Search This Blog

Thursday, October 9, 2014

ماهیان خاویاری سفید Atlantic sturgeon

ماهیان خاویاری سفید    Atlantic sturgeon
نویسنده : ابی فیشر
اکثر نوشته ها مشاهدات شخصی و راهنمای دوستان می باشد و جستجو و ترجمه هم استفاده شده
سلام دوستان عزیز در این مقاله در باره ماهی Atlantic sturgeon صحبت می کنیم در شروع باید بگم این ماهی همون ماهی خاویار سفید خودمونه که به نام های دیگه ای مثل خاویار ساکرامنتو , ماهی خاویار سفید کالیفرنیا در قاره آمریکای شمالی شناخته میشه و اطلاعاتی که از دوست عزیزم آقای دلفروش به دست آوردم اینه که این ماهی حدود 60 ساله که از دریای خزر ایران به این قاره کهن انتقال داده شده و واقعا ناراحت کننده هست ما ایرانی ها بیشترین تنوع ماهی های خاویار روی زمین رو داریم ولی هم از صید اون محرومیم هم استفاده و خوردن فراورده های اون این ماهی مثل نفت ایران ابزاری شده برای بدست آوردن پول و قدرت در دست دولت مردان ایران وخیلی خوشحالم در آب های شیرین این قاره آمریکای شمالی کانادا پرورش و رها سازی شده و خوشحالم که این ماهی رو دیگه استفاده صنعتی و فروش خاویار ماهی استفاده نمیشه و ماهیگیرا به راحتی می تونند با استفاده از قوانین و مجوز این ماهی رو صید کنند واین ماهی تبدیل شده به یکی از عمده ترین ماهیان کانادا که تنوع و تعداد بسیار زیادی در این قاره پهناور دارد . . . ماهی خاویار سفید بزرگ ترین ماهی آب شیرین قاره آمریکای شمالی به حساب میاد که هم در دریاچه ها و در روخانه ها زندگی می کند که رکورد صید این ماهی 498 کیلوگرم در استان برتیش کلمبیا رودخانه فریز ثبت شده . . 
اوه خدای من این ماهی حداکثر اندازه 816 کیلوگرم (£ 1،799) و 6.1 متر (20 فوت) میرسه که واقعا اون تبدیل میکنه به هیولا های آب شیرین دنیااااااااا بزرگترین خاویاری که تا حالا در کانادا صید شده همون رکود که در بالا بهش اشاره کردیم که توسط مایکل اسنل از سالیسبوری، ماهیگیر انگلیسی گرفتار شد، و بعد از صید آزاد شد ، یعنی هنوز این هیولا تو رود خونه چسبیده به ونکوور جای که من زندگی می کنم در حال شنا کردنه . . .
ماهی خاویار سفید با بدن کشیده به رنگ سفید که استخوان پشتی و طراف اون مثل زره می مونه و بدنی بدون پولک داره رنگ پشت ماهیان خاویار سفید خاکستری، زیتون رنگ پریده، یا خاکستری مایل به قهوه ای است. باله ها تاریک، خاکستری مات. و زیرین ماهی سفید است.
جالبه این ماهی ها 175 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می کردند و واقعا یه ماهی بسیار کهن و قدیمی هست  از175 ملیون سال قبل این ماهی ها زنده مونده اونوقت بیچاره ها افتادن تو چنگ ایرانی ها واقعا جای تعصف داره نابودی موجودات نادر  . . . .
ماهی بیشتر در رودخانه ها و دهانه رودخانه ها به دریا زندگی می کند و حتی سازگاری دارد با زندگی در دریا و برگشت به روخانه برای تخم ریزی . .
ماهی های خاویار سفید معمولا در اواخر بهار یا اوایل تابستان تخم ریزی می کنند
یک ماهی خاویار سفید ماده می تونه تا 100.000 میلیون تخم ریزی کنه و یک ماهی خاویار سفید می تونه 100 سال عمر کنه !!!!!
رژیم غذای این ماهی ها در رودخانه ها عقلب ماهی مرده و نرم تنان و سخت پوستان می باشد



راستی یه زمانی هم صید بی رویه این ماهی در آب های کانادا منجرب به خطر افتادن زیست این ماهی شد و صید تجاری این ماهی در سال 1880 آغاز شد و صید این ماهی در سال 1892 به اوج خود رسید و در آن زمان بیش از 2500 تن معادل پنج و نیم میلیون پوند از آب های کنادا برداشت شد و در آغاز قرن 20 بر اثر برداشت بیش از هد این ماهی از آب های کانادا بسیار نایاب شد
صید ماهی خاویار در آب های آمریکای شمالی کانادا طرفدار های زیادی دارد که تنها قوانین صید این ماهی می گوید که ماهیگیران فقط می توانند از قلاب های تک شاخه بدون خار برای صید این ماهی استفاده کنند که این قلاب ها را barbless می نامند و ماهیگیران باید حتما بعد از صید این ماهی ان را رها کنند

ماهیگیران می تواند با استفاده از طعمه های از جمله ماهی شاد آمریکایی ، ماهی کولی، میگو، این ماهی رو صید کنند و گاهی اوقات ماهیگیران با استفاده ازطعمه های نامقول از قبیل  پنیر، ماهی کولی، ماهی مرکب ، غذای سگ، غذای گربه و  . . . این ماهی رو صید می کنند

مقررات جدید ماهیگیری صید ماهی خاویار سفید در تاریخ یک ژانویه ، سال 2013 به ثبت رسید که به ماهیگیران می گفت که چه سایز قلاب و ماهی رو می تونند صید و یا رها سازی کنند.
خوب کمی هم تخصصی به صید این ماهی با اطلاعات شخصی من به پردازیم خوب اطلاعاتی که من در باره این نوع نژاد ماهی دارم که میگه به دلیل آناتومی دهان ماهی که در زیر سر اون قرار گرفته از این ماهی یک کفخوار می سازه یعنی اینکه این ماهی بیشتر از کف زمین در محل زندگی خودش تغذیه می کنه
ماهی های که دهان آنها در جلوی سر خود می باشد این امکان رو به اونا میده که هم بتونند از روی آب تغذیه کنند هم میون اب و هم کف آب ولی ماهی خاویار به دلیل قرار گیری دهان زیر سر خود این ماهی رو وادار می کنه که فقط از کف اب تغذیه کنه و مثلا استفاده ازسیستم شناور برای صید این ماهی زیاد نامقول نمی باشد و بهترین تاکتیک صید این ماهی سیستم کفخواب می باشد و سیستم کف خواب همون سیستمی می باشد که با استفاده ازسرب ریسه به کف آب فرو می رود . . .
مشخصات این ماهی و سایز و مقاومت اون اینو میگه که ماهیگیران برای صید این ماهی باید از سیستم مقاوم برای صید این ماهی استفاده کنند که بهترین سیستم همون سیستم انتظاری می باشد که  شبیه به سیستم انتظاری کپور گیری می باشد و ما می تونیم با همون سیستم صید ماهی اسبله این ماهی رو صید کنیم با استفاده ازیه چوب پرتابی بلند مقاوم و موتور که بتونه روی خودش بین 100 تا 300 متر نخ میانگین سایز 40 رو روی اسپول خودش جا بده . . .
و اگه ما از قایق برای صید این ماهی استفاده می کنیم دیگه نیازی به چوب های بلند نیست ما می تونیم با استفاده از چوب های کوتاه یک تیکه و دو تیکه به میانگین متراژ 1.200 برای صید این ماهی استفاده کنیم و فراموش نکنید که اکشن چوب باید حدود 300 گرم باشد تا مناسب صید این ماهی شود چون زمان صید این ماهی فشار زیادی به چوب وارد خواهد آمد

ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر