Search This Blog

Friday, May 31, 2013

درجستجوی ماهی اسبله

درجستجوی ماهی اسبله



سلام دوستان عزیز ماهیگیر امید وارم هر کجای این کره خاکی هستید همیشه تو تمام مراحل زندگی خودتون موفق باشید و با یک مقاله دیگه به نام در جستجوی ماهی اسبله در خدمت شما هستیم . . .
یادمه از اسبله فقط یه اسم شنیده بودم و چنتا عکس دیده بودم تا اینکه یه سفر ماهیگیری به شمال کشور داشتم به دریاچه های آلاگل و آلما گل که اونجا برای اولین بار به کنار دریاچه ای رفتم که ماهی اسبله داشت و واقعا حس خوبی داشتم که کنار دریاچه ای بودم که تو اون دریاچه ماهی اسبله وجود داشت . . .
الان دارم تو شهری زندگی می کنم که حرف اولو ماهی اسبله می زنه و امتیاز صیدش از ماهی قزل آلا و کپور بیشتره و هر جای که یه سد یا دریاچه وجود داره حتما ماهی اسبله توش زندگی می کنه برای همین نا خوداگاه من هم به صید این ماهی علاقه شدیدی پیدا کردم و تا به الانم ماهی های اسبله زیادی گرفتم درسته ماهی های بزرگی نبودند ولی به هرحال ماهی اسبله بودند ماهی های که یه زمانی آرزوی دیدنشونو از نزدیک داشتم و در این مقاله با تاکتیک های جدید صید این ماهی به روش مردمان ماهیگیر ترکیه صحبت می کنیم . . .
ماهی هدفم ما ماهی اسبله هست ماهی که در دریاچه زندگی می کنه و اکثرا در هوای تاریک به گردش و خردو خراک می پردازه و اکثراماهیگیرا اونو در شب میگیرن البته صید اون در روز هم امکان پذیره . . .
ماهی اسبله به دلیل اینکه چشمان کوچک و تا حدودی فکر کنم نابینا داره و دارای سبیل های بزرگ و زیادی هست بیشتر از حس بویایی برای بقای خودش و حرکت و غذا خوردن استفاده می کنه برای همین براش فرقی نداره شب به دنبال غذا بگرده یا روز . . .
اینجا ماهی اسبله رو با طعمه های مثل ماهی شبیه به ماهی کولی یا سالوک یا همون زالو و سولجان که به فارسی میشه کرم خاکی میگیرن . . .
ریسه به صورتی بسته می شود که دو انشعاب که به سر اونا قلاب بسته می شود در ریسه وجود دارد و سرب اکثرا در انتهای ریسه قرار دارد و این ریسه همون ریسه کفخواب ساده خودمونه که برای کپور استفاده می کردیم فقط تنها فرق این ریسه که اونو خیلی متمایز تر می کنه استفاده یک شناور بزرک بین ریسه و نخ اصلیه که کل ریسه رو در کف آب به صورت عمود نگهه میداره . . .
فقط همین شناوره نظر منو به خودش جلب کرده و جالبه تو تجربه های کسب کردم که خودم تازه فهمیدم ماهی اسبله طعمه خودشو از میون آب بهتر میگیره تا کف آب برای همین یه شناور گنده برای بالا آوردن طعمه ها از کف آب استفاده می کنند تازه خیلی ها هم مثل خودم با شناوری این ماهی رو میگیرن ، با کاسی البته هدفم از نوشتن این مقاله صید ماهی های اسبله بزرگه که کنار آب نمیان و با سیستم انتظاری و  پرتاب با این ریسه صید می شوند . . .
ماهی اسبله یه ماهی کاملا درنده هست درسته تحرکش مثل ماهی قزل آلا نیست ولی رو آب اردک یا کبوتر زنده رو می بلعه و برای صید کبوتر به کنار آب به عمق کم میاد . . .
ماهی اسبله تا وزن 100 کیلوگرم به راحتی میرسه برای همین صید این ماهی خیلی هیجان داره.
اگه کرم بر سر قلاب استفاده می کنید برای صید ماهی اسبله باید تعداد کرم های که سر قلاب می زنید زیاد باشد و کرم ها تازه و زنده تا زیر آب هم بود تولید کند هم دستو پا بزنند و جلب توجه کنند و اگه زالو رو برای صید ماهی اسبله استفاده می کنید باید طوری سر قلاب بزنید که زالو نمیره و کاملا آزاد دستو پا بزنه برای همین زالو رو سوسیسی سر قلاب نمی زنند چون می میره . . .
نخی که برای صید این ماهی استفاده می کنند تو مایه های سایز 45 تا 60 می باشد.
فکر کنم برای شروع این مقاله خوب باشه حتما در آینده نزدیک و با کسب تجارب و اطلاعات بیشتر مقاله های بیشتری می نویسم و منتظر باشید
این مقاله ها در هر ماه در مجله ماهیگیری ورزشی رایگان منتشر می شود و شما می توانید رایگان آنها را دانلود کنید
ارادتمند شما ابی فیشر
ترکیه 31.5.2013

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....