Search This Blog

Sunday, December 23, 2012

معرفی 11 روش ماهیگیری به صورت مقدماتی

معرفی 11 روش ماهیگیری به صورت مقدماتی




نویسنده سایت - جزیره قشم
دوستان عزیز شما با آموختن این 11 روش ماهیگیریقدم بلندی را در زمینه ماهیگیری ورزشی  گذاشته اید

سیستم ماهیگیری  کپور گیری (انتظاری)



اولین کپوری که توسط نویسنده سایت در  اولین برنامه گرفته شد - سد داریوش
رشته ماهیگیری که علاقمندان زیادی رو در تمام نقاط دنیا داره این سیستم تا حدودی از تمام سیستم های ماهیگیری متمایز تره و اساس کار اون انتظار می باشد برای همین به آن سیستم ماهیبگیری انتظاری می گویند. ماهیگیری انتظاری برای صید ماهی کپور در تما دنیا طرف دارن زیادی داره به چند دلیل که یکی از بزرگ ترین این دلیل ها گسترش زیاد این ماهی در منابع آبی می باشد که به راحتی قابل تکثیر می باشد و برایه مین گونه های پرورزشی ان به راحتی در دست رس می باشد این ماهی به راحتی می تواند در رودخانه سد و دراچه ودریا (آب شیرین و نیمه شور)حتی زندگی کند. شما برای اینکه بتوناید به صورت ورزشی این ماهی رو صید کنید نیاز به لوازم تخصصی ان دارید که اصلی تیرین مشخصه لوازم آن چوب  و موتور و تجهیزات جانبی و طعمه های مخصوص این کار می باشد. معمولا چوب ها به متراژ بین 3.60 تا 3.90 به صورت تلسکوبی و به صورت حرفهای چند تیکه می باشد. موتور هم در حجم های که بتواند به راحتی نخ های به سایز 40 را 200 متر یا بیشتر ساپرد کند البته این عداد و ارقام مثالی بیش نیست با موتور های با حج کمتر هم امکان ماهیگیری و جود دارد مثلا موتور ماهیگیری که بتواند روی اسپول خود 100 متر نخ 40 را به گنجاند. نحوه قرار گیری چوب در زمین و ساحل دریاچه وسد به این صورت می باشد که ما می توانیم ان را به صورت موازی با زمین یا کمی با ضاویه با زمین قرار دهیم . در این سیستم ماهیگیری ما ریسه های متنوع ای داریم مانند ریسه کف خواب با انشعاب سرب ثابت یا ریسه مویی با سرب متحرک که حرفه ای ها از ریسه های سرب متحرک استفاده می کنند سایز های نخ زیر 40 توصیعه می شود.طعمه هاهم متنوع می باشندک همن فقط دسته های ان را نام می برم طعمه های ساده مثل انواع خمیر و طعمه های جوشانده با انواع طمع.


سیستم ماهیگیری اسپنینگ



ماهی قزل الا - سیستم لانسه کشی - طعمه لانسه
سیستم ماهیگیری اسپنینگ هم یکی از رشتههای ماهیگیری می باشد که بین ماهیگیران از محبوبیت بالای برخوردار می باشد این سیست ماهیگیری هم مثل دیگر سیستم های ماهیگیری نیاز به لوازم تخصصی خود دارد مانند چوب مخصوص موتور مخصوص و طعه های مخصوص و عمومی. در این سیستم ماهیگیری ما ماهیگیران می توانیم چوب های ماهیگیری رو انتخواب کنیم که بزرگ ترین مشخصه آنها طول کوتاه و ثبک بودن آنها می باشد که ما برای استفاده از ان برای صید ماهی خواص باید متراز چوبی را انتخواب کنیم که برای ان کار ساخته شده باشد مثلا برای صید ماهی قزل الا ما می توانیم از چوب های به متراژ 1.80 تا 2.10 متر استفاده کنیم که موتوری را برای این چوب استفاده کنیم که تمایز داشته باشه و بزرگ ترین مشخصه موتور های اسپنینگ حجم کم اون ی اوزن اونه  دلیل هم این هست که ما باید اون رو با خود حمل کنیم و ماهیگیری کنیم اگه سنگین باشد مانع ار ماهیگیری طولانی ما می شود. در اسپنینگ های اب شیرین در ردخانه ها ما زیاد متراز زیاد نخ برای ما مهم نیست برای همین می تونیم موتور کوچکی تهیه نیم در هر بار لانسه کشی شاید تا 10 نتر نخ رو از رو موتور آزاد منیم برایه مین موتوری توصیعه می شود که بتواند مثلا 80 متر نخ 30 را ساپرت کند البته این عداد ارقام مثال می باشد. در طعمه ها هم باید بگم دسته های زیادی وجود دارد مثل انواع لانسه ها و انواع ماهی مصنوعی عا و انداع ماهی ژله ای و  . . .  سایز نخ در این سیستم زیر 30 توصیعه می شود.

  
سیستم ماهیگیری عمومی در رودخانه ها


نویسنده سایت - رودخانه زهره - ماهی شیربت
در سیستم های ماهیگیری عمومی در رودخانه ها ما می توانیم به راحتی با همان لوازم اسپنیگ ماهیگیری کنیم فقط در استفاده از طعمه ها می توانیم از طعمه های متنوع استفاده کنیم حتی طعمه های طبیعی و با استفاده از ریسه های کف خواب و سرب متحرک.

سیستم ماهیگیری  ترولینگ آب شور saltwater
(تمام نوشته ها بر اساس تجارب شخصی نویسنده سایت بوده  و طراحی اینجانب می باشد )



وقتی اسم ماهیگیری در دریا میاد ما می تونیم به 100 ها روش ماهیگیری فکر کنیم که در اوج اونا سیستم ترولینگ وجود داره سیستم ترولینگ به زبان ساده نوعی سیستم کششی ماهیگیری  می باشد که برای صید ماهی های مهاجم به کار می رود مثل سیستم اسپنینگ یا همون لانسه کشی البته با این تفاوت که دیگه توسط ماهیگیر این کشش صورت نمی گیرد و تمام کار ها ر اقایق ماهیگیری برای ما انجام می دهد.



سیستم ترولینگ هم مثل دیگر روش های ماهیگیری نیاز به چوب و چرخ و تجهبزات تخصصی خود می باشد. که شاخص ترین آنها چوب و  چرخ و طعمه ماهیگیری آن می باشد. در این سیستم ما از قوی ترن چوب های که در بازار موجود می باشد استفاده می کنیم یادتونه در گذشته گفتیم هر چه تیکه های چوب بیشتر بشه از مقاومت اون کاسته میشه خوب چوب های ترولینگ مقاوم همگی یک تیکه هستند. البته چند تیکه هم در بازار موجود می باشد که توصیعه نمی شود شما انها را تهیه کنید مثلا دو تیکه حمل اون راحتره و لی مقاومت اون کمتره چوب های ترولینگ طول زیادی ندارند و معمولا زیر 2 متر هستند و اکشن اونا  می تونه تا 180 کیلو گرم باشه(اکشن 400 به بالا). 



نمای از بلبرینگ های چوب ترولینگ
که بزرگ ترین تفاوت آن با چوبی های ماهیگیری ساده قرار گیری حلقه های به شکل بلبرینگ بر روی چوب می باشد. حلقه ها به شکل بلبرینگ می باشد به دلیل اینکه نخ ماهیگیری های تابیده به راحت روی انها حرکت کنند و بر اثر فشار زیاد بریده نشوند.


موتور های ماهیگیری ترولینگ که یکی از قوی ترین موتور های ماهیگیری در دنیا می باشد که به انها وینچ گفته می شود که در سایز ها و اندازه های متفاوتی در بازار موجود می باشد که به این دلیل بسیار قوی می باشد که دسته ای که ما نخ را جمع می کنیم مستقیم به محور مرکزی موتور وصل می باشد با کمترین چرخ دنده و قدرت انتقال اون بسیار قوی می باشد موتور های ترولینگ بر روی چوب ماهیگیری متصل می شود بر خلاف دریگر موتور های ماهیگیری.



نمایی از قایق مخصوص ترولینگ با بالاهای دو طرف
نخ های ماهیگیری که در سیستم ترولینگ استفاده می شود باید بسیار مقاوم باشد دوستان گوش کنید باید بسیار مقاوم باشد نه ضخیم!!!! خیلی هارو دیدم نخ های ماهیگیری 60 یا 80 روی وینچ استفاده می کنند که زیاد درست نیست ما می تونیم با استفاده از یک نخ براید یا همون تابیده در سایز های 35 یا 40 چند برابر قدرت همون نخ 80 رو جبران کنیم حتما نخی که استفاده می کنیم باید یک تیکه ودر متراژ بالا باشد مثلا 300 متری یا بیشتر.



گروه ماهیگیری ایران فیشینگ - جزیره کیش - سیستم ترولینگ - ماهی شیر و باراکودا
طعمه های ترولینک اکثرا به صورت مصنوعی می باشد که شاخص ترین اونا ماهی مصنوعی یا ماهی مرکب مصنوعی می باشد که در سایز های بزرگ می باشند. هر طعمه ای مشخصه ای دارد مثل رنگ سایز وزن که وزن این طعمه ها بر اساس سرب های که درون انها قرار گرفته تایین می شود. طعمه های ترولینگ یک زبانه در جولو دارد که مانند زبانی می باشد که از دهان به بیرون آمده است این زبان نقش مهمی در ماهیگیری و صید نوع ماهی دارد. این زبان هر چی بلند تر و پهن تر باشد میزان دایو یا همون شیرجه روی طعمه در زیر اب بیشتر می شود که معمولا بین 7 تا 9 متر یا کمتر می باشد حالا ما تخصصی شو زیادن نمی دونیم ولی هر عمقی که ماهی مصنوع ما در اون حرکت کنه امکان داره یک نژاد ماهی به طعمه حمله کنه مثلا عمقی که ماهی شیر زندگی در اون حرکت می کنه با عمقی که ماهی تن در اون حرکن می کنه متفاوته.



نمای از ماهی مصنوعی ترولینگ و زبانه شیرجه روی ان
در یک قایق ما میتونیم از دو تا الی 4 چوب ترولینگ همزمان باهم در حال ماهیگیری داشته باشیم البته زمانی ما می تونیم از 3 یا 4 چوب همزمان در ماهیگیری استفاده می کنیم که قایق ما امکانات کافی مانند دوبال در دو طرف قایق را داشته باشد. استاندارد قرارگیری چوب بروی قایق به این صورت می باشد که در انتهای قایق ما با فاصله از هم مجاز به قرار گیر ی دو چوب ماهیگیری می باشیم.




نویسنده سایت و مقاله : ابی فیشر
و مابقی چوب های ماهیگیری رو می تونیم به دو بازو قایق که مثل بال می مونه متصل کنیم. اگه این فاکتور ها رو رعایت نکین اتفاقی برامون میوفته جبرنا ناپذیر یعنی تمام نخ ها به م گیر میکنه حالا نخ هارو بیخیال وقت ماهیگیریمون تلف میشه.



قایقی که ما با ان به ترولینگ رفتیم
حالا زمان ماهیگیریه . ما هم باید برای اتصال بین ماهی مصنوعی و نخ اصلی حتما باید از لیدر فلزی استفاده کنیم اگه شما ماهی مصنوعی های که در ترولینگ بارها استفاده شده رو به بینید جای دندان های ماهی با عمق مثلا 1 سانت روی طعمه ها مونده بعضی وقتا دندون ماهی تو طعمه جا میمونه ماهی شیر و باراکودا دندان های دارند که باعث میشه لیدر فلزی یا بکسل ریش ریش بشه .



گروه ماهیگیری ایران فیشینگ - جزیره کیش - سیستم ترولینگ - ماهی شیر و باراکودا
 برای همین ما قبل از اتصال طعمه ماهی به نخ اصلی از لیدر فلزی استفاد می کنیم و حتما قبل از اتصال سیم بکسل به نخ اصلی از یک دوراهه مقاوم باید استفاده کنیم


سرعت قایق باید آهسته و یک نواخت باشد که به استلاح خود قایق رانان دریا سرعت باید چند گره باشه که بازم اونو من نمی دونم .



گروه ماهیگیری ایران فیشینگ - جزیره کیش - سیستم ترولینگ - ماهی شیر و باراکودا
دوستان به دلیل صدای زیاد موتور قایق زیر آب و ایجاد انواج و حباب ها ما نمی توانیم پشت قایق ماهیگیری کنیم در فاصله های نزدید برای همین ما باید زمانی که قایق در حرکت هست کلاج وینچ رو باز کنیم که طعمه تا اونجای که می تونه از قایق دور تر بشه مثلا می تونه بین 80 تا 170 متر از قایق دور بشه!!!



زمانی که طعمه ها در آب هستند در حال حرکت حتما باید کلاج ها نیمه باز باشد و در زمان صید ماهی ما از صدای کلاج موتور متوجه صید ماهی می شویم اگه در هنگام ضربه ضدن ماهی به طعمه کلاج صفت باشد نخ ماهیگیری پاره می شود یا چوب به دون اب پرت می شود یا طعمه ماهیگیری تیکه تیکه می شود. دوستان ماهی شیر 40 کیلوی با کسی شوخی نداره اگه تجهیزات ما استاندارد نباشه می تونه چوب به راحتی بشکنه نخ پاره بشه و ماهی با طعمه 30 هزار تومانی فرارکنه. 



خاطره ای که آقای رادپور برای ما تعریف کرد در یک تور ماهیگیری کیش ماهیگیرا روی قایق مشغول ترولینگ بودند تمام کلاج ها بسته بوده خوب ماهی به طعمه اولی میزنه چوبو با جاش که روی قایق بسته بوده می کنه با خود میبره یکی از ماهیگیرا به اون یکی می خنده در هین خنده ماهی به طعمه خودشم میزنه اینبار چوبش از زیر موتور ار دسته میشکنه و تو آب میوفته حالا سیستم ماهی ماهیگیری که هر کدوم 900 هزار تومان حزینه خردید اون شده بود.


من فقط یک بار ترولینگ کار کردم با دوستان ولی اگه بخوام دربارش بنویسم می تونم یک کتاب در باره اون بنویسم اخه قابلیت اینو دارم که هر چیزی رو که در ماهیگیری می بینمو تجزیه و تحلیل کنم. برای همین از نوشتن خیلی لذت می برم حتی با غلط های املایی ، خیلی ها از ما گله می کنند چرا این همه غلط املایی دارید اخه نمیشه هر انسانی فقط خصوصیات مثبت داشته باشه خوب  این غلط های املای هم شیرنی مقاله های ماست اینجوری اگه فردی مقاله ما رو کپی کرد رفتید تو سایت دیگه خوندید یاد ما می یوفتید.



گروه ماهیگیری ایران فیشینگ - جزیره کیش - سیستم ترولینگ - ماهی شیر و باراکودا
ما زمانی که ماهی صید کردیم حتما باید از سیستم پنپاز ماهی استفاده کنیم یعنی ماهی را با چوب ماهیگیری جمع می کنیم و زمانی که سر چوب رو به پایین می بریم و آزاد بودن نخ وینچ را جمع می کنیم. ما حتما باید از این وسیله ها که روی کمر قرار میگیره و چوب بر روی ان نصب میشه برای پنپاژ کردند استفاده کنیم.



این قسمت زیاد جالب نیست ولی همیشه ماهی ها را با گاف به درون قایق می کشن گاف وسیله ای که سر اون یک چنگک داره و درون بدن ماهی می زنند و اونو به درون قایق می کشند.


بر ترین طعمه های ترولینگی که ما در بازار دیدیم  مارک یوزوری هست که به شکل ماهی مرکب نارنجی و ماهی مصنوعی آبی رنگ با را رای های مشکی که اسمش ماکرل هست.

سیستم ماهیگیری جیگینگ آب شور saltwater




ماهی جک - جزیره کیش - نویسنده سایت
همان گونه هم قبلا گفته شد سیستم ماهیگیری جیگ در آب های شور یکی از لذت بخش ترین روش های ماهیگیری در دریا می باشد که طرفداران زیادی را دارد و در ایران هم از این روش ماهیگیری زیاد استفاده می شود. سیستم ماهیگیری که با سیستم ماهیگیری که تا به حال دیده بودید متفاوت می باشد و بیشتر در آب های شور این سیستم به کار گرفته می شود.سیستم ماهیگیری جیگ نیز مثل تمام رشته های ماهیگیری دیگ دارای سیستم به خصوص ماهیگیری خود می باشد با لوازم تخصصی خود نصبت به سیستم اسپین از مقاومت بالاتری نصبت به اکشن چوب و موتور ماهیگیری دارد. دیگر فرق این سیستم ماهیگیری در طعمه های آن میباشد که طعمه های شبیح ماهی که از وزن بالای برخودار می باشد که در وزن های مختلفی وجود دارد


در سیستم جیگینگ شما فقط طعمه را در عمق های مختلف بالا و پایین کنید با ضربه



سیستم ماهیگیری از روی قایق آب شور saltwater



به نام محلی ماهی خینی - خلیج نایبند
ماهیگیری از روی قایق یکی از پرطرف دار ترین سیستم های ماهیگیری در دریا می باشد که تمام ماهیگیران علاقمند به ماهیگیری به آن علاقه زیادی دارند و بیشتر وقت خود را در دریا بروی قایق ماهیگیری  میگذرانند. برای ماهیگیری برروی قایق شما باید اطلاعاتی را داشته باشد که در این مقاله به صورت کامل در باره انها صحبت می شود با ما باشید با تجارب ماهیگیری یکی از نویسندگان سایت ابی فیشر را در اختیار شما قراد دهیم اولین فاکتور ماهیگیری انتخاب قایق می باشد که مهم ترین فاکتور نیز به حساب می اید شما باید با قایقی به ماهیگیری به روید که ناخودای آن قایق خود ماهیگیر باشد وعلاقمند به ماهیگیری با قلاب باشد و حتی خود آن هم مشغول ماهیگیری می شود. یکی از دلایل اینکه باید ناخودای قایق ماهیگیر باشد این می باشد که مکان های مناسب در دریا را بلد می باشد وبرای اینکه شما بتوانید ماهی صید کنید شما را به آن مکان های ماهیگیری می برد ونکته جالب تر اینکه شما از آن می توانید اطلاعات بسیار ارزشمندی را به دست بیارید. خیلی از قایق ها مجهز به سیستم جی پی اس می باشند که مکان های ماهیگیری خوب قبلا در آن به ثبت رسید و کار را را حت می کند. اگر با دریا زدگی مشکل دارید می توانید 1 ساعت قبل از ماهیگیری قرص ضد تهوع و دریا زدگی از داروخانه تهیه و مصرف کنید. شما در هنگام سوارد شدن به قایق از قبل طعمه را تهیه کردید از بازار و لوازم ماهیگیری مناسب را به همراه دارید.   یک ست کامل دریای تشکیل شده از یک چوب دوتیکه  به طول بین 1.80 تا 2.10 به همراه موتور ماهیگیری بین 1500 تا 4000 ونخ بین 30 تا 40 به همراه داشتن سرب های سنگین بالا 4 هم توصیعه می شود زیرا گاهی وقت ها جریانات کف دریا سرب های سبک زیر 3 را به راحتی جابجا می کند. به همراه داشتن دستکش و انبر مخصوص در آوردن قلاب از دهان ماهی هم بسیار مهم می باشد. سیستم ماهیگیری به صورتی می باشد که چوب در تمام لحظات در دست ماهیگیر می باشد وبه صورت حسی انتظاری انجام میگیری و با احساس کوچکترین نوک ضربه را وارد کنید زیرا عمق آب بالای 30 متر می باشد وارتعاش نوک ماهی ضعیف به سر چوب می رسد



استند آپ (از روی قایق ) و صید ماهی بارا کودا
 استند آپ (از روی قایق ) و صید ماهی بارا کودا روش دیگر صید این ماهی که ما در آن روز از آن بی بهره نبودیم باسیستم لیدر فلزی و طعمه ماهی بود. ماهی بارا کودا ماهی هست با آرواره بسیار قوی با تراکم دندانهای بسیار تیز و برنده و به راحتی می تواند هر نخ ماهیگیری رو به برد.
در تصویر زیر مشاهده می کنید که نخ و ریسه را به عمق 4 متر ارسال می کنیم و منتظر حمله ماهی به طعمه می شویم.



 استند آپ (از روی قایق ) و صید ماهی بارا کودا روش شماره2
در این روش ماهیگیری که در عمق انجام میگیرد شما ریسه که بافته اید را به کف آب می رسانید و حدود یک مترو نیم آن را به طرف بالا جمع میکنید و همانجا منتظر صید ماهی می شوید در این حالت که در عمق های بین ۱۰ تا ۲۰ متر انجام میگیرد شانص صید ماهی های بزرگ زیاد می باشد که شما نیاز به سیستم قوی تری برای صید باراکودا می باشید که لیدر فلزی بین ۳۰ تا ۹۰ باشد و نخ ماهیگیی هم باید از مقاومت بالای برخوردار باشد چوب هم اکشن سنگین بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ گرم دوتیکه



سیستم ماهیگیری از روی قایق آب شیرین freshwater



دریاچه هفت برم شیراز ماهیگیری از روی قایق - ماهی کپور - ماهی آزاد شد
ما برای ماهیگیری از روی قایق در اب های شیرین مثل دریاچه ها و سد ها می توانیم همان سیستم اسپنینگ را داشته باشم به دلیل اینکه ما هیچ وقط نباید از چوب های بلند در قایق استفاده کنیم با استفاده از سیستم اسپنینگ با استفاده از طعمه های متفاوت و ریسه های مختلف اقدام به صید ماهی کنیم مث ماهی کپور و قزل لا سوف و اردک ماهی.
سیستم ماهیگیری  فلای فیشینگ   آب شور saltwater


هر ماهیگیری که تا حالا موفق به ماهیگیری در خلیج فارس نشده یعنی اینکه لذت واقعی ماهیگیری ور تجربه نکرده ماهیگیری در دریا یعنی بی نهایت ، هیچ وقت نمی تونی فکر کنی که ماهی بعدی که میگیری به چه اندازست یا ترکیب رنگ بندیش چه جوره . . . . در این مقاله میخوام به شما ثابت کنم که فلای در آب شور یعنی چی و چه لذتی داره. بزار از مقدمه شرو کنم زمانی که به سواحل سخره ای خلیج فارس به اون آب های شفاف و آینه ای میرسیم فکر می کنی چی می بینم آکفاریوم آب شور رو مشاهده می کنیم کلونی های ماهی در حال شنا کردن در دسته های زیاد ، نژاد های فراوانی رو می بینیم که متجاوز از 10 ها نوع و نژاد هستند  اگه مدت کوتاهی به ماهی ها خیره بشید کوچک ترین درنگ توسط یک ماهی و جدا شدن و آن از گروه ، باعث میشه که اون ماهی توسط ماهی های شکارچی شکار بشه شما اگه ساحل درست رو انتخواب کنید حتما این صحنه هارو می بینید اصلا دنبال سواحل شنی نباشد اونجا تجمع ماهی ها کمه و هر جا که ساحل شنی هم هست آدم های لخت تو آب هم زیاده برای همین فقط سواحل سنگی رو انتخواب کنید به دو دلیل یک به خاطر اینکه تجمع ماهی ها آدمو روانی میکنه دوم اینکه سواحل سنگی دیگه شنی نیست برای همین آب خیلی زلاله و کمتر کسی می تونه ریسک کنه که تو این آب لخت شه و به پرهه تو آب به دلیل سنگ های برنده و تیز. 


من تقریبا بیشتر سواحل خلیج فارسو دیدم و گشتم و ماهیگیری کردم حتی فلای هم کار کردم با همون سیستم ابتدایی که قبلا داشتم. بهترین و برترین سواحلی که برای فلای دیدم مثل سواحل سخره های خلیج نایبند ، جزیره زیبای هنگام و جزیره لارک و جزیره کیش و سواحل سنگی قشم و . . .هست یکی از سواحل کیش مشغول مایگیری بودیم آب بسیار شفاف بود ما تو یه اسکله تجاری متروکه کیش مشغول ماهیگیری بودیم حدس به زنید چی دیدیم یه ماهی جاش حدودا 100 سانتی که آروم داشت کنار سخرها شنا می کرد تو عمق 1 متری .اگه مقاله های قبلی رو در باره فلای در آب های شور مطالعه کرده باشید اینجا می تون مژده بدم که تمام اون ماهی های که معرفی کردم ما می تونیم در عمق های کم کنار سواحل به دنبال آنها بگردیم ماهی آمور یکی ماهی های هست که در سواحل سخره ای به وفور پیدا میشه این ماهی در سوراخ های سنگ ها کمین کرده و منتظر موقعیتی که بتونه به طعمه حمله کنه.ومن تا به حال سه مقاله درباره صید سه گونه ماهی کاملا از هم متفاوت رو  با فلای قبلا نوشتم اگه دقت کرده باشید نحوه صید این سه ماهی با هم شبیه می باشد دلیل این می باشد که زمانی که شما با یک سیستم ثابت در دریا ماهیگیری می کنید مثلا سیستم جیگینگ با یک طعمه ثابت هیچ وقت انتظار نداشته باشید که ماهی های که می گیرید همه شبیه هم باشند در فلای هم در عمق ها زیاد هم انتظار این را نداشته باشید که با یک روش بتونید یک نژاد رو بگیرید همیشه تا حدودی معلوم نیست که چی ماهی به پشه شما حمله میکنه یک سری ماهی های در دریا هستند که به هر چیز جنبنده ای که احساس کنند می تونن اون به بلعند حمله می کند مثل ماهی هامور ، ماهی باراکودا ، انواع جاش ، ماهی شهری ، ماهی تک خال ، ماهی گرفه ، ماهی گلو (با باله های سمی) ، ماهی همیرا  و . . .



ودر کل بگم از هر ماهی که در عماق دریا اندازه های بزرگ تر وجود داره در سواحل دریا الل خصوص سواحل سنگی و مرجانی از همون ماهیها در اندازه در حال بلوغ و جود داره.وبه قول دارای عزیز که میگه ما رسیدیم لب آب توند ندویم چوب و چرخ فلای رو بگبریم تو دست و بریم ماهیگیری با عجله ، خوب باید شرایط رو قبل از ماهیگیری به سنجیم تا بتونیم به بهترین شکل ممکن در ماهیگیری موفق بشیم حالا موبه بمو این شرایط سنجی رو بیان می کنم نکات کلیدی واصلی در ماهیگیری در آب های شود دریا : 1-اولین و یکی از مهم ترین فاکتور ها انتخواب یک روز با هوای خوب برای ماهیگیری با کمترین وزش باد ، دوستان در یا حتی می تونه در خلیج ها و اسکله ها بدون باد کاملا راکد و بدون انواج باشد که سطح آب مثل آینه می شود. با وزش باد در دریا آب ها دچار تلاتوم می شوند و این انواج ها باعث ترس و فرار ماهیه ها به عماق دریا شود 


حالا گذشته از فرار ماهی ها ماهیگیری با اون انواج در سواحل و حتی بر روی قایق غیره ممکن می شود و در زمان های که در یا مواج هست آب دریا هم تیره می شود و دیگر طعمه مصنوعی جواب نمی ده دوستان این تجارب موفت و مجانی گیر کسی نمی یاد یادمه یه روز بعد از طوفان در کیش آب آروم بود ولی هنوز آب دریا تیره بود ما به این فرض که آب دریا بدون موج وباد هست به ماهیگیری رفتیم قایق کرایه کردیم حدود 145.000 تومان ، 3 نفر بودیم روش ماهیگیری ما سیستم ترولینگ بود با طعمه های مصنوعی ما با 4 ساعت ماهیگیری نتونستیم هیچ نتیجه ای بگیریم و دباره مجبور شدیم یک روز بعد با شفاف شدن آب در یا همان حذینه رو به پردازیم ودباره به ماهیگیری بریم با همون سیستم ترولین ولی این دفعه همگی موفق بودیم و ماهی های شیر و بارکودای زیادی گرفتیم که اندازه اونا کمتر از یکو نیم متر نبود من از این برنامه های گرون نمیرم اینم اتفاقی بود و در اخر هم وبلاگ قبلیمو مجبور شدم برای تصویه بدهی های این برنامه به فروشم. مقاله داره طولانی میشه ولی با خوندنش مطمعن باشید که اطلاعات روز دنیا را در ماهیگیری دریافت می کنیم اونم  ماهیگیری آب شور که دست یافتان به اطلاعات و تجاربش برای آدم گران تموم میشه. 2-ما چه ساعتی از روز رو باید برای فلای در دریا و سواحل دریا انتخواب کنیم خوب اینهم مثل فاکتور انتخواب یک روز برای ماهیگیری مثل گزینه قبل بسیار مهم می باشد ما در دریا پیدیده ای داریم به نام جزر و مد آب که توسط نیروی ماه انجام می گیره جزر و مد یعنی بالا و پایین رفتن آب در دریا که خیلی بر روی ماهیگیری می تونه تاثیر بزاره قبلا حسابی مفصل دربارش نوشتیم و الان هم یه کوتاه بهش اشاره می کنم ما باید زمانی به ماهیگیری به ریم که آب به بالاترین سطح خودش در سواحل رسیده در این زمانه که می تونیم ماهی های زیادی در ساحل های سنگی مشاهده کنیم البته در زمان پایین بودن اب هم ماهی ها هستند ولی ماهی های جالبی نیستند اون ماهی ها. زمانی که جز و مد میشه آب پایین میره سخره ها و سنگ ها از آب به بیرون میان و با تابش خورشید به این سنگها اکوسیستمی به وجود می یاد که سطح سنگ ها و سخرها سرشار از مواد غذایی میشه و زمانی که آب به حد بالای خود میرسه و این سنگ ها به زیر آب می روند در زمان جزر و مد ماهی های کوچیک و بزرگ به کنار این سخره ها و سنگ ها می رن برای چریدن و تغذیه کردن و این تجمع زیاد ماهی ها جلب توجعه ای هستد برای ماهی های مهاجم و بزرگ مثل بارکودا هامور و  . . .  همون ماهی های که ما میخوایم با فلای بگیریم البته زیاد هدفتون آن ماهی ها نباشه ماهی های پیش نک و جان فدای زیادی در سواحل و جود داره که قبل از رسیدن این ماهی های بزرگ به پشه شما حمله کنه  بارز ترین اونها ماهی نیسره که به ماهی تک خاله هم معروفه خیلی بد شانص باشید و جاتون خوب باشه تو ماهیگیری یه 10 تای از این ماهی زیبا و مهاجم صید می کنید. بهترین پشه ها می تونن اون دسته از پشه های باشند که به زیر آب فرو می روند (پشه های زیرآبی) حالا شکل اونا هم یه توضیح بدم 



 شاید کف دریا حشره نداشته باشه ولی پر از میگو و خرچنگه و موجودات رنگی زله ای و بچه ماهی همین ها می تونه بهترین مدل برای ساخت پشه باشه من اگه باشم مدل بچه ماهی و میگو رو انتخواب می کنم چون وعده اصلی تمام ماهی های مهاجم دریارو تشکیل میده بافت پشه های دریای فکر کنم از آب شیرین راحت تر باشه راستی قبلش گفته باشم که قلاب های که برای بافت پشه برای فلای دریای مورد استفاده قرار میگیره حتما باید سازگاری با آب شور دریا رو داشته باشه یعنی زنگ نزنه یا نوک تیز اون به راحتی اکسید نشه . . 



هی دیدی تو آب شیرین با خمیر خدا حافظی کردیم حالاهم تو آب شور با میگو و ماهی مرکب طبیعی باید خداحافظی  کنیم البته قبلش همیشه حدود 80% از ماهیگیری ما تو دریا با طعمه های مصنوعی انجام میشد که 40% اون طعمه های شبیه به طعمه های پشه سیستم فلای رو داشتند اون وقتا همیشه با دیدنش یاد فلای می فتادم الان خشحالم که دارم مقاله مفصلی درباره فلای دریایی می نویسم.
سیستم ماهیگیری  فلای فیشینگ  آب شیرین freshwater


ماهی قزل آلا - رودخانه بشار - به صورت دبل با پشه زیر آبی زنبور و لارو
همان گونه که می دانید ماهی ها در طبیعت به صورت طبیعی از حشرات که در سطح آب پرواز می کنند یا در آب می افتند تغذیه می کنند و همیشه به این غذا ها که وعده اصلی آنها را در روز تشکیل می دهد علاقه شدیدی دارند در سیستم فلی فیشینگ کاملا شبیح سازی پرواز پشه در سطح آب یا پشه افتاده در آب و . .. می باشد که برای این کار احتیاج به لوازم این کار می باشد که مهمترین آنها نخ پشه و طعمه پشه می باشد. پشه ها به دو دسته می باشند پشه های خشک زی و پشه های آبزی پشه های خشک زی ان دسته از پشه های می باشند که کمتر با آب سرو کار داند مثل ملخ جیر جیرک و . . .  و پشه های آبزی ان دسته از حشراتی هستند که دوزیست هستند یا در اب زندگی می کنند و علاقه ماهی ها به این دسته از حشرات که سرو کار با آب دارند بیشتر است مانند انواع سنجاقک و مای فلای ها (گونه های از حشرات) و . . . . اطلاعات جالبی که خود من یاد گرفتم و از گفتن اون لذت می برم این است که حشرات سه مرحله زندگی دارند یکی نمفت هست همون لارو و دیگری نیمه بالغ اگه اشتباه نکنم امریجر و در آخر هم حشره بالغ حالا ماهیگیران می آیند و این سه مرحله رو الگو قرار می دهند و سه مدل پشه طراحی می کنند حالا هر حشر می تونه سه مدل طعمه پشه داشته باشه. برای پرواز طبیعی طعمه پشه نباید از هیچ گونه سرب یا وزنه استفاده کرد زیرا شکل پرواز را نیز از بین می برد وشبیح سازی پرواز پشه درست از آب در نمی آید پس برای این کار از نخ های با وزن زیاد استفاده می شود که می توان با وزن نخ پشه را به پرواز در آورد و دیگر نیازی به وزنه نیست. همیشه رنگ نخ پشه به رنگ های هست که شما مسیر نخ را در هوا و آب دنبال کنید وبرای رفع مشکل رنک نخ و فرار نکردن ماهی شما می توانید از لیدر یا ریسه بی رنگ در متراج های مختلف استفاده کنید. در کل برای کار کردن با طعمه مصنوعی ها باید رنگ نخ به رنگ های باشد که ماهیگیر مسیر طعمه را پیدا کند. معمولا نخ های رنگی که به رنگ های زد و سبز می باشندنخ های شناور می باشند و نخ های که به رنگ های تیره تر می باشند نخ های هستند که در اب فروع می روند برتری های فلی فیشینگ: یکی از برتری های فلی فیشینگ نصبت به دیگر روش های صید قزل الا به صورت ورزشی تنوع در طعمه و ارزان بودن طعمه و حتی ساخت طعمه توسط خود ماهیگیری می باشد. شاید با ورتان نشود ولی با بستن چندتا پر با بند به قلاب بتونان یک طعمه بسیار زیبا و حرفه ای ساخت که در سایت با بیش از 400 روش ساخت در خدمت شما هستیم نگران مواد کمیاب آن نباشید مگه پرحیوانات کمیاب ندارید خوب در کوچه می توانید از خروس همسایه مقداری پر در اطراف گردن تهیه کنید البته به صورت مخفیاینه . نحوه کار کردن : اصلا نگران روش های پرواز در فلای فیشینگ نباشید و فقط کمی ابتکار می خواهد برای شروع هم شما می توانید مثل من شروع کنید یه چند متری نخ را آزاد کنید و در جریان آب ساده پرتاب کنید و با دست نخ رها کنید تا جریان آب طعمه را با خد به برد به دلیل وزن و شناوری نخ همرا آب حرکت می کند و بعد جمع کنید به آرامی و بعد ها می توانید پرواز را نیز تمیرین کنید این روشی که گفتم اسمشو سیستم کششی هست. نکات مهم : البته شما برای موفق شدن در برنامه فلای فیشینگ نیاز به رعایت نکاتی می باشد مثلا دانستن گره ها در فلای یا اتصال لیدر به نخ پشه یا حالت نگهداری نخ و چوب در دست. مکان ها ی برای فلای فیشینگ:همیشه مکانهای را برای فلای فیشینگ انتخاب کنید که می دانید 100% در آن مکان قزل آلا و جود دارد از روی اطلاعات قبلی در این صورت با کمی صبر و حوصله شما موفق به صید ماهی می شوید. روش های فلای : در فلای فیشینگ روش های بسیار زیاد جود دارد از جمله کار کردن با پشه های خشک یا شناور بر روی آب . پشه های غوطه ور در آب یا خیس به صورت پشه یا لارو حشرات.  سیستم فلی کششی مقدمه این روشی را که درباره آن می نویسم صرفا از این روش استفاده کردم به دلیل اینکه شانس صید آن برای ماهی قزل آلا بسیار بالا است. در این روش بسیار ساده شما تاکتیک کششی را پیاده می کنید. شما از این روش در مکانهای می توانید استفاده کنید که آب از جریان بر خوردار باشد و عمق آب مهم نیست شما با یک پرواز کوتاه یا بلند طعمه پشه را به قسمت جریان رودخانه می رسانید نخ به صورت شناور بر روی آب باقی می ماند وهنگامی که نخ با جریان آب حرکت کرد نخ را از روی موتور باز می کنید تا همراه جریان آب حرکت کنند مثلا 17 متر ، این متراج نخ دادن بستگی به شرایط رودخانه و تجمع ماهی ها در چه فاصله ای دارد.بعد از اینکه طعمه به قسمت ایده آل رودخانه رسید به صورت پیوسته با یک ریتم خواص شما می توانید نخ را با دست یا موتور جمع کنید(اصل کار جمع کردن نخ با دست می باشد).خوب طعمه شما مثلا از نوعی هست که در آب غوطه ور می شود ودر هنگام جمع کردن طعمه زیر آب می آید و به محض اینکه در این جمع کردن ماهی قزل الا چشمش به طعمه پشه بخوره حتما به طعمه حمله می کند. (100% تضمینی)در اوالین برنامه که داشتم از هر طعمه پشه ای که استفاده کردم موفق به صید ماهی شدم. دلیل هم این هست که برای قزل آلا زیاد مهم نیست که چه پشه ای در آب حر کت می کند .من طعمه های پشه را بر اساس رنگ انتخاب می کردم اونم رنگ های شاد به دلیل جلب توجه بیشتر ماهی طعمه اول طعمه زنبور بود به دلیل رنگ راه راهی در تنه زنبور دومین طعمه که استفاده کردم به دلیل پرهای سبز و قرمز. لذت و آرامش فلای فیشینگ بیشتر از شاخه های دیگر صید قزل الا می باشد ماهی های صید شده نسبت به سیستم لانسه کشی خیلی خیلی کمتر آسیب می بینند وقادر به رها سازی می باشند. وبه عنوان کسی که قدم در عرصه مربیگری ماهیگیری ورزشی گذاشته دوست دارم تمام روش های ماهیگیری را بلد باشم تا زمانی شاید اطلاعات اندکم به درد کسی بخوره.



سیستم ماهیگیری سورف کستینگ   آب شور saltwater



سفره مای - نویسنده سایت - سواحل بندر ریگ - سفره ماهی بعد از صید ازاد شد
اصلا سورف کستینگ یعنی چیه؟


سورف کستینگ ماهیگیری های از لب ساحل دریا صورت می گیرد را سورف کستینگ می گویند که برای پرتاب طعمه از پرتاب های بسیار بالا تا ۱۵۰ متر استفاده می کنند. همیشه در گوشه کنار سایت های ماهیگیری در باره پرتاب های بلند سورف کستینگ مقالاتی به چشم می خورد که نحوه پرتاب و چیزای جزعی شهر دادهشده. خوب در این مقاله درباره موتور های سورف کستینگ مطالعه می کنید.همیشه برای پرتاب های بلند شما احتیاج به وسایل خاص این ثبک ماهیگیری را دارید. مثلا چوب ۴متر با اکشن بالا بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم  سرب با بند های بلند و تعداد پارتیشن های کم. یکی از حیاطی ترین وسایل در پرتاب های سورف کستینگ موتور مخصوص این کار می باشد که فرق این موتور با موتور های دیگر در اسپول موتور می باشد .وکار موتور سورف کستینگ این می باشد به دلیل حالت اسپول پهن در هنگام رها کردن نخ از روی اسپول کمترین استحکاک نخ با دیواره اسپول را دارا می باشد و برد پرتاب بیشتر می شود.وفرق موتور سورف کستینگبا موتور های  دیگر در اسپول موتور می باشد که سپول متور های ساده بسیار گود می باشد ودر حال پرتاب نخ به سختی از روی اسپول رها می شود و برد پرتاب کم می شود ولی این مشکل در موتور های سورف کستینگ حل شده . .ومن با خرید دو متور  میشل ۶۵۰۰ سورف کستینگ با گنجایش ۲۰۰ متر نخ ۳۵ مرحله جدیدی را در ماهیگیری خود تجربه می کنم . . همیشه در خود استعداد پرتاب های بلند را میدیدم ولی با تهیه کردن لوازم مخصوص پرتاب ماهیگیری خودم را در این ثبک قوی تر می کنم و با بدست آوردن تجارب دوستان عزیز را نیز به روز می کنم . .
ماهیگیری سوف کستینگ


ماهیگیری در سواحل شنی را که نیاز به پرتاب بلند را می باشد را سیستم ماهیگیری سورف کستینگ می نامند و حالت قرار گیری چوب برپایه به صورت 90 در جه قرار می گیرد همون حالتی که تمام ماهیگیران برای ماهیگیری کپور استفاده می کنند که به اشتباه حالت چوب ماهیگیریشان را 90 درجه قرار می دهند این سیستم و نحوه قرار گیری چوب ماهیگیری مخصوص ماهیگیری سورف کستینگ می باشد.
در سیستم سورف کستینگ از ریسه های ساده کفخواب با انشعاب دار استفاده می کنند شما حتی می توانید از ریسه های با سرب متحرک هم استفاده کنید. طعمه ها هم می توانید از طعمه های که در ماهیگیری در یا رواج دارند استفاده کنید مثل ماهی مرکب یا تیکه ماهی یا میگو یا صدف یا در بعضی از مواقع جیگر و روده مرغ.
در این سیستم به دلیل اینکه شما نیاز به پرتاب بلند دارید حتما باید چوب شما خصوص این کار باشد که طول چوب های سورف کستینک 4.50 به بالا هست نخ ماهیگیری هم باید کم باشد که برد پرتاب بلند باشد نخ بین 35 و 40 مناسبه و متور مناسب متوری می باشد که بتواند حد اقل 200 متر نخ 40 را روی خودن نگهدارد. سرب مورد نیاز هم می تواند بالای 3 باشد
همیشه در گوشه کنار سایت های ماهیگیری در باره پرتاب های بلند سورف کستینگ مقالاتی به چشم می خورد که نحوه پرتاب و چیزای جزعی شهر داده شده. خوب در اینجا درباره موتور های سورف کستینگ مطالعه می کنید.همیشه برای پرتاب های بلند شما احتیاج به وسایل خاص این ثبک ماهیگیری را دارید. مثلا چوب ۴.30متر با اکشن بالا بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم  سرب با بند های بلند و تعداد پارتیشن های کم. یکی از حیاطی ترین وسایل در پرتاب های سورف کستینگ موتور مخصوص این کار می باشد که فرق این موتور با موتور های دیگر در اسپول موتور می باشد .وکار موتور سورف کستینگ این می باشد به دلیل حالت اسپول پهن در هنگام رها کردن نخ از روی اسپول کمترین استحکاک نخ با دیواره اسپول را دارا می باشد و برد پرتاب بیشتر می شود.وفرق موتور سورف کستینگبا موتور های  دیگر در اسپول موتور می باشد که سپول متور های ساده بسیار گود می باشد ودر حال پرتاب نخ به سختی از روی اسپول رها می شود و برد پرتاب کم می شود ولی این مشکل در موتور های سورف کستینگ حل شده . .ومن با خرید دو سورف کستینگ با گنجایش ۲۰۰ متر نخ ۳۵ مرحله جدیدی را در ماهیگیری خود تجربه کردم . .
ما در روش سورف کستینگ می توانیم ماهی های زیادی رو بگیریم از جمله (کوسه ماهی ، صفره ماهی ، انواع جیش ماهیان ، ماهی شهری ، گربه ماهی آب شور ، نی سر بارکودا ، شانک و . . . .
 لطفا اگه این سیستم ماهیگیری رو برای ماهیگیری انتخواب کرده اید اخر مقاله را فراموش نکنید حتما مطالعه کنید!!!


سیستم ماهیگیری در دریا از روی اسکله  آب شور saltwater


اسکله سیراف - نویسنده سایت - ریسه سرب متحرک - ماهی جک
شما میتوانید انواع ماهی‌ هارو از اسکله بگیرید مثلا (هامور، شهری،جیش هندی،تک خال...)شما میتوانید از انواع ریسه استفاده کنید مثلا همین قلاب های پر‌  ۶ تایی‌ که توصیه می‌شه آن را کوتاه تر کنید برای ماهی های کوچک بسیار مفید است. اما انها در سایز های بزرگتر برای ماهیانی نظیر هامور و بارکودا طعنه های خوبی هستند. شما میتوانید از اسکله با طعمه میگو یا ماهی‌ مرکب(طعمه‌های عمومی‌ دریا ) استفاده کنید البته ریسه ۱ انشعاب بهتر است به دلیل این هم که به مرجان ها گیر نمی‌کنه و اسیب نمیزنه و هم به بستر دریا آسیب نمیرسه و هم ماهیگیری بهتری دارید ز یرا بسیار کمتر گیر میکنه البته شما باید ببینید که می‌خواهید چه ماهی‌ بگیرید از لحاظ سایز  قلاب و جنس و قطر ریسه میگم.  حتی شما میتونید‌ از اسکله ماهی‌ مرکب با استفاده از جیگ بگیرید . یکی‌ دیگه از طعمه‌های خوب همون ماهی‌‌های کوچک هست که به راحتی‌ میتوانید با خمیر یا سبد پر نان صید کنید  (مثل ماهی مید) که به ۲ روش قلاب و سبد یا تور انجام می‌شه که داخل سبد نان می‌ریزید بده چند دقیقه از آب بیرون می‌کشید و با قلاب هم سایز پایین را انتخاب کنید و تغریبا مثل چوب کاسی از ان استفاده .
ماهیگیری از لب ساحل دریا
ماهیگیری از لب ساحل دریا یکی از روش های متداول ماهیگیری بین ماهیگیران بومی و غیره بومی می باشد. بزارید راحت بگم بابا ما که همیشه پول زیاد به همراه نداریم که هی رسیدیم کنار دریا قایق کرایه کنیم و برای ماهیگیری به وسط دریا بریم پس نتیجه میگیریم که نباید نقد را ول کرد و به نسیه چسبید. پس باید در ماهیگیری کنار ساحل تمام حاشو به بریم البته ماهیگیری در سواحل خلیج فارس نیاز به تجربه و علم ماهیگیری ان را دارد که من سعی می کنم هم تجربه و هم علمشو در اختیار شما قرار دهم که زمانی که برای عید دیدنی به سواحل خلیج فارس رفتید حالشو به برید.
ما درسواحل خلیج فارس می توانیم سیستم های زیادی رو برای ماهیگیری استفاده کنیم که در زیر از آنها اسم می برم.
       ماهیگیری سوف کستینگ (ماهیگیری در سواحل شنی)
       ماهیگیری از روی سخرها
       ماهیگیری در خور
       ماهیگیری بر روی سکوها یا اسکله ها
       فلای فیشینگ
ماهیگیری از روی سخرها
همیشه در سواحل سخره ای تعداد ماهی ها نظر هر ماهیگیر رو به خود جلب می کند و هر ماهیگیری رو تحریک به ماهیگیری میکنه که ما می تونیم با سیستم های ساده به صید انها برویم دیگر در این سیستم نیازی به سیستم سورف کستینگ نیست البته با داشتن  سیستم سورف کستینگ شما هم می توانید به ماهیگیری به پردازید البته همان چوب های تلسکوپی بین 3.60 تا 3 متر هم باشد مشکلی نیست اگه به همراه خود چوب های دوتیکه هم داشته باشید می توانید ماهیگیری خود را نجام بدید.
در ماهیگیری در سخرها ما باید چند نکته اساسی رو بدانیم که بسیار حیاطی می باشد یکی اینکه این سخرها بسیار خطرناک می باشد که اگه ما به زمین بخوریم دخلمان اومده به خاطر جلبک ها و مواد لزج است  و دیگری کشیده شدن نخ ماهیگیری به سنگ ها موجب پارگی یا زدگی نخ ماهیگیری می شود.
در سیستم ماهیگیری از روی سخرها اگه ما از چوب های سبک در ماهیگیری استفاده می کنیم می توانیم انها را در دست قرار دهیم و ماهیگیری کنیم و اگر چوب های ما بلند و سنگینه می تونیم اون روی پایه قرار دهیم. طعمه هاهم همگی در دریا در سیستم های ماهیگیری ساحلی مشترک می باشد ما می توانیم از طعمه های مانند تیکه ماهی ، ماهی مرکب و میگو و صدف استفاده کنیم و در شرایطی که به دنبال ماهی سبیتی هستیم می توانیم از روده مرغ و جیگر اون استفاده کنیم
در سیستم های ماهیگیری ساحلی ما می توانیم از نخ سایز 40 استفاده کنیم.
لطفا اگه این سیستم ماهیگیری رو برای ماهیگیری انتخواب کرده اید آخر مقاله را فراموش نکنید حتما مطالعه کنید!!!
ماهیگیری در خور
خور به مکان های گفته می شود که در هنگام جزر و مد همیشه در ان مکان مقداری آب باقی می ماند برای عبور و مرور قایق ها و لنج ها برای همین جای مناسبی برای ماهیگیری به حساب می اید دلیله  اینه که در ان مکان ماهیگیران و ناخودا ها مقدار زیادی اشغال درون اب میریزند و همین  غذا ها با عث جمع شدندماهی ها در ان خور می شود اکثر ماهی های زیادی در خور زندگی می کنند و گهگداری هم ماهی های بزرگ از انجا رد می شودند که در اخر مقله به صورت تخصصی به آن می پردازیم.
ما در خورها می توانیم از سیستم های مختلف ماهیگیری استفاده کنیم مانند سیستم سورف کستینگ. حتی ما می تونیم با چوب دوتیکه در این مکان ها ماهیگیری کنیم ریسه هم ریسه ساده کفخواب با انشعاب یک قلاب با دوقلاب
لطفا اگه این سیستم ماهیگیری رو برای ماهیگیری انتخواب کرده اید آخر مقاله را فراموش نکنید حتما مطالعه کنید!!!
ماهیگیری بر روی سکوها یا اسکله ها
ماهیگیری بر روی سکو ها و اسکله ها دیگه نیازی به چوب های بلند سورف کستینگ نیست زیرا در زیر پای شما امکان دارد تا 10 ها متر عمق داشته باشد برایه مین از سیستم های ماهیگیری استفاده می کنیم که می توانیم در دست بگیریم مانند چوب های دوتیکه اگه اسکله اسکله فلزی باشد که با ید دنبال ماهی های سایز بگرید در همچین اسکله های ماهی ها دوست دارند دور پایه های فلزی اسکه به شنا کردن و شکار به پردازند.
فلای فیشینگ
خود من یک بار تجربه فلای در اب های شور رو داشتم اون زمانا هنوز ست حرفهای فلای نداشتم و با هون چوب دست ساز خودمون کار می کردیم و می دونم که بهترین مکان برای فلای کار کردن در اسکله ها و سخرها کنار اب می باشد زیرا بیشترین تجمع ماهی های در این میان هستند ان زمانی که من فلای کار می کردم از طعمه های جیگینگ استفاده می کردم که در شیراز به قلاب پر معروف بودند و ماهی های نی سر به وان علاقه شدید داشتند
لطفا اگه این سیستم ماهیگیری رو برای ماهیگیری انتخواب کرده اید آخر مقاله را فراموش نکنید حتما مطالعه کنید!!!
چرا جزر و مد دریا باعث ورود ماهی ها به آب های کم عمق می شود ؟

یکی از جالب ترین پدیده های که در دریا اتفاق می افتد پدیده جزر ومد دریا می باشد که بر روی ماهیگیری هم تاثیر مستقیم دارد همیشه من در مقالات گذشته در باره این صحبت می کردم که زمانی که جزر و مد دریا اتفاق می افتد شما باید زمانی را برای ماهیگیری انتخاب کنید که آب به قول افراد محلی پر می باشد یا همان سطح دریا بالا می باشد درسته زمانی که آب دریا بالا می باشد ماهی ها نزدیک سواحل دریا می شودن. حالا در این مقالا دلیل وارد شدند ماهی ها را به سواحل دریا را بازگو می کنیم در زمانی که در هنگام جزرومدر دریا آب دریا به پایین می رود قسمتی از دریا از آب خارج می شود و سطح کف دریا نمایان می شود .

در این قسمت موجودات و گیاهان زیادی وجود دارد و با تابش نور خورشید و هوا خوردن به این موجودات و گیاهان دریای مواد غذای زیادی به وجود می آید و در هنگام جزرومد بعدی که آب دریا به بالا می آید ماهی های به آن مناطقی که آفتاب و نور تابید هجوم می آورند برای تغذیه و چریدن برای همین در هنگامی که آب دریا بالاست ماهی بزرگ به سواحل دریا نزدید می شوند. نکته جالبی بود حالا در هر 24 ساعت دوبار جزر و مد اتفاق می افتد که هر 12 ساعت یک بار می باشد. بهترین ساعت های ماهیگیری بین 4 تا 7 صبح و در هنگام غروب می باشد زیرا در این زمان ها آب در یا بالا می باشد و به قول افراد بومی آب پر می باشد
امواج دریا و تاثیرات آن بر ماهیگیری
یکی از بزرگترین مشکلاتی که در ماهیگیری دریا و جود دارد و جود امواج دریا می باشد که در ماهیگیری مشکلات زیادی را به و جود می آورد یکی از بزرگ ترین عوامل به وجود آمدن انواج دریا باد های که از سطح دریا می وزد که هر بادی هم یک نام دارد مثلا باد  شمال و . . .برای اینکه شما در ماهیگیری بتوانید بهترین نتیجه را کسب کنید باید روزی را در دریا برای ماهیگیری انتخاب کنید که کمترین وزش باد وجود داشته باشد و بهتر راه فهمیدن اینکه آن روز، روز خوبی برای ماهیگیری می باشد شما می توانید از هواشناسی یا افراد محلی موقعیت آب هوا آن روز با خبر شوید.
اگر از ساحل به ماهیگیری مشغولید و باد زیادی در حال وزیدن است و امواج دریا هم زیاد است کلا باید بی خیال ماهیگیری شوید و یک روز دیگر را برای ماهیگیری انتخاب کنید. و اگر هم از روی قایق مشغول ماهیگیری هستید امواج دریا باعث کدر شدن رنگ آب دریا می شود و رنگ کدرآب دریا باعث می شود که شما ماهیگیری خوبی نداشته باشید و جدا از رنگ کدر آب دریا انواج دریا باعث می شود که ریسه و طعمه شما در کف دریا به صورت متحرک دربیاید و ماهی های آشفته دیگر میلی به خوردن طعمه ندارند البته این را هم نباید فراموش کنید در زمان وزش باد شدید جریان های کف دریا بسیار شدید می باشد و به راحتی سرب ماهیگیری شما را جابه جا می کند.
چند روز طوفانی با وزش باد های شدید به پایان می رسد و یک روز آرام و بدون وزش باد فرا می رسد آیا آن روز آرام بعد از طوفان روز خوبی برای ماهیگیری می باشد؟
اتفاقی که بارها برای خود من در ماهیگیری به وجود آمده بعد از طوفان شدید به ماهیگیری رفتم آن روز روز آرومی بوده و دیگر وزش های باد وجود نداشه ولی آن روز نتیجه خوبی از ماهیگیری نگرفتم می دانید دلیل چه می باشد؟
درسته در روز طوفانی رنگ آب کدر شده و مواد معلق در آب زیاد می باشد و باعث تبدیل شدن رنگ سبز دریا به قهوای می شود وبعد از طوفان و در هوای آرام باز هم رنگ دریا کدر می باشد به مدت یک روز یا بیشتر در این موقعه شاید سیستم های کف خواب با طعمه های بودار جواب بدهد ولی کار با طعمه مصنوعی ها اصلا جواب نمی دهد مانند سیستم ترولینگ
جزر و مد دریا و تاثیرات آن بر روی ماهیگیری
در تعریف اولیه گفته میشود به پایین رفتن و بالا آمدن آب سطح دریاها  جزر و مد گفته میشود. یکی از دلایل موفقیت یک ماهیگیر و عد موفقیت ماهیگیر در ماهیگیری دریا مستقیما به جزر و مد دریا بستگی دارد. به هنگام جزر و مد دریا گردش ماهی باعث تایین کردند ساعت ماهیگیری می باشد بهترین ساعت ماهیگیری که یک ماهیگیر می تواند انتخاب کند زمان بین جزر و مد دریا که آب بالا هست و جریانات جزر و مد دریا متوقف شده این بهترین زمان برای ماهیگیری در اسکاله ها و سکو های نفتی و ساحل هست در این زمان می باشد که ماهی ها نزدیک این مکان ها هستند و برای تغذیه وارد اسکله ها و خورها می شوند. در این ساعت ها اگر شما در سواحل سنگی مشغول ماهیگیری می باشد به راحتی می توانید انواع ماهی های دلخواه خود را صید کنید مانند ماهی های (هامور ، شهری ،  صبیتی ، تک خال ، شوم ، شانک و  . . )اگر در این ساعت جزر و مد بر روی اسکله های هستید که آب عمیقی دارند می توانید ماهی های (جیش هامور ، شهری ،  صبیتی و . . .)

بهترین طعمه های طبیعی برای ماهیگیری در این زمان ها ماهی مرکب و میگو می باشد ، بچه ماهی ها و ماهی های کوچک از جمله مید و حشینه هم قنیمت های می باشند برای صید تروفه . . در نبود این طعمه ها خمیر ساده هم کار ساز می باشد.
دلایل زیادی و جود داره که می تونه به ماهیگیر کمک کنه که کجای دریا دنبال چه ماهی بگرده درسته تشخیص خیلی سخته ، ولی مواردی وجود دارند که تشخیص را برای ماهیگیر آسان می کنه که در زیر به آن ها اشاره شده است
       فصل
       عمق
       فیش فاندر
       صخره های مرجانی
مثلا برای صید ماهی شیر همه فصلی را انتخاب نمی کنند فصل بخصوص خود را دارد و در مورد عمق آب هم می توان گفت که اکثر ماهی های بزرگ و خواص در عمق های بالا زندگی می کنند. فیش فاندر هم دستگاه خوبی برای پیدا کردن ماهی ها در دریا می باشد می باشد. صخره های مرجانی همیشه جای است که ماهیگیران در انجا ها به دنبال ماهی میگردند و همیشه صخره های مجرجانی جای برای تجمع ماهیان بوده.
دوست عزیزمان گفته واقعا نمیدونم چه ماهی به قلابش میزنه اگه بشه از اول انتخاب کرد که یه ماهیگیر دنبال چه ماهی اینجوری فکر میکنم لذتش بیشتره؟
جواب این نوشته این می باشد که لذت ماهیگیری ورزشی و هنر ماهیگیری ورزشی در این می باشد که شما با استفاده از طعمه مصنوعی خواص ماهی هدف خود را مشخص می کنید مثلا من با طعمه جیگ 6 پر 90% شانص صید ماهی جاش را دارم  و 10% ماهی هامور و در سیستم تور لینگ با استفاده از طعمه ماکرل آبی شما فقط شانص صید ماهی شیر یا باراکودا را دارید . صید ماهی هامور با طعمه مصنوعی طعمه خواص خود را دارد که ماهی های دیگر علاقه ای به حمله به ان را ندارند. و ماهیگیران در دور لوله های آب در مرکز دریا که از سکوهای نفتی به دورن آب رفته دنبال ماهی هامور بزرگ می کردند یا به دور کشتی های در عماق آب.
شما زمانی در ماهیگیری نمی دانید که چه نژاد ماهی را صید می کنید که دلیل بر استفاده از طعمه های عمومی می باشد طعمه های عمومی  مانند (ماهی مرکب ، میگو ، ماهی) در دریا ماهی های فراوانی و جود دارن مثل ماهی قزل الا فقط به طعمه های متحرک حمله می کنند مثل ماهی شیر یکی از درنده ترین ماهی های دریا مثلا ماهی باراکودا بیشتر به طعمه ماهی حمله می کند و به ندرت به ماهی مرکب و میگو حمله می کند در دریا هرچه کیفیت طعمه ماهیگیری بهتر وتازه تر باشد شانص صید ماهی بهتر هم مهیا می شود با استفاده از طعمه های گندیده و فاسد شانص صید ماهی گربه ماهی یا گلو هم زیاد می شود
 آب و دما و روشنای هوا هم در ماهیگیری دریایی تاثیر فراوانی دارد به دلیل گرما زیاد بیشتر ماهیگیران تاریگی هوا را به روشنایی دریا ترجیح می دهدن البته با طعمه های بودار و طبیعی و بیشتر ماهیگیرانی که با طعمه مصنوعی کار می کنند روشنایی روز را برای ماهیگیری در دریا استفاده می کنند.
الان مقاله رو تا حدودی مطالعه کردید و گفتید ای بابا برای هرسیستم ماهیگیری یه چوب و چرخ باید بخریم!!! نگران نباشید مقاله زیرو که بخونید می تونید مثل خود من وسایل عمومی بگیرید اکثر این سیستم  هارو ماهیگیری کنید.
چوب وچرخ های ماهیگیری چند کاره
سلام به دوستان عزیزم امروز سعی دارم مقاله ای را بنویسم که با مقاله های قبلی که در باره تجهیزات ماهیگیری ورزشی نوشتم متفاوت باشد ما همیشه در بار این صحبت کردیم که هر سیستمی باید لوازم تخصصی خود را داشته باشد با این و جود یعنی باید برای هر سیستم ماهیگیری سیستم خواص آن روش ماهیگیری را تهیه کنیم به نظر شما اگر فردی مثل من که مثلا به حدود 12 رشته ماهیگیری می پردازد باید 12 سیستم ماهیگیری مختلف با تمام مخلفات آن را تهیه و خریداری کند آن هم قیمت های با هزینه زیاد فکر می کنید من کارمند بانکم یا روی کنجینه علی بابا نشسته ام خوب مجبورم خیلی از لوازم را مشترک انتخاب کنم تا با خرید یک لوازم بتوانم آن را در چند سیستم ماهیگیری استفاده کنم برای همین اسم این مقاله را چوب و چرخ های ماهیگیری چند کاره گذاشتم. امیدوارم که بتوانید غلط های املای و نگارش نا صحیح من را تحمل کند پس با ما باشید تا انتهای مقاله.در این مقاله ، تخصص  را کنار می گزاریم و خلاقیت را به جای آن استفاده می کنیم خدایش اگه یک فرد که تازه به ماهیگیری پرداخته این انصافه که آن را مجبور کنیم که برای هر ماهیگیری خود یک سیستم ماهیگیری راتهیه کند .دوستان لوازم ماهیگیری را که ما در این مقاله نام می بریم بیشتر برای ماهیگیری های عمومی می باشد که هر ماهیگیر می تواند در هر سیستم ماهیگیری از آنها استفاده کند اول از چوب های ماهیگیری شروع می کنیم.
چوب های ماهیگیری :
یک ماهیگیری در سیستم های انتظاری به چه سایز چوبی مت تواند رجوع کند؟ شما با خرید یه چوب به متراژ 3.60 می توناید در دریاچه ، سد و ساحل دریا (سورفک ستینگ) استفاده و ماهیگیری کنید. اگر اکشن چوب را کمی نیمه سنگین انتخاب کنید مثلا حدود 150 تا 200 یا 250 گرم می توانید به راحتی هم ماهی های دریای صید کنید هم ماهی های سد و دریاچه قیمت یک چوب ایده آل می تواند بین 30 تا 50 هزار تومان باشد
چرخ های ماهیگیری:
یک ماهیگیر در ماهیگیری احتاج به بیشتر از دو چرخ ماهیگیری ندارد. یکی برای سیستم های انتظاری و دیگری برای اسپنینگ یا همان لانسه کشی . حالا شما باری خرید یک موتور مثلا با حجم 3500 یا 4000 هم می توانید آن چرخ را در آب شیرین برای سیستم اسپنینگ و هم در دریا بر روی قایق برای سیستم ماهیگیری ایستاده یا استنداپ استفاده کنید. حتی آن چرخ ماهیگیری را برای ماهیگیری از روی قایق برای صید ماهی کپور و در رودخانه برای سیستم انتظاری صید ماهی شیربت و زردپر استفاده کنید. قابل ذکر است که بدانید من با یک موتور 6500 هم برای انتظاری کپوری هم ماهیگیری سورف کستینگ و ماهیگیری از روی قایق در دریا استفاده می کنم. و با موتور اسپنینگ 1000 که دارم هم برای صید ماهی قزل آلا در سیستم اسپنینگ استفاده می کنم هم صید ماهی کپور از روی قایق و استنداپ آب شور برای صید ماهی بارکودای جنگنده. البته این را فراموش نکنید که اگر از لوازم آب شیرین مثل چرخ در ماهیگیری دریا استفاده می کنید بعد از هر ماهیگیری حتما باید آن موتور را با آب شیرین تمیز کنید و گرنه باید با موتور ماهیگیریتان به همین زودی خداحافظی کنید
نخ ماهیگیری :
اگر شما در ماهیگیریتان سایز نخ بین 40 تا 45 را استفاده کنید هم در آب شیرین و شور می توانید به مشترک استفاده کنید هم برای صید ماهی کپور در آب شیرین هم صید ماهی های دریایی در آب شور فقط باید بعد از هر ماهیگیری آب شور نخ را با آب شیرین تمیز کنید زیرا با انجام ندادن این کار نخ ماهیگیریتان زیاد مهمانتان نخواهد بود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود و بسیار شکننده می شود
اگر در ماهیگیریتان سایز نخ بین 30 تا 35 را استفاده کنید هم می توانید در آب شیرن به اسپنینگ به پردازید هم در آب شور از روی قایق به ماهیگیری به پردازید.
من در پرونده ماهیگیری خودم صید یک ماهی کپور 10 کیلوگرمی به همراه دو قزل آلا به وزن های 2 کیلوگرم و حدود 30 ماهی بارکودا را با یک نخ را داشتم که اشتراک در سیستم های اسپنینگ یا همان لانسه کشی و استنداپ آب شیرین و شور را از روی قایق داشتم سایز نخ 30 به قدرت کشش حدود 5 کیلو گرم بوده. نخ اصلی به هر بار ماهیگیری در آب شور با آب شیرین تمیز می شود و نخ اصلی همیشه دست نخورده باقی می ماند زیرا از نخ ریسه جدا در ماهیگیری استفاده می کردم.
هرزگرد:
آیا می دانید که می شود با یک هرزگرد با سایز متوسط مرا برای تمام سیستم های ماهیگیری مثل اسپنینگ و انتظاری و استنداپ از روی قایق به اشتراک استفاده کنید. برای اتصال لانسه به نخ اصلی برای اتصال ریسه به نخ اصلی برای اتصال لیدر فلزی به نخ اصلی
قلاب:
همیشه شما می توانید از قلاب های آب شیرن کپوری در دریا هم استفاده کنید فقط این نکته را باید بدانید که عمر قلاب های آب شرین که به نروژی معروف هستند در دریا بسیار کم می شود و به راحتی در آب دریا اکسید و تجزیه می شود ولی نگران نباشید 1 ساعت اول ماهیگیری را با هیچ مشکلی بر نمی خورید.
آموزش ماهیگیری ایستاده (استند آپ) روی قایق (فلای فیشینگ . جیگینگ و . . . )
دوستان این مقاله رو مینویسم فقط به خاط اینکه من بارها این سیسمتم ماهیگیری استندآپ یا ماهیگیری با قایق به صورت ثایت رو با رها انجام دادم و اطلاعات مفیدی به دست آوردم و دوست دارم این اطلاعات را با شما تقسیم کنم. این مطالب مانند هزار صفحه ای که تو این چند سال نوشتم همگی تجربه ودست نویس بوده نه کپی !!!!



ماهیگیری در دریا یعنی بی نهایت ماهیگیری در دریا رسیدن به لذت های بی پایان این چیزی که هروقت در مسیر رفتن به ماهیگیری در دریای خلیج فارس به من دست میده لذتی که هیچ وقت نمی تونم اونو توصیف کنم. یکی از دوستان می گفت (البته نظر دوستم بودا من قصد بی احترامی به سیستم خواصی از ماهیگیری رو ندارم) می گفت تا یه ماهیگیر ماهیگیری میشه اولین ماهی های که میگیره معمولا ماهی کپوره با اون خودشو مشغول میکنه بعد ها میره ماهی غزل الا میگیره می فهم لذت ماهیگیری یعنی چی کپور گیری رو برای همیشه فراموش میکنه و اون میشه اولین و اخرین سیستم ماهیگیریش بعد ها به ماهیگیری در دریا میره می فهمه که یک عمر سر کار بوده و خودشو با ماهی قزل آلا و کپور گول میزده و لذت ماهیگیری رو تازه می فهمه. ما ماهیگیران زیادی داریم که تو شیراز برای ماهیگیری به خلیج فارس می رن اگه بهشون بگیم بیا بریم قزل آلاو  کپور  بگیریم میگن برو خودتو مسخره کن کی میره ماهی پرورشی بگیره ماهی های پرورشی مثل قزل الاو کپور مال ماهیگیرای پرورشیه . . .



البته اصل حرف های دوستمون واقعیت داره لذت صید ماهی های کاملا وحشی دریا با ماهی های پرورشی  متفاوته یک ماهی 5 کیلوی دریا می تونه اندازه یک کپور 20 کیلوی به ماهیگیر فشار بیاره.
در این مقاله درباره ماهیگیری صحبت می کنیم که به صورت عمومی در دریا انجام میگیره که به اون ماهیگیری ایستاده گفته میشه. یکی از نام گزاری ها به خاطر اینه که قایق ها اکثر لنگر می اندازند و بعد که قایق ثابت شد به ماهیگیری مشغول می شودند برای همین به این سیستم ماهیگیری استند اپ یا ماهیگیری ایستاده می گویند. یک روش دیگر هست که به آن سماری گفته می شود که قایق با امواج آب حرکت می کند و ماهیگیران بهماهیگیران به ماهی گیری خود مشغول می شوند.
این سیستم ماهیگیری نیاز به لوازم تاحدودی تخصصی خودش رو داره مثلا چوب تو پر مقاوم و موتور تا حدودی شبیه موتور های اسپنینگ. نخ هم همون نخ معمولی کافیه در سایز مثلا 40 یا 45 در مقاومت بالا و کاملا در ریسه بی رنگ.
چوب ها نباید زیاد بلند باشه طول چوب های روی قایقی نباید بیشتر از 2.10 باشه زیرا کار کردن با آن ها مشکل میشه اکشن چوب های روی قایقی بین 200 تا 350 گرم می باشد که بر روی فشارهای شدید مقاوم می باشد.
موتور هم ما می تونیم هر موتوری در این سیستم استفاده کنیم معمولا من و دوستانمان از موتور 1000 تا 7000 استفاده کردیم موتور 1000 کوچک ترین موتوری هست که در بازار گیر میاد 7000 هم جزء بزرگ ترین موتور های ماهیگیری می باشد. موتور باید مقاوم باشه . نخ هم 40 تا 45 توصیبه میشه زیرا نخ های سایز بالا تر روی موتور بسته نمیشه. اگه موتور های ماهیگیری شما مثل موتور های ماهیگیری من ساده می باشد و مخصوص ماهیگیری در دریای آب شور نمی باشد احتیاط کنید که آب شور دریا به درون موتور نره زیرا دیگه باید با موتور ماهیگیری خداحافظی کنید.
خسته شدم از مقاله نویسی بزارید یه خاطره تعریف کنم تو اخرین برنامه های ماهیگیری که با گروه ایران فیشینگ خودمون داشتم یه ماهی زد به قلاب رفیقمون که فقط کلاج می برد تخمین زدیم که وزنش بالای 30 کیلو هست مثل صفره ماهی های بزرگ و فقط شاهد رفتن نخ بودیم نخ هم که مقاوم بود پاره نمی شد به نا چار بعد از خسته نشدن اون ماهی ما نخ رو بریدیم که حد اقل اگه به آخر رسید چوب و چرخ رو با خودش نبره .
ما بر روی قایق می تونیم سیستم های زیادی ور ماهیگیری کنیم مثل فلای فیشینگ مثل جیگینگ مثل اسپنینگ مثل کفخواب.
ساده ترین و کاربردی ترین این سیستم ها همین کفخواب ساده می باشد با استفاده ار طعمه های طبیعی
چگونگی صید ماهی جاش (jack) معمولی با سیستم سرب متحرک
همیشه تو ماهیگیری باید یک سیستم خواص استفاده کنی تا بتونم نتیجه های خواص بگیری در یکی از اسکله های ماهیگیری جنوب کشور مشغول ماهیگیری بودیم (اسکله سیراف )همه ماهی می گرفتند و هر کهه م ماهی می گرفت با ماهی قبلیش متفاوت بود یادمه رفیق خودمون حدود 11 نمونه ماهی گرفت خوب به این میگن ماهیگیری عمومی که هدف نا مشخصه و ماهیگیر هیچ وقت متوجه نمیشه که چه ماهی می خواهد بگیر. ولی همه نگا های دوستان به ما بود ما 6 تا ماهی بیشتر نگرفتیم ولی 6 تا ماهی ماهی جاش (jack) بود و در صورتی که در اون اسکله اون شب هیچ ماهی جاشی تا صبح صید نشد با این و جود همه طعمه ها مشترک بود و از ماهی مرکب استفاده شد جای گفتن داره که یکی از محلی ها با استفاده از طعمه ماهی بار کودا فقط ماهی باراکودا می گرفت طعمه اون ماهی به نام طلاع بود که در جاهی دیگه به آن کنارک و گرفه هم می گویند.



دوستان در این سیستم من از لیدر فلزی استفاده کردم ولی لیدر فلزی برای صید ماهی جاش ما نیازی نداریم زیرا این ماهی قدرت بریدن نخ معمولی رو با دندان نداره  البته در این نژاد از جاش (jack) ها فکر نکنید حالا دیگه مدل هاش دندون نداره ها.



ما برای اینکه دیگه هی تن تن ریسه نزنیم در لیدر مون از لیدر فلزی استفاهد کردیم که اگه خدای نکرده صندوق ماهی یا هون فوگول خودمون با اون دندونای گیوتینش به سمت طعمه اومد ریسه مارو نبره البته بریدن لیدر فلزی شماره 19 و قلاب پایه بلند برای این ماهی کاری نداره. یه مثال بزنم نخو مثل تیز ترین ناخونگیر دنیا کات میکنه بدون کشش نخ و سر چوب!!!!



 این نمونه از ماهی جاش (jack) زیاد دهن بزرگی نداره پس ترجیحا از قلاب های زیاد بزرگ استفاده نشه البته امکان داره شما سایز بزرگشو بگیرید و این ماهی در این سایز از دهان بسیار ظریفی بر خوردار هست لطفا در هنگام صید ماهی با خشونت با ماهی رفتار نکنید . . .  در تصویر ریسه ای را می بینید که هم اموزش داده شده هم در تصویر ماهی همون ریسه رو مشاهده می کنید.



جا داره که بگم لطفا از این لیدر های فلزی اماده نخرید ما چه تروفه های رو در یا با این لیدر های فلزی اماده از دست ندادیم. بهترین لیدر همون لیدر های فلزی متری هست که اونا رو تهیه کنید به همراه بس پرچ فلزی که می تونید طول لیدرتونو خودتون مشخص کنید و ریسه رو به هر شکلی که دوست دارید بزنید.


در آخر هم بگم این همن ریبسه بیت رانر صید ماهی کپوره که توضیح دادم ما با این سیستم ماهی کپور ، قزل الا ، شیربت ، و دها نوع ماهی دریای با ان گرفتیم البته همه چیز مشابه بوده فقط طعمه متفاوت بوده.



دوستان من در این ریسه از دو سرب تخم مرغی استفاهد کردم به چند دلیل یکی سبک بودن سربه  یکی هم جریان شدید کف در یا در حال جزر و مد. شما هم می تونید در این ریسه از ماهی مرکب برای طعمه استفاده کنید



تصاویر ماهی جاش صید شده توسط نویسنده






ریس ماهی سونگ



در عکس ریسه از سه قسمت بسته شده است
قسمت شماره 1 سرب است که از سایز شماره 5 استفاده شده است و به  صورت آزاد و با نخ ابریشمی بافت تور که نازک هم هست بسته شده این سرب طوری بسته شده که به صورت آزادانه بر روی نخ حرکت می کند و با مقداری فشار از سوی ماهی برای پاره نشدن نخ کنده می شود.
در قسمت شماره دو به فاصله 30 تا 50 سانت از قلاب از نخ ابریشمی بافت تور برای ایجاد فیکسر استفاده شده است و به صورت پی در پی چند گره فیکسر در یکجا زده شده که سرب به طرف قلاب حرکت نکند.



در قسمت شماره 3 قلاب وجود دارد که از گره که در تصویر انیمیشن بالا می بینید استفاده شده است که هرچه نخ و قلاب کشیده شود گره محکمتر میشود و در این ریسه از قلاب سایز 3 تا1 استفاده می کنیم.
نویسند: میلاد فیشر
ماهی های کپور بیشتر تو چه عمق های هستند ؟




یک سئوال همیشه ذهن یک ماهیگیرو به خود مشغول می کنه، که من په پرتابی رو انجام بدم برای ماهیگیری ، فاصله دور  یا فاصله نزدیک ، از  ساحل پرتاب را انجام بدم یا طعمه ماهیگیری رو با قایق به مرکز دریاچه به برم؟



زمانی که ما در ماهیگیری و صید ماهی کپور از سیستم طعمه پاشی استفاده نمی کنیم برای همین جا های که طعمه رو پرتاب می کنیم متغیر هست و هدف خواصی از اون پرتاب نداریم و هرچه بیشتر پرتاب کنیم می گیم که شانس خودمونو تو ماهیگیری بیشتر کردیم. حالا نمی دونم تو شهر های دیگه هم رواج داره یا فقط تو شیراز خودمون اینجوره همیشه ماهیگیری میگن که طعمه رو با قایق به مر کز دریاچه ببریم این جوری می تونیم نتیجه بهتری بگیریم و سایز ماهی ها خیلی بزرگ تر میشه. که تا حدودی هم دسته این موضوع که نیاز به نخ های ماهیگیری حدود 200 متر می باشد. ولی زمانی ما در ماهیگیری  دیگران را  مشاهده می کنیم که ماهی های بزرگی در کنار سواحل گرفته میشه ،  که نیازی به پرتاب های بلند نداره.


در این مقاله سعی می کنیم در باره  این که ماهی ها بیشتر در چه عمقی هستند را برسی کنیم. ماهی ها در هر عمقی که احساس امنیت کنند و خطر را احساس نکند در آن عمق به شنا کردن و غذا خوردن می پردازند حالا فرقی نمی کنه که این عمق زیر نیمتر باشه  یا این عمق مرکز دریاچه باشه. فقط شرایط امنیتی برای ماهی ها مهیا باشد به نظر تون این شرایط چه چیزی های می تونه باشه؟ ورد افراد به آب یا آلودگی صورتی یا ورود قایق به آب اگه ما این امنیت رو برای ماهی ها به و جود بیاریم و ماهی ها به مکانی که  وارد میشوند راضی باشن دو چیزی باعث فرار آنها به عمق های زیاد نشود ما به راحتی می تونیم ماهی هارو در هر عمقی که در دسترس ما هست صید کنیم. ماهی ها کپور اکثرا دوست دارند در عمق های کم دنبال غذا بگردند یکی از بزرگ ترین دلایل تغذیه ماهی کپور در عمق های کم تابش نور خورشید بیشتری به سطح کف دریاچه ها می باشد که این تابش نور خورشید با عث فتوسنتز گیاهان و جلبک ها و ایجاد اکسیزن و غذای کافی برای ماهی ها و موجودات دیگر می شودو دلیل دیگر که تو این عمق ها به خاطر تابش نور خورشید اب نصبت به مرکز دریاچه جای که عمق بیشتری دارد گرم تر هست و ماهی ها این گرمای آب را دوست دارند . البته در آخر ما نباید امید وار به عوامل فیزیکی طبیعت برای جمع شدن ماهی ها و صید اونا باشیم با کمی محاسبات می تونیم با استفاده از طعمه پاشی ماهی هارو هرجا که دوست داریم جمع کنیم الانم تجاربی که بدست اوردم که باعث میشه شما تو کارتون موفق تر باشید رو بیان می کنم ما در برنامه های که هفته قبل داشتیم نکات اموزشی زیادی رو فرا  گرفتیم در مورد طعمه پاشی که عبارت بود از.  در فاصله حساب شده طعمه هارو به پاشید و در مکان طعمه پاشی شده با کمی فاصله می تونید با یک بطری شناور متصل به یک سنگ در کف دریاچه محدود طعمه پاشی رو از لب ساحل تشخیص بدید.



شما فاصله ای از ساحل را طعمه پاشی کنید که بتوانید از لب ساحل با یک پرتاب دقیق طعمه خود را به آن منطقه پرت کنید در نظر داشته باشید که هرچه فاصله در پرتاب بیشتر باشد هدف زدن سخت تر می شود.
صید ماهی کپور با ریسه جوشانده به زبان فوق ساده





مطلابی که در این مقاله در باره آن صحبت می شود بر اساس نتیجه دریک برنامه ماهیگیری می باشد که توسط خود من انجام گرفته و کاملا به صورت ساده و کامل در اختیار شما دوستان عزیز قرار می گیرد.
در این برنامه ماهیگیری سیستم کاملا اروپای مورد استفاده قرار گرفت ولی با استفاده از تجهیزات بسیار ساده و ابتدای که در هر جای ایران این وسیله ها را می توانید به راحتی تهیه کنید.
یکی از دلایل این که در این برنامه ماهیگیری از لوازم ساده برای صید ماهی استفاده شده یکی نداشتن وسایل مورد نظر از نظر هزینه و در دست رس نبودن بود.
همگس با سیستم ماهیگیری جوشانده آشنای دارید و یا اگر آشنایی ندارید در این مقاله با ان اشنا می شوید. اساس کار این سیستم به صورتی می باشد که زمانی که ماهی طعمه را  بلعید و یا با خود حمل کرد و یا به آن نوک یا توک زد یا ان را کشید به هیچ وجه متوجه این نمی شود که طعمه به جای گیر می باشد و با خیال راحت کار خود را  انجام می دهد


خوب برای به وجود آمدن همچین سیستمی شما باید در ریسه از سرب متحرک استفاده کنید تا نخ ریسه آزادانه حرکت کند و برای این حرکت آزادانه باید شما چوب ماهیگیریتان را تا آنجای که می توانید بر روی زمین بخوابانید یا با زاویه قرار دهید و سر کلاچ ماهیگیریتان را تا آنجای که امکان دارد آزاد کنید.
من این کار ها را انجام دادم با وجود اینکه نه موتور مخصوص این کار را داشتم نه پایه نه سرب و نه ریسه همگی این ها را با استفاده از وسایل ساده ای که داشتم انجام دادم و مورد استفاده قرار دادم.
همان گونه که در تصویر مشاهده می کنید تنها امکانات یک پایه هفتی ساده و یک سرب معمولی و دیگر متعلقات ماهیگیری ساده بود .
این تست در دریاچه ای انجام شده که ماهیگیری با هر روشی که امکان دارد به سیار مشکل می باشد و روزی که این تست انجام گرفت ماهیگیران زیاد در یک محدوده مشخص ماهیگیری کردیم ولی تنها جواب بدست آمده متعلق به همین ریسه و طعمه بود.
ما برای جلب توجه ماهی ها در منطقه و محدوده خود از طعمه پاشی با استفاده از قایق و طعمه ذرت ساده جوشانده شده استفاده کردیم فاصله مکانی که طعمه پاشی کردیم تا ساحل حدود جای بود که همه قلاب ها را در آنجا پرتاب می کردیم فاصله حدود بین 30 تا 40 متر
من در ان روز از همان طعمه ای که در طعمه پاشی استفاده کردیم در ریسه جوشانده خودم استفاده کردم باورتان نمی شود حتی سوزن طعمه جوشانده هم نداشتم مجبور بودم با شیع دیگری نخ را از ذرت ها بگذرانم و به جای فیکسر هم در انتهای طعمه ها از یک شاخه کوچک نی استفاده کردم



زمانی که ماهی به قلاب افتاد همه دوستانم خواب بودند این به این معنی بود که صید ماهی از ساحل فقط با رعایت سکوت امکان پذیر می باشد . ماهی به سادگی نخ را با خود می برد و تنها کاری که باید 100% انجام می دادم ضربه نهای گیر کردن قلاب در دهان ماهی بود زیرا در ریسه های سرب متحرک قلاب به خودی خود تو دهان ماهی زیاد گیر نمی کنه و باید حتما ماهیگیری قلاب را در دهان ماهی جا بده. البته قبل از ضربه زدند دستو حتما روی کلاچ بزارید زیرا نخ به سادگی از روی موتور آزاد می شود و بعد از ضربه زدن می تونید کلاچ رو صفت و بعد نخ رو به آرومی جمع کنید.
این ماهی خوشکل هم مثل ماهی های کپور دیگری که صید کرده بودم هم آزاد شده. رها سازی ماهی های که با سیستم های ویژه صید میشن یه لذت دیگه داره مثلا یه بار یک کپور 10 کیلوی رو با نخ 30 و چوب 1.50 و موتور با حجم 100 صید کردم حتی چاک ماهی رو هم خودم زدم و از آب بیرونش آوردم و حتی روی قایق بودم و زمانی که این ماهی رو آزاد کردم اولین تجربه رها سازی همچین ماهی در استان فارس و در آن دریاچه بود.
یک نکته در برای ماهیگیریم بگم که من در گروه های بزرگی ماهیگیری کردم ولی به دلیل اینکه اونها اعتقادی به بگیرو رها کن نداشتند از اون گروها بیرون اومدم و ماهیگیری خودمو خیلی محدود کردم  یکی از اون گرو ها گروه ایران فیشینگ بود که خودم تاسسی کردم ولی وقتی دیدم ماهیگیرانی در این گروه وارد شدند که علاقه ای به بگیرو رها کن نداشتند این گرو را پایان شده دیدم .
من زمانی موفق شدم بزرگ ترین کپورمو بگیرم که قبل از اون تصمیم گرفته بودم ماهی های کپوری که صید می کنم آزاد کنم

تفاوت های بین طعمه لانسه و  طعمه ماهی در صید ماهی قزل آلا
شک و تردید در استفاده از طعمه ها در ماهیگیری مسئله ای است که همه ماهیگیران با آن در ارتباط می باشند و با آن دست و پنجه نرمی می کنند. در این مقاله ما تفاوت ها و برتری های دو طعمه مصنوعی و طبیعی را با هم باز گو می کنیم.
در این مقاله تصاویری را مشاهده می کنید که گویای همه چیز می باشد به قول یکی از دوستان یک تصویر گویا بهتر از نوشتن چند صفحه در مورد یک مطلب می باشد خوب من هم تا اونجای که توانستم این تصاویر را  ساده و روان طراحی کردم



همان گونه که می دانید استفاده از انواع طعمه مصنوعی ها در ماهیگیری هنر می باشد و لذت ماهیگیری را ما می توانیم با این طعمه ها تجربه کنیم ولی استفاده از لانسه ها مشکلاتی را به همراه دارد که در اینجا به آنها می پردازیم.
یکی از بزرگ ترین مشکلات لانسه ها در این می باشد که این طعمه ها داری یک قلاب سه شاخه می باشند و این قلاب علاوه بر صدمه زدن به ماهی حکم یک لنگر را دارد که مانع از حرکت لانه در کف آب می شود و به راحتی در سنگ ها و شاخه ها گیر می کند و منجرب پارگی نخ و از دست دادن طعمه  و ناموفق بودن صید ماهی می شود. در تصویر بالا مشاهده می کنید که مسیر لانسه می تواند فقط برروی یک خط باشد و زیاد مانور بالا و پاین شدن لانسه را در گودال ها و نقاط عمق آب را نداریم.
در آخر این نکته در باره این طعمه  بگویم که اگر من بین دو روش طعمه لانسه  و طعمه ماهی اگر بخواهم یکی را  انتخاب کنم لانسه را انتخاب می کنم به دلایل اینکه طعمه مصنوعی دیگر احتیاج و تعویض مداوم طعمه نیست و ما می توانیم به راحتی این طعمه را تهیه کنیم و بعد از صید هر ماهی دباره طعمه قابل استفاده می باشد



حالا نوبتی هم باشه نوبت طعمه ماهی هست که معایب و فواید آن را بگوییم طعمه ماهی طعمه ای می باشد که همان لحظه در ماهیگیری باید تهیه شود و طعمه ماهی باید تازه باشد گرفتن ماهی نیاز به ابزاری دارد که تا حدودی غیره قانونی می باشد مانند تور های پرتابی  . .  روش های دیگر هم و جود دارد برای جمع کردن طعمه ولی زیاد جالب و موفقیت آمیز نیست. بعد از صید هر ماهی شما باید طعمه را تعویض کنید طعمه به راحتی با فشار  آب یا گیر کردن آن در سنگ ها کنده می شود.
ولی در کل طعمه ماهی در آب در مکان های می تواند حرکت کند لانسه به هیچ گونه نمی تواند آن مسیر ها را تی کند.
طعمه ماهی به راحتی می تواند به عماق آب برود و حتی در کف آب حرکت کند و ماهی های را که در عماق آب و در کف آب هستند را صید کند دیگر برتری طعمه ماهی بوی آن می باشد که ماهی قزل آلا به آن علاقه دارد. با طعمه ماهی شما می توانید در آب های کدر ماهیگیری کنید و لی با لانسه ها نمی توانید.
در تصویر بالا مسیر های حرکت طعمه ماهی را در زیر آب با خط های قرمز مشاهده می کنید.
به نظر من سیستم طعمه ماهی خیلی قدمی و پیش پا افتاده می باشد و هر ماهیگیر ورزشکاری که دوست دارد به صورت ورزشی ماهیگیری کند باید در صید ماهی های مهاجم از طعمه ماهی مصنوعی استفاده کند.
صید ماهی قزل آلا در سد و دریاچه (قزل الاری رنگین کمان)
ماهی قزل الا در شرایطی در سد و دریاچه می تواند زندگی کند که دمای آب و میزان اکسیژن آب برای زنده ماندن این ماهی و ادامه حیاط مناسب باشد. ماهی قزل آلا معمولا در شرایط آب های رامد سد و دریاچه زیاد نمی توناد بزرگ شود دلایل هم در دست رس نبودن اکسیژن  برای رشد وتکامل می باشد.
شما برای این که بتوانید ماهی قزل آلا در سد ودریاچه را بگیر می تاونید از روش های زیادی برای گرفتن این ماهی استفاده کنید مانند سیستم های کف خواب و سیستم های لانسه کشی.
البته انتخاب یکی از این دو سیستم بستگی به میزاند شفاف یا کدر بودن آب دارد زمانی که آب دریاچه یاسد شفاف باشد شما به راحتی می توانید با استفاده از پرتاب های بلند لانسه کشی کنید همان تاکتیکی که در رودخانه ها به کار می بردید.
اگر آب سد و دریاچه تا حدودی غیره شفا ف و کرد بود می توانید با استفاده از سیستم کف خواب با طعمه های طبیعی دست به صید ماهی قزل الا بزنید طعمه های مانند کرم و ماهی و پاوربیت
نحوه حرکت انواع طعمه ها در آب برای صید ماهی قزل آلا
سلام به تمامی دوستان عزیز در این مقاله سعی می شود با معرفی 10 تاکتیک صید ماهی قزل آلا نحوه حرکت طعمه در آب را شرح دهیم و انها را با هم مقایسه کنیم و برتری و مزایا و معایب یک ریسه برای شما آشکار شود



ریسه اسپنیگ با طعمه پاوربیت دوستان باورتان نمی شود ولی این ریسه همان ریسه طعمه ماهی زنده است و حتی شما می توانید به جای پاوربیت از کرم یا حتی تیکه ماهی استفاده کنید.
نحوه استفاده از این ریسه : دو ستان شما می توانید سرب های زیتونی پرچ شده قبل از دوراه رو به دلخواه انتخاب کنید با کم و زیاد کردن تعداد آنها این ریسه را مانند سیستم های دیگر صید این ماهی می توانید در محل مورد نظر ماهیگیری پرت کرده و جمع کنید همانند لانسه کشی با طعمه مپس و یا ماهی یکی از بزرگترین برتری های این ریسه پاور بیت نصبت به ریسه لانسه در این می باشد که این طعمه هم می تواند به صورت کفخواب در کف آب قرار گیرد و طعمه مصنوعی پاوربیت دارای بوی جزب کننده ماهی قزل آلا می باشد



ریسه اسپنینگ به روش شیرازی ریسه ای می باشد که در نبود هرز گرد یا دوراهه نخ اصلی مستقیم به لانسه متصل می گردد شاید زیاد فنی نباشد ولی در تست انواع لانسه ها در زیر آب کمپانی مپس هیچ گونه هرزگردی در اتصال نخ به طعمه استفاده نکرده و به گفته یکی از دوستانم حتی صید ماهی قزل آلا بیشتر میشود زیرا با نبود هرز گرد طعمه مپس گول زننده تر می شود ولی در شرایطی این ریسه پیشنهاد می شود که هرزگرد در دست رس نباشد


ریسه ساده کرم ریسه ای که در جاهای کاربرد دارد که هیچ تاکتیک دیگر ماهیگیری کار برد ندارد مانند مکانهای کم عمق با جریان زیاد یا کانال های ماهیگیری که امکان درسترسی به قسمت انتهای کانال و جود ندارد برای ماهیگیری در این روش حتما باید از نخ سایز کم مثلا زیر 30 استفاده شود زیرا طعمه کرم را در مسیر جریان آب قرار می دهیم و روی آب با فرو رفتن در آب به حر کت در می آید و به مکانهای که شما می خواهید در فاصل دورتر می رود مانند کانالها و در ان موقع می توانید طعمه را به آرامی جمع کنید



ریسه کرم کمی پیشرفته در این ریه شما برای اتصال کرم و قلاب به نخ اصلی از لیدر و هرز گرد استفاده می کنید و شما می توانید در این ریسه برای سنگین شدن ریسه از سرب زیتونی برای پرچ کردن آن در نخ اصلی استفاده کنید تا بتوانید ریسه را به راحتی به عماق آب هدایت کنید یا پرتاب کنید و آن را جمع کنید




ریسه کف خواب با ورتان نمی شود این همان ریسه ساده و معمولی کپوری می باشد با این تفاوت کر در این ریسه از نخ وقلاب های ضریف تری در ریسه استفاده شده شما می توانید این ریسه را در مکانهای استفاده کنید که آب عمیق می باشد و بسیار تیره شما زمان های که نمی توانید در آب های تیره از لانسه کشی استفاده کنید این ریسه یکی از بهترین ریسه های صید ماهی قزل آلا می باشد



ریسه بیت رانر همان ریسه سرب ثابت می باشد و شما از این ریسه می توانید با انواع طعمه های طبیعی استفاده کنید به صورت های کف خواب یا متحرک یکی از کاربرد های این ریسه در آب های جریان دار می باشد که سرب در کف آب ثابت می ماند و ریسه با طعمه می تواند متحرک با آب حر کت کند 



ریسه طعمه ماهی یکی از ریسه های موفق در صید ماهی قزل آلا اگر توجه کنید این ریسه همان ریسه اسپنینگ پاور بیت می باشد یا همان ریسه پیشرفته کرم فقط در طعمه متفاوت می باشد این ریسه همی می تواند به صورت کششی استفاده گردد. بزرگترین برتری این ریسه نصبت به سیستم لانسه کشی با انواع لانسه ها این می باشد که این ریسه ماهی می تواند به صورت کفخواب هم استفاده شود



ریسه سرب ثابت این ریسه برای حرکت طعمه در کف آب طراحی شده است



ریسه لانسه کشی پیشرفته : در این ریسه از اتصال نخ به لانسه از هرزگرد استفاده نشده و به جای ان از دوراهه استفاده شدو بزرگ ترین تفاوت ان با ریسه لانسه کشی معمولی استفاده از لیدر می باشد در ریسه ساد با استفاده از هرز گرد برای اتصال به لانسه موجب می شود که لانسه زیر آب بزرگ تر به نظر برسد و در این ریسه دیگر این مشکل بر تر شده و ایراد این ریسه در تعویض مشکل لانسه هست که به نخ گره زده شده و ماند ریسه ساده به راحتی تعویض نمی شود


ریسه ساده لانسه کشی : در این ریسه که به صورت عموم در تمام کشور استفاده می شود برای اتصال لانسه به نخ اصلی از یک هرز گرد برای ایجاد نشدن پیچ و تاب لانه در نخ استفاده می شود مزایای این سیستم تعویض آسان لانسه توسط هرز گرد می باشد این سیستم به این صورد مورد استفاده قرار می گیرد که با پرتاب  و جمع کردن در اب شما به صید ماهی قزل آلا می روید
مکان های مناسب برای صید ماهی قزل آلا
شما تا کنون مطالبی را دمورد حوش و زکاوت ماهی قزل الا شنیده اید ولی زیاد نگران صید این ماهی نباشید زیرا از امروز به بعد این نکته را باید بدانید که یکی از ساده لوح ترین و خنگ ترین ماهی های عمرتان را می خواهید صید کنید زیرا یکی از برتری های شما برای صید این ماهی مهاجم بودن این ماهی می باشد و غیره بومی بودن این ماهی شما فقط ب کمی رعایت فنون ماهیگیری می توانید این ماهی رو به سادگی صید کنید دوستان عزیز ماهی قزل الا به هر چیز معلق در آب حمله می کند حالا برای ان فرقی نمی کند که این چیز معلق یه بچه ماهی باشد یا یک تیکه فلز یا هر چیز شبیح طعمه فقط شما باید در رودخانه دنبال مکانی بگردید که ماهی قزل الا در آن محل زندگی می کند. در این مقاله مکان های که امکان دارد یک ماهی قزل الا زندگی کند را به شما دوستان نشان می دهیم.
شاید یک ماهیگیر خوب نباشم ولی به جرعت می توانم بگویم که یک طراح خوب هستم پس این مکانها را برای شما طراحی کردم تا شما با این محیط ها بیشتر آشنا شوید مکان ها بر اساس تجربه این جانب دست امده من تا به حال در هر شرایطی که ماهیگیری کردم و موفق به صید ماهی قزل الا شدم ان را طراحی کردم لطفا توجه کنید زیرا برای به و جود آمدت این مقاله زحمت های زیادی کشیده شده



اگر در یک بستر رودخانه عمق اب یک نواخت بود مطمعن باشید که ماهی های قزل الا دنبال مکانی برای شنا کردن انتخاب می کند که با بر خورد آب به سنگ ها جریان آب با سرعت مناسب به و جود اید پس بهترین مکان های برای شنا کردن و مخفی شدن یک ماهی قزل آلا در پشت سنگ ها می باشد در تصویر رودخانه را بارنگ آبی روشن مشاهده می کنید و رنگ آبی تیره جریان اب می باشد و حباب های سفید همان اکسیژن به وجود آمده از بر خورد آبی با سنگها می باشد که ماهی قزل آلا به آن علاقه دارد و در رودخانه دنبال همچین مکان های میگردد خط چین قرمز مسیر پرتاب لانسه و جمع کردن ان می باشد حالا این طعمه می تواند لانسه باشد یا طعمه ماهی یا پاور بیت و یا حتی طعمه کرم



یکی از ایده آل ترین مکان های که هر ماهیگیری به دنبال ان می گردد برای صید ماهی قزل آلا مکانی های شبح عکس بالا می باشد آبشار های کوتاه یا تند اب های شدیدی که به اب راکد منتهی می شوند همین چند روز پیش بود که من در همچین مکانی یک قزل الای 50 سانتی به وزن حدود 1.900 گرم گرفتم با سیستم لانسه کشی با بر خورد جریان زیاد اب به سنگ ها اکسیژن زیادی به وجود می اید که در تصویر با حباب های سفید نشانداده شده است و ماهی قزل الا به دنبال این حباب ها در آب می گردد عمق زیاد بعد از آبشار بهترین شرایط زندگی ماهی قزل الا می باشد مسیر پرتاب طعمه با خط چین قرمز نشان داده شده است و مکان پرتاب طعمه با حلقه بنفش 



در گرمای تابستان ماهی های قزل الا دنبال مکان های عمیقی میگردند که بالای انها سایه درختان باشد. پس زیر سایه درختان مکان های مناسبی برای ماهیگیری می باشد ولی مواضب گیر نکردن طعمه در شاخه و برگ درختان باشید در همچین مکان های سعی کنید پرتاب کوتاه انجام دهید تا پرتاب بلند اگر از طعمه های طبیعی استفاده می کنید می توانید طعمه را با جریان آب به زیر درخت هدایت کنید و سپس جمع کنید منظورم از طعمه های طبیعی همان کرم و طعمه ماهی می باشد



در اب های با عمق یک نواخت با عمق کم دنبال مکان های بگردید که ماهی قزل آلا سعی می کند زیر انها پنهان شود. ماهی قزل الا به نا چار در عمق های کم در زیر بوته و سنگ ها پنهان می شود و دنبال فرصت شکار طعمه میگیرد شما می توانید همانند تصویر  با پرتاب های دقیق در میان آبراها و سنگ صید خوبی داشته باشید



در ماهیگیری قبلی که داشتم متوجه این شدم که هرچه عمق اب زیاد تر باشد و جریان آبشارو تنداب آن بزرگ تر باشد شما شانص صید ماهی قزل آلای بزرگ تر را دارید ماهی های قزل الای بالغ به دنبال مکان های هستدن برای قلمرو گذاری برای همین آبشار های بلند و عمق زیاد آب بعد از ان مکان مناسبی برای صید ماهی قزل الای بزرگ است



اگر در رودخانه ای ماهیگیری می کنید که جریان بسیار تندی دارد به دنبال مکانی بگردید که جریان اب کند می شود شما می توانید در ان مکان دنبال ماهی قزل الا بگردید . صید ماهی قزل الا در آب های خیلی تند مشکل می باشد و در زمانی محال



اتصال دورد خانه به هم یا یک آبشار به رودخانه هم می تواند مکان مناسبی برای صید ماهی قزل الا باشد زیرا یک آبشار می تواند حجم زیادی اکسیژن را با خود داشته باشد و ماهی قزل الا تشنه همچین مکان های است
چرا سه ماهی

چرا سه ماهی این مقاله ای هست که امروز در بارش صحبت می کنیم و از نظر من در صید ماهی قزل الا بسیار مهم می باشد من در نوشتن و طراحی مقاله قبلی (مکان های مناسب برای صید ماهی قزل آلا) حساب همه جار را کرده بودم حتی مقاله بعدی یعنی همین مقاله ای که همین حالا در حال نوشتن آن می باشم شما در تصوری ها توجه کنید در هر مکان ایده آل برای زندگی و حرکت ماهی قزل الا بیش از سه ماهی در تصویر ها نیست این بیانگر نکته ای است که در این مقاله به ان می پردازیم
دوستان عزیز مطالبی که من در باره آنها مقاله در سایت قرار می دهم مطالبی هست که یک استاد بسیار بزرگ در ماهیگیری سالها گذشته به جناب آقای ستوده اموزش داده و جناب آقای ستوده هم به من ÷س در  یادگیری انها کوشا باشید زیرا این تجربه ها مفت به دست نیامده و برای آنها سالها زحمت کشیده شده زمانی که شما در یک رودخانه مشغول ماهیگیری هستید نباید هر مکانی که دیدید در ان ماهیگیری کنید زیرا وقت برای شما در این برنامه شاید محدود باشد و مسیر که می خواهید ماهیگیری کنید طولانی باشد ÷س وقت و انؤزی خودتان را در جای مصرف کنید که ارزش ان را داشته باشد

یکی از نکات کلیدی که در هر ماهیگیری طولانی شما باید مد نظر داشته باشید به عدد 3 بر می گرد یا همان سه ماهی این نکته به این معنی می باشد در هر جای ایده آل برای ماهیگیری در یک رودخانه 3 بار بیشتر سعی به صید ماهی نکنید منظورم از سه بار یعنی 3 با ر پرتاب لانسه و جمع کردن ان یا سه بار پرتاب طعمه ماهی و جمع کردن ان.
دلایل زیادی برای این کار و جود که یکی از ان دلایل هدر ندادن وقت ماهیگیری در طول مسیر رودخانه می باشد و دیگر اینکه اگر در مکانی که شما قلاب را پرتاب کردید ماهی قزل الای وجود داشت به هامن پرتاب های اولی حمله می کرد آیا شما می دانید که بیشتر ین صید ماهی قزل آلا در همان پرتاب اول طعمه انجام میگیرد.
در کل یکی از مهم ترین نکات ه مان هدر ندادن وقت برای ماهیگیری در جا های دیگر رودخانه می باشد زیرا با رعایت کردن زمان ماهیگیری شما می تواند مسیر طولانی تری را ماهیگیری کنید و این به معنای موفقیت بیشتر در ماهیگیری می باشد
نکته مهم دیگر در این است که باز به عدد سه بر می گردد شما در هر مکان ایده آل برای ماهیگیری به چه تعداد شانص صید ماهی را دارید. زمانی که که شما اولین ماهی را در یک مکان صید می کنید کمتر دیگر شانص صید ماهی در ان مکان را دارید زیرا با صید این ماهی ماهی های دیگر دچار استرس و فرار و بی میلی به طعمه نشان می دهند.
ولی شما دباره شانص صید ماهی را دارید یا در همان لحظه یا در مسیر برگشت و رفتن به سراغ همان مکانی که در ان ماهی صید کردید زیرا با گذشت زمانی ماهی ها به حالت اولیه بر می گردند. ولی در کل اگه شانص بیاورید شما شانص این را دارید تا 3 ماهی در یک مکان صید کنید.
نکته پایانی :
دوستان نکاتی که در بالا بیان شده در مورد مکانهای می باشد که طول رودخانه طولانی می باشد و شما هم می خواهید مسافت طولانی را ماهیگیری کنید و در غیر این صورت اگر مسافت طولانی در پیش ندارید می تاونید به هر میزانی که دوست دارید برای ماهیگیری وقت بگزارید و به هر میزان که دوست دارید شانص خود را برای صید ماهی امتحان کنید







No comments:

Post a Comment

گزارش ماهیگیری فلای فیشینگ صید ماهی قزل الا

  گزارش ماهیگیری فلای فیشینگ صید ماهی قزل الا