Search This Blog

Saturday, March 16, 2013

شناسایی ماهی Fish Identification


شناسایی ماهی
Fish Identification

سلام به دوستان عزیز الان از سر کار اومدم و خیلی خسته هستم و هر چی فکر می کنم می بینم هیچی مثل نوشتن در باره ماهیگیری نمی تونه خستگی کار رو از تنم بیرون کنه من  تو یه کارخونه معدن سنگ کار می کنم خوب زندگی و دوران پناهندگی خرج داره البته اینو نگفتم که دردودل کرده باشم اینو گفتم قدر این نوشته ها و مقاله هارو بدونید . . .
الان اولین کاری که کردم یه نگاهی به صندوق ایمیلم انداختم به بینم ایمیلی ازدوستان ندارم یا نه و مثل همیشه دوست عزیزم آقای دلفروش پیامی رو برای ما گذاشته بودند که محتوای این پیام الکترونیکی این مقاله هست که الان دارم می نویسم "شناسی ماهی یا ماهی شناسی"
رفیقای ماهیگیر اینو بدونید که اولین قدم موفقیت در ماهیگیری شناخت ماهی هست مثلا عادات غذای و نحوه زندگی در زیستگاه خود اگه ما این اطلاعات رو داشته باشیم یک قدم در ماهیگیریمون موفق تر خواهیم بود پس با ما باشید با معرفی چند ماهی و نحوه صیدو اصلاعات کلی در باره ماهی ها . . .

Steelhead

آه قوربونش برم ، اول در باره Steelhead ها صحب می کنیم  که من عاشق این ماهی ها هستم فکر نکنم تو ایران ما ماهی Steelhead داشته باشیم ، به بینید ماهی های Steelhead همون ماهی قزل آلای رنگین کمانه ولی بومی رودخونه ها نیست و فقط برای تخم ریزی وارد رودخونه ها و آب های شیرین میشه و برای همین از جنگندگی بالای و بدن کشیده و کاملا قدرتمند داره و تا یادم نرفته بگم Steelhead همون ماهی قزل آلای پولادسر خودمونه . و به طور معمول یک ماهی Steelhead بین 5 و 15 £ وزن دارد البته این مقاله  نوشته ها وترجمه ها در باره یک رودخونه به نام رودخانه Chilliwack نوشته شده و رکورد ها و نتیجه های برسی بر روی این رودخونه انجام شده و در ادامه مقاله نوشته شده که صید چند ماهی تا وزن 20 £ در رودخانه Chilliwack ثبت شده .

همانطور که از نام قزل آلای پولاد سر  پیداست بدنی با نقره ای روشن با پشت  آبی فلزی رنگ دارد زمانی که ماهی قزل الای پولادسر برای اولین بار از اقیانوس به رودخانه های آب شیرین می رسد.

ماهی قزل آلای پولادسر مانند یک ماهی آزاد coho و ماهی آزاد چینوک، آنها لکه های کوچک سیاه و سفید در سراسر پشت خود دارند و با دمی پوشیده شده از خال ها ، بر خلاف آزادماهیان دم آنها چنگال مانند نیست ، در عوض، آن را به عنوان یک "دم مربع" "square tail"  شناخته شده است ، ودر بلوغ کامل ماهی و فصل جفتگیری رنگ صورتی ظاهر می شود درصفحات آبشش و در امتداد خط جانبی بدن ماهی که من عاشق این رنگ زیبای ماهی هستم . . . .

در زمان ورود ماهی پولادسر به رودخانه ها این ماهی از حشرات و آبزی هایریز و اللخصوص تخم ماهی های دیگر و خود تغذیه می کند.

Bull trout

جالبه این اسم ماهی قزل الارو تاحالا نشنیده بودم اومدم ترجمه کردم دیدم اسمش عجیب غریب ترجمه شده به نام قزل آلای گاوی و ادامه بدیم به بینم این ماهی چی هست ، ماهی Bull trout در خانواده نزدیک به ماهی قزل آلا تعلق دارد ، این ماهی ها برای شناسای بسیار آسان می باشد به دلیل چند نشانی متمایز مثلا لکه های سفید رنگ در بدن ماهی و در امتداد  خط میانی بدن این ماهی لکه های صورتی رنگ وجود دار که وزن این ماهی تا £ 10 می رسد .

 Cutthroat trout

ای بابا اسم این ماهی قزل آلا هم چقدر مخوفه ، اسمش هست قزل الای قاتل ، البته فکر کنم این ماهی هارو فقط در رودخانه Chilliwack به این نام ها می شناسند و در مکان های دیگر با نام های دیگه میشناسند . این ماهی Cutthroat trout یا همون ماهی قزل الای قاتل در عوض اسم مخوفش بیشتر از 2 پوند نمیشه و اکثرا زیر 2 پوند هست . ساده ترین راه برای شناسایی ماهی قزل آلای قاتل به دنبال پوشش نارنجی و قرمز در زیر صفحات آبشش هست ماهی قزل الای قاتل از کمر به سمت شکم رنگ تیره ای داره .

روش های مشترک ماهیگیری

Common Fishing Techniques

صید ماهی قزل آلای پولاد سر درزمستان با روش شناوری انجام می شود که تاکتیک مشابه ای با صید ماهی آزاد coho دارد با کمی تغیر

مشخصات سیستم ماهیگیری

Rod مشخصات چوب :
9' to 10'6" baitcasting or centerpin rod, rated between 8 and 20lb
Reelمشخصات موتور :
Small baitcasting reels or centerpin reels
Main lineمشخصات نخ:
12 to 15lb test
Leaderمشخصات لیدر:
6 to 10lb test
Hookمشخصات قلاب:
Size 4 to 2/0

 

به بین رفیق طول ریسه رو نصبت به عمق آب رودخونه تنظیم می کنیم اگه بعد از شناور ما از سرب زیتونی کوچیک استفاده کردیم این به این معنی هست که ما می خوایم ریسه ما به عمق یا کف آب برسه یا در برابر مقاومت و فشار آب به عمق آب برسه یا رو آب نیاد و اگه ما بعد از شنا ور سرب کوچک استفاده نمی کنیم این به این معنیه که یا جریان آب کمه یا ما می خوایم طعمه به راحتی در زیر آب با جریان آب حرکت کنه  .رفیق الان ما این سیستم رو برای ماهی پولادسر و ماهی قزل الای قاتل و گاو توضیح دادیم ولی این سیستمو میشه هرجای دیگه دنیا برای صید ماهی قزل الا استفاده کرد من خودم تضمین می کنم . . .  البته فردا نیاین بگید ابی فلان گفت ما نتونستیم ماهی بگیریم (هزار بار برام این موضوع اتفاق افتاده) . . ..







تشکر از دوست عزیزم آقای دلفروش

ارادتمند شما ابی فیشر

مقاله های مرتبط 

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....