Search This Blog

Thursday, October 9, 2014

گزارشی از سالمون ها و ورد آنها به ایالت برتیش کلمبیا

گزارشی از سالمون ها و ورد آنها به ایالت برتیش کلمبیا

این روز ها که اصلا ماهیگیری نمیرم حد اقل بزار از دنیای ماهیگیری عقب نیوفتم و یه  گزارشی از مشاهداتمو بنویسم . . .
اولین سالمون های که مشاهد کردم سالمون های کهو بودند که اواخر اگوست  و اول سپتامر وارد آب های شیرین استان برتیش کلمبیا شدند این ماهی ها تک سایز نبودند و در اندازه های مختلف وارد رودخونه های این ایالت شدند که تا جای که من مشاهده کردم از وزن 300 گرم تا 4 کیلوی تو رودخونه ها در حال عبور بودند و بعد از سالمون های کهو سالمون های ساکایای در ماه سپتامر وارد روخونه ها شدند و همچنان در حال عبور مورو هستند که الان ماه بعد از سپتامر یعنی اکتبره هنوز در حال وارد شدن به رودخانه های آب شیرین ایالت برتیش کلمبیا هستند که همشون تک سایز هستند نر ها با جسته بزرگتر حدود سه چهار کیلو  ماده ها کمی کوچیک تر و این ماهی ها بعد از تخم ریزی همگی می میرن و مشخصه سالمون هاس ساکایای بدن قرمز رنگ در حال تخم ریزی با سر سبز رنگ و  . . .

در اواخر ماه اکتبر سالمون های چینوک وارد رودخونه های ایالت برتیش کلمبیا شدند که در سایز های مختلف هستند واین سالمون هارو میشه در سایز های بالای 5 کیلو به راحتی مشاهده کرد . . . .
معمولا ماهی های سالمون تک سایز یعنی همگی هنگام بلوغ کامل وارد رودخونه ها میشن همگی می میرن بعد از تخم ریزی ولی اون سالمون های که در سایز های مختلف وارد رودخونه ها میشنم معولا بعد از تخم ریزی بر می گردند . . .
بهترین حالت صید سالمون ها زمانی که در اقیانوس هستند که معمولا با قایق با سیستم اسپنینگ و ترولینگ صید میشن و بعد از اون صید دردهانه روخانه هاست که کار مشکلیه چون دهانه رودخونه ها متصل به اقیانوس خیلی وسیع و بزرگه و ماهی های سالمون معمولا در مرکز رودخونه حرکت می کنند که از کناره ها بسیار فاصله طولانی داره و معمولا ماهیگیرا دوست دارن ماهی های سالمون رو قبل از تغیر رنگ بگیرن زیرا در هنگام و قبل از تخم ریزی یعنی نزدیک شدن به زمان تخم ریزی و حرکت طولانی سالمون در آب شیرین منجرب تعیز رنگ و نامطلوبی گوشت ماهی میشه برای همین ماهیگیرا بیشتر در اقیانوس و در دهان رودخونه ها سعی در صید ماهی سالمون دارن   . . .
هر چی از دهانه رودخونه ها دور تر میشیم و به سرچشمه روخونه ها نزدیک میشیم صید ماهی سالمون راحت تر میشه زیرا هم عمق آب کمتر میشه هم عرض رودخونه ها کمتر میشه و ماهی ها بی حفاظتر میشن و صید اونا خیلی راحت میشه  . . .
و دلیل راحت حمله گردن سالمون به طعمه فقط به خاطر اینه که مصافت خیلی طولانی رو در مسیر رودخانه و اقیانوس طی کرده و نا خوداگاه بدن اون ماهی بر اثر کمبود انرژی به غذا خوردن پیدا می کنه ، اون ماهی های که بعد از تخم ریزی به اقیانوس بر می گردند یا به علت از دست دارن انرژی در هنگام تخم ریزی یا شنا کردن مصافت طولانی خیلی راحت به هر قلاب یا طعمه ای حمله می کنند . . .
در فصل زمستان استیل هد ها وارد روخونه های برتیش کلمبیا میشن و این ماهی همون قزل آلا های رنگین کمان وحشی هستند که در اقیانوس زندگی می کنن واین ماهی هارو زمانی که در اسارت پرورش می دن و دیگه مهاجرت نمی کنن تبدیل به قزل آلای رنگین کمان خودمون میشن و بومی روخونه ها میشن . . .
بغیر از این سالمون ها سالمون پینک و چام هم میان به رودخونه برتیش کلمبیا و در کنار این سالمون ها ماهی شد آمریکای هم میاد اصلا روخونه های برتیش کلمبیا رانی ماهی میشه اینقدر ماهی ها زیاد میشن که به هم دیگه می خورن و از آب به بیرون پرت میشن J
ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر