Search This Blog

Sunday, July 21, 2019

تاکتیک nymphing در فلای فیشینگ

تاکتیک nymphing در فلای فیشینگ




حدود ۳ سال پیش بود وقتی در یک‌رودخانه بسیار کوچک به سر یک‌ چاله رسیدم زمانی که فلای باکس خود را باز کردم برای انتخاب یک پشه مناسب ، ناخودآگاه پترن اسکاد رو برداشتم یکی از زیباترین‌ پشه های که بافته بودم
و نسبت به موقعیت و پوشش درخت اطراف چاله اب آن‌ پشه رو فقط با بالا بردن‌ چوب در بالای چاله با‌گرتتب بسیار کوتاه قرار دادم و به دلیل سنگینی پشه در کف آب طول چاله رو با جریان‌طبیعی رودخانه‌حرکت‌کرد و یک ماهی Coastal cutthroat trout زیبا صید و رها سازی شد و این برنامه ماهیکیری باعث شد استفاده از پشه های لارو کوچک بیشتر دقت و استفاده کنم و بیشتر با این‌تاکتیک ها کار کنم تا اینکه امسال تقریبا هر هفته سه روز کامل به ماهیگیری این‌ تاکتیک در یکی از استاندارد این رودخانه ها دریاچه کانادا برای سیستم nymphing پرداختم و خوشحالم به تجربه های زیادی که کسب کردم در حال نوشتن این‌مقاله هستم


یکی از بزرگترین کارای که در این‌ مدت کردم این‌ بود که وقتم را صرف فلای فیشینگ در مناطق بکر و‌ ماهی های کاملا بومی وحشی کردم و متوجه شدم‌ ماهی های رنبو بومی و وحشی به هر روشی یا با هر پشه ای امکان صیدش نیست و‌ باید فراتر از آن‌ چیزی که هستم دانش در زمینه حشره شناسی و تاکتیک ها را قوی و به روز کنم و باعث شد همخوانیم با طبیعت و فصل ها و حشرات بیشتر هماهنگ بشه

همیشه فکر می کردم ماهی های رنبو به هرچیزی در آب حمله ور میشن و تقصیری هم‌نداشتم در مکانهای فلای فیشینگ یاد گرفتم‌ماهی های پرورشی بودند که با فلای فیشینگ صید آنها بسیار راحت بوده و هیچ‌چالشی برای گرفتن آنها نداشتم

الان خیلی از دوستانم‌متوجه میشن‌ چرا خیلی تاکید می کردم باید در رودخانه و یا دریاچه ای ماهیگیری کنیم که استاندارد فلای فیشینگ باشه و حتی طعمه طبیعی و یا ماهیگیری اسپنینگ هم‌ممنوع باشه تا بتونم بیشتر متوجه رفتار ماهی و حشرات باشم و ماهی های صید کنم‌که تا حالا لانسه ای از کنار آنها نگذشته و یا کرم خاکی یا پاور بیت برای آنها پرتاب نشده باشه

برای اینکه بتونم‌این‌مقاله را با قدرت هرچه بیشتر بنویسم در این‌ چند ماه اخیر بیش از هزاران‌ کیلومتر در جستجوی بهترین مکان ها برای فلای فیشینگ بودم و تعداد روزهای بسیاری در کنار دریاچه ها و رودخانه ها کمپ زدم برای ماهیگیری و تحقیق
حتی در دریاچه های ماهیگیری کردم که که برای ماهیگیری با پشه جزو world class حساب می شده و حتی مسابقات جهانی فلای فیشینگ در آن برگزار شده


چند فیلم از برنامه های nymphing که داشتم 


چند فیلم از برنامه های nymphing که داشتم 





در این مقاله بیشتر در باره تاکتیک nymphing در رودخانه ها‌ می پردازیم

برای شروع اول به تعریف لارو حشرات nymph می پردازیم‌
زیاد نیازی نیست خیلی دقیق به مبحث حشره شناسی به‌پردازیم به همین اندازه که بدانیم حشراتی که در آب تخم‌گزاری می کند بعد از خارج شدن نوزاد حشره از تخم و مراحل رشد لارو حشره می نامند که این لارو ها یکی از منابع مهم‌ تغذیه ماهی ها می باشد ، اکثر لارو ها نزدیک کف آب و چسبیده به سنگ ها و بوته های درون اب زندگی می کنند ، یک لارو معلق شده در جریان اب می تونه طعمه بسیار راحتی برای یه ماهی رنگین کمان باشد
در فلای فیشینگ این لارو های انواع حشره یکی از الگو های اصلی بافت خیلی از پشه ها هست
من در این‌مدت چند ماه ماهیگیری دو‌ پشه به نام‌های فزین تیل نبمف pheasant tail nymph و مرنس نیمفPrince Nymph  رو در تحقیقاتم‌استفاده کردم که در انتهای مقال آموزش بافت این رو نیمف قرار دادم ،
دقت داشته باشید ماهی های که تغذیه طبیعی دارند حتی سایز لارو هم برایشان‌مهم می باشد اگر سایز خیلی بزرگتر از اندازه طبیعی در بافت استفاده کنیم‌امکان فریب خوردن‌ماهی ها هم کمتر می شود


پیشنهاد انتخاب سایز قلاب‌بین ۱۴ ،۱۶ و ۱۸ می باشد
اولین چالش ماهیگیری با لارو ها این می باشد که‌ ماهیگیر بتونه با این مورد اعتقاد پیدا کنه که ماهی هدف حتما پشه سایز به آن کوچکی را می بیند

من‌عکس های که توسط دوست عکاس کانادایم در برنامه های اخیری که داشتم‌‌چند تا از بهترین عکس ها که بیان‌ گر تاکتیک های ماهیگیری در استفاده از لارو ها هست را انتخاب کردم و بر اساس ان‌ توصیح‌ می دهم

وقتی ما در رودخانه های بسیار بکر مناسب زندگی رنگین‌کمان‌ها وارد می شویم از اوایل صبح تا گرم شدن هوا شاهد فعالیت حشرات در طبیعت هستیم این فعالیت ها هم‌ منجرب بیشتر فعال شدن ماهی ها می شود اگر مدت کوتاهی کنار اب بیستر به رودخانه توجه کنید متوجه صید حشرات توسط ماهی ها می شوید

برای پیدا کردن مکان‌مناسب برای استفاده از تاکتیک nymphing شما‌می توانید با مشاهده مستقیم‌ مکان ایده آل خود را بر اساس فعالیت های ماهی انتخاب کنید


موقعیت‌ من در این‌ تصویر جای بود که حمله‌ماهی ها به حشرات یا شیطنت آنها را که روی سطح آب می زدند را می دیدم و در تصویر با سه‌ فلش‌ موقعیت های مکان ماهی هارو علامت‌گذاری کردم

فلش سبز نزدیک‌ترین‌موقعیت به ماهیگیری فاصله یک‌متر تا دومتر

فلش بنفش فاصله سه تا چهار متر

فلش قرمز فاصله ۱۰ تا ۲۰‌متر


یکی از خصوصیات استفاده از تاکتیک nymphing در موقعیت فلش سبز رنگ‌ این‌ می باشد که شما اصلا نیازی به پرتاب ندارید
و با آزاد کردن حتی یک‌ متر نخ فلای می تونید ماهیگیری nymphing رو پیاده کنید و نتیجه های عالی بدست بیارید
فقط کافی با حرکت سر چوب پشه با پرتاب بسیار کوتاه حتی بدون لمس نخ اصلی فلای با آب لیدر و پشه در بالای جریان پرتاب کنید فاصله یک متر تا دومتری و اجازه دهید لارو شما کف آب با جریان طبیعی رودخونه به سمت‌پایین‌حرکت کنند

برای بهتر و سریع تر فرو رفتن‌ پشه لارو ما می توانیم‌ از پشه های نیمف سنگینتر استفاده کنیم که یا بید دار هستند یا در تنه آنها زیر متریال از وایر سربی استفاده شده و گزینه اخر هم استفاده از اسپلیت شات های سربی قابل پرچ در لیدر می باشد
من در لیدر فقط یک پشه لارو انتخاب کردم به دلیل قوانین ماهیگیری کانادا ولی شما اکر محدودیت استفاده تعداد قلاب را نداشته باشید حتی تا دو لارو می توانید استفاده کنید

برای استفاده از اسپلیت شان ها یا همان سرب های قابل پرچ روی نخ لیدر می توانید به فاصله ۴۰ یا ۵۰ سانت بالاتر از پشه خود در لیدر متصل کنید


دوستان در تاکتیک‌ماهیگیری چه با پشه های نیمه بالغ چه پشه های لارو شما در هنگام‌‌ پرتاب به فاصله دور تر زمانی که رو به رودخانه ایستاده اید پرتاب به سمت‌جلو یا پایین‌ تر از رودخانه انجام می شود
هرچه پرتاب بلند تر انجام‌می شود محل پرتاب هم پاینتر از رودخانه انتخواب می شود


زمانی که شما‌ پرتاب بسیار کوتاه انجام می دهید در تصویر با علامت سبز نشان داده شده شما می توانی پرتاب به بالای جریان داشته باشید و در پرتاب های کمی بلند تر موقعیت بنفش رو پیشنهاد می کنم و در پرتاب های بسیار بلند تنها موقعیت‌های قرمز را پیشنهاد می کنم


درسته! نکته اصلی که در فلای فیشینگ در رودخانه ها باید مورد توجه قرار بگیره پرتاب بلند به پایین دست رودخانه باید انجام‌ بکیره

یکی از فاکتور های که باعث میشه ما نتیجه عالی در صید ماهی ها در پرتاب های بلند بدست بیاوریم‌ همین نکته هست که زمانی که‌ ما از پشه های خیس و نیمف ها در فلای فیشینگ استفاد ه می کنیم هرچه‌ پرتاب بلندتر باشد باید مکان فرود پشه هم‌ پایین‌ دست رودخانه انجام بگیره بر خلاف ماهیگیری درای فلای ها یا همان‌پشه های خشک رو آبی که به بالای جریان اب پرتاب می شود !
یکی از بزرگترین دلایل این‌ می باشد که زمانی که نخ روی آب فرود می اید و با جریان اب حرکت‌ می کند اگر پرتاب به بالای جریان آب انجام شود هنگام‌ پایین رفتن پشه و لیدر و نخ فلای یک قوص کمانی شکل بزرگ در نخ اصلی فلای به وجود می اید که باعث می شود نخ فلای که قطر و رنگ زیادی دارد زود تر از پشه و لیدر به ماهی برسد و‌ ماهی فرار کند
ولی هرچه پرتاب بلند تر باشد و به‌ پایین تر رودخانه‌ پرتاب شود امکان رسیدن‌ پشه قبل از نخ فلای با‌ جریان آب به ماهی بیشتر می شود
برای همین‌حتی بعد از پرتاب بلند به‌پایین دست‌جریان آب و فرود آمدن پشه و لیدر و نخ روی سطح آب دباره با یک ارتعاش سر چوب مقدار زیادی از وسط نخ اصلی فلای را به‌مرکز رودخانه پرتاب می کنیم در صورتی که سر نخ و پشه و لیدر از آب خارج نشود



و حتی گاهی با بالا آوردن سر چوب و کشش مخالف نخ تا جای که امکان داشته باشد تمام‌نخ و لیدر را در اب قوس آن را می گیریم که حالت کمانی شکل نداشته باشد و تا انجای که امکان دارد نخ به صورت خط مستقیم در آب حرکت کند تا پشه قبل از لیدر و نخ فلای به موقعیت صید ماهی برسد !


الان‌تا حدود زیادی معلوم شد که‌ چرا هر چه پرتاب
کوتاه تر باشد در تاکتیک nymphing ما می توانیم به بالا دست رودخانه‌پرتاب کنیم‌مثل موقعیت سبز رنگ
و با پرتاب های متوسط می توانیم تا جلوی خود پرتاب کنیم‌ مثل موقعیت بنفش رنگ
و پرتاب های بلند را در موقعیت های قرمز رنگ پشه‌ پرتاب کنیم



در ادامه‌مقاله به لارو ها کمی بیشتر می پردازیم که چه Nymph های رو ما‌می توانیم در تاکتیک nymphing استفاده کنیم

در تحقیقاتم در نوشتن این مقاله خیلی علاقمند بودم دوتا از بهترین‌نیمف های که بافته بودن را انتخاب و استفاده کنم و خوشبختانه رودخانه مورد نظری که برای تاکتیک nymphing انتخاب کردم دوتا از بهترین‌پترن های که در مقالات پیشنهاد داده بود Prince Nymph  و pheasant tail nymph بود دوتا از نیمف های بسیار بیسیک و بسیار قوی که تقریبا در بافت اون بسیار مهارت زیادی دارم و هر دو نیمف رو در مسابقات پشه بافی رتبه اول رو بدست اورده



در زیر کمی بیشتر به این دو نیمف می پردازیم


روش بافت‌ Prince Nymph


مرحله اول زیرسازی

برای زیر سازی قلاب ما می تونیم از وایر استفاده کنیم هم برای وزن و از همه مهمتر ساخت شکل اناتومی بدن Prince Nymph  می باشد


و بعد وایر طلایی یا تینسل رو به قلاب متصل می کنیم این وایر روی پر طالوس پیچیده می شود
مرحله دو دم
از دو بابوت غاز قهوای برای دم استفاده می کنیم و با گذاشتن کنار هم در صورتی که قوص بایوت ها رو به بیرون باشه
مرحله سه بادی
دو روش پیچیدن پر طاووس بر بدنه قلاب داریم یکی به صورت ساده و دیگری به صورت دابینگ پیچ
من از روش دابینگ پیچ استفاده کردم ولی پیچیدن بدون روش دابینگ‌ پیچ ساده تره
در روش دابینگ پیچ اول پر طاوس رو به دور نخی می تابیم و بعد دور قلاب می پیچیم
و بعد از پیچیدن پر طاووس به دور قلاب نوبه پیچیدن وایر طلایی هست
و بر خلاف پیچش طاووس ها اونو به بده قلاب می پیچیم
و کارش استقامت بدن و نگهدارنده طاووس و شکل طبیعی بند بند حشره به بادی قلاب میده
مرحله چهار هکل
هکل رو می تونید از سدل خروس یا گردن خروس و گردن‌مرغ استفاده کنید که حتما باید رنگ قهوای داشته باشه
پر مرغ بهتره هم ارزون تره هم نرم تر  البته سلیقه ای هست
البته فراموش نکنید طول فایبر پر ها باید متناسب قلاب باشه
مرحله ‌پنج باله ها
باله ها اخرین‌ مرحله Prince Nymph  ماهت
که بابوت غاز سفیده به صورت ضربه دری روی تنه بالای قلاب قرار می گیره




روش بافت pheasant tail nymph


همون جوری که از اسم معلومه بیشترین‌ متریال استفاده در این‌پترن از دم قرقاول استفاده شده


pheasant tail nymph در دو روش بدون بیت و با بید بافته میشه


متریال ها

نخ قهوه ای

دم قرقاول

قلاب nymph

وایر مسی

پر طاووس

مر حله یک ساخت زیر ساز بدنه که با پیچیدن وایر در نزدیک سر پشت‌ مهره  انجام ‌میشه برای وزن دهی و فروری سریع در اب

معمولا فقط جای رو ما سیم‌می پیچیم‌که قراره روی ان کیس و طاووس کار بشه
مرحله بعد دوم
برای درست کردن دم‌ ما می تونیم با برش بین ۴ تا ۸ فایبر دم قرقاول دم رو در بدن قرار و به پیچیم طول دم باید متناسب با بادی باشه

مرحله بعد قرار گیری سیم‌ مسی که بعد روی متریال های بادی پیچیده میشه

مرحله بعد شکل دادن به بدن که با برش بین ۴ تا ۶ فایبر قرقاول و با پیچیدن ان به دور قلاب تا قبل جای که قرار کیس حشره بافته بشه

و بعد پیچیدن وایر که هم استقامت هم شکل به بدن‌میده

برای کیس بین ۸ تا ۱۰ برش  فایبر قرقاول استفاده می کنیم زیرا هم‌کیس رو تشکیل میده هم دستو پا هارو

نوک فایبر ها رو نزدیک سر قلاب میگزاریم به صورتی که بعد برمی گرده در چند مرحله بعد برای تشکیل دستو پا

و بعد پر طاووس رو به صورت دابینگ پیچ یا ساده به روی کیس می پیچیم و انتهای قرقاول های کیس رو به سمت سر بر می گردونیم و اضافه رو قیجی می کنیم و دستو پارو شکل میدیم



ارادتمند شما ابی فیشر


No comments:

Post a Comment

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر