Search This Blog

Wednesday, January 13, 2016

"شکوه زاگرس" درجستجوی حیات وحش ٥ استان

"شکوه زاگرس" درجستجوی حیات وحش ٥ استان

فیلم مستند حیات وحش "شکوه زاگرس" با تاکید در به نمایش درآوردن زیست بومهای بکر و دست نخورده گونه های مختلف جانوری از پستانداران، پرندگان تا خزندگان با تکنیک های به روز تصویربرداری حیات وحش به نمایش درآورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، بهنام رضایی، تهیه کننده، کارگردان و تصویربردار فیلم مستند حیات وحش "شکوه زاگرس" که دانشجوی رشته دندانپزشکی است و در رشته های ورزشی فعالیت و در کمیته های ورزشی مختلف سمت هایی را داشته با بیان اینکه بعد از فراگیری دورهای مختلف فیلم برداری و تدوین بر آن شده که با دیدن طبیعت بکر و دست نخورده ایران این موارد را به تصویر بکشد، گفت: ماحصل آن، فیلم شکوه زاگرس بوده که در نود دقیقه آماده شده و در حال حاضر برای رقابت با دیگر فیلم ها در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
رضایی، ادامه داد: بعد از این فیلم در آینده سعی در ساخت فیلمی با موضوع پستانداران را دارم که از هم اکنون به پژوهش در این زمینه پرداخته و سعی در کسب اطلاعات دارم.
وی با تاکید بر اینکه برای ساخت فیلم "شکوه زاگرس" از مراجع و منابع داخلی و کتابهای مختلف همچون پستانداران ایران و پرندگان ایران و محققین و پژوهشگران بهره برده، ابراز کرد: باید در این زمینه از دوستانم آقایان دکتر خدری و دکتر میرزایی کمال تشکر را داشته باشم که در این مورد بسیار تاثیرگذار بودند.
این تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند، خاطرنشان کرد: فیلم شکوه زاگرس با رویکردی متفاوت در استانهای کرمان، یزد، کوهکیلویه و بویراحمد، بوشهر و فارس تصویر برداری شد و سعی در به نمایش گذاشتن زیست بومهای بکر و دست نخورده این نواحی را داشته و در این راستا گونه های مختلف جانوری از پستانداران پرندگان تا خزندگان در آن با تکنیک های به روز تصویربرداری حیات وحش لحظه های ناب و متضادی که شاید مخاطب را برای هر لحظه به چالش بکشد، از حس های لطیف مادرانه گرفته تا لحظه های سخت و خشن شکار به نمایش درآمده است..
رضایی، یادآور شد: مکانهایی که در این اثر مستند، تصویر برداری انجام شد هر کدام به گونه ای چالشهای مربوط به خود را داشتند و باید در هر لوکیشن تکنیک و فکر خاص می داشتیم تا بتوانیم سوژه مورد نظرمان را به تصویر بکشیم. البته شاید دکوپاژ در ژانر مستند حیات وحش کمی سمبلیک باشد و به انن معنا که در سینما رایج است در این ژانر معنا نداشته باشد، اما مجبور بودیم تا با قرار دادن دوربینها در مکانهای مختلف برای به تصویر کشیدن سوژه و از دست نرفتن حتی یک پلان تصویرهای کامل هر سکانس را بگیریم تا از هدر رفتن زمان جلوگیری کنیم.
این مستندساز حیات وحش با بیان اینکه دیدگاهش از حیات وحش ورای دوربین حس حمایتی است که سعی کرده در فیلم مخاطب را به سمت آن هدایت کند، ادامه داد: در این فیلم تا آنجا پیش رفتم که در زمان گزیدگی و مورد گزش قرار گرفتنم توسط مار افعی گرز مار چند لحظه ای خود را محکم دانستم که من به قلمرو این جانور وارد شده ام هر چند برای به تصویر کشیدن آن. در این فیلم سختیهای مختلفی بیشتر از یک گزیدگی هم پیش روی ما بود به طور مثال هنگام تصویربرداری برای تصویرهای هوایی جایی که کاری از دست انسان در آسمان برنمی آید حس سقوط، حس بسیار وحش انگیزست.
وی از روزهای گرم تابستان تا مناطق سرد برف گیر گفته و اشاره کرد: همه اینها، چالشهایی بودند که در این فیلم پیش روی ما قرار داشت. از سویی، دزدیده شدن دوربین های تله ای، شکستن لنز برای بردن آنها به نقاطی که دسترسی با ماشین به آن نقاط امکان پذیر نبود، به هر حال برای مقابله با زاگرس خشن و بی رحم میبایست بنیانی قوی تر از یک فیلم ساز می داشتیم، اما با همه سختی ها و چالش ها به عنوان اثر حرفه ای اول نظر مثبتی نسبت به این کار دارم.
رضایی، تصریح کرد: ایده های این فیلم از لحظه تصویربرداری به صورت یک نوار و شاید کامل در ذهنم پرورش یافته بود هر چند حیات وحش لحظه هاییست که شاید آنی پیش می آید، اما با در شرایط قرار گرفتن سعی به وجود آوردن همان تصویرها، را داشتم و برای تاثیر نگرفتن از آثار دیگر حتی به نگاه کردن فیلم نیز نپرداختم تا تماماً تفکرات فردی باشد که شاید فیلمی متفاوت را رقم بزند تا جایی که آرش شجاعی ترانه سرا را برای گفتن نریشن فیلم به همراه بردیم که گویایی تفاوت آن با آثار دیگر در این زمینه باشد. البته هم فکری دوست عزیزم مهندس پویا کنگاوری کار تدوین این فیلم را بر عهده داشت بسیار موثر و تاثیر گذار بود. از این رو، ترجیح دادم تدوین این کار را به وی بسپارم.
وی با این منظر که باید با رویکردی متفاوت به حیات وحش نگریست، ادامه داد: مستندسازی در ژانر حیات وحش در ایران شاید چندیست با تفکرات جدید کمی غنای بیشتری گرفته است، اما هنوز فاصله زیادی مانده تا به سمت حرفه ای شدن برود. به هر حال حرفه ای های این صنعت در جهان با حمایت های خاص و مخارج باور نکردنی که برای فیلم های خود انجام می دهند راه زیادی را پیموده اند و اگر ما نیز بخواهیم به این جایگاه برسیم بهتر است با دیدی وسیعتری به این موضوع بنگریم.
وی در پایان متذکر شد: با تمام کمی و کاستی ها که وجود داشت به هر حال این فیلم به اتمام رسید و شاید گونه هایی که در این فیلم به تصویر کشیده شد در آینده نه چندان دور با گسترش مجامع شهری و صنعتی دیگر قابل رویت نباشند، لذا این گونه مستندها شاید بتواند تفکری متفاوت را برای رویکردی متفاوت رقم بزند که بدون حمایت این کار امکان پذیر نخواهد بود و حرکت متداوم حمایت را طلب می کند و تاثیر مثبت زمانی ایجاد خواهد شد که تداوم وجود داشته باشد.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس
۲۲ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۳۳

منبع خبر: http://fars.farhang.gov.ir/fa/news/201515/-%D8%B4%DA%A9%D9%88%D9%87-%D8%B2%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%AF%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D8%AD%D8%B4-5-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

No comments:

Post a Comment

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر