Search This Blog

Saturday, June 29, 2019

پیش سفرنامه‌ماهیگیری صید تارپون با سیستم‌فلای فیشینگ قسمت ۱

پیش سفرنامه‌ ماهیگیری صید تارپون با سیستم‌ فلای فیشینگ قسمت ۱

تقریبا ۲ سال پیش بود که به خرید اولین ست تخصصی چوب و چرخ فلای فیشینگ‌ کلاس سنگین آبشور رفتم‌ ،
همچین‌ هزینه خریدش برام راحت نبود ولی با تمام‌
علاقه ای که داشتم باید این‌کارو‌ می کردم ،
چوبی انتخاب کردم بسیار مقاوم به همراه‌چرخ بسیار قوی

مدل چوب G.Loomis NRX Saltwater
مدل چرخ Nautilus Silver King



وقتی عکس چوب و چرخ در فیسبوکم‌ قرار دادم کامنت از طرف یکی از پیشکسوتان فلای فیشینگ آبشور کانادا دریافت کردم‌ و متوجه شدم‌‌ چه کار عجیب غریبی و بزرگی انجام دادم

چوب چرخ به دلار آمریکا خیلی زیاد نبود ، چوب حدود ۹۰۰ دلار و چرخ حدود ۷۰۰ دلار و نخ حدود ۱۰۰ دلار ولی به دلار کانادا مبلغ ها کمی زیاد شد 

و چوب بعد از مالیات‌ حدود ۱۲۰۰ دلار و چرخ به همراه
نخ بعد از مالیات حدود ۱۲۰۰ دلار شد

واقعا دنیای فلای فیشینگ بسیار بزرگ‌ و‌گسترده هست اگر بخوام بر گردم عقب تر داستان اولین فلای فیشینگ آبشور در ایران تعریف کنم ماجرا به این صورت بود که من در جنوب ایران‌ متولد شدم ، درسته هیچ وقت دسترسی به مناطقی که ماهی خال قرمز بومی ایران بود رو نداشتم و یا هیچ وقت به صید اردک ماهی به شمال ایران نرفتم ولی همیشه یک‌‌ پام در خلیج فارس بود و از بچگی سالی دو یا سه بار در آب شور خلیج فارس ماهیگیری می کردم و اولین تجربه ماهیگیری من از همون دوران کودکی با گرفتن‌ ماهی در چاله های آبی که توسط جزر و مد به و جود امده بود شروع شد

وقتی برای اولین بار با سیستم‌فلای فیشینگ به صید ماهی به خلیج فارس رفتم‌ واقعا هیچ‌اطلاعاتی در دنیای مجازی و جود نداشت که بتونم راهنمای بگیرم و یا از کسی اطلاعاتی بگیرم و من شروع به ماهیگیری با فلای فیشینگ در سواحل مختلف و جزیره های مختلف خلیج فارس پرداختم

بعد ها کارم در ترکیه و کانادا ادامه دادم و دامنه فعالیت های ماهیگیری فلای آبشورمو فقط به خاطر کیفیت بالای ماهیگیری آبشور در کشور های آمریکایی میانی ادامه دادم و اولین‌تجربه فوق حرفه ای فلای فیشینگ آبشورمو روی قایق در اقیانوس آرام سمت‌ مکزیک انجام دادم

الان که به بک‌گراند فلای فیشینگ آبشور خودم‌ نگاه می کنم باید فراتر از همیشه دنبال هدف های بزرگ باشم
و هیچ وقت‌ نخواستم‌ یک شبه ره صد ساله را برم تا اینکه در جستجوی ماهیگیران بزرگ‌ کانادا از طریق ماهیگیر مورد علاقم خانم‌ آپریل با خانم دیگری آشنا شدم به نام کتی واتسون و اتفاقی در پیگیری هایم در شبکه های اجتماعی دوبار موفق به ملاقات این فرد در ماهیگیری شدم و بعد ها متوجه شدم ایشان در حال تشکیل گروهی برای فلای فیشینگ‌ آبشور هستند و سفری به کاستاریکا برای صید تارپون های قول پیکر با سیستم فلای فیشینگ در حال برنامه ریزی هستند

باید راستشو بگم من نمی خواستم یک دفعه قدم بزرگی در فلای فیشینگ آبشور بردارم و هدفم اول می خواستم در یکی از شهر های مکزیک برای صید تارپون های کوچک اقدام‌ کنم ولی قسمت این شد به فکر کاستاریکا بیوفتم و هدفم رو دها برابر بزرگتر بگیرم

با‌ پیگیری های که کردم متوجه شدم هنوز دوجای خالی در این‌گروه برای ثبت‌نام وجود داره !
با ایمیلی که به خانم کتی واتسون زدم از شرایط ثبت نام با خبردار شدم که حدود ۵۵۰۰ دلار آمریکا هزینه ثبت نام‌ این تور ماهیگیری و پیوستن به گروه فلای فیشینگ بود که به مبلغ دلار کانادا حدود ۷ هزار دلار می شد ! تمام‌سعی تلاشم‌کردم‌ به این‌ تیم بپیوندم و سرانجام‌ موفق شدم‌ این‌ کارو بکنم می دونم‌ مبلغ بسیار زیادی و از همه‌ مهم‌ تر صید تارپون قولپیکر هم با فلای فیشینگ کار مشکلی ولی فکر می کردم اگر این‌ کارو نکنم‌ احتمال به خاطر ناراحتی و فکر زیاد سالیان سال با خودم درگیر خواهم‌ شد و من معمولا کاری انجام‌نمی دم ولی اگه تصمیم‌ گرفتم‌ انجام بدم‌ تمام سعی تلاشمو می کنی به هدفم‌ برسم ،چیزی در ذهن‌من به عنوان نتوانستن‌ وجود نداره و تعریف نشده , شاید اگر خودم شخصا برای ماهیگیری و سفر به کاستاریکا اقدام‌ کنم هزینه ماهیگیریم‌خیلی کمتر بشه ولی واقعا با راهنما های حرفه ای ماهیگیری رفتن مسیر خیلی به هدف کوتاه می کنه ، مثل تجارب فلای فیشینگ که در کشور مکزیک به دست آردم حدود ۵ بار به کشور مکزیک سفر کردم تا فهمیدم‌ چی به چی هست ولی اگر یک بار با یه تیم‌ متخصص به یک‌ماهیگیری بریم‌ مساوی دها بار سفر تنهایی هست , من‌ تمام‌ هزینه سفر کاستاریکارو پرداخت کردم و اون وقت‌تازه فهمیدم‌چه کار مهمی کردم‌ چون خانم کتی واتسون فقط میزبان برگزاری تور بود و پشت ماجرا یک‌ کمپانی گردن گلفت فلای فیشینگ کانادا قرار داشت که باید قرارداد با اون کمپانی امضا می کردم و این کمپانی با باشگاه فلای در کاستاریکا قرارداد داشت و باید قرارداد آنها را هم امضا می کردم و از همه مهم‌تر یکی از مشهور ترین فلای فیشر من های دنیا به نام‌ کاپتان‌ مارک‌ مارتین مسئول راهنمای ماهیگیری ما در این سفر هست , اصلا باورم‌نمیشه تا دیروز فیلم فلای فیشینگ کاپتان‌مارک رو در فستیوال فیلم‌فلای فیشینگ‌ تماشا می کردم و از هیجان ناخون انگشتانم رو می جویدم و با دیدن کار های ایشان‌ مو‌ بر تنم‌ سیخ‌می شد و الان شانس یک هفته ماهیگیری با قایق را با ایشان دارم  , ایشان یکی از مشهورترین فیلم های صید کوسه ماکو در فلای فیشینگ به تصویر کشیدند ,  واقعا باید برای کار های بزرگ ریسک‌ کرد

یک لیست‌ از لوازم‌مورد نیاز این سفر به من داده شده که باید تهیه‌ کنم مثل یک مجله می مونه و همه‌‌چیز در آن توضیح داده شده که‌ چی می خوریم تا چی باید بپوشیم و حتی رنگ‌پشه های که باید به همراه داشته باشیم , تا به الان‌این سفر بیش از ۱۰‌هزار دلار پای من آب خورده , واقعا لیست عجیب غریبی از این سفر روبه رو شدم ، از به همراه داشتن ست چوب و چرخ فلای فیشینگ‌ یدک بگیر تا کیف مخصوص و کفش مخصوص ماهیگیری در ساحل , قربونش برم اسم فلای فیشینگ‌هم‌میاد تمام مبلغ های ۴ برابر میشه , برای مثال یک‌ حلقه حدود ۳۰متری نخ لیدر برای تارپون حدود ۶۰ دلار قیمتش و یک حلقه نخ بکینگ حدود ۵۰ دلار تهیه کردم , نخ فلای فیشینگ مخصوص ابشور برای تارپون که باید چنتا حلقه هم یدک داشته باشم هر حلقه حدود ۱۳۰ دلار هست , کیف ضد آب و کفش مخصوص ابشور هم‌که دیگه واویلا , البته لوازم‌ مثل چوب و چرخ باشگاه فلای در کاستاریکا اجاره می دهد نیازی نیست چهار ست که گفتن تهیه کرد ولی من تا چوب و چرخ خودم‌ نباشه راضی نمی شم
حدود ۱۰۰ دلار آمریکا دپازیت یک روز اجاره یک ست‌چوب و چرخ فلای فیشینگ‌ هست به همراه روزی حدود ۴۰ دلار مبلغ اجاره , ما دونوع ماهیگیری قراره انجام‌ بدیم یکی با قایق و دیگری از ساحل دریا برای صید سه گونه ماهی اصلی تارپون و ماهی پرمیت و بون فیش , ماهیگیری تارپون را از قایق انجام‌میدیم که طبق قرارداد باشگاه نیاز به دو ست کامل چوب فلای فیشینگ‌ بین‌کلاس ۱۲ تا ۱۴ هست و ماهیگیری ساحلی برای صید ماهی پرمیت و بون فیش نیاز به‌ دو ست کامل چوب فلای فیشینگ بین کلاس ۸ تا ۱۰ هست.
من‌ تا به الان دو ست چوب کلاس ۱۲ تهیه کردم به همراه یک چوب کلاس ۸ و اگر هم‌ چوب های فلایم در هنگام صید ماهی به مشکل برخورد از خود باشگاه چوب و چرخ اضافی اجاره می کنم

فیلم های زیادی برای آماده سازی روحی خودم از فلای فیشینگ صید تارپون در کاستاریکا تماشا کردم ، ماهی تارپون ۱۰۰کیلوی با فلای فیشینگ واقعا مهارش سخته البته با هر سیستم‌ماهیگیری دیگر هم‌همین جور هست

البته‌ منم‌ ادم‌ کم‌ تجربه ای نیستم و سالیان ساله تجربه فلای فیشینگ ابشور رو دارم وحتی تجربه بسیار ارزشمند فلای فیشینگ روی قایق در اقانوس آرام با کلاس ۱۲ و می دونم‌چقدر سخته پرتاب با کلاس سنگین روی امواج دریا و تکان های قایق , همین‌ تجارب بسیار منو خوشحال و امید وار می کنه , بیشترین‌ پرتابی که ما در ابشور استفاده می کنیم پرتاب Double haul هست و باید این‌ پرتاب را بیشتر تمرین کنم‌البته به نظر من‌ پرتاب در فلای فیشینگ‌ مثل دوچرخه سواری هست و یاد که‌ گرفتی هیچ‌ وقت فراموشت‌ نمیشه , الان‌دیگه تقریبا ماه جولای هستیم و آخرای ماه بعد با یک‌تیمی که تقریبا نصف اون دختر ها تشکیل میدن مشرف میشیم به نقطه مورد نظر و قول میدم‌ نوشتن ادامه سفرنامه رو تا اون جای که‌‌می تونم‌ ادامه بدم تا لحظه اتمام‌ ماهیگیری. . . .

ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر