Search This Blog

Friday, October 17, 2014

بیشتر در باره ماهی های سالمون و ماهیگیری در کانادا بدانید - مشاهدات شخصیم

بیشتر در باره ماهی های سالمون و ماهیگیری در کانادا بدانید - مشاهدات شخصیم


شاید ذهنیتی که ما از آزاد ماهی ها و سالمون ها داشته باشیم به ما بگه که این ماهی خیلی مهاجمه و خیلی راحت به طعمه حمله می کنه و وقتی که تو فیلم ها و عکس ها می بینم هزاران هزار ماهی سالمون تو رودخونه ها ریختن این تصور در ذهن ما به وجود می یاد که اگه قلاب بندازی یه دفعه 400 تا سالمون با هم حمله می کنه دقیقا فکر می کنیم مثل ماهی قزل آلای رنگین کمان یا خال قرمز یا اردک ماهی خودمون هستند اینا . . .

سالمون ها زمانی که منطقه زندگیشونو عوض می کنند رفتارشون خیلی عوض میشه ، زمانی که ماهی های سالمون از آب شور اقیانوس وارد آب شیرین روخونه ها میشن به دلیل تغیر شوری آب به شیرینی و ورود از عمق زیاد اقیانوس به عمق کم روخونه ها دچار تحولات زیادی می شن ، خوب تعدادشون خیلی زیاده ولی در دهانه رودخانه ها که به اقیانوس متصله صیدشون خیلی سخته به چند دلیل یکی اینکه تازه وارد رودخونه شدند و دیگری اینکه حجم آب اینقدر زیاده  که شانص صید سالمون هارو کم می کنه و اینقدر این ماهی ها هیجان دارن که اصلا به فکر تغذیه نیستند اصلا یه دسته از اونا که میرن به میرن فکر کنم اینقدر ناراحت هستند که اصلا میلی به غذا خوردن ندارن : - ) پس از مرگشون و صحنه ای که واقعا جالبه اصلا ماهی نمی بینی بر گرده فقط ماهی ها میرن یعنی همشون مخالف جریان آب حرکت می کنند و اینجوری نیست که فکر کنی قلاب انداختی یه ماهی بر گرده بزنه اگه شانص صید داشته باشی توهون رفت می زنه هیچ وقت سالمون ها بر نمی گردن برای حمله به قلاب و طعمه البته این مال مسیر رودخونه هاست جای که ماهی ها مستقیم شنا می کنند شاید در انتهای مسیر جای که به مقصد برسن یا گودال های آبی که برای استراحت انتخاب می کنند یه چرخی بزنن ولی در حالت کلی همیشه در حال حرکت به سمت جلو هستند مخالف جریان آب. . . .
اینجا ماهیگیرای حرفه ای سعی در صید سالمون در دهانه روخونه ها دارند ولی خیلی ها که زیاد نمی خوان به خودشون سختی بدند به انتهای روخانه های جا های که عمق آب کم میشه و عرض رودخونه کم میشه خودشونو می رسونند و ماهی های بد بخت بی سرپناه رو اونجا صید می کنند ، در انتهای روخونه ها و سرچشمه ها صید سالمون خیلی راحته به چند دلیل اول اینکه حجم رودخونه خیلی کم میشه عمق هم کم میشه و به این دلیل تعداد ماهی ها خیلی زیاد میشه و دلیل دوم انتهای مسیر سالمون ها به حساب میاد جای که دیگه مقصد نهایشونه و شاید تمایل به غذا بیشتر پیدا کنند حتی اون سالمون های که بعد از تخم ریزی انرژی زیادی مصرف کردند بدنشان به انرژی بیشتری نیاز داشته باشه و تمایل به غذا خوردن پیدا می کنند . . .
ولی اصلی ترین دلیل صیدشون همون بی حفاظ شدنشونه که راحت صید میشن . . .
من سالمون گرفتم ولی زیاد نگرفتم دلیلش همینه فقط در دهانه رودخونه ها سعی در صید سالمون دارم زیرا ونکوور دقیقا در دهانه رودخونه ها به اقیانوس آرام واقع شده و سر چشمه ها خیلی از ونکوور دور هستند و به طبیعت بکر راه دارند فقط فکر کنم سرچشمه رود کپیلانو به ونکوور نزدیک باشه اونجا هم شیلات مرکز تحقیقات زادوولد سالمون ها باز کرده اگه یادتون باشه قبلا عکس گرفتم رودخونه رو کردن تو آکواریوم و می تونی ماهی هارو به بینی دارن رد میشن و تخم ریزی می کنند. . .
تو کانادا اکثرا ماهیگیرا فلای کار می کنن و اگه هم میبینی یکی داره اسپنینگ کار می کنه یا ماهیگیر تازه کاره یا چینی یا ایرنیه ، تازه کاش اسپنینگ کار می کردن هنوزم هنوزه طعمه طبیعی دارن سر قلاب می زنن کرم خاکی و انواع دیگه طعمه ها که حتی نمی خوام در بارش صحبت کنم . . . .
در انتهاهم خاطره اولین صید سالمونمو تو کانادا می نویسم بخونید خیلی جالبه . . .
وقتی اولین سالمون هارو تو رودخونه دیدم خیلی خوشحال شدم داشتم می دیدم دسته دسته در حال ردشدند بودند خوب که از نگاه کردنشون سیر شدم تصمیم گرفتم یکیشو بگیرم ولی هر چی پشه عوض می کردم اصلا محلم نمی گذاشتن ، پشه رو عوض کردم و و اسپنینگ کار کردم و باز به انواع لانسه هام اون هزاران هزار سالمونی که از فاصله نیم متریم می گذشتن اصلا محلی نمی گذاشتن ، واقعا دیگه خیلی نا امید شده بودم اینگار اصلا تو زندگیم هیچ ماهی نگرفته بودم واقعا بی صبرانه تلاشمو می کردم که شاید اولین سالمون زندگیمو بگیرم واقعا دستام می لرزید . . .
دقیقا 100 نوع طعمه عوض کردم حتی در آخر دست به گریبان پاور بیت شدم ولی دباره نه اینگار که من اونجا بودم ونه اینگار طعمه ای تو آبه ، ماهی های سالمون حتی از لای پام هم رد می شدند اینگار چشاشون کور بود منو و قلابمو نمی دیدن : - )
نمی دونم چی شد وقتی نا امید بودم قلاب خالی تو آب انداختم فکر می کنم با خودم لج کرده بودم
به سر نخم یه قلاب لخت بدون طعمه وصل کردم و بالای قلاب یه سرب تخم مرغی وصل بود که از قبل به نخ وصل بود اصلا هیچ تاکتیکی پیاده نکرده بودم فقط اینگار مونگلا کنار آب بودم و چوب دستم بود و داشتم وقت می گذروندم  ، یه سالمون نر خیلی فداکار که دیده بود ابی فیشر اولین تجربه سالمون گیریشه و می خواست  من جلوی میلیون ها سالمون اونجا و بازدید کننده های وبلاگم و فیسبوکم  کمتر خجالت بکشم حمله به قلاب بدون طعمه کرد و من موفق شدم اولین سالمون زندگیمو بگیرم : - ) رفیق ماهیگیرم بهم گفت ابی تو چقدر خوشانصی این ماهی فقط می خواست که تو اولین سالمون زندگیتو بگیری : - ) که عکس که پیوست این مقاله هست همون سالمونه
ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر