Search This Blog

Friday, August 8, 2014

راهنمای صید ماهی باس Bass

راهنمای صید ماهی باس Bass











نویسنده : ابی فیشر
تمام عکس ها و طرح های گرافیکی توسط این جانب تهیه شده و تمام ماهی های صید شده در نوشتن این مقاله رها سازی شند
این مقاله کاملا برای هر گونه استفاده بدون کپی رایت می باشد
هدف ترویج ماهیگیری ورزشی
تمام مقاله ها در شماره های مجله های ماهیگیری ورزشی منتشر خواهد شد به صورت دانلود رایگان
تجربه ماهیگیری در دریاچه دییر Deer Lake شهر برناوی / ونکوور / کانادا
Canada / Burnaby / Deer lake


سلام دوستان عزیز ماهیگیر سرتاسر دنیا خیلی خوشحالم باز با تغیر مکان 17 هزار کیلومتری دباره در خدمت شما دوستان عزیز هستم ، زمانی که از ایران به ترکیه نقل مکان کردم ماهیگیری رو ازصفر تو ترکیه شروع کردم و لحظه به لحظه با گزارش ها در خدمت شما بودم همون جور که تو ترکیه با ماهی های رو به رو شدم که برای اولین بار تو زندگیم می دیدم راه سختی رو برای شروع داشتم ولی موفق شدم هم مقاله بنویسم هم صید خوبی داشته باشم الانم که به استان برتیش کلمبیا شهر ونکوور کانادا اومدم همون مسیر رو در پیش دارم و از لحظه به لحظه فعالیت هام در زمینه ماهیگیری برای شما دوستان عزیز مقاله تهیه می کنم و تمام کلمه کلمه تجربه های شخصیمو در اختیار دوستان عزیز قرار می دم . . .


نزیک خونمون مجموعه دریاچه های هست که حتی نمی دونم چه ماهی توش هست برای همین برای شروع من ازسیستم های ماهیگیری استفاده کردم و طعمه های که بتونم به راحتی ماهی صید کنم و اصلا به بینم اون ماهی های چی هست برای همین شروع تحقیقم از طعمه کرم استفاده کردم و چند نمونه ماهی اونجا برای تحقیق صید کردم مثل ماهی قزل الا و ماهی باس Bass و انواع ماهی ها از خانواده پن فیش که در این مقاله در باره باس Bass و نحوه صید اون صحبت می کنیم . . . .
همیشه می گفتم و خودم هم انجام دادم و به شما هم پیشنهداد می کنم انجام بدید وقتی برای ماهیگیری به یه مکان غریبه می رید بهترین اطلاعاتو ماهیگیران کانار آب و ماهیگیران محلی اونجا و مشاهدات شخصی خودتون می تونید به دست بیارید این اطلاعات می تونه تو ماهیگیری کمکتون کنه و شما رو به راحتی به صید ماهی هدفتون نزدیک کنه فرقی نداره شیراز باشی یا ترکیه یا کانادا من این روشو تو کانادا همیشه استفاده می کنم اولین الگو من تو ماهیگیری تو این دریاچه یه ماهیگیری چینی بود که خیلی کمکم کرد برای صید ماهی باس فقط از دور نگاه سیستمش کردم سریع کپی کردم همه تاکتیکاشو ما ایرانی ها متخصص کپی هستیم . . .
ماهی باس Bass یک ماهی کاملا مهاجم و درنده هست با دهانی گشاد و اشتهایی سیری نا پذیر ، دومین ماهی باس که گرفتم هنوز غورباقه کامل تو معدش نرفته بود پاش بیرون از دهانش بود. . .
این ماهی در بین بوته ها همیشه در کمین صیده ، خودش یک جا بدون حرکت می ایسته و لحظه حمله به طعمش خیلی سریع هست . . .
من این ماهی رو با چند سیستم صید کردم که درباره اونا صحبت می کنیم  ، برای صید این ماهی ما می تونیم از انواع سافت بایت ها Soft Bait استفاده کنیم سافت بایت ها Soft Bait همون طعمه های بدون قلاب ژله ای هستند که می تونیم به هر روشی که دوست داریم سر قلاب بزنیم ، این طعمه های سافت بایت Soft Bait به دلیل بدن کاملا ژله ای و انعطاف پذیرحرکت بسیار زیبا و فریب دهنده ای در زیر اب در هنگام حرکت داره برای همین هر ماهی مهاجمی رو وادار به حمله به خودش میکنه . . . .
در شروع می گم که اگه من در ابتدا از طعمه کرم استفاده کردم چون اصلا نمی دونستم چه ماهی تو اون دریاچه هست و استفاده از طعمه کرم که یک طعمه همکاره هست این امکانو به ماهیگیر میده که متوجه شه چه ماهی در دریاچه زندگی می کنه چون اکثر ماهی های آب شیرین به طعمه کم دسترد نمی زنن و بعد از صید چند نمونه ماهی با کرم من طعمه های تخصصی صید اون ماهی هارو تهیه کردم فقط لازمه نام ماهی رو بدونی و اطلاعات شخصی خودت و دوستان و سرچ در اینترنت و با دیدن عکس ها متوجه بشی چه ماهی به چه طعمه ای علاقه دارد مثلا من تو زندگیم اصلا ماهی باس نگرفته بودم و اصلا با صید این ماهی آشنایی نداشتم فقطکمی تحقیق رفتم طعمه مخصوص اونو گرفتم و فقط دیدم یه چینی با این زعمه های Soft Bait زیاد ور میره برایصید این ماهی و من هم همون کارو کردم ، همیشه سعی کنید از همه یاد بگیرید همون کاری که من می کنم حتی ازیه بچه 10 ساله هم کمک می گیرم تو ماهیگیری. . . .


در سیستم شماره 1
در این سیستم که کاملا به صورت کششی یا همون لانسه کشی spinning fishing استفاده میشه نخ اصلی به وسیله یک دوراهه و یا هرزگرد به ریسه متصل میشه اگه دوراهه و هرزگرد نداشتید مشکلی نیست باز قلاب رو می تونید به صورت مستقیم به نخ اصلی متصل کنید و برای فرو رفتن در عمق چنتا صرب زیتونی می تونید 25 سانت بالا تر از قلاب و طعمه در نخ اصلی متصل کنید ، باید بگم که کار هرزگرد و دوراهه در این ریسه فقط برای تعویض سریع ریسه rig و سحولت کار و در هنگام پرتاب جلوگیری از پیچ خوردن ریسه و در هنگام لانسه کشی جلو گیری از پیچ خوردن طعمه و در هنگام صید ماهی منجرب خسته شدن سریع ماهی میشود ولی با نبودنش زیاد مشکلی به وجود نمیاد بابا بیخیال روش شیرازی بدون هرزگردم حال میده  . . ..


در این روش لانسه کشی spinning fishing یا همون بنداز و جمع کن وقتی ما طعمه ژله ای رو به مکان مورد نظر پرتاب کردیم صبر می کنیم تا طعمه ژله ای Soft Bait به کف آب به عمق آب برسه که این صرب های زیتونی به سریع رفتن طعمه به عمق آب کمک می کنه و زمانی که طعمه به کف اب رسید باید خیلی خیلی آروم طعمه ژله ای Soft Bait رو کف آب جمع کنیم خیلی اروم یعنی در تمام لحظه طعمه روی زمین کف اب کشیده میشه البته باید مد نظر داشته باشید این سیستم برای دریاچه می باشد دریاچه ای که کف اون زیاد جلبک و شاخه درخت نباشه چون منجرب گیر کردن و پاره شدن ریسه میشه البته اگه این مشکل باشه و کف اب شاخه و درخت و جلبک باشه در سیستم دوم که معرفی میکنم این مشکل حل شده . . .
زمانی که ما طعمه ژله ای Soft Bait رو یا همون سافت بایت رو به آهستگی کف آب جمع می کنیم گهگداری هم کف آب صبر می کنیم و بعد جمع می کنیم تا ماهی مهاجم باس که یه ماهی کاملا ساکنه تحریک بشه و جای که کمین کرده به طعمه حمله کنه من با این روش ماهی باس Bass صید کردم . . . .


در سیستم شماره 2
در  این سیستم که روش تکمیلی تر سیستم شماره یک هست بیشتر درکنار آب ها وجا های استفاده می شود که علف و شاخه برگ درختان در کف اب زیاده و امکان سیستم کششی spinning fishing در کف اب و جود ندار و ما با ا ستفاده از یک شناور متصل به بالای ریسه یا در نخ اصلی طعمه ژله ای Soft Bait یا سافت بایت رو شناور می کنید که بالای علف ها و شاخه برگ ها در کف آب قرار بگیره ، و باز هم در این تاکتیک شما باید به طعمه تحرک بدید و اون رو آروم جمع کنید و توجه داشته باشید چون از شناور استفاده می کنید نیاید طعمه رو سریع جمع کنید چون شناور باعث میشه طعمه ژله ای  Soft Bait سریع بالای اب بیاد و حرکت کنه باید طعمه ژله ای Soft Bait در تمام مدت تو عمق حرکت کنه برای همین سرعت جمع کردن طعمه باید کم باشه و برای فرو رفتن طعمه ژله ای Soft Bait در اب از صرب زیتونی حدود 25سانت بالای قلاب استفاده می کنیم و طول اتصال شناور به عمق بستگی داره و شما می تونید طول ریسه بعد از شناور رو تنظیم کنید و بهترین شناور ها آن دسته ازشناور ها میباشد که نخ در ان متحرکه و می تونید با کمی فشار شناور رو در ریسه حرکت بدید . . .
این تاکتیک ها هم قابل اجرا در سیستم فلای fly fishing  هم سیستم اسپنینگ spinning fishing می باشد
حالا این مقاله آموزشی رو نوشتم بزار یه خاطره زیبا هم بنویسم داشتم برای ماهی باس Bass لانسه کشی می کردم ماهی زد که خیلی تقلا می کرد گفتم چه ماهی باس Bass بزرگیه و قتی کشیدم ماهی رو دیدم یک ماهی قزل الای رنگین کمانه دستام لرزید حول شدم اینگار ماهیگیرای اماتوری اینقدر دستپاچه شدم که ماهی فرار کرد . . .


ارادتمند شما ابی فیشر
کانادا / ونکوور / برناوی / دریاچه دییر
Canada / Burnaby / Deer lake  / ebi fisher

8 آگوست 2014

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....