Search This Blog

Monday, April 15, 2019

در فلای فیشینگ‌ از چه پشه ای استفاده کنیم

 در فلای فیشینگ‌ از چه پشه ای استفاده کنیم



یکی از بیشترین سوالاتی که در زمینه فلای فیشینگ‌ از من پرسیده شده این بوده "برای بهتر نتیجه گرفتن از چه پشه ای استفاده کنیم"


بعضی وقتا اینقدر تعداد سوالات زیاده سعی می کنم جواب تمام سوالات را در یک‌مقاله کلی مثل این بنویسم

وقتی ۱۰۰ ها پیام‌ دریافت‌ می کنم که باعث شدم تعداد زیادی ماهیگیری به فلای فیشینگ‌ علاقمند شدند به خودم افتخار می کنم و این‌ وظیفه را میدانم‌ به دوستانی که از طریق من به فلای فیشینگ آشنا شدند راهنمایی ها را ادامه دهم و خیلی هم‌ خوشحال میشوم افرادی که بیشتر از من‌ می داند از آنها یاد بگیرم

شاید بعضی ها بگن چه دلیلی داره اینقدر زمان‌ گذاشتن و صرف انرژی و به اشتراک گذاری این همه اطلاعات بدون‌هیچ دستمزدی؟
باید در جواب بگویم این‌ کار باعث میشه هر روز چیز جدیدی یاد بگیرم و باعث میشه خودم من هم برای اینکه چیزی برای نوشتن داشته باشم تحقیق بیشتر کنم‌ تا همیشه حرفی برای گفتن داشته باشم‌ همین‌تحقیق ها هر روز سطح‌ ماهیگیری خود من را بالاتر می بره !

ماهیگیری با پشه هارو من به سه قسمت تقسیم می کنم
دسته اول که بر اساس شانس و تحریک‌کردن ماهی صید می شود و ماهیگیری هیچ اطلاعی از نحوه تغذیه ماهی ندارد

و دسته دوم‌ ماهیگیر با خواندن نوع رفتار ماهی و تغذیه اون تاحدودی شبیه پشه های کاربردی را شناسایی و با آنها ماهی را صید می کند که بر خلاف دسته اول بر اساس علم‌ و تجربه و تحقیق ماهی صید می شود و شانس زیاد در موفقیت نقشی ندارد


اگر به خواهم به ماهیگیران دسته اول پشه و تاکتیکی را معرفی کنم به آنها حتما استیمر هارو معرفی می کنم‌ پشه های که در طبیعت الگو خواصی ندارند و بیشتر
کارشان‌ تحریک‌ کردن‌ ماهی برای حمله هست به همراه تاکتیک استریپ کردن همان‌ پرتاب کردن و جمع کردن می باشد

در این روش نیازی نیست بدونیم ماهی الان‌ از چه چیزی در حال تغذیه هست
یک‌ لیست از استیمر ها

Woolly Bugger.
Conehead Muddler Minnow. ...
Schultzy's S3 Sculpin. ...
Lynch's Double D Streamer. ...
Mini Drunk and Disorderly. ...
Hawkins Triple Double. ...
Freshwater Clouser. ...
Tungsten Jig Bugger

اگر نگاه استیمر ها کنید اساسا شبیه هیچ‌موجودی در طبیعت نیست و گاهی در زیر آب از نگاه ماهی حشره به نظر می رسد و گاهی بچه ماهی یا دیگر موجودات یا موش یا مارمولک یا چیزی که ماهی احساس کند می تواند به آن به چشم غذا نگاه کند

خیلی از استیمر هارو به رنگ زیتونی می بافند و این رنگ‌ استیمر مورد علاقه من هم‌هست
استیمر ها معمولا بسیار درخشنده هستند و نور را به خوبی در آب منعکس می کنند

بیشتر استیمر ها با تاکتیک استریپ استفاده می شود که در ایران فلای کار ها آن را به نام ریترویو می شناسند یعنی پرتاب و عمل جمع کردن با سرعت های مختلف

من سال‌های زیادی از فلای فیشینگ کار کردند از استیمر ها استفاده کردم
و خود من‌۶م به نای برای ماهیگیری رفتم‌هیچ اطلاعاتی از ماهی و ماهیگیری آنجا نداشتم ولی با استفاده از استیمر تو نستم‌ نتیجه عالی بگیرم اون در بدترین وضعیت ماهبگیری در باد شدید سرمای زیاد و بارندگی در فصل خارج از ماهیگیری

استیمر مورد علاقه من بافت‌خود من هست و اسم خواصی ندارد در بافت ان‌ من از rabbit strip رنگ‌زیتونی به همراه فلش رنگ‌کوپر استفاده می کنم

در ادامه مقاله به قسمت دوم می پردازیم

همان تور که در بالا گفتیم دسته دوم‌ فلای فیشرمن ها با خواندن نوع رفتار ماهی و تغذیه اون ماهی را صید می کند که بر خلاف دسته اول بر اساس علم‌ و تجربه و تحقیق ماهی صید می شود و شانس زیاد در موفقیت نقشی ندارد
اگه یادتان باشه هفته‌ پیش مقاله ای نوشتم درباره معجزه فلای فیشینگ و حشره شناسی
که در یک ماهیگیری بین‌ ماهیگیران زیادی تنها من‌موفق به صید ماهی شدم شاید از نظر دیگر ماهیگیران‌ من خوشانس ترین بودم ولی از نظر خودم شانس در صید ماهی اصلا تاثیر نداشت و تمام‌نتیجه کار خواندن آب و ماهی بودم برای موفقیت

روش های زیادی وجود داره که یک فلای فیشر من بتونه ماهی و آب و حشرات رو بخونه

روش اول مشاهدات خود فلای فیشر من هست شما با نگاه کردن به روی سطح آب می تونید متوجه بشید الان‌ چه حشره ای روی آب فعالیت داره که‌معمولا حشرات بسیار متنوعی رو میشه دید ولی یک‌گونه از حشرات هستند که در دسته های بسیار زیاد میشه دید مثل میج ها یا مای فلای ها و.....
اخیرا من با مشاهده پوسته لارو های شکافته شده حشره میج‌ متوجه شدم که بهترین انتخواب می تونه لارو و یا پوپا حشره میج باشه

روش دوم خواندن آب و حشرات استفاده از لوله مکنده هست برای پمپ‌کردن‌مقداری از غذایی که ماهی انها را خورده اند ، همیشه وقتی ماهی اول در ماهیگیری توسط فلای فیشر من صید میشه در همان لحظه ماهیگیر می تونه با لوله تو خالی که سر آن پمپ دارد غذا های خورده شده در معده ماهی نمونه برداری کند و ماهیگیر با دیدن حشرات و سایز و رنگ آنها می تواند پترن‌ عالی را انتخاب کنند

اینجوری نیست که فکر کنید الان ۶۸۹ نمونه حشره را باید بشناسید و به بافید ، معمولا با کمی سرچ و جستجو و پرسیدن از ماهیگیران‌ باتجربه متوجه میشی و نهایت تعداد حشرات که نیاز دارید پشه آنها را در فلای باکس خود داشته باشید بیش از دها نمونه نمی شود
و تحقیق و مشاهده معده ماهی به شما کمک‌می کند بیشتر رنگ و سایز پشه را انتخاب کنید

و حرف پایانی من جواب اصلی تمام سوالات است که از چه پشه ای استفاده کنیم

از نظر من اگه تشخیص دادید که ماهی از روی آب به خوبی درحال تعذیه هست تنها با داشتن‌ پشه های خشک‌ (رو آبی ) می تونید موفق بشید حتی شاید مهم هم‌ نباشه نوع پشه رو آبی ، فقط ماهی نگاهش به اینه هر چیزی شبیح پشه روی آب را شکار کند و فرقی نمی کنه آن لحظه شما کدیس درای رو پرتاب کردید یا رویال کچمن
ماهی که آماده تغذیه از روی آب هست حتما پشه شما را خواهد دید و آن را خواهد گرفت

و اگر تشخیص به موقع متوجه تغذیه ماهی از کف آب بیشتر تغذیه می کنه می تونید از تعداد تنوع لارو های زیادی استفاده کنید مثل لارو دراگن فلای یا فزنتیل یا پرنس و ....


دسته سوم ماهیگیری با پشه ها تخصصی ترین روش هست که فلای فیشر من فصل ها و زمان و تاریخ به همراه نوع حشرات اطلاعات کامل دریافت کرده و فلای باکس خود را با توجه به اطلاعات تکمیل می کند و هر پشه ای را در زمان و مکان و فصل مناسب استفاده می کند معمولا بهترین عملکرد برای ماهیگیران هست که یک منطقه و یک رودخانه را زیر نظر دارند و در ان‌مکان ها چندسال ماهیگیری می کنند


اطلاعات پایه درباره ماهیگیری با پشه

**************************

Vancouver persian sport fishing magazine
مجله ماهیگیری ورزشی ونکوور









*****************************************

همه چیز درباره فلای فیشینگ


نتیجه دور اول مسابقه پشه بافی 

دور دوم مسابقه پشه بافی






سری دوم مسابقات عکس های ماهیگیری ورزشی ایران




سری دوم مسابقات عکس های ماهیگیری ورزشی ایران 12 عکس برتر مسابقه

نتیجه دور سوم مسابقات پشه بافی

نتیجه دوره چهارم مسابقات پشه بافی






روش بافت pheasant tail nymph

همه چیز درباره فلای فیشینگ


No comments:

Post a Comment

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر