Search This Blog

Monday, January 12, 2015

کوچ سالمون ها

کوچ سالمون ها
نویسنده : ابی فیشر

مقدمه :
می خوام از بزرگ ترین رویدادد های زیست محیطی روی کره زمین بنویسم از رویدادی که هر علاقمند به محیط زیست و ماهیگیران ، فردی را نمی توانید پیدا کنید که به این رویداد علاقمند نباشد ، روزی روی زمین رو قالی لم داده بودم و ازطریق شبکه های صدا سیما تو خونه مستند مهاجرت سالمون ها را تما شما می کردم و الان دقیقا آن طرف مخالف کره زمین من این رویداد رو بار با چشمان خودم دیدم و الان دربارش می نویسم
درسته درباره کوچ آزاد ماهیان می خوام بنویسم فقط شاید درگوشه های از این دست نوشته از زندگی و مهاجرت خودم هم چیزی رو در این مقاله به کار به برم . . .
همه اتفاق ها از عمق اقاینوس ها شروع می شود و یه حس دونی یه ، جازبه همه آزاد ماهیان رو دریک فصل خواص مثل اواخر تابستون و اوایل پاییز به صورت اتوماتیک وادار می کند که عمق اقیانوس هارو به سمت سرزمین  زادگاهشان هدایت کنند .   درسته گفتم سرزمین مادری جای که همه آزاد ماهیان اقانوس در آنجا متولد شده اند و هیچ سالمونی رو نمی تونی پیدا کنی که تو سرچشمه های آب شیرین رودخانه ها متولد نشده باشد با این که در آب شور و عماق اقانوس ها زندگی می کنند ولی هزاران کیلومتر رو برخلاف  جریان آب شنا می کنند تا برای دیدار سرزمین مادریشون و ادامه بغا و تخم ریزی وارد سرچشمه های رودخانه ها می شوند
این کوچ سخت آزاد ماهیان و شنای اونها بر خلاف آب دسته کمی از مهاجرت و کوچ من رو نداشت و جالبه هردو با یه هدف مسیر طولانی هزاران کیلومتری رو شروع کردیم حتی من به جرعت می تونم بگم دوبرابر مسیر حدود هشت هزار کیلومتری که آزاد ماهیان طی کردند  رو من طی کردم و واقعا حدود دوازده هزار کیلومتر رو طی کردم که فقط شاهد صحنه حضور  آزاد ماهیان از اقیانوس ها به رودخونه ها باشم . . .
اقیانوس مورد بحث ما اقانوس بیکران آرام می باشد و سرزمین مادری ماهی های که به آن وارد می شوند  ایالت بی سی کانادا می باشد ، همون سرزمینی که خودمو با تمام دشواری ها رسوندم  . . .
همیشه میشه تو اینترنت تو مقاله های در مورد ورود آزاد ماهیان به رودخانه ها مطالبی رو بخونیم  ولی خوب اقیانوس به این بزرگی و دهانه رودها به اقیانوس هم بسیار پهناور هستند و فهمیدن اینکه دقیقا ماهی ها کی و چه زمانی  وارد روخانه ها میشن کمی سخته ولی خوب میشه نگاه آب هوا کرد ، کی بارندگی میشه و با نگاه به میزان آب روخانه و باران محاصبه کرد که چه زمانی ماهی ها  ورارد روخانه ها میشن زیرا باید به اندازه ای باران باریده شود که آب روخانه ها به اندازه ای بالا بیایید که ماهی ها بتونند به راحتی وارد روخانه ها شوند و به سرچشمه ها خودشونو برسونن خوب همیشه یه تماس تلفونی از طرف یه دوست یا مشاهده خبر ها و تعداد ماهیگیرا کنار رودخونه میشه فهمید که ماهی ها آمده اند یا نه . حتی در این روز ها می تونید با سر کشی به بازار ماهی فروشی ها به فهمید که الان چه ماهی فصلش هست و به بازار ارضه میشه و از اونا به پرسید ماهی مال کجا و کدوم منطقه و چه تاریخی صید شده و تا چه زمانی حتی فصل ورود ماهی ها می باشد ، این یکی از بهترین روش های که من امتحان کردم همیشه با نگاه به ویترین یک ماهی فروشی و نگاه به سالمون های تازه می توان فهمید که الان در رودخانه های شهر و یا در دهانه رودخانه ها به اقیانوس چه ماهی وجود دارد . . .
در تاریخ 19 آگوست 2014 اولین تماس تلفنی داشتم که یه دوستی بهم گفت ابی الان من با ماشین از روی یک پل رد شدم و ماهیگیرای زیادی کنار روخونه بودند و ماهی های زیادی در حال پرش بودند ابی برو کنار رودخانه که سالمون ها اومدند . . .
خوب من در همون تاریخ خودمو با عجله کنار روخانه رسوندم دقیقا در تاریخ 19 اگوست 2014 و اولین پرش های ماهی سالمون یا همان آزاد ماهی خودمو مشاهده کردم واقعا دستو پام می لرزید دارم اولین حرکت سالمون هارو تو زندگیم میبینم اصلا حالم خوب نبود از هیجان و خوشحالی داشتم پرواز می کرد در اون لحظه تمام ذهنم شده بود این که با خودم می گفتم دیدی آخر رسیدی کانادا و دیدی اخر تو سرزمین سوخپوستای قاره آمریکای شمالی موفق به دیدن مهاجرت سالمون ها شدی و اولین سالمونی که دیدم نژاد کوهو بود اونم از سرخپوستا و ماهیگیرای کنار آب پرسیدم  . . . .
زمانی که ماهی ها از اقانوس وارد دهانه رودخانه ها می شنود اندکی صبر می کنند تا رودخانه شرایط مناسب برای ورد آنهارو داشته باشه و ماهی ها با میزان جریان آبی که به اقیانوس می ریزد متوجه می شوند که آیا الان شرایط خوبی برای ورود به رودخونه هارو داند یا نه حتی تا هفته ها هم صبر می کنند و فقط در دهانه رودخانه ها به شنا کردن می پردازند حتی ماهی ها منتظر جزر و مد دریا می ماند تا در این جزر و مد آب به بالا ترین حد خود برسد تا همگی دسته جمعی شروع به وارد شدن به رودخانه ها کنند . . .
معمولا در اویل فصل ماهی ها زیاد شانص عبور از روخانه ها و رساندن خود به سرچشمه هارو ندارند و دلیل آن هم عمق کم رودخانه هست ، در اویل فصل که سرخپوستان از پایین بودن حجم آب رودخانه استفاده می کنند و با درست گردن دیواره ای دایره ای شکلی با سنگ های رودخانه جریان هارو به درون این اتاق هایشبیه به قفس هدایت می کنند و با ورد  ماهی ها به این چهار دیواری ها در آن را بسته و آنها را صید می کنند و باید این را ما بدانیم که این سرزمین مطعلق به سرخپوستان میباشد و  این حق صید آنها هست و آنها هیچ نیازیبه متوجز برای صید و حتی شکار حیوانات ندارند ، البته این روند و گرفتند ماهی ها شاید فقط یک ماه انجام شود زیرا با بارش باران های آخر تابستان و اول پاییز حجم و جریان رودخانه به سطحی می رسد که تمام موانع و دام های سرخپوستان را ازسر راه خود بر می دارد و راه برای عبور آزاد ماهیان بازمیشود و این اطلاعات رو من با سرخپوستی که در حال ماهیگیری در کنار آب بود با صحبت های که با هم داشتیم بدست آوردم و بعد ها با گذشت روز ها و هفته ها خودم مشاهده کردم با تقیرات حجم رودخانه و بارندگی  دام های سرخپوستان در سر راه دهانه رودخانه ها با جریان آب از سر راه رودخانه برداشته شد و راه برای آزاد ماهیان باز شد و واقعا دام سرخپوستان برای صید ماهی ها جالبه و همیشه برای شروع با شهامت ترین و اولین سالمون های که وارد روخانه ها می شوند همیشه قربانی وصید سرخپوستان می شوند ولی بعد از این همه جان فدای بلاخره راه برای عبور سالمون ها باز میشود و همگی آنها وارد روخانه می شوند و جالبه من مقاله ترجمه نمی کنم من دارم تحقیقات و مشاهده خودمو می نویسم واقعا خودتونو جای من بزنید من از هیجان این صحنه ها گاهی اوقان به زانو در میومدم و هنوزم هنوزه برام عادی نشده و نخواهد شد . . .
صحنه ها صحنه های تکراریه که شاید هزاران بار در رسانه ها دیده باشید جدال آزاد ماهیان برای رسیدن به سرچشمه و عبور از تند آب ها و ابشار ها و حتی سازه های دست بشر که واقعا چرخه این مجودات رو دچار مشکل کرده ، در ایالت بی سی کانادا سد های بر سر رودخانه ها نصب شده و حتی سرچشمه ها تبدیل به دریاچه شده و ماهی ها رو برای اینکه از سد رد کنند در کناره سد ها جوی های آبی راه اندازی کردند به صورت پله پله تا ماهی ها آخرین تلاش های خورد را برای رد شدن ار سد از این گانال ها امتحان می کنند و تازه جای سووال اینجاست ، ماهی ها اگه خودشونو به اونور سد برسونن سرچشمه ای برای تخم ریزی پیدا نخواهند کرد زیرا با احداث سد ها آب زیادی پشت سد ها به صورت دریاچه شده هست و تمام سرچشمه ها و کانال های آبی مکان های که سالمن ها تخم ریزی می کردند به زیر آب رفته  و برای همین انسان ها ناچارن در جا های که سد احداث می کنند برای تولید برق ماهی هارو هدایت می کند به مکان های مصنوعی برای تولید مثل و حتی سالمون ها رو به مخازنی هدایت می کنند که به آنها اجازه تولید مثل طبیعی نمی دهند و قبل از مرگ آنها خودشون آنها را می کشند و با پاره کردند شکم ماده ها و خارج کردن تخم و با فشار دادن شم نر و خارج کردن اسپرم در سطلح های عمل لقاع خارجی و تولید مثل ماهی هارو انجام می دهدن و بعد از تولد ماهی ها آنهارو در روخانه ها رها سازی می کنند شاید روش خوبی باشه برای جلو گیری از نابودی ماهی هادر رودخانه ای که سد نصب شده ولی اصلا دستکاری طبیعت و چرخه طبیعی ماهی ها زیبا نیست . . . .
تو این مدت حسابی با سالمون های کوهو زندی کردم تا اینکه تو یکی از برنامه های مسافرت و طبیعت گردی که داشتم در کنار یک روودخانه به نام تامپسون که  که مانند اقیانوس بیکرانی حرکت می کنه و پهناوره و خیلی عمیق با آب شفاف و زلال که از طرف آلسکا به سمت بی سی میاد روبه رو شدم زمانی که برای ماهیگیری به کنار تامپسون رفتم ناخوداگاه بدون هیچ اطلاعاتی و برنامه ریزی لکه های قرمزی دیدم که بر خلاف آب به سمت بالا می رفتند و با خودم گفتم ای ول ای ول ای ول این همون ماهی های و سالمون های معروف دنیا هستند که مثل فل فل قرمز می شن و فقط تصاویری از اونارو تا به حال دیده بودم ، درسته اونا سالمون های ساکایای بودند واقعا صحنه های تکرار نشدندی بودند . . .
یه اطلاعاتی هم در باره رودخانه تامپسون بدم که بعد از فریز بزرگترین رودخانه ایالت بی سی هست و آب شفاف داره و در جای به رودخانه کدر فریز می ریزه و فریزر بزرگ ترین رودخانه ایالت بی سی می باشد و جزع 10 رودخانه بلند کانادا حساب می آید و رکورد بزرگترین ماهی آب شیرین قاره آمریکا جنوبی هم تو همین رودخونه فریزر زده شده ماهی خاویار سفید به وزن 500 کیلوگرم و جالبی این دورود تامپسون و فریز در یک محل به هم متصل می شوند این دو ابر رود ، خیلی جالبه تامپسون با آب بسیار شفاف و فریزر با آب بسیار کرد صحنه های جالبی با ادقام هردو به وجود می آید و حتی مصافت طولانی باهم حرکت می کنند با مرض دو رنگ تفکیک شد روشن و تیره .  .
زمانی که سالمون ها از اقیانوس وارد رودها می شوند در ابتدا چون دهانه رودخانه ها به اقیانوس انتهای مسیر طولانی رودها می باشد بسیار وسیع و عظیم میباشد زیرا هزاران چشمه و رود کوچک و بزرگ به هم متصل می شودن تا یک شاهراه بزرگ رو تشکیل دهند و در آخر به اقیانس منتهی و ریخته میشوند .
زمانی که سالمون ها وارد دهانه رودخانه ها می شوند شاید اصلا معلوم نباشه ملیون ها ماهی در حال عبور در زیر آب هستند زیرا اینقدر حجم آب زیاد و عمیق و حتی کدر و تیره هست که اصلا شما نمی تونی متوجه ورود ماهی ها بشوی ولی هرچه مسیر رو به سمت سرچشمه ها طی می کنیم عمق و حجم آب کم کم کمتر و رنگ آب شفاف تر می شود به جای می رسی که تعداد و حجم ماهی ها بیشتر از آب میشه
ارادتمند شما
ابی فیشر

ایالت برتیش کلمبیا کانادا ونکوور

No comments:

Post a Comment

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر