Search This Blog

Thursday, May 30, 2013

آموزش ماهیگیری با سیستم کاسی

آموزش ماهیگیری با سیستم کاسی



سلام به دوستان عزیزم در این مقاله با سیستم ماهیگیری کاسی در خدمت شما هستم تجارب ماهیگیری تو ایرانون تموم شد و حالا نوبت تجارب ماهیگیری تو کشور ترکیه هست ، سیستم ماهیگیری که خودم تازگی با اون آشنا شدم و تو این شهری از ترکیه که زندگی می کنم مثل شمال کشور ایران عزیزمون خودمون سیستم کاسی یکی از اصلی ترین سیستم ماهیگیری این شهر و وکشور به حساب میاد و به خاطر همین من هم نا خوداگاه با این سیستم ماهیگیری آشنا شدم و اطلاعاتی که به دست اوردمو در اختیار شما میزارم . . .
چوب های کاسی یکی از ساده ترین سیستم های ماهیگیری که هر ماهیگیر می تونه اونو به سادگی تهیه کنه و به ماهیگیری به پردازه یک سیستم کاسی متشکل شده از یک چوب که به صورت تلسکوبی می باشد و مثل آنتن باز و بسته می شود و در این سیستم هیچ موتور ماهیگیری وجود ندارد و متراژ یک چوب کاسی می تواند بین دومتر تا 11 تا 12 متر باشد که میانگین طول چوب های کاسی 7 متر می باشد و نخ مستقیم به سر چوب کاسی وصل می شود و طول نخ می تواند به اندازه طول چوب باشد و در این سیستم حتما در ریسه باید از شناور استفاده شود . .. 

  
سیستم کاسی / ابی فیشر نویسنده مقاله 

با سیستم کاسی ما می توانیم ماهی های متنوعی راصید کنیم از قبیل انواع کپور ماهیان ، اسبله ، انواع ماهیان رودخانه ای و ماهی قزل آلا  . . .
طول ریسه می تونه نصبت به عمق آب متغیر باشه و معمولا طول ریسه از یک متر می باشد تا چند متر . . .
در ریسه ما می توانیم از یک یا دو قلاب استفاده کنیم و برای بهتر فرورفتن قلاب ها و ریسه در عمق آب از  سرب زیتونی استفاده کنیم و سایز قلاب هم نصبت به ماهی هدف انتخاب می شود و سرب هایزیتونی آن دسته ازسرب های کوچیک میباشد که یا روی نخ پرچ می شود یا مثل دونه یا مهره نخ از تو سوراخش رد میشه.
در هنگام ماهیگیری ما باید احتیات کنیم در مکان های که سیم برق در بالای سرمان و جود دارد چوب کاسی که بلند هست به این سیم ها بر خورد نکند و اگه این اتفاق بیوفتد منجرب برق گرفتگی و مرگ ماهیگیر می شود زیرا حلقه های این چوب های کربنی مثل ترانس ولتاژ برق رو زیاد می کند و به ماهیگیر منتقل می کند و تا کنون گزارش های زیادی از برق گرفتگی و مرگ ماهیگیران در کشور عزیزمون گزارش شده هست .

  
سیستم کاسی / ابی فیشر نویسنده مقاله

پر تاب های بلند در سیستم کاسی معنای ندارد و ماهیگیری در همین ابتدای ساحل انجام می شود و میانگین پرتاب خوب می توان تا 7 یا 8 متر انجام شود.
خود من تا کنون با سیستم کاسی موفق به صید ماهی کپور معمولی و کپور کراس و ماهی اسبله شدم .
در سیستم کاسی ما می توانیم از انواع طعمه ها استفاده کنیم مانند خمیر ساده و کرم .
زمانی که ماهی صید می شود اندازه آن زیاد بزرگ نباشد ما می توانیم با خود چوب ماهی را بلند کرده و از آب بیرون بیاوریم ولی زمانی که ماهی  صید شده بزرگ باشد ما نمی توانیم با چوب ماهی رو بلند کنیم و از آب در بیاوریم این کار منجرب شکسته شدن چوب کاسی می شود چوب رو به عقب خود هدایت می کنیم و با گرفتن نخ ماهی بزرگ صید شده رو از آب در می آوریم .
سیستم ماهیگیری به این صورت می باشد که تمام نگاه ماهیگیر به شناور می باشد و  با نوک خوردن طعمه ماهیگیر چوب کاسی رو در دست می گیرد و آماده ضربه زدن می شود و زمانی که ماهی شناور رو به پایین آب کشید ماهیگیر سریع به چوب ضربه می زند و ماهی رو صید می کند و در غیره این صورت ماهی فرار می کند .
شناور ها در نخ اصلی قرار می گیرد و کاملا متحرک می باشند البته به اندازه ای که با فشار دست ماهیگیر بالا و  پاین بشود در نخ اصلی تا ما به راحتی بتوانیم طول ریسه رو تغیر بدیم در عمق های متفاوت .
ریسه و نخ اصلی به این صورت بسته می شود نخ اصلی به سر چوب کاسی بسته می شود و سپس در نخ اصلی شناور قرار میگیرد و بعد از اون نخ اصلی به دوراهه یا هرز گرد متصل می شود و نخ ریسه و باید مد نظر داشته باشیم همیشه نخ اصلی ذخامت زیادی دارد مثلا نخ 50 و این نخ ریسه هست که نخ ضریف تری انتخاب می شود و بعد از اتصال نخ لیدر به دوراه در انتهای نخ لیدر قلاب بسته میشود.
صندلی هم نقش مهمی در سیستم ماهیگیری کاسی دارد زیرا ماهیگیر تمام مدت کنار آب هست و نزدیک چوب و یا چوب در دستانش هست برای همین نشستن روی صندلی منجرب این میشه که ماهیگیر خسته نشه .
این مقاله ها هر ماه در یک مجله رایگان ماهیگیری ورزشی منتشر میشود
ارادتمند شما ابی فیشر


1 comment:

  1. دوست عزيز،ابتداي چوب كاسي يه بند وصل هست،چگونه بايد ريسه را به ان وصل كرد؟با گره؟ممنونم

    ReplyDelete

گزارش های ماهیگیری پر کانال تلگرام

 از این به بعد تمام‌گزارش های ماهیگیری در کانال تلگرامم قرار میدم کانال تلگرام