Search This Blog

Friday, December 28, 2012

مقدمات ماهیگیری ورزشی (اصول و پایه)

مقدمات ماهیگیری ورزشی (اصول و پایه)

در این مقاله سعی می شود با مقدمات ماهیگیری ورزشی و اصول و پایه آن آشنا شوید.پس اگر از ماهیگیری برداشت نا مناسبی را داشته اید با ما باشید تا دریچه نو از ماهیگیری را برای شما باز کنیم.
اگر تا کنون لوازم ماهیگیری را برای خود تهیه نکرده اید و این نکته برای شما نا مفهوم می باشد برای شروع بدون خرید هیچ گونه لوازم ماهیگیری سعی کنید با گروهی با تجربه به ماهیگیری بروید تا یک ذهنیت از ماهیگیری در ذهن شما نقش به بند تا بدانید که در یک ماهیگیری چه فعالیت های با چه ابزاری های اتفاق می افتاد همان کاری که من 3 سال پیش با گروه ماهیگیری خود انجام دادم برای شورع هیچ ذهنیتی از ماهیگیری را نداشتم و بعد از اولین برنامه ماهیگیری با یک گروه باتجربه این نکته برای من روشن شد که در یک ماهیگیری به چه ابزاری نیازمند می باشم تا در خرید لوازم ماهیگیری با مشکل رو به رو نشوم.
در شروع اولین روز ماهیگیری من تازه با کار چوب و چرخ ماهیگیری آشنا شدم و چگونه با استفاده از چه گره های قلاب و سرب به نخ متصل می گردد و بعد از یاد گرفتن نکات ساده خودم به دنبال علم روز این رشته پرداختم و تا به این لحظه همچنان مشتاق فرار گرفتن فنون جدید ماهیگیری بوده ام.
پس برای خرید لوازم ماهیگیری هیچ وقت عجله نکنید تا ندانید که با چه سیستمی می خواهید به ماهیگیری بروید هیچ وقت لوازم ماهیگیری خریداری نکنید برای مثال یک ماهیگیر براری صید ماهی کپور دوست دارد از چوب های بلند پرتابی 4 متری استفاده نکند و علاقه شدیدی به این دسته چوب ها دارد و با استفاده از این چوب ها در ماهیگیری خود به خاطر ذهنیتش نصبت به این چوب ها کاملا موفق می شود ولی اگر بخواهد از چوب های متوسط مثلا 3 متری استفاده کند به خاطر ذهنیش موفق نخواهد بود پس تا زانی که متوجه علاقه خود نصبت به ابراز ماهیگیری متوجه نشده اید دست از خرید لوازم بردارید.
همیشه در ماهیگیری ورزشی علاقه به سیتم ماهیگیری که دارید منجرب موفقیت در ماهیگیری و پیاده سازی تکنیک ها در ماهیگیری می شود.
همیشه تصمیات اشتباه در خرید لوازم ماهیگیری منجرب انبار شدن لوازم نا مناسب در منزل شما می شود اشتباهاتی که من با رها آنها را تکرار کرده م دا دوست ندارم شما تکرار کنید زمانی به خود آمدم و دیدم لوازم که هیچ وقت هیچ کاربردی در ماهیگیری من ندارند را بی هوده دور خود جمع کرده ام و به ناچار با قیمت اندک همه آن ها را به دوستان دادم.
برای شروع ماهیگیری معمولا ماهیگیران نصبت به منابع آبی دریاچه ها و صد ها به دلیل و جود کپور ماهیان از این ماهی برای شروع ماهیگیری خود استفاده می کنند که از لذت های خواص خود در ماهیگیری بر خوردار می باشد.
برای صید یک ماهی کپور شما نیز باید لوازم بخصوص صید این ماهی را داشته باشید درسته بارها در این سایت در موردش صحبت های زیاد شده ولی دوباره از نو تمام موارد را شرح خواهم داد.
صید یک ماهی کپور نیاز به چوب ماهیگیری و چرخ ماهیگیری به خصوص خود را دارد ولی زیاد نمی خواهد انتخاب تخصصی کنید می توانید چوب و چرخی را انتخاب کنید که جاهای دیگر مثل دریاچه و دریا کار برد داشته باشد مثلا با خرید یک چوب به طول 3.60 یا 4.20 یا 4.30 می توانید به اشتراک در همه جا به ماهیگیری به پردازید صید ماهی کپور در سد و دریاچه و ماهیگیری از لب ساحل دریا برای صید ماهی های آب شور.
و با انتخاب یک موتور مناسب مثلا به هجم 4000 یا 5000 هم می توانید در دریا از لب ساحل با آن به ماهیگیری به پردازید هم از روی قایق در دریا هم از لب ساحل در سد و دریاچه برای صید انواع کپور ماهیان.
در ماهیگیری تنها رابط بین ماهی و ماهیگیر نخ ماهیگیری می باشد که یک ماهیگیر تازه کار با انتخاب مناسب آن می تواند ماهیگیری خوبی را داشته باشد خرید نخ های گرانقیمت توصیه نمی شود همان نخ های ساده پلاستیکی کافی می باشد که از جنس منوفیلامنت می باشد و با انتخاب سایز مناسب مثلا 40 یا 45 می توانید مشترک در تمام سیستم های ماهیگیری در آب شور وشیرین از ان استفاده کنید.
سایز قلاب ها هم در ماهیگیری وصید بهتر بی تاثیر نیست شما می توانید از سایز های رایج بین ماهیگیران که به راحتی در بازار قابل دسترسی می باشد استفاده کنید مثلا سایز های 02 ویا کمتر یا بیشتر ماهی هدف معمولا سایز های قلاب را تایین می کنند برای انتخاب ماهیگیری مثلا ماهی کپور ماهی می باشد با دهان بسیار گنده و زیاد انتخاب یک شماره کم زیاد فرقی به حال آن ماهی نمی کند.
این نکته را مد نظر داشته باشید که هر چه سایز قلاب بزرگ تر باشد ماهی صید شده بزرگ تر نمی شود فقط در هنگام جمع کردن ماهی اگر سایز قلاب بسیار ریز باشد وماهی کمی بزرگ شانص فرار ماهی زیاد می باشد زیرا قلاب کوچک حکم چاقو برنده را برای لب ماهی دارد.
طعمه ماهیگیری هم تنها نکته جلب توجه ماهی به سمت قلاب ماهیگیری می باشد و برای همین باید بهترین طعمه برای صید ماهی انتخاب شود بهترین اتنخاب های طعمه بر اساس تجربه ماهیگیران باتجربه تر انجام می گیرد که همیشه راهنمای خوبی برای ماهیگیران تازه کار می باشد همیشه در پرسیدن سئوال از ماهیگیران با ترجبه کوتاهی نکنید.
انتخواب سرب مناسب در سیستم های ماهیگیری که طعمه در کف آب قرار می گیر یا همان سیستم کف خواب نیز مهم می باشد یک سرب سنگین مناسب منجرب پرتاب بلند در ماهیگیری و درست قرار گرفتن طعمه در کف آب می شود و یک سرب نا مناسب منجرب پرتاب کوتاه یا پارگی نخ ماهیگیری می شود.
پرتاب مناسب طعمه هم تاثیر مستقیم بر ماهیگیری وصید ماهی دارد زیرا با پرتاب مناسب هم برد زیادی را طعمه تی می کند برای رسیدن به عمق مناسب هم طعمه از سرقلاب جا نمی شود و در پرتاب های نامناسب هم طعمه از سر قلاب جدا می شود هم امکان پاره شدن نخ ماهیگیری وشکسته شدن چوب ماهیگیری و جود دارد.
تا حدودی با مقدمات صید ماهی کپور و ماهیگیری اشنا شدید و در ادامه مقاله به مقدمات ماهیگیری در رودخانه وصید انواع ماهی های رودخانه ای آشنا می شوید.
تا به این لحظه هر وسیله ماهیگیری که خریداری کرده اید و در ماهیگیری های سیستم انتظاری کپور از آن استفاده کرده اید هیچ کار بردی را در سیستم های ماهیگیری در رودخانه را ندارد بغیر از مواردی که شرایط رودخانه منجرب استفاده از سیستم های با طول چوب بلند و نخ های ذخیم را دارد و به غیر از این صورت ماهیگیری در رودخانه نیز شرایط و لوازم بخصوص خود را در ماهیگیری دارد. در ماهیگیری در رودخانه دیگر نیازی به پرتاب های بلند و سبره های سنگین و نخ های ذخیم نیست و بیشترین میزان مانور بر روی پرتاب ها بیشتر از 15 یا 20 متر نیست که میانگین انها معمولا در پرتاببین 5 تا 7 متر می باشد و همیشه هم چوب در دست ماهیگیری می باشدو برای همین نیاز به چوب های خیلی بلند و سنگین نسیت برای همین در ماهیگیری های که در رودخانه انجام میگیری از چوب های کوتاه استفاه میشود به طول بین 1.50 تا 2.70 و ماهیگیری با انتخاب دلخواه و راحتی در ماهیگیری می تواند یم سایز چوب را انتخاب کند که میانگین انتخاب چوب ها به طول 2.70 می باشد البته این رنج سایز چوب ها چوب های کاملا سبک می باشند ونه چوب های توپر نیمه سنگین آن چوب ها بحث جدا دارذند که در ادامه مقاله توضیخ داده خواهد شد.
معمولا ماهیگیران از چوب های تیکی استفاده می کنند تا تلسکوبی زیرا چوب های تیکه ای از مقاومت بالای بر خوردار نمی باشند.
چوب های سبک کوتا نیاز به موتور های سبک و کوچک دارد و برای همین اکثر موتور های انتخوابی در ماهیگیری های رودخانه ای زیر هجم 3500 می باشد زیاد نگران تخصصی شدن موتور های رودخانه ای نباشید زیرا باانخاب موتور مثلا به هجم 3000 یا 3500 آن را مشترک می توانید برای ماهیگیری روی قایق هم برای صید ماهی در آب های شیرین و هم در یا باز هم از روی قایق استفاده کنید میانگین انتخاب موتور های که در رودخانه از آنها استفاده می شود بین 2000 تا 3000 می باشد. استفاده از چوب کوتاه و سبک و موتور کم هجم نیاز به نخ دارد که بتواند ماهیگیری به راحتی این سیستم ها را با هم ادقام کند پس برای همین از نخ های با هج کم باید استفاده کند نخ های ماهیگیری انتخابی یر زایز 35 می باشد این را هم در ابتدا بگویم که با نخ سایز 35 می شود رکورد قزل الا ایران را با آن صید کرد مثلا یک ماهی قزل آلایب رودخانه ای به وزن 10 کیلوگرم زیرا قدرت کشش نخ 35 به وزن حدود 9 کیلو گرم می باشد .
نخ ایده آل به نظر من در نخ های معمولی مونفلامنت سایز 30 می باشد گرچه نخ های هم و جود دارد سایز 4 و 6 به قیمت های حلقهای 100.000 تومان ولی اصلا توصیه نمی شود همان نخ های منوفلامنت ساده بهتر می باشد از همین جا جادرد از یکی از دوستان عزیزم که بازدید کننده سایت هست تشکر کنم به خاطر ارسال نخ شماره 10 برای این جانب واقعا لذت ماهیگیری با نخ های نازک بسیار لذت بخش می باشد.
انتخاب بهترین طعمه در سیستم ماهیگیری های رودخانه هم منجرب موفقیت بیشتر در ماهیگیری می شود قبل از انتخاب طعمه مناسب باید ماهی هدف هم مشخص گردد تا ماهیگیر بتواند بهتر ین طعمه را برای ماهی انتخاب کند بیشترین ماهیه ای رودخانه ای که در ایران و جود دارد و ماهیگیران برای صید آن به ماهیگیری می روند ماهی زردپر و ماهی قزل آلا می باشد که بیشتر ماهیگیران برای صید این دو ماهی می تواند از انواع طعمه های طبیعی استفاده کنند مثلا بهترین طعمه ای که به اشتراک میان این دو ماهی می توانید استفاده کنید طعمه کرم طبیعی می باشد
بیشتر ماهیگیرانی که می خواهند لذت واقعی صید ماهی را در رودخانه های ایران تجربه کنند از سیستم ماهیگیری با طعمه مصنوعی استفاده می کنند با انواع روش های ماهیگیری می توانید شما هم استفاده کنید که در اینجا با یکی از پرطرف دار ترین روش ها را شرح خواهیم داد.
سیستم ماهیگیری لانسه کشی یا اسپنینگ می باشد کار با انواع لانسه ها که هر ماهیگیر با دشتن یک چوب چرخ و نخ مناسب رودخانه ای که در بالا شرح داده شده می تواند به سادگی با این سیستم ماهیگیری به صید ماهی قزل آلا برود در این سیستم از طعمه های لانسه استفاده می شود که رایج ترین آنها در ایران مارک های مپس و بلوفاکس می باشد که در سایز های بین 1 تا 3 به راحتی قابل دسترس تمام ماهیگیران می باشد. در این سیستم ماهیگیری ماهیگیری با اتصال یک لانسه به نخ اصلی توسط هرزگرد می تواند سیستم ماهیگیری خود را آماده ماهیگیری کنند. انتخاب مکان مناسب هم یکی از عوامل موفقیت در ماهیگیری می باشد بعد از انتخاب مکان مناسب برای ماهیگیری ماهیگیر بعد از قرار گیری در مکان ماهیگیری طعمه خود را در محل مورد نظر در آب با پرتاب به طول حدود بین 5 تا7 متر پرتاب می کند به محض ورود لانسه به آب طعمه را به آرامی جمع می کند بدون هیچ وقفه ای و یک نواخت لانسه نه در کف آب حرکت می کند نه بر روی سطح آب در میان آب حرکت می کند این کار را شما باید بار ها انجام دهید در سرتاسر مسیر رودخانه تا به موفقیت دست پیدا کنید هیچ وقت نباید از ماهیگیری خود خسته بشوید و نا امید و دائم در حال ماهیگیری باشید.
انتخاب لانسه مناسب با رنگ مناسب به شما کمک می کند تا در ماهیگیری به هدفتان نزدیک تر شوید و ماهی را صید کنید برای شروع کار لانسه های را به شما توصعه می کنم که زمینه نقره ای با خال های قرمز را داشته باشد.
تا اینجای مقاله در مورد صید ماهی کپور و قزل آلا توضیح داده شده ودر ادامه مقاله در مورد صید ماهی های دریای توضیح می دهیم.
تا کنون شما یک چوب بلند به متراج 3.60 برای صید ماهی کپور و یک چوب به متراج 2.10 برای صید ماهی رودخانه ای تهیه دیده اید و خیلی از لوازم که خریداری کده اید در ماهیگیری دریایی ه مشترک می باشد در اینجا شما فقط نیاز به خریداری یک چوب دو تیکه دریایی دارید که از وزن زیادو مقاومت بالای برخوردار می باشد و اکشن آن هم نصبت به چوب های دیگر بالا تر می باشد مثلا اکشن بین 150 تا 350 گرم برای یک چوب کوتاه دوتیکه شما این چوب را می توانید با موتور که برای سیستم کپوری گرفته اید ادقام کنید و دیگر نیازی به خرید موتور برای دریا ندارید البته این سیستم روی قایق دریا می باشد و از لب ساحل می توانید از همان سیستم کپوری خود استفاده کنید در دریا برای ماهیگیری از انواع طعمه های طبیعی استفاده می کنند مانند ماهی مرکب (به نام های محلی =انکاسک ، خساک ، هشت پا) یا از طعمه ماهی (به نام های محلی =حشینه ، ماهی طلا ، کنارک ، گرفه) البته اسم چند ماهی را که بهترین ماهی های طعمه بودند را نوشتم و در آخر هم از میگو برای طعمه استفاده کنید.
خوب تا اینجا با چگونگی ماهیگیری آشنا شدیم آیا همین برای ماهیگیری ورزشی کافی می باشد در ادامه مقاله در باره چگونگی نگهداری از لوازم ماهیگیری صحبت خواهیم کرد.
در هر ماهیگیری که شما از چوبهای تلسکوبی استفاده می کنند با ید این نکته را بدانید که وارد شدن گردو غبار و ماسه وشن به درون چوب ها منجرب می شود که در هنگام باز و بسته شدن چوب های تلسکوبی روی چوب خط بیوفتد و این خط ها در دراز مدت در پرتاب سرب باعث شکسته شدن چوب ماهیگیری می شوند. شما باید این نکته را بدانید که بعد از هر ماهیگیری باید چوب ماهیگیریتان را با با تمیز کنید این نکته هم برای چرخ های ماهیگیری مشترک می باشد چرخ های ماهیگیری را هم برعد از هر ماهیگیری باید تمیز کنیم .
در ماهیگیری های دریایی باید مد نظر داشته باشیم که آب شور وارد موتور های ماهیگیری ما نشود نه تنها موتور ماهیگیری ودیگر ابراز ماهیگیری مانند قلاب ها زیرا باعث زنگ زدن و رسوب بری قطعات ماهیگیری می شود حتما بعد از هر برنامه ماهیگیری دریای شما حتما وسایل ماهیگیری خود را مانند چرخ ماهیگیری با آب شرین باید بشویید.
نکته دیگر در نگهداری چوب های کربی این می باشد که این چوب ها به کشش مقاوم می باشند و به ضربه بسیار شکننده
چگونگی انتخاب یک چوب ماهیگیری مقاوم
خرید یک چوب ماهیگیری بسیار ساده می باشد ولی انتخاب یک چوب مقاوم نیاز به اطلاعات دقیق می باشد تا یک ماهیگیر به تواند چوب مورد نظر خود را انتخاب کند همیشه اطلاعات روی چوبی مانند اکش به ماهیگیر کمک می کند که چوبی مقاوم را تهیه کند هر چه اکشن چوب سنگین تر باشد مقاومت آن چوب هم بیشتر می شود ولی این را فراموش نکنید که تنها اطلاعات اکشن چوب برای انتخاب چوب مقاوم و مناسب کافی نیست شما باید اطلاعات در مورد الیاف چوب هم داشته باشید مثلا الیاف کربن بسیار سبک و شکنده می باشند و الیاف فایبر بسیار سنگین و مقاوم و ادقامی از این دو مواد می تواند چوبی سبک و مقاوم را به وجود آورد . . .
نکته اساسی در این مورد می باشد که الیاف چوب به چه صورت باشد چوب ها اکثرا در بازار به دو صورت می باشند یکی با الیاف حلقوی که اکثر چوب ها به این صورت می باشند الیاف چوب مانند پیچ های یک فنر به دور چوب تابیده شده است و بدنه چوب را تشکیل می دهد و در حالت دوم الیاف چوب به صورت ضربدر بافته شده و تمام بدنه چوب به هم به صورت ضربدر بافته شده که حالت دومی از حالت اولی بسیار مقاومتر می باشد شما در خرید یک چوب مقاوم باید این نکته را مد نظر داشته باشید که چوب شما از کدام دسته از چوب ها می باشد از نوع الیاف ضربدری یا الیاف حلقوی. اگر چوب ماهیگیری شما از الیاف ضربدری تشکیل شده چوبی با مقاومت بالا دارید.
ماهی کپور بیشتر کجای دریاچه را برای چریدن انتخاب می کند؟
ماهی کپور بیشتر کجای دریاچه را برای چریدن و غذا خوردن انتخاب می کند سئوالی که هر ماهیگیر کپور گیر باید ان را بداند زیرا بادانستن این موضوع می تواند در ماهیگیری خود موفق تر باشد زیرا انرژی خود را بی هوده هدر نمی دهد و طعمه خود را در جای قرار می دهد که شانص بیشتر صید ماهی را دارد.
ماهی های کپور به صورت دسته جمع به غذا خوردن می پردازد و مکانی را برای چریدن انتخاب می کند که از لحاظ وجود غذا بیشترین در صد دست درسی به غذا را داشته باشد ان مکان در عمقی می باشد که نور خورشید بتواند به آسانی بر بستر دریاچه بتابد و همین نور خوردشید باعث به وجود امدن غذا در بستر دریاچه می شود نور خورشید به جای از دریاچه بیشتر می تابد که از عمق کمتری بر خوردار باشد این عمق ایده آل در اطراف دریاچه می باشد نه در عمق اب ، برای دسترسی بیشر غذا ماهی کپور بیشتر وارد عمق کم آب برای چریدن می شود که این عمق فاصله کمتر از 70 متر ساحل در یاچه می باشد.
اگر سکوت و آرامش در ساحل دریا باشد ماهی ها حتی به عمق های کمتر از نیم متر هم وارد می شوند. در ماهیگیری اگر از طعمه پاشی مناسب هم استفاده شود ورد ماهی ها را به عمق کم آسان تر می شود و ماهیگیر به راحتی می تواند آن ها را صید کند

No comments:

Post a Comment

گزارش های ماهیگیری پر کانال تلگرام

 از این به بعد تمام‌گزارش های ماهیگیری در کانال تلگرامم قرار میدم کانال تلگرام