Search This Blog

Thursday, December 27, 2012

همه چیز درباره سیستم فلای فیشینگ

همه چیز درباره سیستم فلای فیشینگ


(فلای فیشینگ به روش شیرازی)Fly Fishing with a Spinning Rod 
دوستی گفت که ابی ما فعلا امکان خرید سیستم فلای رو نداریم ولی با دیدن اینکه شما به فلای پرداختید و در باره اون می نویسید ماهم علاقمند شدیم ، آیا ما می تونیم برای شروع با چوب و چرخ ماهیگیری ساده خودمون با طعمه های پشه به صید ماهی قزل الا به پردازیم :



سلامی به گرمای صید قزل الا در زیر باران پاییزی
مقدمه:
در این مقاله درباره روش ماهیگیری صحبت می کنیم که شاید فلای کار های حرفه ای اونو نپسندند ولی طبق متود استاندارد صید ماهی قزل الا با این سیستم نوشته در سایت های فرانسوی و انگلیسی و . . . موجود می باشد



یاد اون روزای افتادم که خودم علاقه دیوانه وار به فلای داشتم ولی از تجهیزات ماهیگیری فلای فقط پشه های اونو داشتم از سر کنجکاوی وتست طعمه ها در یک برنامه ماهیگیری اسپنینگی که داشتیم یکی از اون پشه هارو سر یک نخ ساد بستم و اونو با جریان آب به انتهای رودخانه یا اون کانال هدایت کردم حدود 10 متری از من دور شد و آروم شروع کردم به جمع کردن پشه که باعث شد که ما ماهی قزل الا بگیریم و چنتا ماهی قزل الای دیگر هم گرفتیم که یکیشم زمانی که طعمه در حالا رفتن بود در جریان آب به انتهای کانال ماهی به طعمه پشه حمله کرد. ولی فکر می کردم که این روش من در آوردیه ولی بعد از درخواست یکی از دوستان ما دست به سرچ شدیم برای بدست اوردن اطلاعات که آیا همچین روش ماهیگیری هم تو دیگر کشور ها هست ؟ به صورت اتفاقی با سایتی آشنا شدیم که خیلی هم سایت بزرگی بود و به صورت تخصصی این روش رو توضیح داده بود خوب ما هم فقط در این مقاله از عکس های اون مقاله استفاده می کنیم و مابقی نوشته ها هم بر اساس تجربیاتی که به دست آوردم می نویسم. در کل یه 20 تای سایت دیدم در باره این روش نوشته بودند کو مترجم که ترجمه کنه.



به بینید ماهی فقط اون 40 یا 50 یا 60 سانت لیدر رو میبینه دیگه اون ماهی نمی فهمه یا متوجه نمی شه که حالا این لیدر به چوب و چرخ فلای متصله یا چوب و چرخ اسپنینگ پس اگه لاوازم فلای ندارید می تونید با این روش به صید ماهی قزل الا با طعمه پشه به پردازید و یه دعای هم به جون ماهی های که می خواید بگیرید بکنید؟ البته دعا نمی خواد همون آزادشون کنید کافیه. البته بگم که هرنر ماهیگیری تو لوازم تخصوصیه اون هستا    فراموووووووووووووووووووش نکنید




Muddler-Minnow (یک استیمر تحریک کننده)
شما برای اینکه بتونید طعمه پشه رو پرتاب کنید یا به راحتی جمع کنید نیاز دارید که نخ ماهیگیرتونو یا طعمه پشتونو سنگین کنید خوب ما هیچ وقت نمی تونیم برای سنگین کردن لیدر ماهیگیریمون از سرب استفاده کنیم برای همین بهترین فاکتور سنگین کردن ریسه ماهیگیری استفاده از شناور های ماهیگیری می باشد که در انواع مختلف در بازار قابل دسترسی می باشد. یکی از این شناور ها که کاربردی تره و استتار خوبی هم داره ومن به شما توصیعه می کنم فلوتره ، نام شناوری که در این پست اونو مشاهده می کنید شناوری که مثل یک حباب تو خالی می باشد که در صورت عادی هیچ وزنی ندارد یا وزنش خیلی کم هست با میزان آبی که ما به اختیار وارد اون می کنیم می تونیم  وزن اونو  کم و زیاد کنیم!!!!




Trout-and-bobber
تنها کاری که ما باید انجام بدیم اینه که نخ اصلی که از چوب و چرخ میادو به شناور متصل کنیم و به شناور مقداری نخ متصل کنیم که حتما باید بی رنگ ودر سایز کمتر از 30 باشد متصل کنیم طول اونم به دلخواه انتخاب میشه به نظر من هرچه بلند تر باشه بهتره مثلا بالای 60 سانت که سر اون پشه دلخواه متصل میشه تو اون سایتی که درباره این مقاله خوندم از یک دسته از پشه ها صحبت کرده بود مخصوص پرتاب این رشته از ماهیگیری بود که  زیاد فرقی با پشه های معمولی از نظر من نداشت فقط هد وان پشه ها فلزی بود فکر کنم این فلز باعث سنگینی پشه ها و کمک در پرات اون میشه.




Wolly-Bugger-and-Bubble
سیستم ماهیگیری این روش می تونه به شکل های مختلف انجام بگیره مثلا به صورت ثابت یا رو آبی یا زیر آبی که به نظر من برای این سیستم همون روش زیر آبی از همش بهتر و ساده تر باشه و این سیستم به صورتی انجام میشه که شما شانور و پشه رو در محلی که فکر می کنید ماهی قزل الا وجود دار پرتاب می کنید فقط روی سر ماهی پرت نکنید زیرا ماهی فرار می کند می تونید 1 متر بعد از ماهی پرتاب کنید و . اونو نصبت به شرایط و میزان جریان رودخونه به آرومی نخ رو جمع کنیدو به سمت خودتون هدایت کنید. و در حال کشش ماهی قزل الا به  پشه حمله می کنه.

حالا نکات فنی به وجود میاد که شما دیگه باید رعایت کنید مثلا میزان جریان و تندی و کندی آب می تونه در عمق رفتن پشه کمک کنه یعنی هرچه میزان  جریان اب کم باشه و شما اهسته تر جمع کنید پشه در زیر آب حرکت می کنه.و میزان وزن پشه و طول نخ پشه همه در فرو روی طعمه کمک میکنه.




Nymph-Float
در اخر هم بگم زمانی که این سیستم رو ماهیسگیر می کنید لطفا دقت کنید نه اینه اشتباه انجام بدید یا تو اون رودخونه ماهی قزل آلا نباشه بیاید به من نظر یا ایمل یا تماس بگیرید بگید چرا ما موفق نبودیم
فلای فیشینگ به زبان ساده



مقدمه
شما در این مقاله با ماهیگیری فلای فیشینگ به زبان ساده آشنا می شوید. سیستم فلای فیشینگ یکی از روش های ماهیگیری می باشد که در دنیا از علاقمندان زیادی بر خوردار می باشد. همیشه این بر سرزبان ها بوده است در ایران سیستم فلای فیشینگ کارایی ندارد این یکی از بزرگ ترین مشکلاتی می باشد که کمتر کسی به این روش ماهیگیری می پردازد و یا سر در نمی آورند . این حرف ها هم بار ها به من گفته می شد که فلای فیشینگ کارایی ندارد.



خوب من هم از حرف های نا امید کننده ماهیگیران نا امید نمی شدم تا زمانی تصمیم گرفتم که با این سیستم کار کنم وبرای شروع هم از لوازم ابتدایی شروع کردم و دست به ساخت چوب فلی کردم استاندارد نبود ولی قابل استفاده بود و به اولین  و  دومین  و  سومین  برنامه فلی فیشینگ موفق خود پرداختم یادمه در اولین و دومین تا دهمین برنامه لانسه کشی با مپس هیچ وقت موفق نبودم ولی در صورتی که با اعتماد به نفس به فلی پرداختم.و الان هم صاحب یک چوب و چرخ فلای هستم که مانند یک سلاح برای سرباز اون چوب و چرخ برای منم عزیز و مهم می باشد
فلای فیشینگ یعنی چی ؟
همان گونه که می دانید ماهی ها در طبیعت به صورت طبیعی از حشرات که در سطح آب پرواز می کنند یا در آب می افتند تغذیه می کنند و همیشه به این غذا ها که وعده اصلی آنها را در روز تشکیل می دهد علاقه شدیدی دارند در سیستم فلی فیشینگ کاملا شبیح سازی پرواز پشه در سطح آب یا پشه افتاده در آب و . .. می باشد که برای این کار احتیاج به لوازم این کار می باشد که مهمترین آنها نخ پشه و طعمه پشه می باشد. پشه ها به دو دسته می باشند پشه های خشک زی و پشه های آبزی پشه های خشک زی ان دسته از پشه های می باشند که کمتر با آب سرو کار داند مثل ملخ جیر جیرک و . . .  و پشه های آبزی ان دسته از حشراتی هستند که دوزیست هستند یا در اب زندگی می کنند و علاقه ماهی ها به این دسته از حشرات که سرو کار با آب دارند بیشتر است مانند انواع سنجاقک و مای فلای ها (گونه های از حشرات) و . . . .



اطلاعات جالبی که خود من یاد گرفتم و از گفتن اون لذت می برم این است که حشرات سه مرحله زندگی دارند یکی نمفت هست همون لارو و دیگری نیمه بالغ اگه اشتباه نکنم امریجر و در آخر هم حشره بالغ حالا ماهیگیران می آیند و این سه مرحله رو الگو قرار می دهند و سه مدل پشه طراحی می کنند حالا هر حشر می تونه سه مدل طعمه پشه داشته باشه.





برای پرواز طبیعی طعمه پشه نباید از هیچ گونه سرب یا وزنه استفاده کرد زیرا شکل پرواز را نیز از بین می برد وشبیح سازی پرواز پشه درست از آب در نمی آید پس برای این کار از نخ های با وزن زیاد استفاده می شود که می توان با وزن نخ پشه را به پرواز در آورد و دیگر نیازی به وزنه نیست. همیشه رنگ نخ پشه به رنگ های هست که شما مسیر نخ را در هوا و آب دنبال کنید وبرای رفع مشکل رنک نخ و فرار نکردن ماهی شما می توانید از لیدر یا ریسه بی رنگ در متراج های مختلف استفاده کنید. در کل برای کار کردن با طعمه مصنوعی ها باید رنگ نخ به رنگ های باشد که ماهیگیر مسیر طعمه را پیدا کند. معمولا نخ های رنگی که به رنگ های زد و سبز می باشندنخ های شناور می باشند و نخ های که به رنگ های تیره تر می باشند نخ های هستند که در اب فرو می روند

برتری های فلی فیشینگ:



یکی از برتری های فلی فیشینگ نصبت به دیگر روش های صید قزل الا به صورت ورزشی تنوع در طعمه و ارزان بودن طعمه و حتی ساخت طعمه توسط خود ماهیگیری می باشد.


شاید با ورتان نشود ولی با بستن چندتا پر با بند به قلاب بتونان یک طعمه بسیار زیبا و حرفه ای ساخت که در سایت با بیش از 400 روش ساخت در خدمت شما هستیم نگران مواد کمیاب آن نباشید مگه پرحیوانات کمیاب ندارید خوب در کوچه می توانید از خروس همسایه مقداری پر در اطراف گردن تهیه کنید البته به صورت مخفیاینه .
نحوه کار کردن :


اصلا نگران روش های پرواز در فلای فیشینگ نباشید و فقط کمی ابتکار می خواهد برای شروع هم شما می توانید مثل من شروع کنید یه چند متری نخ را آزاد کنید و در جریان آب ساده پرتاب کنید و با دست نخ رها کنید تا جریان آب طعمه را با خد به برد به دلیل وزن و شناوری نخ همرا آب حرکت می کند و بعد جمع کنید به آرامی و بعد ها می توانید پرواز را نیز تمیرین کنید این روشی که گفتم اسمشو سیستم کششی هست.



نکات مهم :
البته شما برای موفق شدن در برنامه فلای فیشینگ نیاز به رعایت نکاتی می باشد مثلا دانستن گره ها در فلای یا اتصال لیدر به نخ پشه یا حالت نگهداری نخ و چوب در دست.



مکان ها ی برای فلای فیشینگ:
همیشه مکانهای را برای فلای فیشینگ انتخاب کنید که می دانید 100% در آن مکان قزل آلا و جود دارد از روی اطلاعات قبلی در این صورت با کمی صبر و حوصله شما موفق به صید ماهی می شوید.
روش های فلای :
در فلای فیشینگ روش های بسیار زیاد جود دارد
از جمله کار کردن با پشه های خشک یا شناور بر روی آب . پشه های غوطه ور در آب یا خیس به صورت پشه یا لارو حشرات
 سیستم فلی کششی
مقدمه
این روشی را که درباره آن می نویسم صرفا از این روش استفاده کردم به دلیل اینکه شانس صید آن برای ماهی قزل آلا بسیار بالا است.



در این روش بسیار ساده شما تاکتیک کششی را پیاده می کنید. شما از این روش در مکانهای می توانید استفاده کنید که آب از جریان بر خوردار باشد و عمق آب مهم نیست شما با یک پرواز کوتاه یا بلند طعمه پشه را به قسمت جریان رودخانه می رسانید نخ به صورت شناور بر روی آب باقی می ماند وهنگامی که نخ با جریان آب حرکت کرد نخ را از روی موتور باز می کنید تا همراه جریان آب حرکت کنند مثلا 17 متر ، این متراج نخ دادن بستگی به شرایط رودخانه و تجمع ماهی ها در چه فاصله ای دارد.بعد از اینکه طعمه به قسمت ایده آل رودخانه رسید به صورت پیوسته با یک ریتم خواص شما می توانید نخ را با دست یا موتور جمع کنید(اصل کار جمع کردن نخ با دست می باشد).خوب طعمه شما مثلا از نوعی هست که در آب غوطه ور می شود ودر هنگام جمع کردن طعمه زیر آب می آید و به محض اینکه در این جمع کردن ماهی قزل الا چشمش به طعمه پشه بخوره حتما به طعمه حمله می کند. (100% تضمینی)در اوالین برنامه که داشتم از هر طعمه پشه ای که استفاده کردم موفق به صید ماهی شدم. دلیل هم این هست که برای قزل آلا زیاد مهم نیست که چه پشه ای در آب حر کت می کند .من طعمه های پشه را بر اساس رنگ انتخاب می کردم اونم رنگ های شاد به دلیل جلب توجه بیشتر ماهی طعمه اول طعمه زنبور بود به دلیل رنگ راه راهی در تنه زنبور دومین طعمه که استفاده کردم به دلیل پرهای سبز و قرمز.

لذت و آرامش فلای فیشینگ بیشتر از شاخه های دیگر صید قزل الا می باشد ماهی های صید شده نسبت به سیستم لانسه کشی خیلی خیلی کمتر آسیب می بینند وقادر به رها سازی می باشند. وبه عنوان کسی که قدم در عرصه مربیگری ماهیگیری ورزشی گذاشته دوست دارم تمام روش های ماهیگیری را بلد باشم تا زمانی شاید اطلاعات اندکم به درد کسی بخوره

شماره چوب های فلای و کاربرد آنها و تناسب نخ و لیدر با پشه



عکس از : نویسنده کتاب- کلبه فلای
معمولا برای صید کپور های بزرگ یا اردک ماهی بهتره از چوب فلای شماره 7 و 8 استفاده کرد رنج های 4 5 6 برای ماهی قزل الا و سوف مناسبه و بالاتر از 6 تا 7 برای ماهیهای کمی سنگین تر و چوب 8 برای ماهیهای سنگین آب شیرین دیگه بالاتر از 8 تا 9 و 12 برای ماهیهای بزرگ اب شور مناسبه ولی قدرت نخ فلای همه یه جوره فرقی نمیکنه بستکی به شماره نخ داره که باید با شماره چوب هماهنگ باشه بیشتر به خاطر پرتاب نخه که اهمیت داره و شماره لیدر که همون نخ منو هست هم بستگی به اندازه پشه داره که از شماره 10 میلیمتری شروع میشه تا 25 میلیمتر ضخیم میشه و انتهای اونم معمولا حدوده 40 میلیمتره که باید به نخ اصلی فلای گره بخوره.اندازه قلابهای پشه هم بزرگترینش 2 یا 4 شروع میشه تا 24 که کوچکترینشه .هرچی اندازه قلابتون کوچکتر باشه باید سره لیدرو نازکتر بگیرید یه جور تناسب ساده داره. موفق باشید
نویسنده : دارا

انعطاف چوب پشه
چوب های(فلای) نسبت به چوب های اسپینینگ نرمتر هستند و حلقه های بیشتری باید داشته باشند. هر چه شما چوب بلند تری بخرید پرتاب های بلند تری رو میتونید انجام بدین مخصوصن افراد کوتاه قد اگر چوب بلند تر داشته باشند در پرتاب ها راحت تر هستند. البته برای رود های کوچک از چوب های کوتاه استفاده میشه چون در این رودها نیاز به پرتاب بلند نیست.چوبهای پشه ۳ نوع اکشن دارند.



۱. فول فللکس:در زمان لرزش بیشتر بدنه ی چوب خم میشه ۲. مدیم فلکس: در این چوبها  چوب تا نیمه خم میشه ۳تیپ فلکس(هارد): فقط قسمت نوک چوب خم میشه.(قسمت اولیه)  بیشتر چوب هایی که من در کشور دیدم چوب های مدیم هستند پس در این مورد زیاد قدرت انتخاب ندارید. ولی باید بگم هر چه چوب خشکتر باشه پرتاب بیشتری داره به خصوص کسانی که تازه میخواهند با این روش ماهیگیری کنند این چوب ها انتخاب خوبی هستند. یکی از راه های شنا خت اینکه چوب جزو کدام دسته از موارد بالا هست اینه که شما نوک چوب رو روی زمین بزارید و قسمت دست رو با انگشت اشاره بالا بیارید وزن خود چوب باعث میشه چوب از یک قسمت خاص خم بشه اگر این خم شدن در نوک چوب باشه این چوب tip felex و اگر در وسط چوب باشه mid felex  واگر هم بیشتر چوب خم بشه full flex بوده ( نمونه های چوب های tip felexدر فروشگاه لوازم فلای فیشینگ سایت موجود است)
نویسنده : امین مقیمی



پرواز دادن نخ در سیستم ماهیگیری فلای فیشینگ
در این مقاله در باره این موضوع صحبت می کنیم که ما در سیستم فلای فیشینگ چقدر می توانیم در ماهیگیری از پرواز دادن نخ و یا به شکل ساده از جریان آب برای حرکت نخ و پشه استفاده کنیم. به نظر من 99% سیستم ماهیگیری فلای فیشینگ پرواز نخ می باشد در ماهیگیری عملی در رودخانه و 1% اون حرکت نخ و پشه با جریان آب. قبل از توضیح بگم در این مقاله ما در مورد روش ماهیگیری توضیح می دهیم که برای حرکت و ارسال نخ به پایین دست رودخانه یا جریان از جریان آب کمک می گیریم نه استفاده از پرواز دادن نخ


همان گونه که می دانید لذت سیستم ماهیگیری فلای فیشینگ در پرواز دادن نخ بر روی سطح رودخانه می باشد در آخرین برنامه ماهیگیری فلای که داشتم زمانی که مشغول ماهیگیری شدم دسته حشراتی را دیدم که بر روی سطح آب پرواز می کردند و ماهی های رودخانه در زیر پای آنها منتظر شکار این حشراط بودند ماهم به تقلید از طبیعت حشرات آن رودخانه پشه های مصنوعی خود را در روی سطح رودخانه به پرواز در اوردیم و در نهایت پشه رو به درون آب فرود بریم تا ماهی های که در کمین حشرات بودند به پشه حمله کنند و 100% هم این تقلیداز طبیعت جواب داد ولی این مقدمه چینی برای این بود که بگویم همیشه پرواز نخ در ماهیگیری فلای کار ساز نیست حالا به دلیل ومساحت کم رودخانه یا تجمع شاخه و برگ و درختان اطراف رودخانه ما باید از همون 1% در فلای فیشینگ استفاده کنیم که در بالا شرح داده شد همان روشی که ما برای جابه جای نخ و پشه ماهیگیری از جریان آب استفاده می کنیم به دلیل شناور بودن نخ ماهیگیری و جریان آب ما به راحتی می تونیم پشه رو حتی به 25 متری خودمون برسونیم.

تنها کاری که ما انجام میدیم اینه چند متری از نخ پشه رو روی آب قرار می دهیم و جریان آب اونو با خود میبره و ما هم می تونیم برای بیشتر دور شدن پشه از ما و به پایین دست رفتن رودخونه به اون نخ بدیم بره. و برای صید ماهی چند حالت و جود دارد یکی اینه که تو همون مسیر رفتن ماهی به اون حمله می کنه و دیگری اینه که ما از سیستم کششی استفاده کنیم مثل لانسه کشی فقط آروم نخر رو با دست یا با متور جمع کنیم و منتظر صید ماهی های بسیار زیبا با شیم.
تاکتیک کار با حشره ها در سیستم فلای فیشینگ
ماهیگیری با روش فلای مستلزم دانستن و شناخت کلی حشرات و به طور کلی غذای  ماهی است. قبل از اینکه در مورد حشرات  صحبت کنیم باید بدونیم که ماهی غذای مورد نیازش را در چه دوره ایی از چرخه زیستی  پیدا میکنه. حشرات در فصول مختلف پنهان و اشکار هستند  اگاهی از اینکه اون حشره در حال حاظر در چه مرحله ایی  است ما میتونیم با انتخاب نمونه مصنوعی اون ماهی را  به گرفتن اون تحریک کنیم ماهیگیری به روش فلای یک جور تقلید  و تشابه سازی است. البته در مواردی هم طعمه های مصنوعی فقط جنبه محرک دارند و لزوما شبیه طعمه  طبیعی نیستند. در زمانی که ماهی روی طعمه خاصی توجه داره در اون موقع انتخاب طعمه مناسب بهترین روش خواهد بود.در دنیای فلای بستگی به نوع ماهی و رفتار و عادات اون طبقه بندی ویژه ایی وجود داره مثلا شکل طعمه های قزل الا با کپور تا حدودی فرق میکنه یا طعمه های دریایی از طعمه های اب شیرین مجزا هستند دانستن شکل و ساختمان طعمه کمک میکنه تا پشه مناسب اون ماهی رو انتخاب کنیم که در محیط زیستش وجود داره.مثلا بدونیم شکل و رنگ پشه ایی که در مرحله لارو چه جوریه و شکل ایمرجر و همینطور شکل دان یا حشره بالغ به چه صورته حتی با شناسایی اون میتونیم نوع حشره را هم تشخیص بدیم به این کار میگن اینتمولوژی یا حشره شناسی بدونیم این حشره از کدام دسته است و چه انواعی است.هرمحلی حشرات خودشو داره   بهتره یه چارت تهیه کنیم مثلا حشرات اول فصل یا بهاره  میان بهار و انتهای بهار  و به ترتیب  اوایل تابستان اواسط و اواخر و همینطور پاییزو زمستان هم به همین صورت .من اینجا فقط یه اشاره کلی میکنم تا کار براتون خیلی سخت نشه فقط کافیه پشه مصنوعی را مطابقت بدین با رنگ و تا حدودی شکل حشره واقعی. در دنیای حشرات گستردگی بسیار زیادی وجود داره  و در حال حاظر یادگیری همه اونها لزومی نداره چون باید از نمونه های طبیعی نمونه برداری بشه تا بتوانیم اسم دقیق اونهارو شناسایی کنیم.ولی درکل حشرات دو دسته هستند حشرات ابزی و حشرات خشکزی بیشتر غذای قزل الا از حشرات ابزی تامین میشه. حشرات ابزی یا اکواتیکها اون دسته از حشراتو میگن که  چزخه زیستیشون در داخل اب تکمیل میشه و حشرات خشکزی انهایی هستند که در بیرون اب تخم گذاری میکنند و تا بلوغ کامل در بیرون اب به سر میبرند. علاوه بر حشرات  جیره غذایی دیگری هم وجود داره مثل نرم تنان و سخت پوستان و همینطور  ماهی چون اینها هم جزو غذاهای قزل الا یا ماهیهای دیگه هستند. در سیستم فلای از این نوع جانوران هم ساخته میشه و ما در این روش به کلیه طعمه های مصنوعی پشه میگیم البته علاوه بر فلای یا فلیس اسمهای دیگه ایی هم دارند مثل باگ و استریمر.کارشناسان حشرات به ما میگن که اسم حشره مورد نظر چیه و چه زمانهایی پیداشون میشه اونوقت از اونها نمونه ایی به لابراتوار پشه سازی داه میشه تا هنرمند پشه ساز تقریبا شبیه اونو بسازه. ولی تا حدوده اشنایی با حشرات ماهیگیری شما هم میتونید خودتون تا حدودی پشه ها را شناسایی کنید اگه خودتون نمیدونید چه جوری میشه اونها را ببافید  پس نمونه هارو به کسی که تبحر تو این کار داره بدید تا پشه های خوبی براتون تهیه بشه.من پیشنهاد میکنم پشه هاتونو از کسایی بگیرید که خودشون با فلای کار میکنند و تقریبا اشنایی کاملی نسبت به حشرات فصلی دارند تا اینکه  از فروشگاه های معمولی بخرید همیشه با کارشناسان در این زمینه مشورت کنید . اینجوری خیلی میتونید تو هزینه ها صرفه جویی کنید.من تصویر تعدادی از حشرات اصلی رودخا نه ها ودریاچه ها را براتون انتخاب کردم. بهتره بدونید شماره قلاب پشه ها خیلی مهم بزرگترین اون 2 میتونه باشه و کوچکترینش 22 بستگی داره شما  به دنبال چه نوع ماهی  هستید معمولا قزل الا و کپور ماهیان تو رنج 10 تا 16  بیشتر مورد استفاده است و شماره های بزرگتر برای سوف و اردک ماهی و اب شور و شماره های بالای 16 هم برای ماهیهای کوچیکترمثل زردک و کولی و اسلک ماهی.انتخاب شماره قلاب هم بستگی به غذای مورد نظر تو اون فصل خاص داره.من برای شروع از طعمه های قزل الا شروع میکنم بین خال قرمز و رنگین کمانیها زیاد تفاوت نمیکنه بستگی داره شما در کجا ماهیگیری میکنید. مهمترین حشرات رودخانه ها
cranfy. Damselfly. dragonfly Mayfly . caddis fly . stonefly.  Midge




چرخه زندگی می فلای



چرخه زندگی استون فلای

چرخه زندگی حشره میج . زالو  و میگوی اب شیرین



چرخه زندگی کدیس فلای



چزخه زندگی سنجاقک و دراگون فلای




حشرات خشکزی  جیرجیرک   ملخ   مورچه
اینها جزو حشرات ابزی هستند زمانی که این حشرات به مرحله اخر و بلوغ میرسند از اب خارج شده و شما میتونید پرواز اونهارو ببینید و یا زمانی که روی برگ  و شاخه  گیاهان  استراحت میکنند مابقی  میگوی اب شیرین و کرمهای ابی و همینطور زالوها هستند که بهشون scud .  sanjanworm. Leech   میگن.  حشرات دیگه که در خشکی زندگی میکنند و کلا تمام مراحلو در خشکی  طی میکنند مثل ملخ . زنبور. مگس .جیر جیرک ها.مورچه های معمولی و بالدارو همینطور عنکبوت   و پروانه ها. ولی بیشترین غذای قزل الا را حشرات و جانداران ابزی تشکیل میدن.در دریاچه ها بیشتر    midge. Damselfly . dragon fly . may fly  هستند البته نوع می فلای دریاچه با رودخانه از نظر اندازه فرق داره و اونها بزرگتر هستند که معروفترینشون  hexageniya  است.
نویسنده : دارا

  


چگونگی استفاده از پشه های خشک (dry) و معرفی دهه تا بهترین  پشه های خشک  





Dave's Hopper
در سیستم ماهیگیری فلای فیشینگ پشه ها به چند دسته تقسیم می شوند که اصلی ترین انها بر دودسته می باشد پشه های خیس (wet) و پشه های خشک (dry) . خوب بزرگترین فرق بین این دودسته در حالت شناوری روی آب بودن آنها یا فرورفتن در آب باشد  عوامل زیادی باعث می شود که تایین کند یک پشه می توانید خیس باشد یا خشک مثلا نوع مواد استفاده شده در آن البته مهم ترین فاکتور را بر اساس زندگی خود حشره طراحی می کنند که در هنگام افتادن حشره واقعی در آب آن حشره بر روی آب شناور می ماند یا در زیر آب فرو می رود. در این مقاله شما با چند نمونه از بهترین این پشه های خشک آشنا می شوید و نگاهی هم به نحوه استفاده از این پشه ها می ندازیم



حرکت پشه روی سطح آب توسط جریان آب انجام می شود و فقط شما باید ان را هداید کنید


من زیاد در فلای باکسم پشه های خشک (dry) نداشتم ولی تجربه ماهیگیری که با پشه های خیس (wet)  را داشتن زمانی که شروع به ماهیگیری کردم قبل از اینکه اون پشه خیس به زیر آب بره روی اب شناوربوده و در همون زمان ماهی قزل آلا به اون پشه حمله کرده و پشه رو گرفته خوب خیلی چیزا در این چند مورد تجربه بدست اوردم بزرگ ترین اونا این بوده که لذت ماهیگیری با این دسته از پشه ها بسیار بالا می باشد ما پشه را در مخالف جریان اب پرت می کردیم و مسیری را با جریان آب طی می کرد و ماهی ناگهان از زیر سنگها بیرون می امد و به پشه حمله می کرد بعد که با همین مقاله در اینترنت روبه روشدم فهمیدم که اصلا سیستم کار کردن با پشه های خشک (dry) به همین صورت می باشد تصویر بالا بیانگر استفاده از پشه های خشک (dry) می باشد

The 10 Best Dry Flies
در زیر با 10 تا از محبوب ترین پشه های خیس بین ماهیگیران فلای کار آشنا می شوید شما به راحتی می توانید در ایران این پشه هارا انتخاب و سفارش دهید با بهترین کیفیت دیگه نگران در دست رس نبودن این پشه ها نباشید
________________________________________
1.Adams



2.     Light Cahill



3.     Dark Cahill





4.Bivisible





5.Irresistable




6.Hair Wing Royal Coachman



7.Elk Hair Caddis







8.Dave's Hopper




9.Black Fur Ant





چگونگی استفاده از پشه های زیر آبی (wet)  و معرفی دها از بهترین  پشه های زیر آبی
در سیستم ماهیگیری فلای فیشینگ پشه ها به چند دسته تقسیم می شوند که اصلی ترین آنها بر دودسته می باشد پشه های زیر آبی (wet) و پشه های رو آبی (dry) . خوب بزرگترین فرق بین این دودسته در حالت شناوری روی آب بودن آنها یا فرورفتن در آب می باشد  عوامل زیادی باعث می شود که تایین کند یک پشه می توانید خیس باشد یا خشک مثلا نوع مواد استفاده شده در آن البته مهم ترین فاکتور را بر اساس زندگی خود حشره طراحی می کنند که در هنگام افتادن حشره واقعی در آب آن حشره بر روی آب شناور می ماند یا در زیر آب فرو می رود. در این مقاله شما با چند نمونه از بهترین این پشه های زیر آبی (wet) آشنا می شوید و نگاهی هم به نحوه استفاده از این پشه ها می ندازیم



پشه های زیر آبی معمولا بر خلاف پشه های رو آبی بر خلاف آب حرکت می کنند ولی امکان حرکت اون در زیر آب با جریان آب هم امکان پذیر می باشد.



یکی از بهتر ین روش های که می تونی با پشه های خیس ماهیگیری کنیم روشی که اون در جریان آب قرار بدیم و به آرامی اون به طرف خودمان یا کنار اب در زیر اب هدایت کنیم در این هنگام هست که حمله ماهی های قزل الا را به پشه شاهد خواهیم بود تجارب ماهیگیری من در این زمینه بیشتر بوده من مکان های رو بای کار کردن با پشه های زیر ابی انخواب می کنم که همان شرایط لانسه کشی داشته باشه می تونید از این مقاله برای انتخاب مکان مناسب برای کار کردن پشه های زیر آبی انتخاب کنید
معرفی پشه Gold.ribbed.heres.ear



گلد ریب هرز ایر یک پشه شبیه ساز بوده که بجای برخی می فلای ها کار میکنه در تصویر زیر نمونه های مختلف اون (نیمف. زیر ابی و بالغ)رو میتونید ببینید.
حالا اسم این پشه خود گویای مواد تشکیل دهنده ی اون بوده!! gold rib: نوار نازکی که طلایی رنگ بوده و دور قلاب تابیده شده و heres ear : موی صورت و گوش خرگوش بوده
این پشه رو در سبک های مختلفی میسازند ولی در تمام اونها مواد تشکیل دهنده ی پشه ثابت هستند.



این پشه رو بیشتر در سه رنگ طبیعی(طوسی) زیتونی و قهوه ای میسازند. شما با داشتن این پشه میتونید از حمل انواع  میفلا ها بخصوص نیمف ها راحت بشید چون همونطور که در بالا خوندید این پشه شباهت زیادی به برخی می فلای ها داره و جزو پشه های چند کاره به حساب میاد و حتی در مواقعی که شما نمیتونید می فلای ها و نیمف های اون رو شناسایی کنید میتو نید از این پشه استفاده کنید.در بیشتر ابها بخصوص ابهای روان می فلای وجود داره و بیشتر ماهی ها از اون تغذیه میکنند 




همینطور که در این می فلای میبینید بدنه بند بند شده و رنگی مشابه گلد ریب داره این پشه مارچ براون بوده ولی شما رنگ زیتونی این پشه رو بجای بلو وینگ اولیو و......... میتونید استفاده کنید.
این پشه رو در سایز های مختلفی میسازند و بیشتر در سایزهای 16 تا 8 ساخته میشه و بیشتر از همه نیمف اون مورد توجه ماهیگیران قرار میگیره چون در بیشتر طول سال نیمف می فلای در لابه لای سنگ ها وجود داره و میشه از این نیمف استفاده کرد.
نحوه گرفتن چوب و کشیدن نخ و  رها کردم نخ در فلای فیشینگ


نحوه قرار گرفتن چوب فلای در دست




نحوه رها کردن نخ از روی موتور برای پرتاب




اهرم دست در هنگام پرتاب ساده



نحوه قرار گیری چوب و نخ در دست

معرفی سیستم ماهیگیری فلای فیشینگ تنکارا (Tenkara)



اولین باری که باسیستم ماهیگیری تنکارا آشنا شدم توسط دوست عزیزم دارا بود که به ما این رشته ماهیگیری زیبارو معرفی کرد و پیشنهاد داد که در باره سیستم ماهیگیری تنکارا مقاله ای بنویسیم مه با گذت زمان به فراموشی سپرده شد تا اینکه جیمز عزیز در باره سیستم ماهیگیری تنکارا با ما صحبت های کردند و ما تصمیم گرفتیم که در مورد این سیستم ماهیگیری زیبا مقاله های ساده ای بنویسیم



جیمر عزیز گفته "تنکارا یک شیوه ماهیگیری فلای سنتی ژاپنی است که در آن چرخ ماهیگیری استفاده نمی شود" دوستان درسته تنکارا سیستمی هست که در اون چرخ فلای معنی نداره این سیستم ماهیگیری قدمتش تاریخیه به بلندای به وجود آمدن تمدن ماهیگیری روی کره زمین خیلی از دوستان عزیز به ما ایمیل می زنند می گن که به خاطر چیزای که ما ها در باره فلای می نویسم این رشته علاقمند های زیادی رو پیدا کرده که اکثر در تهیه لوازم فلای مشکل دارند و این مقاله رو تقدیم می کنیم به دوستانی که با خوندن این مقاله می تونند به سادگی این سیستم  ماهیگیری رو تو ایران تهیه کنند حتی خود من هم الان دقیق تر فکر میکنم یه سیستم ماهیگیری تنکارا تو خونه دارم.



برای شروع هم شده خیلی ساده می نویسیم و سعی می کنیم با چیزای که تو ایرن هست به سادگی ادقامش کنیم . سیستم تنکارا همون سیستم کاسی خودمونه با این تفاوت که در این سیستم ما از نخ های استفاده می کنیم که قدرت پرتاب بالای دارند همون نخ های معمولی فلای  که با اتصال به سر چوب ماهیگیریمون و با استفاده از لیدر و پشه به راحتی می تونیم ماهیگیری کنیم پروازشم خیلی خیلی ساده هست فقط ما باید چندین متر نخو به این ور  و اونور پرتاب کنیم.



چوب های تنکارا معمولا هم به صورت چند تیکه می باشند هم به صورت تلسکوبی که زمانی که جمع می شود با نخ و همه مخلفاتش جای کمی میگیره تو سرچ های که تو اینتر نت انجام دادم با مشخصات چوب های تنکارا بیشتر اشنا شوید





مشخصات نخ های ماهیگیری تنکارا




Factory Specifications

Premium monofilament.
Diameter: 0.92mm (for 10LB)
Diameter: 1.02mm (for 15LB)
Length: 49.5ft / 15m.
Weight: 10LB. or 15LB.
Color: Fruit Green or Flu. Yellow.


مشخصات لیدر های که در تنکارا استفاده میشه

Factory Specifications

Premium monofilament.
Length: 165ft / 50 meters.
Color: Clear white
5X: 0.006in/0.152mm, Wt:5lb/2.25kg, Hook:14-22
6X: 0.005in/0.127mm, Wt:3.6lb/1.62kg, Hook:16-24
7X: 0.004in/0.102mm, Wt:2.9lb/1.30kg, Hook:18-28
تجهیزات کامل سیستم ماهیگیری تنکارا 
  
تشکر از دوستان عزیز  از راهنمایی ها




تا صید ماهی با فلای قشینگ فقط 60 ثانیه



امروز 22/7/90 ساعت 11 هست. دارم این مقاله رو مینویسم در برای تجاربی که درهمین برنامه فلای فیشینگی که امروز کثب کردم.
تنها با تاکسی خودمو به این مکانهای مصنوعی که ماهی قزل الا پرورش می دادن رفتم به صاحب اونجا گفتم که امکان داره ما اینجا با چوب و چرخ ماهیگیری کنیم دوستمان به من گفت که فایده ای نداره این قسمتی که تو اجازه ماهیگیری داری ماهیاشو فروختیم و همشو جمع کردند ماهم گفتیم اشکالی نداره فکر کنم چنتای ماهی مونده می تونم بگیرمشون با لبخندی به من گفت اگه با قلاب می تونی بگیر  برو بگیر.
چوب چرخ فلای رو قلافش در اوردم و برای شروع از پشه های خشگ زی که روی آب شناور بودند رو انتخاب کردیم مثل اینکه خبری نبود ماهی هار می دیدم ولی خیلی آشفته بودند و به هیچ گونه ای روی آب غذا نمی خوردند ومجبور شدم پشه رو عوض کنم و یه پشه نیمفت هرز ایر زیتونی رنگ(Gold.ribbed.heres.ear) انتخاب کردم.
یه لکه سیاه می دیدم که به اینور  و ان ور  با سرعت زیاد حرکت می کرد با چند تا پرتاب بلخره جلب توجه ماهی رو به اون پشه در زیر آب جلب کردم واقعا زیبا بود برق طلایی رنگ نوار نازک روی کمر هرز ایره خیلی جلوه زیبای داره با فلش بک نور زیادی داشت ماهی با این تفاسیر ماهی بزرگ به هرز ایره زد چوب فلای که تو دستم بود یه نیم دایره ای کامل شد و مجبور بودم برای اینکه ماهی فرار نکنه کلاچ بدم با موتور که خدایی نکرده ماهی فرار نکنه یا زخمی نشه 60 ثانیه طول کشید که ماهی بی جان به سطح آب به پهلو خوابید به حدی که می تونستم ماهی رو نوازش کنم وزن ماهی حدود 2 کیلو خرده ی بود.
نکات آموزشی این برنامه خسته کردن ماهی قزل الا هست که در کمتر از 60 ثانیه خسته می شود وتصلیم ماهیگیر می شود لطفا تا زمانی که ماهی تقلا می کند آن را از آب خارج نکنید در این برنامه من ماهی بزرگی که گرفتم اصلا از آب در نیاوردم وقتی بیهوش بود قلاب را با یک دستم از دهان ماهی در آوردم و چوب چرخ هم تو دست دیگرم بود و حتی موفق شدم ماهی بیهوش را ریکاوری کنم و در پایان زیبا ترین صحنه ماهیگیری ازاد سازی ماهی.
زمانی که در جای با فلای ماهیگیری می کنید کمی شلوغ می باشد ماهی ها کمتر در روی آب به تغذیه می پردازند سعی کنید از پشه های استفاده کنید که عمق پایین تری را در آب فرو بروند در این صورت شانص صید ماهی زیاد تر میشود.




ساخت پشه
Gold.ribbed.heres.ear      
















فلای فیشینگ کار کردن با تخم ماهی



یکی از غنی ترین غذاهای که ماهی قزل الا به دنبال آن میگیرد تخم خود ماهی قزل آلا و آزاد ماهیان می باشد که سرشار از پرتئین می باشد و برای همین ماهی با دیدن تخم ماهی به آن حمله می کند و ان را می بلعند.




در هنگان تخم ریزی ماهی آزاد همیشه تخم ها در زیر سنگ ها باقی نمی ماند و گهداری این تخم ها  با جریان آب حر کت می کند و در آب معلق باقی می ماند و ماهی های قزل آلا با دیدن این صحنه به آن حمله می کنند


شرکت های ماهیگیری زیادی این تخم ها را طراحی و ساختند مانند کمپانی برکلی با محصوصل پاور بیت


در این مقاله با نحوه کار این طعمه با سیستم فلای فیشینگ آشنا می شویم یکی از هنر های سیستم فلای فیشینگ اینه که ما می تونیم به راحتی تمام غذا های طبیعی که ماهی به آن ها علاقه دارد را شبیه سازی و به سازیم. زمانی که ما از پشه شبیه تخ ماهی استفاده می کنیم باید بدانیم که در هنگام حرکت تخ ماهی واقعی در زیر آب به چه شکلی حرکت می کند و آن را شبیه سازی کنیم ما می توانیم طعمه را به بالا دست رودخانه پرتاب کنیم و آرام با جریان آب طعمه به حرکت دربیاید و در همین هنگامه که  ماهی قزل الا به آن حمله می کند . تخ ماهی مصنوعی باید در میان آب حرکت کنه حتی ما می توانیم به صورت کششی طعمه رو زیر اب به حرکت دربیاریم .



تخم های که ما می سازیم می تونه در رنگ های زرد ، صورتی ، قرمز و غیره باشه زیرا تخ ما در راه تکالمل و تبدیل شدن به بچه ماهی رنگ عوض می کنند








روش ساخت








چگونگی مونتاژ نخ فلای و گره اتصالات
سلام دوست عزیز در این مقاله با یک روش منتاژ نخ فلای به صورت کامل آشنا می شوید به صورت تصویری



0  =  Arbor-knot
1 =  nail-knot
2 = Blood Loop Knot
3 = Blood Knot
4 = Clinch Knot


گره شماره صفر اتصال نخ به موتور پشه تصویر بالا گره


0  =  Arbor-knot
1 =  nail-knot
2 = Blood Loop Knot
3 = Blood Knot
4 = Clinch Knot


گره شماره یک گره سوزنی



گره شماره دو گره لوپ



گره خونی گره شماره 3


گره اتصال نخ به پشه گره شماره 4
دوستان این ریس ای می باشد که خود من در هنگام فلای از ان استفاده می کنم ریسه ای که دوست عزیزم آقای امین موقیمی به من توصیعه شده. این ریسه خصوصیات زیادی داره که به چندتای اونا اشاره می کنم
سایز نخ ها به ترتیب از ابتدا تا نتها باید متفاوت باشد دلیل هم دهنگام پرواز نخ به مشکل بر نخورد.
همیشه قسمتی ازنه ریسه دست نخورده باقی می ماند و دیگر قسمت ها تعویض می گردد




آموزش پرتاب در سیستم فلای فیشینگ به صورت ساده



یکی از استاد های قدیمی دانشگاه همیشه می گفت یه تصویر خورب همیشه بهتر از نشوشتن دها طفحه در باره یک موضوع هست. در این مقاله شما با نحوه پرتاب ساده در سیستم فلای فیشینگ می شوید


در هنگام قرار گیری چوب در دستان باید استاندارد اون رعایت شود تا ما بتونیم به بهترین نحو نخ را به پرواز در بیاوریم



مشکلی که خود من هم داشتم دامنه حرکت چوب را رعایت نمی کردم. چوب پشه باید در یک دامنه تایین شده حرکت کنه بهترین مثال عقربه های ساعته که بهترین دامنه حرکنت بین ساعته 1 تا 11 است






40 عکس آموزشی از پرتاب ها در سیستم فلای فیشینگ
























































صید ماهی کپور قابل  توجه فلای کاران و انتظاریسمها





ما در ایران دریاچه های زیادی داریم که در آن دریاچه ها خرچنگ های دارز آب شیرین زندگی می کنند منظورم از خرچنگ های دارز اب شیرین همون لاوستر خودمونه همون مجودی که با خردن طعمه در اب ماهیگیر رو  عصبی میکنه و مانع از ماهیگیری موفق امیز میشه .




در این مقاله در مورد طعمه شدند خود این خرچنگها صحبت می کنیم. البته دوستان عزیز من خودم هیچ وقت از این روش در ماهیگیری استفاده نکردم و این اطلاعات توسط دوستان و مشاهدات خودم به دست اومد برای من استفاده از طعمه طبیعی اونم یه مجود زنده جالب نیست.



من سعی می کنم روزی که بخوام یه کپور با طعمه لاوستر بگیرم اونم باسیستم فلای هست با استفاده از پشه شبیه لاوستر یا شاه میگو هست. به دلیل زندگی این میگو های دراز اب شیرین در دریاچه ها و تبدیل شدن یک وعده ای غذای برای ماهی ها بهترین طعمه .


ماهیگیرانی که انتظاریسم کار می کنند می تونند این طعمه خرچنگ رو هم به صورت کامل به سر قلاب بزنند در عبعاد کوچک در این خرچنگ های دارز اب شیرین هم به صورت تیکه تیکه شده و استفاده از فیله یا دستها یا حتd سر میگو.



با سرچ های که در  اینترنت داشتم با چند نونه از خرچ نگ های که توسط فلای کاران بافته شده بود آشنا شدم و در این مقاله آنها را مشاهده می کنید.
ما چگونه می تونیم این پشه هارا در ماهیگیری استفاده کنیم؟



دوستان با توجه به گردش این خرچنگ ها در دریاچه و نحوه حرکت اون ، ما به راحتی می تونیم از سیستمی که خودمان طراحی می کنیم استفاده کنیم مثلا این خر چنگ ها در حالت ادی بسیار اهسته حرکت می کنند و  در هنگام تحریک شدن و فرار و احساس خطر به صورت دنده عقب با سرعت فراوان حرکت می کنند. و ما با شناخت این حرکات پشه را در زیر آب با مدل اصلی و نحوه حرکت آن انجام دهسم و تقلیدی باشد از نحوه حرکت میگو دراز آب شیرین.



ما می تونیم لیدر رو حتی بیشتر از 4 متر در نظر بگیریم تا بتونیم پشه رو با عماق زیاد تر برسونیم برای این کار ما می تونیم از سرب های چاک دار کوچک برای سنگین شدن ریسه استفاده کنیم.



زمانی که پشه به کف آب رسید می تونیم با کمی مکث و بعد ضربه کوتاه جلب توجه بیشتری را نسبت به ماهیان به پشه داشته باشیم  چشم قلاب از انتهای بدن این خرچنگ به بیرون امده و در هنگام کشش یا جمع کردن نخ حالات فرار کردن خرچنگ را دارد که به صورت دنده عقب می باشد.



بازم میگم سکوت استتارو طعمه پاشی = صید ماهی کپور با فلابش


چگونگی صید ماهی کپور با استفاده از سیستم فلای فیشینگ



مترجم : دارا
بیشتر ماهیگیرهایی که تو آبهای گرم ماهیگیری کردن که معمولا مکان زیست کپور ماهی است اینها یه تجربه تصادفی داشتند و به ندرت تونستند ماهی بگیرن در بین اون ماهیگیرها افرادی هستند که میخوان بدونند واقعا چه جوری میشه یه فلای کار تو زمینه کپور بشن اونها میخوان در این زمینه مهارت پیدا کنند.و تجربیاتشونو بالا ببرند.معمولا برای گرفتن کپور دو حالت اصلی وجود داره یکی حالت اینکه ماهیگیر حدث میزنه کپور کجاست و دیگری اینکه ماهیگیر داره کپ.رو تو اب میبینه.البته که در حالت دوم بسیار هیجان انگیز تره.برای حالت اول دو تا شرایط داره یکی اینکه ماهیگیر حدث میزنه که جایی که پشه را میندازه اونجا کپور داره تغذیه میکنه که معمولا این روش توصیه نمیشه و یا میدونه که کپور عادت داره کجا برای غذا خوردن میاد در صورتی که نمیتونه کپورو ببینه مثلا محدوده ایی را طعمه پاشی کرده فقط برای اینکه کپور اونجا بپلکه  ولی حالت ایدعاش اینه که شما دارید کپورو میبینید معمولا کپورها در روی کف اب مهاجرتهای طولانی میکنند تا خودشونو به نقاط کم عمق و ابهای ساحلی برسونند برای تغذیه اونها گل ولای کف ابو میک میزنند تا حشرات و جانورانی که داخلشون زندگی میکنندو بخورند مثل نمف دراگون و خرچنگ میگو زالو و نمف می فلای و لارو میج



نمف دراگون فلی






اونها گلو از دهانشون پوف به بیرون کرده و سریع طعمه هایی که تو اب معاق میشنو سریع میخوره.تجربه من اینه که باید پشه را نزدیک کپور بندازم در حدوده 30 تا 60 سانت درست جلوش وقتی طعمه میوفته رو کف هیچ عکسالعملی از کپور سر نمیزنه کافیه یه کشش خفیف بدم به سرعت یه چشم بهم زدن به سمت پشه حمله میکنه و سریع از اونجا دور میشه در هنگام گرفتن پشه باید نخو بکشم تا قلاب تو دهانش خوب گیر بکنه. باید چندین بار پشه را از روی کف اب تکون بدم تا توجه کپور بهش جلب بشه بیشتر باید تکون بخوره تا به سمت خودم بکشم چون از کپور دور شده و از دایره دیدش خارج میشه برای اینکه بهترین شانسو داشته باشید تا بتونید کپور بگیرید باید دقیقا بدونید منابع غذایی کپورها چیه اولین و مهمترینش حشرات ابزی هست مثل مرحله لارو و پوپای حشراتی مانند می فلای دراگون فلای و دمسل فلای که همون سنجاقک و طعمه های دیگه جانوران کوچیکی مثل زالو ها کرمها و میگوی اب شیرین طعمه های دیگه رییشه گیاهان و غذاهای گیاهی و همینطور ته مانده غذای انسانی مثل نان و ذرت و غذای حیوانات خانگی مثل بیسکوییت سگ و گربه که تمام اینهارو میشه روی قلاب فلای ساخت و شبیه سازی کرد یکی از بهترین طعمه های پشه نوعی می فلای بزرگ است که بهش the hexagenia limbata میگن این پشه از منابع اصلی غذای ماهی ها در دریاچه هست شما میتونید از یه Gold Ribbed Hare's Ear (GRHE) in larger sizes. It در سایز بزرگ استفاده کنید شما باید از یه نمف hex استفاده کنید












شما با این طعمه میتونید حتی قزل الا های زیادی بگیرید زمانی که دوستم یه گلد ریپ انداخت دقیقا جلوی ماهی کپور هیچ توجهی بهش نکرد و رفت سره کارش زمانی که اون پشه را با پشه هکس تعویض کرد به خاطر ابششهای پر مانند چشمهای سیاه و پشت مشکی و شکم روشن و پاهای لرزان و بلند و دم مارابویی زمانی که اونو پرتاب کرد هنوز به کف نرسیده بود به یک باره کپور بهش حمله شدیدی کرد این یعنی انتخاب درست پشه از نظر شکل ظاهری. کپورها در بو و مزه بسیار حساس هستند بهتره قبل از اینکه پشتونو به اب بندازید اونو کمی با گل و لای دریاچه اغشته کنید تا بوی طبیعی بگیرد.اگه خواستید در رودخانه کپور بگیرید بهتره یه شناوری ساده به پشه بدید و بزارید با جریان اب پشه خودش حرکت کنه اصلا پشه را نکشید. در دریاچه ها سعی کنید روی کف بخوابه و فقط با حرکات لرزشی سره چوب و کمی نخ به پشه ضربه بزنید قرار نیست پشه را به سمت خودتون جمع کنید فقط از روی کف بلتد بشه و دوباره بخوابه.یکی دیگر از طعمه های کپور نمف سنجاقک و دراگون فلای است اونو بندازید بزارید بره کف بعد با کشش های خیلی خفیف اونو تکون بدید و بعد به مدت 20 ثانیه صبر کنید و دوباره این کارو تکرار کنید. پشه هیکسژنیا رو بندازید رو کف اب بعد فقط با مچ دست نخو جمع کنید خیلی اروم بعضی وقتها یه تکون خیلی خفیف بدید.پشه بعدی میگوی اب شیرین در رنگهای خاکستری قهوهایی و سبز اصلی هستند و رنگهای روشن زرد نارنجی روشن و صورتی هم برای ابهای شور بهتر هستند از سایز قلاب 10 تا 6 استفاده کنید اونو بندازید تا کف بعد خیلی تکانهای کوتاه تا یک اینچ بدید بین هر تکان صبر کنید دوباره این کارو انجام بدید تکونها باید سریع و خیلی کوتاه باشه Bristle Leech از معروف ترینها است. ROLLOVER WORM هم از طعمه های کرم هست که خیلی کار برد داره. CARP BOOBY یکی از پشه های خوب برای کپوره اونو پرتاب کنید تا برسه به کف اون چشمهایی از فوم داره و شناور میمونه پس 18 سانت بالاتر از اون چچند تا سرب کوچیک ببندید و سعی کنید از نخ سینک استفاده کنید کششها باید کوتاه باشه یک بار بکشید 3 دقیقه صبر کنید بعد دوبار پشت سره هم بکشید دو باره 3 دقیقه صبر کنید و حالا سه بار بکشید دو باره از اول حرکات و زمانو تنظیم کنید.









CARP BOOBY
 کپور یاد میگیرهکه از مواد غذایی که به سطح اب میوفته هم تغذیه کنه مثل دانه ها که باید اونو شبیه سازی کرد هرچیزی که کرد باشه معمولا به رنگهای قهوه ایی سفید و بنفش بیشترین تحریکو داره دانه های پلت مانند از طعمه های سطحی هستند. اگه خاستی از طعمه های زیر ابی استفاده کنی حتما بالاتر از پشه یه سرب BB و کمی بالاتر اون باز یه سرب کوچکتر و یکی کوچکتر از اون سه تا بشه اینها سربهای اسپلیت شات هستند به صورت ساچمه میمونند باید اینهارو ببندی تا طعمه سریع وارد عمق و کف بشه مطمعن بشو که حتما پشه رو کف اوفتاده .

صید ماهی کپور با سیستم فلای فیشینگ



قبلانا می گفتن ادب رو از کی آموختی در جواب می گفتن از بی ادبان حالا ما میگیم ماهیگیری رو از کی آموختی در جواب میگیم تور کشان.
یه روز معمولی به ماهیگیری رفتیم مثل اینکه تور کشان هم حضور داشتن البته من قصد بی احترامی به ماهیگیری سنتی جنوب کشور با تور را ندارم ولی در اون زمان اون افراد تور کش غیره قانونی به ماهیگیری و تور کشی مشغول بودند. دقیق به کار انها نگاه کردم که چگونه ماهی هارو به عمق کم هدایت می کنند تا دور آنها تور بکشن و از آب بیچاره هارو خارج کنند. دیدم از سیستم حرفه ای طعمه پاشی در عمق کم دارن استفاده می کنند انها با علمی که داشتند ماهی هارو با پای خود به عمق کمتر از نیم متر هدایت می کردند. با خودتان می گویید چه جوری ؟ آن تور کشان عزیز با پاشیدن مقدار زیاد جو در عمق کم و انتظار زیاد همه ماهی های ان منطقه رو در یک نقطه در عمق کم دور هم جمع می کردند همان روشی که من در سیستم فلای برای جمع کردن ماهی ها در ماهیگیری استفاده کردم با تجربه ای که بدست اورده بودم موفق شدم بارها ماهی های زیادی رو در چند متر مربع جمع کنم شاید تخمین تعداد ماهی ها دور از ذهن باشد ولی ما موفق شدیم تعداد زیادی ماهی رو در یک مکان معین شده دور هم جمع کنیم به صورتی که ماهی ها از سرو کول هم بالا می رفتند که طعمه هارا به بلعند و آن مکان و آن شلوغی محیط مناسبی بود که طعمه پشه خود را در ان مکان پرت کنیم.
قبل از فلای چند روز قبل برای تست طعمه پاشی به آن در یاچه رفتیم و  با پاشیدن جو زیاد موفق به صید کپور در هر دقیقه می شودیم همین نوید از صید ماهی کپور بات فلای می داد .
خیلی از دوستان به من میگن که چرا ابی در مورد اون طعمه پاشی می نویسی و من هم در جواب انها می گویم در مرام مانیست تک خوری  .  من دوست دارم افرادی که نگاه عکس ماهیگیری من می کنند بدوند که من اون ماهی رو چه جوری گرفتم من حتی یک گره را هم مخفی از کسی نگذاشتم ما باید ذات ماهیگیری رو داشته باشیم نه کل کل و رقابت نا سالم. خوب تا کتیک طعمه پاشی به صورتی بود که همه طعمه هارا در یک محدوده مشخص و بصورت تجمع زیاد می پاشیم به صورتی که در کف آب طعمه ها بر روی هم سوار باشد راستی قبلش بگم که این سیستم در تابستان و پاییز جواب میده  من فقط تو تابستان اونو انجام دادم. طعمه پاشی به صورتی انجام میگیره ما ابعادی مثل مستطیل طعمه پاشی می کنیم و  برای بهتر جمع شدن ماهی ها مقادری کمی از اون طعمه هارا متفرقه در اطراف طعمه پاشی می پاشیم.
دوستان عزیز از همین جا علام کنم که من حدود 19 بار این سیستم را در یک جای معین امتحان کردیم که فقط 3 بار موفق به صید ماهی کپور شدیم که در صد صید ماهی با فلای کمی پایینه اونم فقط به خاطر وسعت زیاد دریاچه و کم بودن ماهی ها می باشد.
فلای ساحلی - صید ماهیان خیلج فارس با سیستم فلای فیشینگ


یکی از اساسی ترین نکاتی که ما در فلای ساحلی آن را باید بدانیم این است که به دنبال صید چه ماهی با فلای هستیم این نکته بر اساس تجربه به دست میاد که در کدام ساحل چه ماهی های بیشتر زندگی می کنند. مثلا فلای کاران کمتر به دنبال ماهی های شکارچی در  سواحل شنی هستند . .  دلیل هم تجمع کم ماهیان در این مناطق می باشد بیشتر در سواحل شنی ماهی های مانند ماهی شنی و انواع ماهی های بیاه ، سفره ماهی و . . .  زندگی می کنند . که زیاد ارزش صید با فلای رو ندارند . ما می تونیم برای یک فلای موفق و صید ماهی های متنوع به دنبال سواحل صخره ای باشیم به چند دلیل یکی از اون دلیل ها و جود ماهی های زیاد در سواحل سخره ای می باشد همیشه تجمع ماهی ها در سواحل صخره ای یا هموان مرجانی بیشتر می باشد یکی دیگر از دلایل مهم انتخاب سواحل صخره ای دسترسی به عمق زیاد ساحل می باشد حالا این سواحل صخره ای می تونند طبیعی باشد مثل سواحل صخره ای کنگان یا می تواند مصنوعی باشد مثل اسکله های سنگی که در اکثر سواحل خلیج فارس و جود دارد مثل اسکله سنگی یا خاکی بندر ریگ
 . . . 



همیشه مکان ها با اما و اگر انتخاب نمی شود شما همیشه دید مستقیم بر ماهیان داید همیشه ماهی های کوچک رو بهتر می بینید زیرا آزادانه شنا می کنند در دسته های زیاد و ماهی های مهاجم بزرگ تر همیشه در یک لحظه نزدیک ساحل می شوند یا زیر سخره ها مخفی شده اند و منتظر صید طعمه می باشند.



در سواحل ایران ما می تونیم از ساحل چه ماهی های رو با فلای بگیریم ؟
نکته جالب همین جاست اکسر ماهی های خلیج فارس که در عمق های زیاد وسط دریا زندگی می کنند برای تخم ریزی و زادو بلد وارد آب های کم عمق و سواحل سخره ای و مرجانی می شوند و بچه های این ماهیان تا زمان زیادی تا به مرز بلوغ رسیدن در کنار ساحل در میان سخره های زندگی می کننده مانند ماهی های (شهری ، هامور ، شانک ، گلو ، منقار ماهی ها یا نیدل فیش و  گونه های زیادی که من اسم اونارو بلد نیستم) و نژاد های زیادی در دریا هستند که همیشه به صورت دائم در سواحل سنگی زندگی می کنند و همیشه قابل دست رس می باشند مثل ماهی های (تک خوال یا نی سر انواع شانک و گنگام و . . )



بهترین زمان صید ماهی های ساحلی با فلای زمانی هست که آب کمترین انواج را داشته باشد و بهترین ساعت در زمان طلوع خورشید در سپیده دم می باشد.
یک نکته اساسی رو هم نباید فراموش کرد در دریا یک پدیده وجود دارد که باعث ورود و خروج ماهی ها به عمق های کم دریا در سواحل صخره ای می شود ان هم پدیده ای است که توسط کره ماه انجام می گیرد منظور جز و مد دریاست ما زمانی رو برای یک فلای موفق باید انتخاب کنیم که آب دریا در سواحل به قول محلی های جنوب پر باشد بیشترین میزان سطح دریا که در سواحل بالا می آید در این صورت هست که ماهیان وارد سواحل می شوند در هنگام آب پری معروف ترین ماهی آب های شور دنیا در سواحل به گردش در میاد به نام باراکودا. این ماهی رو من در غروب افتاب در سواحل دیدم که خیلی صید شده تو سط ماهیگیران در فاصله 10 متری از ساحل سنگی که عمق بالای داشته. در 24 ساعت دو بار آب دریا دچار جزر و مد میشه که دقیق ساعت اونو نمی دونم ولی یه نکته بسیار مهم اینه که زمانی که آب سواحل خالی میشه دیگه به دنبال ماهی بزرگ نگردید چون همراه جریانات آب به عماق دریا میرن.



نکته دیگه از پشه های استفاده کنید که از موادی ساخته شده که نصبت به آب شور دریا مقاوم باشه و خورده نشه یا اکسید نشه مهم ترین چیز جنس قلابه باید ضد زنگ باشه اگه نباشه تیزی سر قلاب سریع از بین میره.



درسته ما تجهیزات فلای دریای رو نداریم و مجبوریم از تجهیزات فلای آب شیرین استفاده کنیم برای همین بعد از هر ماهیگیری سریع تمام تجهیزات ماهیگیری فلای خود رو با آب شیرین یا همون لوله بشورید اگه شده می تونیم با اب معدنی هم بشورید اخه این موضوع خیلی مهمه حتی رطوبت هوا هم به قلابهای ماهیگیریتون کنار درا بخوره باعث میشه که قلاباتون زنگ بزنه . . .



اگه وسایل رو نشورید اول موتور پشتون جام میکنه دوم نخ فلایتون شوره میزنه و خاراب میشه و تمام پشه هاتون زنگ میزنه حتی سرب ماهیگیری هم زنگ میزنه تو آب دریا.



سواحل سخره ای دارای سنگ های هستند که خیلی خطرناک هستند هم برای خوردن زمین هم برای تجهیزات ماهیگیریتو اول بگم هرچیزی که دارید با بند به جلیقتون متصل باشه هر چیزی که از دستون به زمین بیوفته توی این سوراخ های سنگ ها نا پدید میشه و بعد زمانی که نخ فلایتونو روی زمین میزیزید مواضب نختون باشید اخه سخره های خیلی برنده و ضبر هستند به راحتی پوسته نرم نخ فلای رو خراب می کنند برای همین فلای کارای ساحلی از سبدی برای ریختن نخ توش استفاده می کنند.
صید ماهی بیاح با سیستم فلای فیشینگ



ماهی بیاه یا ماهی سفید به گویش قشمی ماهی شبیه ماهی راشگو می باشد با سر پهن تر ، و اکثر تغذیه ای که دارد بر روی سطح آب می باشد و برای شنا کردن هم سطح اب را انتخاب می کند.
تا حالا شده در جزیره قشم و کیش یا سواحل بوشهر یا بندر عباس یا کنگان تیکه نانی رو به درون آب پرت کنید و ماهی های زیادی به دور ان نان جمع شوند این ماهی ها همان ماهی بیاه می باشند که به خمیر و نان علاقه شدید دارند و اکثر ماهیگیران ان را شناوری میگیرند با قطره چکان و ما در این مقاله روش صید وانو با طعمه پشه آشنا می شوید.



هر چه عمق آب بیشتر باشد و ماهی از ساحل دورتر سایز ماهی ها ی بیاح هم بزرگ ترمیشه ماهی ها هر چه سایزشان بزرگ تر بشه باهوش تر می شوند  زمانی که ما تیکه ای نان بر روی اب قرار دادیم و ماهی های زیادی به دور آن جمع می شوند و حتی برای خوردن خمیر بر سر انها دعوا می کنند و از سرو کول هم بالا می روند و اگه توجه دقیق تری کنیم ماهی های بزرگ تر در زیر ماهی های کوچک تر تغذیه می کنند و  یک دفعه به بالا می ایند و تیکه ای از نان را کنده و به عمق می روند و هرچه خمیر نان از ساحل دور تر می شود ماهی های که دور خمیر جمع می شوند بزرگ تر می شود. خوب برای صید ماهی با فلای باید چیکار کنیم یاد اون مقاله جیمز عزیز افتادم که نوشته بود ماهی دیدم برگ کاج ها رو با دهان می گیرد و به بیرون لانه خود می برد تا لانه خودش رو تمیز نگهدارد برای همین جیمز پشه ای طراحی کرده بود از  برگ های کاج ،  و موفق شده بود ماهی های رو با این پشه کاج بگیره!!!!


حالا ما هم باید پشه ای به بافیم به شکل نان که می تونه رنگ سفید باشه با الیاف مصنوعی یا طبیعی مثل مارابو (پر لک لک) یا پر مرغابی سفید . . .
ما زمانی که خمیر یا نان  ریختیم اونجا می تونیم فلای کار کنیم و منتظر صید ماهی باشیم دوستان پشه های ما حتما باید پشه خشک باشه که روی اب شناور باشه تا موفق به صید ماهی بیاح بیشیم.

ریسه ماهیگیری double rig fly


یکی از خصوصیات سیستم فلای فیشینگ استفاده از ریسه double می باشد که ما هم زمان می توانیم از دو یا چند پشه همزمان در ریسه خود استفاده کنیم که تا حدودی هم شانص صید ماهی را برای ما بیشتر می کند و هنر سیستم فلای فیشینگ نمایان می شود . . .





شما هم می تونید پشه ها رو مستقیم روی لیدر ن متصل کنید یا با استفاده از انشعاب



من با استفاده از لیدی که یم پشه سطحی و یک لارو موفق به صید ماهی قزا آلا به صورت double  شدم که به مه ثابت کنم فلای فیشینگ هم مثل دیگر سیستم های ماهیگیری شانص بسیار زیادی را در صید ماهی قزل الا دارد حتی double 


هردو ماهی قزل آلا بعد از صید آزاد شدند قلاب ها به اندازه ای کوچک بد که هیچ صدمه ای به ماهی ها وارد نکرده بود




ریسه  Hopper & Dropper & Dropper Rig :
ریسه  Hopper & Dropper & Dropper Rig ترکیبی از یک پشه سطحی (طعمه پشه خشک یا طعمه ای که بروی سطح آب شنا ور می ماند) و دو پشه خیس (طعمه پشه غوطه ور در زیر آب) که پشه اول هم حکم طعه بر روی سطح آب را دارد و هم شناور. میشه گفت که این ریسه یکی از پیچیده ترین ریسه های می باشد که در سیستم های فلی فیشینگ به کار برد











استفاده از دو نمفت و یک اسپلیت شات(سرب کوچک) برای ماهیگیری در عمق
ریسه  Nymph &  Dropper Rig :
در این ریسه که از ترکیب دو پشه خیس (طعمه پشه غوطه ور در زیر آب) به همرا یک سرب زیتونی تشکیل شده هست این ریسه بیشتر در آب های عمیق استفاده می شود سرب زیتونی هم برای شیرجه روی پشه ها در عمق پایین تر می باشد از این ریسه در زمانی استفاده می شود که دمای هوا بسیار بالا باشد و ماهی های قزل الا در عمق های پاین تر آب به شنا مشغول هستند


صید ماهیان خلیج فارس با سیستم فلای فیشینگ - ماهی سارم Chorinemus 







عکس 
 صرفا برای معرفی یک گونه از ماهی سارم در خلیج فارس
ماهی سارم جزء ماهی های مهاجم دریای خلیج فارس می باشد و شما این ماهی رو می توانید به راحتی با سیستم فلای فیشینگ صید کنید دو تصویر بالا ماهی های سارمی  می باشند که با سیستم  جیگینگ با استفاده از قلاب پر صید شده اند ماهی های که به این گونه طعمه ها در اب حمله می کنند  شما می توانید با دیگر طعمه های مصنوعی به راحتی صید کنید تنها کاری که در سیستم جگینگ برای صید این ماهی انجام می شود بالا و پایین کردن طعمه در عمق آب می باشد و طعمه در زیر اب فقط به سمت بالا و پایین حرکت می کند و باعث جلب توجه ماهی می شود و ما همین کار را می توانیم در فلای برای صید ماهی سارم انجام بدهیم با استفاده از انواع طعمه های پشه رنگی به شکل ماهی و ماهی مرکب. البته انتظار نداشته باشید که فقط ماهی سارم صید کنید انواع اقسام دیگر ماهیان منتظر طعمه پشه شما می باشند مثل ماهی شهری ، هامور ، بار کودا و . . .
نام فارسی:  سارم

نام بومی :  زرده ، بوزر

نام انگلیسی :  Needlescaled gaeenfish

نام علمی:  Scomberoide tol

تیره: Carangidae 



مشخصات موفولوژی
فرم و رنگ بدن: بدن دوکی شکل و بیضوی ، رنگ بدن نقره ای 
باله ها: اولین باله پشتی ۷ خار کوتاه و دومین باله پشتی یک خار و ۲۰-۱۹ شعاع نرم که دارای ۱۰-۸ دنبالچه است و  باله مخرجی ۲خار و به دنبال آن دومین باله مخرجی و یک خار و۲۰-۱۸ شعاع نرم که دارای ۱۰-۸ دنبالچه است.



فلس: فلسها کوچک و سوزنی شکل است.
دندان: آرواره پایین از آرواره بالایی مقداری جلوتر آمده و در آرواره پایینی 2 ردیف دندان با شیار میانی وجود دارد.
طول: طول چنگالی آن در حدود 150cmاست.
سایر مشخصات: باله پشتی یک لکه سیاه دارد و  بدن آن دارای لکه های سربی شکل به تعداد ۷-۶  لکه در قسمت بالای بدن است.





صید ماهیان خلیج فارس با سیستم فلای فیشینگ - ماهی شهریemperor



گونه های زیادی از ماهی شهری در خلیج فارس وجود دارد این ماهی هم به نام شعری نیز معروف می باشد مکان زندگی این ماهی در سخره های مرجانی می باشد که این ماهی در تمام سواحل ساحلی خلیج فارس به وفور یافت می باشد و جز ماهی های می باشد که مهاجم می باشد و با سیستم فلای فیشینگ قابل صید می باشد ما باید توجه داشته باشیم از پشه های برای صید این ماهی باید استفاده کنیم که به شکل اسکوئید (ماهی مرکب)می باشد و روش شنا کردم این اسکوئید ها در اب به صورت بالا و پاین شدن می باشد و برای جزب بیشتر ماهی توسط پشه باید طعمه را دز آب بالاو  پایین کرد. پشه های شبیه بچه ماهی نیز پشه خوبی برای صید این ماهی می باشد.

نمونه های از ماهی شهری خلیج فارس این ماهی به زبان اصلی به نام امپراطور معروف می باشد






صید ماهیان خلیج فارس با سیستم فلای فیشینگ - ماهی تک خال - نی سر 

ماهی تک خال ها یا نی سر همیشه به صورت دسته جمعی هستند و از ماهیان همه چیز خوار محسوب میشوند .تک خال ها بیشتر در جاهای مرجانی و صخره ای زندگی میکنند و سخره ها را پناه گاهی برای خود می دانند .تک خال ها در طول سال در تمام سواحل ایران قابل صید می باشند تک خال ها از خار های تیز خود برای دفاع و احساس خطر استفاده میکنند .

ماهی تک خوال - نی سر جزء تنها ماهی های می باشند که از پراکندگی زیادی را در خلیج فارس بر خوردار می باشند این خبر خوبی برای فلای کاران می باشد زیرا فلای کاران تنها توقع ای کمی که از فلای در خلیج فارس را دارند صید این ماهی  باشند.
 صرفا برای معرفی یک گونه از ماهی تک خال - نی سر در خلیج فارس می باشد
این ماهی مثل مور و ملخ در سرتاسر سواحل خلیج فارس وجود دارد و صید این ماهی لذت زیادی را دارد. ماهیگیران خلیج فارس در هنگام صید این ماهی ناراحت می شوند و آن را بد شانصی در ماهیگیری خود می دانند ولی به نظر من یکی از محبوب ترن ماهی های خلیج فارس برای صید فلای کاران می باشد زیرا همیشه در دست رس ماهیگیران می باشد.

این ماهی رو ما می تونیم از روش کششی در فلای برای صید ماهی استفاده کنیم این ماهی رو ماهیگیران با روش اسپنینگ با استفاده از طعمه ماهی مصنوعی نیز صید می کنند.






صید ماهیان خلیج فارس با سیستم فلای فیشینگ - ماهی سرخو snapper 
ماهی سرخو یا snapper  که در سرتاسر خلیج فارس و دریای عمان صید می شود دارای بدن سبز نقره ای یا قرمز برنزه است که در وسط هر فلس نقطه تیره ای وجود دارد که مجموعه این نقاط به صورت طولی نوارهای تیره رنگی را ایجاد می کند.

حداکثر طول بدن این ماهی به 70 سانتی متر می رسد.گوشت ماهی سرخو خوشمزه و قیمت آن نیز کمی بالاست. البته این قسمت رو برای ورزکاران ماهیگیر نوشته نشده 

تقسم بندی ماهی های سرخو خلیج فارس



1.    سرخو حرا
2.    سرخو بنگال
3.    سرخو خونی
4.    سرخو خال سیاه
5.    سرخو معمولی
6.    سرخو مخطط زرد
7.    سرخو چشم درشت
8.    سرخو مالاباری
9.    سرخو پنج خط
10.                   سرخو قهوه‌ای
11.                   سرخو هشت خط
12.                   سرخو کج پولک









چند نمونه از پشه های مورد استفاده در صید ماهی سرخو





در فلای آب شور به دلیل عمق زیاد آب و فلای در اعمق زیاد ما برای فرو رفتن سریع نخ در آب باید از نخ های سینک استفاده کنیم که هیچ شناوری نداشته باشد  و برای سریع فرو رفتن نخ در آب از اسپلیت شات ها یا همان سرب های کوچک استفاده کنیم که بر روی ریسه پرچ می شود و تاکتیک حرکت طعمه در عماق دریا به این صورت می باشد که مانند سیستم جگینگ طعمه پشه را در کف آب دریا با لا و پایین می کنیم تا جلب توجه ماهی به آن جلب شود البته انتظار نداشته باشید که فقط ماهی سر خو می گیرید زیرا به این طعمه ماهی سرخو دیگر ماهی ها حمله می کنند مانند ماهی گروپر همان ماهی هامور.









فلای فیشینگ در خلیج فارس / سواحل سنگی
یکی از لذت بخش ترین فلای های ساحلی ، فلای در سواحل سنگی و سخره ای می باشد که در این مقاله به صورت مختصر خصوصیات آن را اشاره می کنیم.
یکی از دلایل انتخاب سواحل سنگی و سخره ای این می باشد که آب این قسمت از سواحل بسیار شفاف می باشد یه قانون در سواحل دریای خلیج فارس وجود دارد که می گوید هرچه ماسه های ساحل دریا بزرگ تر باشد و به سنگ و مرجان تبدیل شود آب ان ساحل هم شفاف ترمی شود و بر عکس
 ان هرچه سنگ ها ریزتر باشد و به ماسه شبیه باشد آب کمی کردر می شود.

یکی از دلایل دیگه ای که فلای کار ها سواحل سنگی رو انتخاب می کنند و جود عمق زیاد در سواحل می باشد که باز این نکته در خلیج فارس یک قانون می باشد که اگه ساحلی دارای سواحل ماسه ای یا شنی باشد با یک شیب خیلی خیلی ملایم عمق دریا شوع می شود مثلا شاید 400 متر جلو تر عمق 2 متر برسید و بر عکس سواحل سخره ای و سنگی حتی می تواند در 10 متر جلو تر به عمق 10 متر برسد
مهمم ترین دلایل انتخاب فلای کاران در سواحل سنگی وجود تجمع زیاد ماهیان در این سواحل می باشد علاوه بر تجمع زیاد ماهیان بر و جود تنوع زیاد ماهیان می باشد که برای فلای کاران از ارزش بلای بر خوردار می باشد خوب عمق زیاد شفافیت بالا و ماهی زیاد !!! دیگه شما دنبال چه خصوصیاتی هستید ؟
سه خصوصیات مهم و بارز فلای در آب های سواحل سنگی را بیان کردیم که به ماهیگیر کمک می کند در اب های شفاف ماهی خود را انتخاب کند و به صید ان به پردازد که از لذت بالای برخوردار می باشد انتخاب ماهی قبل از صید

چرا ماهیا در سواحل سنگی جمع می شوند ؟ دلایل زیادی وجود دارد که در ادامه به انها اشاره می کنیم

یکی از بارز ترین دلایلی که ماهیان ماهیان در سواحل سرنگی و سخره ای زیاد می باشند و جود غذای زیاد می باشد که به سخرها و مرجان ها و جلبک ها چسبیده است و یکی از بزرگ ترین دلایل به وجود امدن این غذا ها تابش مستقیم خرشید به سخره ای می باشد در هنگام  جزر و مد.
یکی دیگر از دلایل وجود ماهیان در قسمت سواحل سخره ای تخم ریزی ماهیان در این قسمت ها می باشد که بچه ماهی ها تا برسیدن به بلوغ در این قسمت ها زندگی می کنند همیشه در عمق های متوسط و پوشش مرجان های زیاد مکان امنی برای زندگی ماهیان در حال رشد بوده
یکی دیگر از عوامل وجود ماهیان زیاد در سواحل سنگی و سخره ای وجود ماهیان کوچک زیاد هستک که ماهیان شاکرچی بزرگ به دنبال انها می باشند
یکی از زیبایی های فلای آب شور در خلیج فارس و جود تنوع بسیار زیاد ماهی در دریا می باشد که  هر ماهی که شما می گیرید با ماهی قبلیه متفاوته که حس زیبای به ماهیگیر میده
فلای در آب های شور قسمت-1 صید  گیش ماهیان












یکی از کاربردی ترین روش های که ماهیگیران می توانند برای صید ماهی در آب های شور دریا استفاده کنند سیستم فلای فیشینگ می باشد دلیل هم بسیار واضع می باشد تنوع زیاد ماهی ها با تراکم زیاد و بزرگترین امتیاز درنده بودن اکثر ماهیان در یا می باشد. مهاجم بودن ماهی های دریا به شما کمک می کند که به راحتی با انجام دادن نکات ساده موفق به صید ماهی مورد نظر شوید. در این مقاله به صورت کاملا عمومی و ساده به چگونگی صید گیش ماهیان می پردازیم در ابتدا اشار کنم که این ماهی در ایران به نام های جاش و جیش نیز معروف می باشد.
در زیر می توانیم با این ماهی ها بیشتر آشنا شویم و اطلاعات علمی درباره نحوه زندگی  و  صید آن بافلای  آشنا شویم


گیش رشته ای هندی  که به نام بومی  شنگ معروف می باشد و نام  انگلیسی این ماهی  lndian thread fish می باشد.  بدن بلند و فشرده و لوزی شکل که با افزایش رشد کشیده تر می شود.  رنگ بدن اکثرا نقره ای در پشت با یک لکه های سبز مات است. جوانها دارای نوارهای عمودی تیره در طرفین بدن هستند. باله مخرجی زرد کمرنگ و باله دمی سبز مات و شعاعهای نرم بلند آن تیره رنگ است. دهان متوسط و تا حدی قابل ارتجاع ، دندانها کرکی شکل و به صورت دسته های در فکها دیده می شوند. طول : بیشینه درازای بدن 150cm و طول استاندارد آن 41cm است. اندازه بزرگ تا متوسط داشته و غالبا در آبهای ساحلی ،مصبها و سرانجام در آبهای دریایی دور از ساحل بسر می برند. به طور عموم گوشتخوار بوده جزء ماهیان درنده محسوب می شوند.
ماهی گیش ماهی  به نام محلی گیش نام انگلیسی  Yellowspotted king fish  فرم و رنگ بدن: بدن آن دوکی شکل ،رنگ بدن در پشت سبز آبی و در زیر نقره ای است. دندان: دهان کلفت و بزرگ و تاحدی قابل ارتجاع است. طول:طول استاندارد آن 100cm و وزن گونه های بزرگ آن به 18kgمی رسد. مکان زندگی : اندازه متوسط تا بزرگی داشته  و جزء ماهیان ساحلی و گاهی اوقات در آبهای دریایی دور از ساحل بسر می برند. جزء ماهیان درنده و گوشتخوار محسوب می شوند.
ماهی  گیش پهن  نام انگلیسی  Imposter trevally  فرم و رنگ بدن : بدن شدیدا فشرده و تقریبا بیضی شکل ، رنگ بدن در زمان حیات عموما نقره ای در قسمت پشت خاکستری مایل به آبی و در بخش شکمی سفید نقره ای است .یک لکه سیاه کوچک روی حاشیه بالایی سرپوش آبششی دارد .زبان سفید تا خاکستری کمرنگ است. دهان تا حدی قابل ارتجاع ، دندانها کرکی شکل و بصورت دسته ها در فکها دیده می شوند که غالبا واضح نیستند. بیشینه درازای بدن ۲۸cm  و طول استاندارد آن 18.5cm است. اندازه آن متوسط  و  در آبهای ساحلی ،مصبها و  آبهای دریایی دور از ساحل بسر می برند. زندگی آنها انفرادی و یا دسته جمعی است. به طور عموم گوشتخوار بوده و جز ماهیان درنده محسوب می شوند.

حالا تا حدودی با این ماهی ها آشنا شدیم و الان می دونیم که ماهی کاملا مهاجم هست و به راحتی به طعمه مصنوعی حمله می کنه. من تجربه زیادی در صید این ماهی با طعمه مصنوعی ها داشتم باورتون نمیشه طعمه های استفاده کردم که به صورت پشه بوده که در زیر تصاویر ان را مشاهده می کنید.
من همیشه با دیدن این قلاب ها یاد ماهیگیری فلای می افتادم با خودم می گفتم ما که با طعمه شبیه فلای ماهیگیری می کنیم ای کاش می تونستیم به جای این چرخ و چوب اسپین الان چوب چرخ فلای بود و همین ماهی هارو می گرفتیم. باورتون نمیشه به حدی ماهی جاش به این طعمه ها علاقه داشت که اگه در ریسه من 4 عدد از این طعمه مصنوعی ها بود به هر چهار طعمه ماهی هم زمان می زد دلیل هم فقط به خاطر اینه که ماهی های دریا به صورت دسته جمعی زندگی می کنند مثلا در دسته های بین 100 تا 1000 تایی و زمانی که زیر قایق رد می شدند تما ماهیگیرای روی قایق همگی باهم موفق به صید ماهی می شودند.
حالا ما چه جوری می تونیم این ماهی رو با فلای بگیریم:
اولین شرط اینه که ما چوب و چرخ فلای دریایی داشته باشیم به دو دلیل محکم یکی اینکه چوب باید خیلی مقاوم باشه و چرخ با آب شور دریا خراب نشه ونخ هم باید از اون دسته نخ ها باشه که به رنگ تیره هست که به راحتی به عمق آب میره و شناور نیست.

لیدر هم باید از جنسی باشه که با دندون های ماهی به راحتی پاره نشه شاید عمقی که میخایم ماهیگیری کنیم زیاد باشه برای همین برای زود فرو رفتن نخ به زیر اب می تونیم با استفاده از میکرو شات برای فرو رفتن سریع نخ زیر آب کمک کنیم. میکرو شات نوعی سرب های مخصوص فلایه با چاک که روی نخ لیدر متصل میشه.
حالا باید چیکارکنیم که ماهی به پشه ها حمله کنه :

دوستان فقط ما باید طعمه رو به کف آب برسونیم و اونو از کف آب بلند کنیم و دباره آزاد کنیم که به کف آب برسه در این صورته که ماهی جاش تحریک میشه و به پشه حمله می کنه ماهی های جاش در دسته های زیاد با ار تفاع کم از سطح دریا دائم در حال حرکت می باشند این به این معنا می باشد که اگه در یک منطقه و نقطه به جواب نرسیدیم از ماهیگیری دل سرد نشویم به ماهیگیری خودمون ادامه بدیم
دوستان بهترین حالت صید این ماهی روی قایقه ولی این ماهی رو همیشه به راحتی می تونید تو سواحل ایران مشاهده کنید. یادمه یه بار وت جزیره کیش یه جاش دیدم آروم کتار اسکله حرکت می کرد حدود 10 کیلوی بود وتو قشم اسپین کار می کردم جاش های حدود 2 کیلوی دنبال ماهی مصنعی ها میزاشتن.
فلای در آب های شور قسمت- 2 صید بارکودا  























فلای در آب های شور قسمت- 2 صید بارکودا  
ماهی باراکودا یکی از ورزشی ترین ماهی های آب شور برای ماهیگیران می باشد که صید آن برای ماهیگیران ورزشی بسیار مهم می باشد ماهی باراکودا جزء درنده ترین ماهی های دریا محصوب می شود این ماهی جزء آن دسته ماهی های می باشد که به انسان هم حمله می کند و ماهی که روی قایق صید شده و در حال تقلا می باشد بسیار خطرناک می باشد ماهی های بارکودا را در ایران به نام اسم های کوتر ٫ دوال ٫ چنگو ، جت ماهی ، دولمی و . . .  می شناسنند 
به نظر من زیباتراین اسم این ماهی همون اسم انگلیسیشه یعنی باراکودا یادم اسم بلوتوس رئیس انجمن ماهیگیری کشور آقای رادپور هم باراکودا بود. خوب برای اینکه آدرنالین خون شما رو کم و زیاد کنم  یه خاطر مهیج می گم ما با پسر خاله کامران داشتیم با طعمه ماهی بارا کودا می گرفتیم هر ماهی بارا کودا که می گرفتیم وقتی داشتیم به سمت قایق جمع می کردیم ماهی های بارا کودای بزرگ تر به ماهی های صید شده حمله می کدرند و ماهی رو دو نیم  می کردند لکه های سیاه زیر قایق با سرعت زیاد حرکت می کردند که همه اونا بارا کودای 2 متری بودند.
 ماهی بارا کودا هم مثل ماهی جاش دسته جمعی حرکت می کنند و در دسته های زیاد مثلا 200 تایی تا 1000 تایی که زمانی که از زیر قایق رد میشن همه ماهیگیران باهم ماهی صید می کنند. زمانی که ما می خواهیم این ماهی رو با فلای بگیریم موادی رو باید رعایت کنیم که به مشکل بر نخوریم مثلا مثل چوب مقاوم و لیدر که با دندان های مثل تیغ ماهی باراکودا پاره نشه یا بریده نشود.
این ماهی هم مثل ماهی جاش به قلاب های شبیح پشه بسیار علاقه داره که بارا ها اتفاق افتاده کا در ریسه 3 تا از این طعمه ها باشه هم زمان هر سه طعمه ماهی براکودا بزنه به نظر مهم ترین نکته در صید ماهی باراکودا مقاوم بودن لیدر از نظر راحت بریده نشدن می باشده  دیگر خصوصیات صید ماهی باراکودا با فلای این می باشد که ماهیها در هر سطح از آب شنا میکنند در کف اب و میان آب برای همین ما می توانیم پشه رو در هر جای که دوست داریم به حرکت دربیاریم ولی در این مقاله بیشتر در کف اب تاکید می شود که طعمه پشه را بالا و پایین کنیم.
ماهی بارا کودا زمانی که به قلاب میوفته کاملا درنده تر میشه ومثل ماهی قزل آلا از آب به هوا می پره حتی امکان داره توی این پرش ها توی قایق هم بیوفته.
                                              حالا تا حدودی باماهی باراکودا آشنا شدیم و الان می دونیم که ماهی کاملا مهاجم هست و جزء درنده ترین ماهی هاست و به راحتی به طعمه مصنوعی حمله می کنه. من تجربه زیادی در صید این ماهی با طعمه مصنوعی ها داشتم باورتون نمیشه طعمه های استفاده کردم که به صورت پشه بوده که در زیر تصاویر ان را مشاهده می کنید.
ما برای صید ماهی بار کودا با فلای می تونیم از دو روش زیر استفاده کنیم و طعمه پشع رو زیر اب به حرکت دربیاریم

ماهیگیرانی فلای کهر بسشتر از پشه های استفاده می کنند که شکل بچه ماهی می باشدو با لیاف براق نمونه ای از این پشه ها



















فلای در آب های شور قسمت- 3  صید  ماهی هامور 




ماهی هامور یا grouper خودمون یکی از ماهی های واقعا خشگل دریاست که هر ماهیگیر با دیدن این ماهی شیفته اون میشه واقعا ترکیب رنگ بندی ان مثل نقاشی های ون گوگ می مونه چون خیلی در هم بر همه با پوشش مخمل . ماهی grouper مثل دیگر ماهی ها از خانواده ای متنوعی تشکیل شده مثل هامور معمولی ، هامور قرمز ، هامور نارنجی و هامور موزاییک و . . .

ماهی هامور هم یکی از درنده ترین ماهی های دریا به حساب میاد به اندازه ای که بعضی وقتا به اسکله های فلزی ساحل حمله میکنه . نه نگران نباشید این ماهی خیلی دوست داشتنی مگه فرا موش کردید عکس های که تو ایسلند گذاشتیم یک هامور حدود 30 کیلوی تو ساحل دریا با بچه ها بازی می کرد و مردم به اون غذا می دادند.
 ماهی grouper جزئ ماهی های هست که یک ماهیگیر فلای کار به راحتی می تونه اونو باسیستم فلای صید کنه فقط با انجام دادن چند نکات مثلا بتونه زیر آب طعمه فلای رو کف آب با لاو  پایین کنه از این راحت تر نمیشه . . . .

من تجربه زیادی در صید ماهی هامور دارم ومی دونم صید اون بسیار آسان و راحت می باشد  ماهی های هاموری که من صید کردم اکثرا با طعمه های مصنوعی شبیه پشه بوده تجمع ماهی های هامور در سواحل و عمق دریا زیاده برای همین ما شانص زیاد دایم که بتونیم ماهی هامور رو با فلای بگیریم.

در این سیستم ما باید از نخ های فلای سینک که فروروندگی زیادی در آب دارن استفاده کنیم برای فرو رفتن سریع نخ در آب می تونیم در لیدر از میکرو شات های که روی ریسه متصل می شوند استفاده کنیم ماهیgrouper دندو نهای زیادی داره ولی زیاد برنده نیست که بتونه نخ رو پاره کنه ولی فراموش نکنید بازم دندوناش خطرناکه

حالا تا حدودی باماهی هامور آشنا شدیم و الان می دونیم که ماهی کاملا مهاجم هست و جزء درنده ترین ماهی هاست و به راحتی به طعمه مصنوعی حمله می کنه. من تجربه زیادی در صید این ماهی با طعمه مصنوعی ها داشتم باورتون نمیشه طعمه های استفاده کردم که به صورت پشه بوده من فقط طعمه ها را در کف آب بالا و پایین می کردم که در زیر تصاویر ان را مشاهده می کنید.












3 comments:

  1. با سپاس فراوان از ارائه بی‌دریغ اطلاعات ارزشمندتان.
    لازم دونستم یادآوری کنم که در نوشتن متن مطالب بیشتر دفت کنید چرا که اشتباهات املایی تایپی و نگارشی بیش از حد در نوشته‌هاتون دیده میشه طوری که خواننده رو خسته و کلافه میکنه.
    پیروز و پاینده باشید

    ReplyDelete
  2. Finding the same post last week but didn't get. I'm very pleased with you. However more post about it online, but your understanding is more and more upper with users. I want to share it with my friend who has seeking like this post.
    Hello again, I have a little demand from you. Could you please help me reach out a post about Best Bass Fishing Rod. I decided to buy a Fishing rod for me. I heard about it a very lightweight and useful thing for fishing. I also find from your blog but didn't. If you mention a post with my comment I will be very happy. Waiting for your reply.
    Thanks
    Bikash Roy

    ReplyDelete
  3. Great business ideas! I really like this post. Thanks for sharing this helpful post. Many general purpose rods are called spin rods. It is likely that if you want to do a little river fishing, some pier fishing, or maybe light boat fishing that a spin fishing rod may be your best choice. Trout Fishing Rods

    ReplyDelete

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....