Search This Blog

Sunday, December 23, 2012

توبه گرگ مرگه


توبه گرگ مرگه

متنی از فیلم ماهیگیری که تو این برنامه پر شد و در همین پست قرار داره : داداش نا سلامتی اینجا پاتوق ماهیگیری خودمونو اگه قرار باشه همه ماهی های که صید می کنیمو بخوایم خونه به بریم دیگه سری بعد ماهی در کار نخواهد بود که اونو بگیریم ، ما یه شانص دیگه به ماهی ها میدیم که طبیعت و خدا هم به ما رحم کنه و شانص رو به ما بده.
نه اینکه فکر کنید نظرم تغیر کرده نه من همون طرز تفکرو دارم ولی نمی دونم چرا نتونستم جواب رد به این برنامه ماهیگیری رو به حسین آقو بدم به هر حال باز یک ماهیگیر فلای کار هستم از یه سرزمین پارسی ، مهم نیست که کجای دنیا زندگی می کنم یا خواهم کرد هدفم اینه آزادی رو به تمام ماهیان برگردونم.
وقتی ماهی رو صید کردم و رهاش کردم پشت صحنه دوربین اشک تو چشام جمع شده بود وقتی حسین آقا مارو تو بغل گرفت با خودم زمزمه کردم که چرا می خواستم تصمیم بگیرم که دیگه تو ایران سرزمین مادریم ماهیگیرین کنم گاهی هم میشه که یه مرد با اون صورت ریش آلود با بغض تو گلو با خداش صحبت کنه.
یه مکان جدیدو پیدا کردیم تو این شرایط فرهنگ ماهیگیری فقط مکان های ماهی قزل آلا وجود داره که از دسترس ماهیگیران چوب چرخی و صیادان به دوره و کمتر کسی حاضره که جونشو خطر بندازه تا در اون مکان ها ماهی صید کنه خدارو شکر میونه ما با مار های چند متری خوبه و از پیچیده شدن اونا به دور پا هامون هیچ هراسی نداریم.
الان که دارم این مقاله رو بعد از ماهیگیری می نویسم روزهای از برگزاری مسابقه ماهیگیری ورزشی استان فارس شیراز می گزره و خوشحالم که مسابقه خوبی برگزار شده و یکی از دلایل شرکت نکردنم فقط این بود که یک فلای کار جای میون ماهیگیرای انتظاری نداره و باید دوستان هم درک کنند که انتظار پای چوب 4 متری برای یک فلای کار کاره خیلی سختیه و ضربان نبزم با صدای روخونه ها و بر خورد آب هعا به سنگ ها به طپش می افته من دوست دارم روحمو به همراه روانی آب به حرکت دربیارم شاید از قیافه من متوجه درد دوری از ماهیگیری رو متوجه شده باشید. اگه یه روزی مسابقه فلای تو فارس برگزار بشه حتما اولین کسی هستم که با پشه های دست ساز خودم همون ebi fly pattern تو اون مسابقه شرکت می کنم که همه شاهد صید و رها سازی ماهی توسط چوب و چرخ فلای من باشن با حراج قسمتی از لوازم فلایم باعث شدم که یک فلای کار دیگه به ماهیگیران استان فارس شهر شیراز اضافه بشه و از این کارم هیچ وقت پشیمون نخواهم شد.
گروه کوچیک ما دو یا سه نفر بیشتر نیستیم ولی همون چند نفر که هستیم به تمام اصول ماهیگیری ورزشی پایبند هستیم و زمانی که در طبیعت هستیم تمام سعی و تلاشمون اینه که به همه ثابت کنیم که ماهیگیری ورزشی فقط صرفا صید ماهی نیست و مهم تر از اون حفظ طبیعت و احترام به طبیعت هست ما اراده قوی داریم که شاید میون هر 1000 ماهیگیر فقط یک نفر اون اراده رو داشته باشه ما ثادر بودیم حتی تا 5تا ماهی قزل آلای مولد رو صید کنیم ولی هیچ وقت حاضر نیستیم به خاطر حوس های ماهیگیری زندگی ماهی ها و از همه مهم تر اکوسیستم اونارو به هم بریزیم ، اون ماهی ها فرزندان ماه هستند و دوست نداریم اونوارو جارو کنیم ما متنفر اینیم که بگیم 47 تا قزل الا گرفتیم و یه مشت آدم کوتاه بین بگن ای ول چه ماهیگیر حرفه ای ، ما ماهیگیرام طبیعت دوستیم که حتی حاضریم 10000 کیلومتر از خونه دور بشیم تا فقط یه ماهی 100 گرمی رو صید و بعد رها سازی کنیم نه اینکه به فکر پر کردن فریز آشپزخانه باشیم ما برای ورزش ماهیگیری که انجام می دیم ارزش قائلیم و دوست نداریم آزاد ماهیان رو اسیر حوس خودمون کنیم.
تو این برنامه ابی فقط یه ماهی گرفت اونم ماهی قزل آلای رنگین کمان ، ماهی که بعد از در آوردن پشه استیمر ebi fly pattern از دهانش آزاد شد.
با طبیعت حال کردم ، ماهیگیری فقط قسمتی از اون طبیعت بود که ما با اون همراه بودیم. فقط دوست داشتم صدای آبو بشنوم ولی فقط تنها چیزی که می تونست منو وادار کنه که صدای برخورد آبها رو به نی ها و سنگ هارو برای دقایقی فراموش کنم حمله ماهی های قزل آلای مولد به پشه دست بافت خودم بود واقعا درکش سخته ولی 4 بار چهار ماهی قزل آلای رویایی به استیمرم حمله کرد فکر می کنید با کدوم مادیات می تونم این لذت رو به دست بیارم ؟
سه ماهیگیر متفاوت با سه سیستم ماهیگیری متفات ولی همگی یه هدف مشترک ، اونم لذت بردن از طبیت و رعایت ماهیگیری ورزشی . حسین عزیز اسپنینگ کار می کرد من هم فلای فیشینگ و آقای کپورچالی هم با کاسی که از انزلی آورده بود وارد طبیعت شدیم.
حالم از ماهیگیرای که دوست دارن تعداد بالا ماهی بگیرن بهم می خوره. و متنفرم از اون ماهیگیرای که به صید تعداد کم ماهی قانع نیستند و هدفشون تارو مار کردن ماهی هاست و براشون فرقی نمی کنه که ماهی ها تو گونی باشه یا تو آب یا تو فریزر.
دوست دارم هیچ ماهیگیری اونجا های که ماهیگیری می کنیم حضور نداشته باشه تا ماهی های که بچه های خودمون فرض شون می کنیم همیشه به ادامه زندگی خودشون بدن.
من خودم یه عمره که تو قفس زندگی می کنم و طعم آزادی رو هیچ وقت حس نکردم و دوست دارم با عقده هام هیچ موجودی رو در اون شرایطی که هستم قرار ندم. فکر کنم حالا متوجه شدید که چرا دیگه تو هیچ گروه ماهیگیری نیستم و ماهیگیری به نام ebi fisher یکی از محدود ترین ماهیگیران ایرانه و تعداد ماهیگیرای که با وانا به ماهیگیری رفته رو میشه با انگشتان یک دست شمورد مدرکشم تصاویر و سفرنامه های سایته.
تعداد صید و رهاسازی ماهی های که با فلای گرفتم دیگه از دستم در رفته دیگه اگه تو برنامه های ماهیگیری فلای ماهی نگیرم دوستان تعجب می کنند و می گن اگه تو با فلای ماهی نگیری ما هم نمی تئنیم با مپس و کرم ماهی بگیریم ، خوشحالم که داره سیستم فلای به دیگر سیستم ها قالب میشه و اگه یه فلای کار با یه اسپنینک کار به ماهیگیری می ره حس تنهای به اون دست نمیده و زمانی که چوب پرخ فلای به دست میگیره حس ضعف نمی کنه الان دیگه کاربرد پشه حتی از طعمه کرم هم برام بیشتره و به اسرار فلای پی بردم و یه زمانی نمایند ماهیگیران ایران خواهم بود توی سرزمین های دور دست و قدرت یک ماهیگیر ایرانی رو به تمام دنیا ثابت خواهم کرد.
احساساساتو کنار بزاریم و کمی هم درباره تاکتیک ماهیگیریصحبت کنیم اونجای که من فلای کار کردم شاید قبل از این برنامه ها حتی صید ماهی با کرم یا تیکه ماهی و پاور بیت محال بود ولی به خودم وگروه و تمام ماهیگیران ایران ثابت کردم که صید ماهی با سیستم فلای در سخت ترین شرایط ممکن روی این کره خاکی امکان پزیره پس لطفا دیگه از کارای نداشتن فلای صحبتی نکنید که این جا ماهیگیری به نام ابی فشیر هست که این فزضیه رو رد کرده.
طول ریسه از چوب 2.70 متریمیلند تر بود سایز نخ 30 بود لیدری از نخ معموی ماهیگیری با یه گره لوپ تولوپ نخ اصلی فلای به ریسه متصل بود دو گره ساده که زمانی که به هم متصل میشه گره حرفه ای رو به وجود میاره و از خصوصیات این گره اینه که ریسه به راحتی تعویض میشه بدون اینکه طول نخ فلای کم بشه یا بریده بشه .
پشه استیم رو هم با یه گره ساده به لیدر متصل کردم طول بلند چوب فلای یکی از فاکتور های برتر بود که می تونیستم طعمه پشه رو به هر جای که دوست دارم هدایت کنم ، پشه استیم ebi fly pattern با اون برق برش های پوست چیپس و اون چشم های فلطی گنده با فلش بک نور قوی هیچی هیچی هیچی از یه لانسه خال قرمز کم نداشت ، تازه کم هم که نداشت خیلی برتر بود چون به هیج جا گیر نمی کرد ولی قلاب سه شاخه لانسه ها مثل لنگر همه جا گیر می کرد از لباس من بگیر تا تور چاک و نی ها و کف آب.
دست فرمون پشه ها مثل دست فرمون یه ماشین فراری بود ولی لانسه ها مثل یک دست فرمون یک ماشین تراکتور عمل می کردند.
فرضیه وجود هزاران لارو سنجاقک میون اون نی ها باعث می شد که ماهی های قزل آلا استیمر ebi fly pattern را به چشم لازو یک سنجاقک به بینن تازه بچه ماهی ها هم فکر می کردن اون استیمر یه بچه ماهی هست و به همراه اون فرار می کردن و استیمرو جزعی از دسته های خود می دونستند. ماهی قزل ابا که حمله می کرد بچه ماهی ها فرای می کردند و تناه کسی که باقی می موند استیمر بود و برای همین طعمه ماهی ها می شد به همن راحتی ماهی صید می شد نه من فضا پیما هوا می کردم نه وردو دعا می خوندم برای صید ماهی.
واقعا روی که فلای کار شدم فکر می کردم منزوی میشم و دور از همه ماهیگیری ولی الان فهمیدم که حرفه ماهیگیری خودمو به سقف بالای ماهیگیری رسوندم.
اگه بخوام مربی ماهیگیر باشم از این به بعد یه مربی فلای کار خواهم بود . تازه من هیچ اطلاعات کتبی راجبع فلای مطالعه نکردم و فقط از طبیعت الگو گرفتم حالا فکر کن روزی که با چنتا فلای کار حرفه ای همراه بشم چه علمی به دست میارم.
شاید الان من یه ماهی توی آب تنگ باشم ولی فکرم مثل آب دریاست نه مثل آب توی حوض ، اینقدر دلم پره که نمی دونم تو چند صفحه می وتنم اورو تایپ کنم و مطمعن باشید هیچ وقت قادر نخواهم بود که تمام اون چیزای که تو ذهنم میاد رو به قلم بیارم.

No comments:

Post a Comment

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر

سفرنامه صید تارپون سیستم فلای فیشینگ ابی فیشر