Search This Blog

Thursday, January 1, 2009

صید ماهی کپور با پشه

صید ماهی کپور با پشه

صید کپور با سیستم فلای فیشینگ در ایران

صید ماهی کپور با سیستم فلای فیشینگ fly fishing for carp

تا چند ماه پیش حتی من نمی تونستیم دوستان خود را متقاعد کنیم که می شود ماهی قزل آلا را با سیستم فلای فیشینگ گرفت ولی الان بحث صید ماهیان گرمابی هست با سیستم فلای فیشینگ و صید ماهی قزل الا  با فلای فیشینگ فقط یکی از شاخه های سیتم فلای فیشینگ می باشد. 

به قول دوست عزیزم امین آقا که می گه ماهیگیرا تو این دوره زمونه فقط می خوان یه چیزی بندازن تو آب ماهی بگیرن اصلا تو فکر این نیستند که کمی درباره ماهیگیری که انجام می دنند تحقیق کنند.
داستان صید ماهی های گرمابی از رودخانه ها شروع شد جاهای که ما مجبور بودیم از نبود دست رسی به مکان های صید ماهی قزل الا با چوب و چرخ فلای به جون ماهی های زردک و زردپر و کولی و ماهی صفید بیوفتیم.

ما از روی ناچاری و کمبود امکانات و محیط های ماهیگیری مجبور به صید ماهی زردک با سیستم فلای شدیم حدود دها برنامه ماهیگیری صید زردک رو بافلای انجام دادیم تا سر انجام با نحوه غذا خوردن و عادات این ماهی اشنا شدیم و موفق به صید این ماهی بسیار سخت کوش و با حوش شدیم و بعد ها همین جور کلیک کردیم روی دیگر ماهیان گرمابی که نوبت ماهی کپور رسید.

 من کاره تازه و نوی را انجام نمی دادم تمام این روش ها قبلا در سرتاسر دنیا به صورت رایج انجام می شده و در حال انجام هست ولی در ایران خیلی نوپا بود برای همین مثل غار نشینان دنبال کشف حقایق بودم با کمک دوستان و سرچ در مطالب نوشته شده توسط دیگر ماهیگیران سرتاسر دنیا.
تا اینکه هم در محیط طبیعی و هم در محیط برکه های مصنوعی موفق به صید ماهی کپور شدم اونم با سیستم فلای فیشینگ که در این مقاله هرانچه اطلاعاتی را که بدست اوردمو در اختیار تمام دوستان قرار می دهم.

صید ماهی کپور هم به خودی خود انجام نمی گیره فصل به خصوص داره شرایط بخصوص داره که حتی یکی از این فاکتور ها بلنگه صید ماهی کپور با سیستم فلای فیشینگ به خوابی و رویایی بیش مبدل نمی گردد.
اولین نکته در صید ماهی کپور با استفاده از سیستم فلای فیشینگ این می باشد که ماهیگیر دید کامل را نصبت به ماهی داشته باشد که متعصفانه در این سر زمین  نه تنها ماهی بلکه هر موجودی که ما ایرانی ها دید کامل نصبت به اون داشته باشیم به خودی خود نابود می شود و قصد شکار اونو دارین نه صید حالا با هرچی شده تفنگ یا نیزه یا روش های دیگر فقط هدفمان کشیدن ماهی از آب به بیرونه و روش برای ما فرقی نمی کنه ، وای برما مردمان جهان سومی.
پس  اولین شرط صید ماهی کپور با سیستم فلای فیشینگ بر این شد که ما دید کامل به ماهی در زیر آب داشته باشیم.
زمانی ما می توانیم ماهی کپور رو با چشم به بینیم که ماهی وارد آب های کم عمق شده یا برای جفت یابی یا از روی امنیت. یادمه یه بار تو دریاچه هفت برم تو فصل بهار که برای تفریح به اونجا رفته بودیم می دیدم که ماهی های کپور بزرگ وارد عمق های کم آب شدند و اینقدر سرگرم انتخاب جفت هستند که اصلا توجه ای به ما که داریم کنار اب به اونا نگاه می کنیم توجه نمی کنند و ماهم با علاقه زیاد مشغول تماشایی اونا بودیم ماهی های کپور 80 یا 90 سانتی ولی بالاخره می دونید سرانجام اون ماهی های عاشق مست چی شد توسط داسه محلی ها شکار شدند واینم پایان غم انگیز اون روز.
به نظر من بهترین حالت صید ماهی کپور در برکه های مصنوعی وشخصی خود ادم هست دیگه به کسی اجازه همچین وحشی بازی های رو تو اون برکه نداره وراحت می تونی به ماهیگیری خودت به پردازی. . .
زمانی که ما ماهی کپور را مشاهده کردیم می تونیم با یه پرتاب پشه مورد نظر رو به نزدیکی اون ماهی ها پرت کنیم به جای که در مقابل دید ماهی باشد مطمعن باشید اگه ماهی نترسیده باشد حتما پشه شمارو می بلعد و فقط شما باید با ضربه آروم پشه رو در لب ماهی جا بزنید. در صورت ندیده شدن پشه توسط ماهی کپور شما می توانید با حرکت های کوتای به پشه جلب توجه ماهی رو به پشه متمرکز کنید تا پشه را به بیند. پشه های که برای ماهی کپور استفاده می شود اکثر دارای چشم های بزرگی می باشد  . . .  حالا خارج از مدل های که ماهیگیران اوپایی معرفی کردند ما هم می توانیم برای خودمان پشه های طراحی کنیم که مخصوص اون مکانی باشه که می خوایم توش فلای کار کنیم برای مثلا طبق اطلاعاتی که از رژیم غذای کپور های برکه ای که در اون فلای کار می کنم بدست این اصلاعات رو به دست اوردم که ماهی های کپور اون بر که علاقه شدیدی به شاپرک های دارند که بر سطح آب می افتد و درحال دستو پازدن می باشند و با امدن بر سطح آب و با یک مکش اون شاپرک را می بلعند خوب خیلی ساده هست من می تونم اون شاپرک هارو روی قلاب شبیه سازی کنم و همون افتادن شاپرک بر سطح دریاچه را شبیه سازی کنم به  همین سادگی ماهی کپور زیبا طعمه وسوسه های درونی خودش میشه . . .
در سیستم فلای فیشینگ هیچ وقت حرف طعمه های طبیعی نیست و حتی ما نباید از طعمه پاشی  استفاده کنیم زیرا زیبایی کار ما از بین می رود چون ما فلای کار ها دیگه هیچ اعتقادی به طعمه های طبیعی نداریم. ولی به نا چار تو دریاچه های طبیعی من جبور شدم که دو تا ماهی رو دو ره م جمع کنم از طعمه پاشی طبیعی استفاده کردم و لی زیاد برام جالب نبود صید اون ماهی ها. سرنجام سرنوشت ماهی هایک ه در عمق های کم برای خوردن طعمه هر روز سرو کله اناه پیدا می شد در دام تور صیادان افتادند اینم استفاده از تاکتیک طعمه پاشی بود که به مرگ ماهی ها منجرب شد.






No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....