Search This Blog

Monday, March 11, 2013

معرفی ماهی قزل آلای Dolly Varden

معرفی ماهی قزل آلای Dolly Varden


Dolly Varden trout

سلام به دوستان عزیز امروز با معرفی یک ماهی قزل الای جدید به نام Dolly Varden   در خدمت شما هستیم واقعا تنوع ماهی قزل الا در دنیا چقدر زیاده  و من چند وقت پیش فقط اسم ماهی قزل الای رنگین کمان رو بلد بودم و الان با مطالعه های زیادی که انجام دادم با خیلی از گونه های ماهی قزل آلا آشنا شدم  الان که اومدم پای این مقاله فقط یه اسم از این ماهی رو می دونم که توسط دوست عزیزم آقای دلفروش برای من ارسال شده که برم بشینم حسابی تحقیق کنم این ماهی Dolly Varden چی هست و از کجا اومده در کل رفقا هدفم فقط  اینه که شما مثل خود من با اسم این ماهی و شکل ظاهری اون آشنا بشید همین کافیه  . . . ..


ماهی قزل الای Dolly Varden گرچه شبیه خیلی از ماهی های قزل الای دیگر هست یا سالمون ها ولی بزرگ ترین مشخصه این ماهی نقطه های سفید یا زرد یا قرمز رنگ روی بدن این ماهی می باشد . ماهی قزل الای Dolly Varden می تواند تا وزن 27 پوند برسد .


ماهی قزل الای Dolly Varden نصبت به شرایط زندگی خود و نوع آب که در آن زندگی می کنند به رنگ های مختلفی شکل می گرند . مثلا ماهی قزل الای Dolly Varden در دریاچه ها به رنگ زیتونی قهو ای رنگ هستند و در جریان های آب یخبندان این ماهی به نقره ای و خاکستری رنگ در می آید 


ماهی قزل الای Dolly Varden مانند دیگر آزاد ماهیان اکثرا در دریا ها زندگی می کنند و برای تخم ریزی وارد رودخانه های آب شیرین می شودند . زمانی که  ماهی قزل الای Dolly Varden به سن بلوغ می رسد رنگ  سفید یا نارنجی پریده با لکه های قرمز روشن در بدن این ماهی به وجود می آید .


زمانی که ماهی قزل الای Dolly Varden بالغ ها وارد روخونه های آب شیرین برای تخم ریزی می شودند روی بدن این ماهی رو نقطه های نارنجی و سبز نقره ای هست و در زمان ورد به روخانه آب شیرین این رنگ جای خود رو به قهوه ای مایل به سبز تیره می دهد با خال های قرمز رنگ . . 

 و زمانی که ماهی قزل الای Dolly Varden نر به زمان تخم ریزی می رسد رنگ بدن ماهی به قرمز تمایل پیدا می کند و شکم ماهی به رنگ سیاه و سفید در می آید و فک ماهی نر رشد زیادی می کنند مخصوصا فک پایینی و این تغیر شکل ها در قزل الای ماده هم اتفاق می افتد ولی بسیار  کمتر  . . .


در باره میزان رشد ماهی قزل الای Dolly Varden جنوب آلسکا به میزان 5-6 سال عمر می کند و به طول طول 12-16 اینچ می رسد و نمونه ماهی قزل الای Dolly Varden شمال آن  به میزان 5-9 سال عمر می کند و به طول 16-24 اینچ می رسد .


فرم ماهی قزل الای Dolly Varden جنوبی به ندرت به بیش از 8 سال زندگی می کند  و به اندازه های طول 28 اینچ و وزن 10 پوند می رسد. و ماهی قزل الای Dolly Varden فرم شمالی زندگی می کند تا 16 سال و به اندازه بیش از 30 اینچ و وزن 20 پوند یا بیشترمی رسد . . . .

بر خلاف قزل الا های اقیانوس آرم ماهی قزل الای Dolly Varden قادرن تا چند بار برای تخم ریزی وارد آب های شیرین بشوند که این میزان تا 3 بار در طول عمر می باشد . و اگه میزان غذا های در دسترس این ماهی مخصوصا نوع شمال این ماهی زیاد باشد می تواند تا دوبار بیشتر قادر به تخم ریزی باشد . . .

ماهی قزل الای Dolly Varden در فصل پاییز، بین ماه های سپتامبر و نوامبر برالی تخم ریزی وارد روخانه های پر آب آب شیرین می شود .
ماهی قزل الای Dolly Varden ماده در زمان تخم ریزی در کف رودخانه در میان سنگ ها لانه ای رو برای تخم ریزی با دم خود به وجود میارد که در آن سپرم خود را می ریزد که یک یا چند ماهی قزل الای نر می توانند اون تخم هارو بار ور کنند البته یه توضیحی بدم درباره این نوع تخم ریزی که به این نوع تولید مثل می گویند عمل لقاح خارجی که برای به وجود آمدن بچه ماهی نیازی به رحم نیست و اسپرم ها نر و ماده در یک مکان همزمان ریخنه میشود و اسپرم های نرو ماده بیرون از بدن ماهی در آب به هم می چسبند و عمل لقاح رو انجام می دند . یادش بخیر چقدر به زیست شناسی علاقه داشتم . . . .


تخم بارور شده (جنین) در شن برای 4-5 ماه باقی می ماند، با توجه به درجه حرارت آب، قبل از خروج از تخم. جوجه (alevin) در شن برای یک ماه دیگر یا دو باقی می ماند، در حالی که جذب مواد مغذی از کیسه زرده و توسعه آنها.


ماهی قزل الای Dolly Varden متولد شده در رودخانه های آب شیرین  به مدت 2 تا 4 سال در آب های شیرین باقی می مانند و بعد از این مدت وارد دریا ها میشوند .


ماهی قزل الای Dolly Varden زمانی که وارد آب های دریا می شود رنگ بدن اون تغیر می کند که به رنگ نقره ای رنگ گرایش پیدا می کند .


ماهی قزل الای Dolly Varden یک ماهی گوشتخوار وخیلی فرصت طلب هست و رژیم غذایی ماهی ها در روخانه ها اغلب متشکل از حشرات بالدار و لارو از mayflies و midges. و این ماهی ها در آب های عمیق تر خوردن سخت پوستان، تخم  ماهی قزل آلا، و ماهی کوچک، در علاوه بر این به حشرات است.

صید این گونه از ماهی قزل الا بین ماهیگیران ورزشی از اهمیت بالای بر خوردار می باشد




  تشکر از راهنمایی های دوست عزیزم آقای دلفروش
ارادتمند شما ابی فیشر


1 comment:

  1. سلام بسیار پست جالبی بود با تشکر از شما

    ReplyDelete

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....