / آکیار / اکیار کوی / اکیار بارژ .
تو این دریاچه ماهی کپور معمولی ، کپور آینه ای ، ماهی زردک ، زرپر ، اردک ماهی ، کپور کراس ، پن فیش ، اسبله ، کولی زندگی می کند درسته من همه این ماهی هارو نگرفتم و ندیدم ولی اولین تجربه صید پن فیش رو داشتم خیلی لذت بخش بود و همه ماهی هارو با سیستم کاسی گرفتم و در این برنامه کراس و کپور و اسبله و کولی زیادی صید و رها سازی شدند . . . .
































Vedder river steelhead fishing in april

Vedder river steelhead fishing in april So so lucky only 5 minutes from home I could still head out the river. I’m so thankful and grateful ...