Search This Blog

Wednesday, June 19, 2013

تاکتیک ساده ولی کاربردی صید ماهی اسبله بزرگ

تاکتیک ساده ولی کاربردی صید ماهی اسبله بزرگ



سلام به دوستان عزیز ماهیگیر و هم وطنان سرتاسر دنیا باز با یک مقاله مفید ماهیگیری در خدمت شما عزیزان هستم و هر تجربه ای که تو این روز ها بدست اوردمو با شما تقسیم می کنم . . . .



در این تاکتیک ساده از ریسه ساده کفخواب در صید ماهی اسبله بزرگ استفاده میشه و همه شما ها بار ها در ماهیگیری با این ریسه سرو کار داشتید و استفاده کردید فقط من نکاتی رو میگم که این ریسه ساده رو مقاوم می کنه برای صید ماهی اسبله بزرگ ، ریسه همون ریسه دو انشعابه یا یک انشعابه هست که سرب در انتها قرار میگیره و این ریسه با یک هرزگرد به نخ اصلی متصل میشه ، از اونجای که ماهی هدف ما ماهی اسبله بزرگ هست باید نخ اصلی مقاومت زیادی داشته باشه مثلا ما می تونیم در نخ اصلی از نخ های تابیده یا براید استفاده کنیم یا اگه این نخ ها در دسترس نبود از نخ های ساده منوفلامنت پلاستیکی با مقاومت بالا استفاده کنیم من نخ 60 معمولی با قدرت کشش 15 کیلوگرم رو روی موتور ماهیگیریم استفاده می کنم و از نخ سایز 50 در ریسه استفاده می کنم و نخ ریسه هم باید کاملا بی رنگ  و مقاوم باشه و از گره های تی در انشعاب گرفتن در نخ ریسه استفاده می کنم زیرا قوی ترین گره ای هست که میشه در انشعاب گرفتن استفاده کرد  



















.
چوی ماهیگیری که استفاده می کنم یک چوب کاملا استاندار و ساده ماهیگیری یه چوب کپور گیری با اکشن 150 گرم و موتور هم یه موتوری هست که 110 متر کنجایش نخ 50 رو دارد و نخ 45 رو 150 روش جا میشه .




ماهی های اسبله دهان بزرگی دارند و استفاده از قلاب بزرگ مشکلی نداره مثلا من از قلاب های به اندازه بند انگشت کوچیکم استفاده می کنم یا کمی کوچیک تر.
دوستان داشتن تجهیزات مناسب برای صید ماهی اسبله فقط یک سوم از ماجرا می باشد و اون دونیمه دیگر توانایی های فردی  ماهیگیر و فصل و ساعت و وجود داشتن ماهی های بزرگ در منابع آبی که در اونجا ماهیگیری می کنید می باشد .



در این قسمت در باره توانایی های فردی ماهیگیر صحبت می کنید که چگونه منجرب صید ماهی های بزرگ می شود ، یک ماهیگیر توانمند باید قادر باشه در هنگام ماهیگیری تمام اصول و تاکتیک های ماهیگیری رو رعایت کنه مثلا در هنگام پرتاب ها باید بلند ترین پرتاب های خود را انجام دهد که مثلا ماهی های اسبله بزرگی که در روز صید می شوند در عمق های زیاد صید می شوند و برای دسترسی به این ماهی ها در دریاچه نیاز به پرتاب بلند می باشد .




فصل صید و ساعت صید هم نیمی از ماجرا می باشد ، مثلا در کشور ترکیه این روز ها یعنی ماه ژوان شروع صید ماهی اسبله می باشد و در این فصل ها ماهیگیران بیشترین شانص صید ماهس اسبله را دارند ، و نکته دیگر باید ساعت های گردش ماهی و غذا خوردن اون رو دقیق بدونید و ماهیگیری های مداوم در یک دریاچه منجرب فهمیدن این موضع می باشد که ماهی ها در چه ساعتی به گردش در میایند و غذا می خوردن ، مثلا در این دریاچه ای که من ماهیگیری می کنم ماهی های اسبله بزرگ حدود بین ساعت 6 تا 8 عصر در عمق های زیاد فاصله 80 متری از ساحل به گردش و تغذیه می پردازند و من در این ساعت ها فعالیت ماهیگیری خودمو بیشتر می کنم چون می دونم شانص صید ماهی اسبله بزرگ تو این ساعت ها خیلی بیشتر میشه .


در این دریاچه که من ماهیگیری می کنم ماهیگیران از سه طعمه اصلی برای صید ماهی اسبله استفاده می کنند یکی طعمه ماهی کوچک هست مثل ماهی کولی و دیگری زالو و کرم خاکی می باشد ، من از کرم خاکی استفاده می کنم زیرا بیشتر در دسترس من هست .


تعدا کرم های که سر قلاب زده میشه باید بیشتر از دو عدد باشه و تا بو وجلب توجه بیشتری کنه و در هنگام زدن کرم به سر قلاب باید سر و ته کرم آزاد باشد تا در زیر آب با تکان های کرم ها ماهی اسبله رو به خودش جلب کنه .
در این سیستم از پایه های برای قرار دادند چوب استفاده می شود که چوب رو تا حدودی عمود روی زمین قرار می دهد و کمی هم مایل به سمت دریاچه با زاویه 50 درصد و حتما باید کلاج ماهیگیری نیمه باز باشد که ماهی صید شد چوب و چرخ ماهیگیری رو با خودش نبره یا نشکنه یا نخ پاره نشه .


داشتن اطلاعاتی هم در باره خود ماهی اسبله در صید این ماهی بی تاثیر نیست مثلا ماهی اسبله در روز ها در عمق های زیاد به سر می بره و در شب ها به عمق های کم وارد میشه و یه ماهی مهاجم به حساب میاد این جوری به هیکلش نگاه نکنید لب ساحل میاد کبوتر شکار می کنه این ماهی دندون داره که مثل خار می مونه با تعداد زیاد در فک بالای و پاینیش ، حس بویایی قوی داره و بیشتر دنبال طعمه های با بوهای زیاد می گرده مثلا همین بچه ماهی و کرم خاکی و زالو و جیگر مرغ و دل مرغ ، فصل تخم ریزیش با فصل تخم ریزی کپور یکی می باشد که فصل بهار فصل تخم ریزی این ماهی هست.




ماهی اسبله زمانی که به قلاب میوفته فقط روی یک خط فرار می کنه و مثل ماهی کپور بزرگ به سمت چپ و راست فرار نمی کنه و زمانی که قلاب رو بلعید ماهیگیر باید حتما یه ضربه برای جادادن قلاب به دهان ماهی انجام بده و با کلاج دادن ماهی رو خسته کنه و ماهی رو به سمت ساحل هدایت کنه ماهی های بزرگ اکثر بالای یک متر طول دارن و استفاده از چاک  بزرگ در ماهیگیری الزامی می باشد.


زمانی که پرتاب صورت گرفت باید تا اونجای که می تونیم نخ رو جمع کنیم تا کمی سر چوب ماهیگیری با کشش نخ خم بشه و نخ اصلی کاملا با فشار سر چوب و اون سربی که تو آب انداخته شده سفت بشه وتا ریسه ها در آب کمی در هوا قرار بگیرن .

نمی دونم دیگه چه نکته ای هست که نگفتم تمام این نکات ساده همون اسرار صید ماهی اسبله بزرگه که همه دوست دارن بدون و من هم فقط همین کار هارو انجام دادم و ماهی اسبله بزرگ صید کردم اونم بار ها.

ترکیه 2013.6.19
ارادتمند شما ابی فیشر

دیگر تجربه های من در زمینه اسبه گیری




 
فیلم های برنامه های اسبله گیری من
 
 

1 comment:

  1. دوست عزیز تشکر از معلومات مفید تان !
    در ماهیگیری هفته آینده حتما ازین روش استفاده خواهم نمود

    ReplyDelete

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....