Search This Blog

Friday, April 24, 2009

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان
 
می خواستم در مورد دریاچه پریشان مطلبی بنویسم و دوستان را با توجه به نزدیکی ایام سال نو بیشتر با جاذبه های گردشگری این دریاچه بی نظیر آشنا کنم ، دیدم دریاچه پریشان  تبدیل به کویر پریشان شده !؟
 دریاچه پریشان در 12 کیلومتری کازرون قرار دارد ( داشت) و در مقاله زیبایی که آقای مهندس عبدالرضا سامانی در سایت تخصصی ماهیگیری ورزشی آورده اندبطور کامل تشریح گردیده است.( جا دارد همین جا عرض سلام و ادب خدمت ایشان داشته باشم زیرا خود من از طرفداران خواندن مطالب بسیار آموزنده و مفید سایت مزبور بودم و چندین بار نیز تلفنی از راهنمایی و توضیحات ایشان استفاده کرده ام ، هر چند مدتهاست دیگر خبری از مقالات جدید آقای سامانی  نیست ، امیدوارم  همیشه سلامت و پیروز باشند)
عید نوروز سال 1381 در سفری که به جنوب داشتم از دریاچه پریشان به اتفاق خانواده بازدید کردیم. کنار دریاچه مقر مرکزی سازمان حفاظت از محیط زیست و تعدادی ساختمان همراه با محوطه ای زیبایی به چشم می خورد ، طبق معمول لوازم ماهیگیری هم که پشت خودرو همراهم بود و برای اخذ مجوز به دفتر محیط زیست مستقر در آنجا مراجعه کردم ولی با پاسخ منفی آنان و اینکه ماهیگیری در اینجا ممنوع است برخورد کردم. چاره ای نبود باید از خیر ماهیگیری میگذشتم ، به پیشنهاد همراهان قایقی اجاره کردیم تا برای صرف ناهار از عرض دریاچه گذشته ودر  محلی دنج  استراحت کنیم و گشت وگذاری هم در کنار دریاچه داشته باشیم. چشمتان روز بد نبیند که تا کمی از ساحل دور شدیم با تعداد بیشماری ماهی مرده  باد کرده ( عمدتا کپور معمولی در سایز های مختلف) که بر روی آب شناور بودند بر خورد کردیم. شاید بتوان گفت تقریبا سطح دریاچه را در بعضی نقاط پوشانده بودند. موضوع را از قایق ران جویا شدم او نیز این اقدام را به تعدادی از اهالی نا آگاه منطقه که با سم اقدام به کشتن ماهی ها برای صید آنان کرده اند نسبت داد. واقعا صحنه بسیار ناراحت کننده و نا خوشایندی بود،  چطور این کار در دریاچه ای که تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد انجام شده بود نمی دانم؟ خلاصه دیدن این همه ماهی  قتل عام شده خاطره ای تلخ و از یاد نرفتنی برای من شد.
صحبت از سم شد ، یادم  می آید مدتها قبل در سفرماموریتی که به منطقه شوشتر ( دیمچه ) در خوزستان داشتم و طبق معمول نیز در فرصتهای استراحت در رودخانه های آن منطقه ماهیگیری کردم با روش بعضی از افراد نا آگاهی که با سم ماهیگیری میکردند از نزدیک برخورد کردم ، آنان داخل بطریهای خیلی بزرگ شیشه ای مواد سمی را پر میکردند و بعد روزنه ای کوچک در نوک بطری ایجاد و بطری بزرگ حاوی سم را در جریان  آرام آب رودخانه  قرار میداند و بعد از مدت زمانی که نمیدانم چقدر بود به مرور و بطور مستمر با ورود سم به داخل آب تعداد بیشماری از موجودات آبزی را از بین می بردند و با این کار تعدادی ماهی  آلوده به سم را جهت فروش در بازار به مردم از همه جا بی خبر می گرفتند . ما هم مانده بودیم چکار کنیم ، آنها را نصیحت  کنیم یا به ماموران محیط زیست که در آن منطقه دور افتاده نبودند خبر بدهیم...؟؟
بگذریم و برویم سراغ دریاچه ( کویر) پریشان و دیدن عکس های  مربوط به آن و گفتن این نکته که :
اگر ما قدراین نعمت های الهی را میدانستیم و در حق آن جفا نمی کردیم چه بسا که اراده خداوند نیز درایجاد ویا جبران این خشکسالی بگونه ای دیگر بود....

No comments:

Post a Comment

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر