Search This Blog

Wednesday, August 27, 2014

تاکتیک های صید ماهی قزل الا در دریاچه با استفاده از پاور بیت برکلی

تاکتیک های صید ماهی قزل الا در دریاچه با استفاده از پاور بیت برکلی
نویسنده : ابی فیشر
تشکر از جناب آقای داداش زاده عزیز به خاطر راهنمایی ها


تجربه تازه ای که بدست آوردم صید ماهی قزل الا در دریاچه می باشد که مفصل در باره اون صحبت می کنیم
در ادامه با عکس ها و مطالب بیشتری از این تاکتیک ماهیگیری


در شروع باید محیط دریاچه رو توصیف کنم و قبل از اون باید بگم این تاکتیک درسته تو دریاچه ای به نام پاویلون در استان برتیش کلمبیا کانادا استفاده شده ولی با شناختی که من از محیط دریاچه های ایران و نوع قزل آلای رنگین کمان دارم مطمعن هستم این تاکتیک رو میشه در هر جای دیگری استفاده کرد . . .


دریاچه پاویلون عمق بسیار زیادی داره و رنگ شفاف مثل دریاچه گهر خودمون و کف این دریاچه پر از بوته های هست که کف دریاچه ها معمولا رشت می کنه که طول اون تا یک متر می رسه این بوته ها و جلبک ها در اکثر دریاچه ها و سد های دنیا وجود دارن ورشد می کند حتی مشابه اونرا در دریاچه هفت برم شیراز مشاهده کردم پس این دریاچه می تونه مثال خوبی برای تمام دیگر دریاچه ها برای راهنمای صید موفقیت آمیز برای ماهیگیران سرتاسر دنیا باشه ماهی قزل الا همون ماهی قزل الاست تازه ماهی های قزل آلای این دریاچه بسیار طبیعی و وحشی میباشند و پرورشی نمی باشند اگه این تاکتیک روش بوده که ما تونستیم این ماهی های وحشی این دریاچه رو صید کنیم بی شک میشه رو دیگر ماهی های قزل الای دیگر منطقه ها هم خوب جواب بده زیرا سخت تر از صید این ماهی های قزل آلای وحشی فکر نکنم جای دیگه ای باشه . . . .

همون جور که متوجه شدید عمق دریاچه بسیار زیاد می باشد عمقی که هر دریاچه ای یا سدی او عمق رو داره و کف آن پر از گیاهان آبیه خوب به دلیل گردش ماهی در کف دریاچه ما زیاد موفق به صید ماهی به روش شناوری نخواهیم بود و برای همین از تاکتیک های کفخواب باید استفاده کنیم و نکته اساسی در این تاکتیک به همین موضوع بر می گرده ، ما باید ریسه ای رو انتخاب کنیم که ماهی موفق به دیدن طعمه بشود برای همین باید از طعمه های برکلی استفاده کنیم که کاملا شناور باشد و در انتخاب قلاب باید سایز قلابی رو انتخاب کنیم که بتونه با استفاده از چند پاور بیت مثلا دو یاسه دانه پاور بیت قلاب رو به صورت شناور نگهداره ونباید سایز قلاب و وزن اون به حدی باشه که مانع ازشناور ماننده قلاب بشه زیرا اگه قلاب ما در کف اب نتونه بالا وایسه میون اون همه تجمع گیاهان نا پدید میشه و زیر اون بوته ها میره وماهی قادر به دیدن قلاب و طعمه ها نخواهد شد . . .


در این ریسه که کاملا در تصویر مشاهده می کنید سرب استفاده شده در ریسه کاملا کف آب قرار می گیرد و سرب رو ما در نخ اصلی قرار می دهیم و بهترین سرب سرب تخمه مرغی سوراخ دار میباشد که در هنگام پرتاب بلند مانع از پیچش نخ دور سرب می شود ، وزن سرب هم باید به اندازه ای باشد که ماهیگیر بتواند با استفاده از وزن اون  بیشترین برد پرتاب خود را داشته باشه . . .

ریسه به این گونه هست که سرب سوراخ دار در نخ اصلی قرار می گیرد و کاملا آزاد می باشد مثل ریسه رانر که نخ اصلی و ریسه آزادانه با کشش ماهی حرکت می کند و سرب همچنان کف اب قرار دارد این تاکتیک سرب آزاد برای این به کار می رود که ما بتونیم ماهی های باهوشی مثل قزل الای وحشی رو گول بزنیم و صید کنیم زیرا این ماهی های باهوش احساس کنن که طعمه به چیز سنگینی متصله نمی باشد چون کمتر میل به خوردن طعمه میل نشان می دهد و با عث میشه ماهی طعمه رو سریع توف کنه و کامل اونو نبلعه دقیقا مثل ماهی کپور . . .

برای همین ما سرب رو در نخ اصلی قرار میدیم یعنی نخ اصلی رو از سوراخ سرب رد می کنیم و برای اتصال ریسه سر نخ اصلی که ازسوراخ سرب گذشته یک دو راهه متصلی می کنیم چیزی شبیه به هرزگرد اصلا خود هرزگردهم میشه ولی دوراهه بهتره چون محور های گردشی نصبت به هرز گرد کمتر داره ولی باز همون کار هرزگردو می کنه و در پرتاب های بلند امکان پیچش نخ دور این دو راههه ها کمتر هست ، دوراهه همون هرزگرده که فقط گیره سر نداره . . . .
خوب سرب رو روی نخ اصلی به صورت متحرک نصب کردیم یعنی نخ اصلی رو ازسوراخ سربمون رد کردیم و سپس یه دوراهه یا هرزگرد به سر نخ اصلی متصل کردیم تا سرب در هنگان پرتاب در جای که دوراهه متصله به ایسته و این دوراهه یا هرز گرد کار های زیادی می کنه مثلا رابط خوبی برای اتصال ریسه هست و در پرتاب مانع از پیچش ریسه دور نخ اصلی میشه و در هنگام صید ماهی بزرگ باعث خسته شدند و دفع گردش ماهی و افتادن پیچ در نخ اصلی میشه . . .

سپس بعد از نصب دوراهه در نخ اصلی ما به این مرحله رسیدم که نخ ریسه رو به دوراهه یا هرزگرد متصل کنیم توجه داشته باشید به دلیل عمق زیاد دریاچه و وجود گیاهانی بلند در کف آب ما باید طول ریسه رو به اندازه ای انتخاب کنیم که زمانی که طعمه پاور بیت ریسه رو عمود بر کف آب نگهمیداره طعمه پاوربیت بالای گیاهان آبی قرار بگیره و ماهی موفق به دیدن اون بشه با این حساب که گفتیم بوته ها تا یکمتر رشد می کنند بهترین طول برای ریسه می تواند 1.30 سانت باشد یعنی یک مترو سی سانت . . . .
و بعد از اتصال لیدر یا ریسه 1.30 cm  ما قلاب رو به سر ریسه یا لیدر یا همون آخرین قسمت ریسه گره می زنیم . . . .


توجه داشته باشید رنگ و سایز نخ ریسه زیاد مهم نیست ولی اگه سایز نخ اصلی کم باشه ما می تونیم پرتاب بلندتری و نتیجه بهتری داشته باشیم مثلا سایز 30 عالیه اگه 40 شد مشکلی نیست و نکته اصلی اون 1.30 سانت انتهای تاکتیک ماست که ماهی به صورت مستقیم با اون سروکار داره و باید سایزنخ رو بادقت انتخاب کنیم و رنگ ریسه هم بدون رنگ و کاملا نامرعی باشه که همون نخ های ماهیگیری معمولی خوبه و سایز نخ باید خیلی باریک تر و ضریف تر از نخ اصلی باشه که سایز پیشنهادی زیر سایز30 می باشد حتی سایز نخ مثلا 6 یا 8 یا 20 . . . .
خوب یه صحبتی هم درباره طعمه کنیم ، در این تاکتیک ما ازطعمه شناور پاوربیت استفاده می کنیم و توجه داشته باشید کیفیت و رنگ و بوی طعمه خیلی در صید ماهی تاثیر داره وبا تست و تجربه می تونید بهترین رنگ پاوربیت رو برای اون مکانی که می خواهید ماهیگیری کنید انتخاب کنید مثلا ما در دریاچه پاویلون از رنگ زرد بیشتر استفاده میکنیم و در کنار اون در کنار رنگ زدهم یه قرمز یا نارنجی هم استفاده می کنیم یعنی اگه دوتا پاور بیت تو قلاب متصل باشه می تونه رنگ های متفاوتی استفاده بشه و نباید فراموش کنید که حتما باید پاور بیت ها شناور باشن و قبل از پرتاب تو عمقی که می تونید طعمه و شناور بودن اون تست کنید انجام بدید تا مطمعن شوید که پاور بیت ها می تونند قلاب رو شناور نگهدارند . . .
خوب این همه از زیرو بم داستان توضیح دادیم حالا اگه بخوایم مقاله کامل تر بشه یه خورده هم در باره تجهیزات ماهیگیریمون صحبت کنیم . . .
این سیستم به دو صورت انجام میشه یا ماهیگیر چوب رو در دست میگیره و منتظر نوک زدن و صید ماهی میشه یا چوب ماهیگیری رو روی پایه قرار میده و با زنگوله و نگاه به سر چوب متوجه صید ماهی و نوک زدن اون میشه و در این سیستم نیازی نیست حتما از چوب های بلند استفاده کنید همون چوب های تخصصی صید ماهی قزل الاهم جواب میده با موتور اسپنینگ ولی با نبود این لوازم شما می تونید از دیگر لوازم ماهیگیری مثل چوب و چرخ کپور گیری هم استفاده کنید . . . .
استاندارد این سیستم صید این ماهی می تونه یه چوب 2.10 یا 2.70 باشه 3 هم مشکنی نیست ولی هرچه چوب ضریف تر باشه شما به راحتی می تونید متوجه راحت صید ماهی بشوید با کوچک ترین نوک و بلع طعمه توسط ماهی قزل آلا . . .
این روش برای بگیرو رهاکن مناسب نیست زیرا پاور بیت طعمه بسیار لذیذی میباشد برای ماهی قزل آلا و استفاده از قلاب کوچک برای شناور مانند طعمه در کف آب و استفاده ازسرب متحرک منجرب بلع طمعه توسط ماهی حتی تا انتهای معده ماهی مشود و اکثر ماهی ها بعد از در اوردن قلاب دچار خونریزی شدید می شوند . . . .
این روش رو ما هم از روی قایق هم از روی ساحل نتیجه خیلی خوبی گرفتیم
ارادتمند شما ابی فیشر

1 comment:

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....