Search This Blog

Monday, March 4, 2013

درجستوجوی ماهی سونگ


درجستوجوی ماهی سونگ


اولین برنامه ماهیگیری سال 91



بدون شرح

البته بزار یه چیزی بگم دودشو ما می خوریم نفت و گازشو کسای دیگه

در شروع میگم که من یک فلای کارم وقسم خوردم که با فلای تا عبد به مونم اگه هم می بینید این مطالبو نوشتم فقط فکر کردم اگه این مطالب رو از بازدید کنندگان پنهان کنم به همه دوستان عزیزم سرتاسر ایران خیانت کردم و تمام سعی و تلاش استاد عزیزم آقای ستوده رو که تلاش کردند این مطالب رو بنویسم حدر دادم ، من می نویسم از زبان آقای ستوده البته با چیز های که دیدم و تجربه کردم.

مسیر رودخانه

اولین تجربه صید ماهی سونگ با استاد عزیز جناب آقای احمد ستوده که اگه بخوام مطالب که یاد گرفتمو مکتوب کنم باید حالا حالا دربارش بنویسم به اندازه ای که مطالب رو بشه تو چنتا کتاب ماهیگیری به نام در درجستوجوی ماهی سونگ جا داد.


آقای ستوده در حال صحبت با دوستان گروه در باره ماهیگیری (مخاطب آقا پیام)

تو این برنامه که بیشتر جنبه تست مکان ماهیگیری و سنجش منابع ماهی های سونگ منطقه انجام گرفت تمام ماهی های صید شده بغیر از طعمه ها رها سازی شدند.


ساعت ۶ صبح در حال رفتن به کنار رودخانه

سه روزو دو شب ماهیگری فراموش نشدنی با ماهیگیر باتجربه ای مثل جناب آقای ستوده واقعا فراموش نشدنی هست ، تجارب ناب بیش از 40 سال ماهیگیری که نمیشه اون با هیچ چیزی تو ماهیگیری عوض کرد. من هم قول می دم مو به مو مطالب که یاد گرفتمو در اختیار شما دوستان عزیز قرار بدم درخواستی که جناب آقای ستوده از من داشتند.

نمای از ریسه ماهیگیری

در این برنامه ماهیگیری جای تمامی دوستان عزیز خالی بود به خصوص جناب آقای پیام عزیز یکی از دوستان صمیمی جناب آقای ستوده .

طعمه متصل به قلاب

در این برنامه ماهیگیری همه کار هارو آقای ستوده انجام دادند ونقش من فقط یک کارآموز تازه کار بود و بیشتر نقش یک خبر نگار یا مستند ساز رو داشتم تا یک ماهیگیر البته تو هر چیزی دست می کردم .

نمای از اتصال سرب به نخ اصلی

واقعا برنامه ماهیگیری حساب شده ای بود تمام کار ها روی حسابو کتاب انجام می گرفت ، مثل انتخاب زمان ماهیگیری انتخاب جای ماهیگیری و انتخاب سایز طعمه . . .

گروه دونفره ما ابی و جناب آقای ستوده

طعمه ماهی ها نوع خواص از ماهی های همان رودخانه بودند که به نام سازان شناخته می شدند ، درست نمی دونم شاید اسمش چاپال بود خدارو شکر که آقای ستوده نیستش دبار می گفت ای ابی دباره خنگ بازی در اوردی چند بار اسم ماهی رو بهت گفتم دباره فراموش کردی . . .

نمایی از رودخانه

سایز ماهی های طعمه بسیار مهم بود که نصبت به سایز قلاب ها انتخاب می شد به صورتی که باید کل قلاب رو می گرفت و حتی کمی هم بزرگ تر از قلاب. سایز قلاب ها اکثرا سایز 0.8 بود مارک نروژی خار دار برای درست ایستادن طعمه ماهی روی قلاب.

نویسنده سایت و جناب آقای ستوده

اگه ماهیگیران می خواهند ماهی سونگ رو با چوب و چرخ ماهیگیری بگیرن هیچ مانعی وجود ندارد ولی باید تمام تجهیزات اونو تهیه کنند در تعداد زیاد چون صید این نوع نژاد ماهی با چند قلاب امکان پذیر نیست برای همین در دسترس نبودن تعداد زیاد چوب و چرخ مخصوص ومقاوم اکثر ماهیگیران بیشتر با سیستم های ساده ماهیگیری این نوع ماهی رو صید می کنند.

استاد بزرگ جناب آقای ستوده

همه برنامه ما ردیف بود برای یک برنامه ماهیگیری توپ ولی محاسبه در تاریخ صید روز و ماه کمی کارو مارو مشکل کرد و باعث شد که نتیجه نهایی خوب رو بدست نیاریم این مشکل هم حلال کامل ماه بود خوب زیاد وارد جزئیات نمی شم اگه بخوام در باره هر نکته سه پیچ بشم باید 400 صفحه امشب مقاله بنویسم . . .

استاد بزرگ جناب آقای ستوده

سایز نخ هم نصبت به سایز ماهی هدف مشخص میشه که اکثر ماهیگیرا از سایز های نخ بالا استفاده می کنند البته به نظر من میشه از سایز نخ کمتری استفاده کرد با مقاومت بیشتر وبیشتر ین کاربرد نخ های سایز های بین 90 تا 100 بود . . . .

استاد بزرگ جناب آقای ستوده

درسته چوب و چرخی در کار نیست ولی سیستم های استفاده میشه که کاربردش از کلاچ موتور و اکشن چوب ماهیگیری خیلی خیلی بیشتر هست و برای اولین بار بود که متوجه شدم سیستم های سنتی تا چقدر می تونه از سیستم های پیشرفته و مدرن برتر باشه به هر حال هیچ کاری مثل کار دست بیشتر خودشو نشون نمیده ولی تجهیزاتم یه چیز دیگه هست.

طعمه های استفاده شده در این برنامه (چاپال یا سازان)

می دونم قبلا یه توضیح هاتی رو در باره سیستم صید ماهی سونگ گفتم ولی تکرار اون خالی از لطف نیست وهم لذت ماهیگیری که داشتم دباره برام زنده می کنه.

ابی فیشر و سخره های بسیار زیبا

سیستم های پیچده ولی خیلی ساده این برنامه ماهیگیری در آزاد شدن اتوماتیک سرب از ریسه در هنگام گیر کردن ریسه در کف آب در هنگام صید ماهی بود که دربین ماهیگیران اوپایی به ریسه ایمنی مشهور هست. که توضیح کامل رو خواهم داد به همراه عکس.

استاد بزرگ جناب آقای ستوده

و دیگر سیستم. جالب این روش صید ، سنگ پران بود که کار برد های فراوانی داره که دونه به دونه توضیح می دم و طراحی وانو براتون انجام دادم.

ملخ های زیبا در رنگ های متفاوت



سنگ پرون یا سنگ پران کارش جا ضدن قلاب در دهان ماهیه و از همه مهم تر به ماهیگیر میگه که ماهی صید شده و منجرب پارگی نخ در هنگام وارد شدن شک به ماهی درنده هست . . .


نمایی از سنگ پران یا سنگ پرون


نمایی از سنگ پران یا سنگ پرون


نه اینا ابر نبود دود بود

نکته جالب دیگر این سیستم ساده ماهیگیری در اینه که درسته چوب ماهیگیری در کار نیست ولی سنگ پران کار کلاج موتور ماهیگیری رو انجام می ده و چوب درخت های سبز کنار آب هم کار چوب ماهیگیری رو انجام می ده و ماهیگیر نخ رو به سر درخت می بنده تا بتونه به راحتی از اکشن درخت به جای اکشن چوب ماهیگیری استفاده کنه تا کمترین فشارو به نخ ماهیگیری بیاره در هنگام فرار ماهی و ضربه های احتمالی.


کار جالب دیگر سنگ پران در اینه که زمانی که ماهی طعمه رو می بلعه ماهی در هنگام توجه تیزی قلاب در هنگام فرار با ضربه که به نخ میاره و با استفاده از سنگ پران باعث میشه که قلاب دردهان ماهی گیر کنه و از همه مهم تر فضای بین سنگ پران و نخ متصل به سر دخت وجود داره که چندین متر نخ آزاد قرار داده شده تا هنگام فرو رفتن قلاب در دهان ماهی و فرار ماهی بر اساس شوکی که به اون وارد شده ماهی تا چندین متر رو به آزادی می تونه فرار کنه و زمانی که سرعت اولیه اون کم شد به محض اطمینان از دوری از خطر سرعت خودشو کم می کنه و نخ آزاد بین سنگ پرون و مکان بسته شده اون به سر درخت نخ ماهی رو نگاه می داره ودیگه ماهی اون شتاب و سرعت و قدرت رو نداره نخ رو پاره کنه و ماهی به دام می افته حالا اگه هم تقلا کنه اکشن سرچوب سر درخت مانع از فرار ماهی میشه من حتما تصاویر گرافیکی نوشته های بالارو طراحی می کنم تا مقاله ای که می نویسم کامل کامل بشه تا دیگه چیزی به عنوان اسرار صید ماهی سونگ در کار نباشه. کار دیگر سنگ پرون یا پران اینه که به ماهیگیر میگه که ماهی صید شده یا ماهی طعمه رو ضده رفته زمانی که سنگ پریده شده باشه و سنگ جای خودش نباشه یا تو آب پرت شده باشه نشانه صید ماهیه.


اولین ماهی سونگ صید شده

نکته مهم دیگر در نحوه ضدن ماهی به سر قلاب می باشد که اولا تمام قلاب رو به پوشونه دوما تا در زمان بلع طعمه توسط ماهی سر قلاب باقی به ماند تا هر زمانی که بگی . . .


نمایی از سنگ پران یا سنگ پرون/ ماهی سونگ

یه کارجدید براتون دارم اونم اینکه که از روش های مختلف زدن ماهی سر قلاب برای صید ماهی سونگ فیلم برداری کردم تا دوستان فیلم ها رو به بینند یاد بگیرن نه اینکه نوشته های منو بخونند و سر در گم بشن. در لینک های زیر هم می تونید انلاین فیلم رو به بیند هم می تونید دانلود کنید (حال کنید).

مشاهده و دانلود آموزش زدن طعمه ماهی به سر قلاب



روش ضدن طعمه سر قلاب روش شماره دو و نکاتی در باره ریسه و اتصال سرب به ریسه



خوب تمام مراحلی که گفتم اتوماتیک انجام می شد دوستان می دونید برای چی چون ماهیگیر سر قلاب نیست چون یکی از دلایلش اینه که شما دارید تو رودخونه ماهیگیری می کنید و امکان داره برای رسیدن به یک جای ایده ال برای قلاب اندازی کیلومتر ها تا محل کمپینگ شما فاصله داشته باشد برای همین تمام کار ها اتوماتیک انجام میگیرد مثل سنگ پران که کار اولیه کلاج رو انجا می ده و تنه درخت که کار اکشن چوب ماهیگیری رو انجام می ده و تا کتیک های دیگه ای که در بالا در بارش صحبت کردیم . .


ابی فیشر و جناب آقای ستوده

اصل مطلب اینه که زمانی که سیستم دستی ما کار خودشو اتوماتیک با موفقیت انجام داد حالا کار ماهیگیره که وارد عمل بشه و یه خودی نشون بده ، درسته چوب و چرخ به دست نداره که ماهی صید شده رو بگیره و قبل از اون خستش کنه و با اون زمانی رو بجنگه وماهی رو به کنار اب بیاره و فقط تنها چیزی که تو دستشه چندین متر نخه ، برای نکه مهمی هست که ماهیگیری چگونه می تونه ماهی به این بزرگی رو با نخ ساده خسته کنه . . .


نویسنده سایت / ابی فیشر / ماهی سونگ

دوستان به بینید زمانی که ماهی صید شده و انتهای نخ دست شماست هست شما نباید تما نخ رو جمع کنید روی جای خودش باید یه ده یا بیست متری نخ رو پشت دستتون ازاد داشته باشید که در این موقع نیاز به یه دست یار حرفه ای دارید البته مثل من دستو پا چلفتی نباشه . . .


جناب آقای ستوده در حال ریکاوری ماهی سونگ

اون چندین متر نخی رو که پشت سرتون آزاد گذاشتید حکم کلاج رو داره زمانی که ماهی مهاجم دست به فرار یک باره می زنه شما هیچ وقت نمی تونید نخ رو محکم تو دستاتون بگیرید اولن یا نخ پاره میشه یا اگه هم پاره نشه دهنم ماهی پاره میشه و اگه هم دهن ماهی پاره نشه مطمعن باشید یا تو اب می افتید یا انگشتان دست شما قطع میشه برای همین زمانی که ماهی دست به فرار می زنه بزارید نخ رو با صفتی دست شما به بره چندین بار این کارو انجام بدید ماهی خسته میشه و تسلیم شما میشه و این کار امکان داره تا بیش از 20 دقیقه هم طول بکشه شما فقط باید خونسرد و صبور باشید و هیچ وقت نباید ماهی رو عصبی کنید.


جناب آقای ستوده در حال آزاد سازی ماهی وسنگ

ای وای من مثل نوار ضبط شده تا حالا هرحرفی آقای ستوده گفته بودو تایپ کردم کجاست این آقای ستوده که به بینه من خنگ نیستم (شوخی) البته فکر نکنید که من دارم چیزی رو لو می دم نه من با در خواست آقای ستوده این مطالب رو می نویسم + غلط های املایی.


جناب آقای ستوده

اگه بدونید من بازدید کننده های سایتو چقدر دوست دارم با ورتون نمی شه چون الانه که دارم هزاران کلمه رو تایپ می کنم خسته از این مسافرت ماهیگیری بر گشتم اصلا همین امروز بود که یه ماهی سونگ تو دستم بود داشتم ریکاوری می کردم برای رها سازی. خوب خود شیرینک بازی بسته بریم سر اصل مطلب. حالا ما این همه کارو انجام دادیم این همه تاکتیک و تکنیک اگه زمان ماهیگیری رو تنظیم نکنیم اینگار که اصلا کاری رو انجام ندادیم و همه زحمت ها از بین میره.


جناب آقای ستوده

برنامه ریزی ما به این صورت بودکه صبح برای صید ماهی طعمه به رودخانه هم جوار رودخانه اصلی رفتیم که هر دو یکی می شودند و طعمه ها رو جمع کردیم و ظهر یه نهاری خوردیم و حدود ساعت 3 به کنار رودخانه رفتیم و تا ساعت7 سیستم های ماهیگیری رو کار گذاشتیم و نکته اصلی در این بود که ماهی سونگ فقط در هنگام شب به تغذیه می پردازد و اصلا از حس بینایی کمک نمی گیره وفقط از حس بویایش کمک می گیره اگه ادامه مقاله رو دنبال کنید بهتر متوجه می شید که من چی می گم.


جناب آقای ستوده

ما قبل از تاریکی تمام سیستم های ماهیگیری رو کار گذاشتیم و به کمپ بر گشتیم و روز بعد ساعت 6:30 صبح برای صید ماهی هار فتیم. خوب الان ساعت مفید ماهیگیری رو متوجه شدید فقط در هنگام شب ماهی سونگ به تغذیه می پردازد و زمانی که ما قلاب ها رو در مکان های ایده ال کار گذاشتیم تا زمان جمع کردن در روز بعد هیچ حقی نداریم آنها رو دست کاری کنیم و باید در مکان هیچ فردی نباشد چه در حال صحبت کردن چه در حال راه رفتن هر کدام از این عوامل باعث عدم موفقیت در ماهیگیری می شود.


خوب نکته عجیب و جالب در اینه که خیلی مهمه ماهیگیران سونگ زمانی به صید ماهی سونگ می روند که اولین بارندگی های شروع شده باشه و آب رودخانه 100% گلالود باشه متوجه هستید 100% گلالود باشه یعنی شما حتی عمق 1 سانتی آب رو هم نمی بینید به این می گن ماهیگیری در آب گلالود. الانه که متوجه می شید که چرا در بالا گفتم ماهی سونگ فقط از حس چشایش برای پیدا کردن طعمه استفاده می کنه و حس بینایی اون در گلالود بودن رودخانه های هیچ کاربردی نداره اصلا فکر کنم این چشمان ریز این ماهی کاربرد زیادی نداشته باشه و ماهی نابینایی باشه و در عوض اون سبیل های داره که حس چشایی اونارو چندین برابر می کنه قدرتی که هیچ چشمی نداشته باشه.


خوب همه چیزو گفتیم حالا نوبت ریسه هست ، اولن نکته و مهم ترین نکته در ریسه اینه که نخ از ابتدا تا انتها باید یه تیکه باشد و تنها گره در نخ گره اتصال نخ به قلاب می باشد اون فقط از گره داری که نخ به دور گردن قلاب می افتد ، به بینید ساده تر بگم هر چی تعداد گره ها در نخ کمتر باشد مقاومت ریسه و نخ ماهیگیری بیشتر می شود خوب حالا ما چگونه می تونیم سرب به ریسه متصل کنیم ، اول بگم که سایز سرب ها معولا بالای سایز 5 یا 6 یا 7 هست و نصبت به میزان جریان آب انتخاب میشه و هر چه جریان رودخانه بیشتر باشه ما باید از سرب های سایز بالا استفاده کنیم استفاده کنیم فاصله بین سرب و قلاب حتما باید زیاد باشد زیرا اگه ماهی سرب هارو احساس کنه دیگه میلی به غذا خوردن پیدا نمی کنه.


ریسه ماهی سونگ استفاده شده در این برنامه



گره استفاده شده برای اتصال قلاب به نخ


برای همین میزان فاصله قلاب تا سرب ها بالا 60 سانت توصیعه می شود و برای اتصال سرب به نخ اصلی ما نیاز به واشر های پلاستیکی داریم تا سرب ها مستقیم نخ اصلی متصل نشود و سرب ها با نخ خیلی نازک تر از نخ اصلی به واشر پلاستیگی متصل شود و همین سیستم مشهور به سیستم ایمنی می باشد بین ماهیگیران اوپایی و کار برد اون بالا بردن مقاومت ریسه آزاد شدن اتوماتیک سرب در هنگام گیر کردن ریسه در هنگام صید ماهی می باشد ودر هنگام گیر کردن سرب ها در کف آب به راحتی با کشش کوتای سرب ها کنده می شوند برای همین از نخ های سایز پایین در اتصال بین سرب ها و واشر پلاستیکی استفاده می شود.


صید ماهی سونگ فصل داره ویکی از بهترین فصل ها برج های 1 و 2 و 3 هست البته این تاریخ ها زمان تخم ریزی ماهی می باشد اگه ما قوانین ماهیگیری بگیرو رها کن رو انجام ندهیم خیانت بزرگی به طبیعت کردیم و هر کم لطفی نصبت به طبیعت هیچ وقت بی جواب نخواهد بود. اگه دست نوشته های من باعث تخریب محیط زیست ماهی ها بشه و افرادی از آن استفاده کنند که قوانین ماهیگیری ورزشی رو رعایت نمی کنند من هیچ وقت خودمو نمی بخشم.


سر زمین نفت و گاز ولی فقیر ترین مکان ایران

خوب کمی هم از حالو هوای اون روزا بگم که تمام این سفرنامه آموزش نباشه و خاطراتی رو باهم مرور کنیم. ما روی مرتفع ترین تپه ای که دید کامل به رودخانه داشت چادر زدیم منطقه کاملا متروکه و خالی از هرگونه انسان بود ولی تا بگب بجاش شغالو گرگ و کفتار داشت ما از حیوانات نمی ترسیدیم ما با آنها دوست بودیم تنها ها چیز که مارو نگران می کرد موجودات دوپا (انسان ها) بودند البته خنجر آقای ستوده تا حدودی خیال ما رو تو این زمینه راحت کرده بود .


خوب آقای ستوده هم که همش حصوله تعریف کردن های منو نداشت مجبور بودم با خودم خلفت کنم و صدای رودخانه رو از فاصله چند کیلومتری گوش کنم صدای بر خورد آب های خروشان به سنگ ها واقعا شنیدنی بود. واقعا سرزمین ایران سرزمینی بی نظیره حیف که زیاد به درد زندگی کردن نمی خوره برای امثال مثل من ما تو این مسافرت ماهیگیری 4 فصل رو پشت سر گذاشتیم منطقه زمستانی برفی منطفه سبز و منطقه نیمه سبز و منطقه تابستانی و گرم.


هی ماهیگیری دونفره یعنی سکوت کامل البته نا گفته نماند که تو این برنامه ماهیگیری بغیر از منو جناب آقای ستوده سه پایه دور بین هم مارو تو کارمون کمک می کرد و پایه خوبی بود برای دوربین.


درسته اون برنامه ای که می خواستیم از آب در نیومد ولی همون چنتا بچه سونگی که گرفتیم و آزاد کردم خودش خیلی لذت داشت واقعا صحنه های دیدم که کمتر ماهیگیری می تونه موفق بشه تا اون صحنه هارو به بینه. یکی از مشکلات ما ماشین ما بود که هرچه شاستی ماشینه بلند تر بود مطمعن یاشبد سایز ماهی ها هم بزرگ تر بود ما فقط تونستیم در جا های معمولی ماهیگیری کنیم.


مسافت تولانی بود حدود رفت و برگشت 1000 کیلومتر 500 متر رفت و 500 کیلومتر برگشت + فرعی ها و جستو جو های تاریخی.


مسافت طولانی و سکوت داخل ماشین واقعا درداور بود ما سلیقه موسیقمون با مستر ستوده خیلی متفاوته برای همین ساعتی موسیقی های دلخواه رو گوش می دادیم .


می دونید این چیه سوراخ چکمه ماست که دار به صورت اتوماتیک آب های درون خودشو خالی می کنه
تو این مسافرت ماهیگیری من متوجه شدم آقای ستوده نه تنها ماهیگیر بزرگی هست بلکه یک طبیعت گرد بزرگی هم هست آشنا به طبیعت و موجودات و گیاهان آن ، همین اطلاعات باعث میشه که برنامه های ماهیگیری و سفر های خوبی رو داشته باشیم جمع اوری گیاهان داروی و غذایی در هنگام ماهیگیری و مصرف انها واقعا لذت بخش و حرفه و خیلی سنتی و زیبا . 

. .

من تمام تجهیزات فلای رو به همراه داشتم ولی ترجیح دادم به بینم ماهی سونگ چه جوری صید میشه برای همین تما انرژی خودم در این زمینه گذاشتم و دست به چوب فلای نشدم رودخانه های زیادی دیدم که حتی قزل آلا هم داشتند ولی دست به فلای نشدم و از ماهیگیری مستر ستوده لذت می بردم.


شماره تماس جناب آقای ستوده : ۰۹۱۷۷۳۹۶۱۰۲


ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....