Search This Blog

سایز لیدر سیم سایز 60 و طعمه جیگ 200 گرمی

1. سفر نامه ماهیگیری گناوه-خارک قسمت اول
    سلام دوستان
    خوب با توجه به متغیر بودن هوا در این تاریخ یعنی اواخر آذر ماه با اینکه حدود 2 هفته وضعیت هوا رو از طریق 2 سایت ایرانی و 2 سایت بین المللی پایش کرده بودیم روز اول به کاه دون زدیم و اداره بندر گناوه اجازه خروج نداد و فرصتی پیش اومد برای ما که تا صبح رانندگی کرده بودیم یه کم بخوابیم و شانسمون رو برای فردا امتحان کنیم.
    صبح روز بعد ساعت 6 روی اسکله آماده بودیم که باز هم تا ساعت 9:30 اجازه خروج داده نشد ولی به هر ترتیب عازم خط لوله ها درمسیر جزیره خارک شدیم،در این فصل از سال که آب در حال سرد شدنه لوله هایی که فعال باشن یعنی دارای جریان نفت باشن ساردین بیشتر و به دنبال اون ماهی شکارچی بیشتری به خودشون جذب می کنند.
    با توجه به حضور ماهی های شکارچی تصمیم گرفتیم که شانسمون رو با ترولینگ امتحان کنیم،پس به صورت نوبتی توی تیم 4 نفرمون طعمه های ترولینگ با رنگهای آبی، سبز، نارنجی ،قرمز و فلزی با دایوهای 3 ،6-7 و 9 متر رو امتحان کردیم که هیچ کدومش نتیجه نداد! و وقتمون رو تا ساعت 12:30 گرفت!!! که البته بعدا مشخص شد که به نفعمون تموم شده! :)
    البته اضافه کنم که من شخصا فکر می کنم با توجه به تمرکز ساردینها در عمق اگر طعمه ترولینگ با دایو 13-15 متر داشتیم حتما نتیجه می داد که البته پیدا کردن این نوع از طعمه در ایران کار ساده ای نیست!
    به هر حال در ساعت 12:30 در موقعیت مورد نظر مستقر شدیم و یک روش خیلی جالب محلی رو که جیگینگ با طعمه زنده هست و در سفرهای قبلی یاد گرفته بودیم بکار گرفتیم.
    این روش به این صورت هست که یک ریسه با 4 انشعاب قلاب شماره 3-4 رو به نحوی که فاصله انشعابات با لیدر در حدود 5 سانتیمتر باشه و یه سرب شماره 6 حدود 40 سانتیمتر پایین تر بهش وصل باشه رو تا زمین پایین میفرستی و به صورت عمودی به صورت شوک حرکت می دی و هر 3-4 حرکت 1-2 متر بالا میاری تا دسته ساردین ها رو پیدا کنی ، به محض اینکه ریسه وارد دسته ساردین شد ،ساردین ها به قلابهای خالی حمله می کنند و به دام افتادنشون با لرزش های ویبره مانند روی جوب مشخص میشه،در این حالت باید به سرعت ریسه رو بالا آورد چون ممکنه هر لحظه ماهی های شکارچی به ریسه های بدون حفاظت در مقابل دندونهای اونها حمله کنند و ریسه رو از دست بدید.
    بعد از اینکه ساردین ها رو بالا آوردید اونها رو از ناحیه آرواره به یک لیدر اصلی وصل می کنید که به یه چوب دریایی قابل اعتماد و یه چرخ و ریسه فوی متصل باشه،تجربه به ما نشون داد که بهتره به صورت چرخشی هر 1 ساعت 1 نفر از اعضای تیم به گرفتن ماهی ساردین بپردازه و بقیه به ماهیگیری و بهتر برای اینکه ساردین زنده بیشتری داشته باشید یکی از قسمتهای قایق رو حدود 30 سانتیمتر پر از آب کنید و ساردین ها رو توی اون نگهداری کنید
    لیدر اصلی شامل 2 قلاب سایر 1 یا 01 که طول ساقه اون به طول 5سانتیمتر با سیم مفتول استیل سایز 60 افزایش پیدا کرده باشه و طول انشعاب از 10 سانتیمتر بیشتر نشه چون طعمه های ساردین زنده شروع به چرخش به دور لیدر می کنند و لیدر بلند دردسر ساز می شه
    و به این ترتیب ماهیگیری با این روش شروع شد
    بقیه در قسمت بعدی....
    حالا تعدادی از عکسهای این برنامه ماهیگیری
    منتظر نظرهای شما دوستان هستم.
سفر نامه ماهیگیری گناوه-خارک قسمت دوم
سلام دوستان
خوب می دونم که شاید خوندن یه متن به این بلندی خسته کننده باشه و یا احتمالا خیلی از شما دوستان که حرفه ای آب شور هستید با روشهاش آشنا باشید ولی با این حال چون اینجا یه پیج عمومی هست و ممکن این اطلاعات به درد بعضی از دوستان بخوره این خاطرات رو اینجا به اشتراک می گذارم و از بقیه دوستان هم که احتمالا خاطرات یا تجاربی دارند خواهش می کنم که خاطراتشونو برای ما بفرستند...
با شروع شدن ماهیگیری متوجه شدیم که دسته های بسیار بزرگ ماهی ساردین درست زیر ما نزدیک کف قرار دارند و این نوید یه روز فراموش نشدنی رو می داد
بزرگترین مشکل ما در این روز بریده شدن ریسه های لیدر بخصوص از دست رفتن سربها بود چون ماهی های شیر و باراکودا مسلح به دندانهای بسیار تیزی هستند و به راحتی نخ شوک لیدر ما رو که اتفاقا از نوع خیلی مقاومی هم بود می بریدند
در روز اول موفق به گرفتن چند ماهی بزرگ شدیم که عکسهای اونها رو اینجا به اشتراک گذاشتم
قراری که با هم گذاشته بودیم این بود که همه ماهی هایی که طبق اصول سورتینگ به سن تولید مثل نرسیده بودند رو رها سازی کنیم که این کار رو انجام دادیم.
متاسفانه با توجه به دستهای عمدتا کثیف و احتمال روبرو شدن هر لحظه با یه ماهی بزرگ وقتی قلاب در آب قرار داره و بی نظمی که غالبا حاکم هست عکسبرداری کار پردردسر و مشکلیه و به همین دلیل ار خیر عکس برداری از ماهی هایی که قبلا زیاد صید کرده بودیم مثل هامور،جاش،میشک گذشتیم و البته 2 ماهی که معمولا به روش کف خواب صید می شن یعنی گربه ماهی آب شور و شانک به قلاب افتادن که اونها هم زنده رها سازی شدند.
روز دوم:
در روز دوم ما راس ساعت 6 صبح از سنگ چین های موج شکن اسکله گناوه خارج شدیم و با توجه به تجربه روز قبل تصمیم گرفتیم که ترولینگ رو به زمان بازگشت در بعد از ظهر موکول کرده و هر چه زودتر خودمون رو به مکان مورد نظر برسونیم،و خوشحال بودیم که زمان خیلی بیشتری رو در اختیار داریم،شب قبل کلی فکر کرده بودیم که با مشکل از دست دادن ریسه ها چجوری کنار بیایم و هر کدوم از ما انواع لیدر ها با سیم و مفتول و کابل های نازک رو برای خودش درست کرده بود،بعد از فرایند لنگر اندازی و استقرار دست به کار گرفتن ساردین شدیم که با یه رویداد عجیب روبرو شدیم که عملا امکان گرفتن ساردین رو غیر ممکن کرده بود و اگر با تلاش زیاد موفق به صید 1 ساردین می شدیم خبری از ماهی نبود! و اون پدیده جریان وحشتناک دریایی به دلیل مد صبحگاهی بود که من تا بحال با چنین قدرتی در این ساعت روبرو نشده بودم،جریان به حدی قوی بود که ریسه من که یه سرب6 و یه سرب 5 یعنی سرب سایز 11 معادل 330 گرم بود به کف آب نمی رسید!!!
و این وضعیت تا ساعت 2 بعد از ظهر ادامه داشت و خودتون می دونید که چه وضعیتی برای روحیه ما پیش اومده بود!
بعد از ساعت 1 بعد از ظهر کم کم متوجه شدیم که از شدت جریان در حال کاسته شدن هست ولی باز هم امکان صید خوب وجود نداشت که من یاد تک خالی افتادم که خیلی اتفاقی تو یه ویترین در وضعیتی خاک گرفته پیدا کرده بودم و اون یه طعمه جیگ 200 گرمی ساردین آبی بود
بلافاصله اونو با یه سیم 40 سانتیمتری به ریسه متصل کردم و جیگینگ رو شروع کردم،اونو به کف آب فرستادم و 2 بار 3 تا شوک عمودی یا یه کم مورب وارد می کردم و بعد 1 متر بالا می آوردم و همین طور ادامه دادم که در عمق حدودا 18 متری یه ضربه و مشش خیلی سنکین روی چوب احساس کردم،بلافاصله متوجه شدم که با یه شیر بزرگ طرف هستم چون ماهی شیر 2 بار با سرعت زیاد اقدام به فرار می کنه که به اون RUN می گن در Run اول که در عمق انجام شد یه آن فکر کردم که الان چوبم می شکنه! و کلاچ چرخم با اینکه روی حالت سفتی قرار داشت به طرز دیوانه واری در حال باز شدن بود ولی در یه لحظه ماهی نظرشو عوض کرد و به سرعت به سمت سطح آب بالا اومدو منم با سرعت در حال جمع کردن ریسه بودم و اینجا بود که دیکر دوستانم از لبه قایق دیدند که شیر داره به ریسه ای که از بالا در حال کشیدنش بود حمله کنه! به هر حال ما موفق به صید این ماهی که 8 کیلو گرم وزن داشت شدیم که تجربه بی نظیری بود و من تا بحال با طعمه مصنوعی جیگ چنین ماهیی نگرفته بودم .