Search This Blog

Wednesday, August 20, 2014

درجستجوی ماهی سالمون

درجستجوی ماهی سالمون


دباره مجدد خودمو به رودخونه ای رسوندم که به اقیانوس می ریخت و منتظر این بودم که سالمون ها رو مشاهده کنم ولی با صحنه عجیبی مواجع شدم که چالش بسیار عمیقی در ماهیگیری من در کانادا به وجود آورد . . .


به یک هفته قبل تر بر می گردیم زمانی که برای اولین بار کنار روخانه با یک فلای کار خیلی قدیمی آشناشدم ایشان به من گفتند الان برای ورد سالمون ها به روخونه هنوز کمی زوده و دلیلشم پایین بودن سطح روخونه هستد و ماهی های سالمون در اقیانوس در دهانه رودخانه منتظر بالا آمدن سطح رودخانه و ورود میلیونی آنها به روخانه ها هستند ولی اینبار برای بار دوم که رفتم همون رودخونه تا به بینم سطح رودخون چقدر اومده بالا صحنه عجیبی رو دیدم . . .



آب روخونه از اونی هم که قبلا بود 10 برابر کمتر شده بود ؟
با خودم گفتم چه اتفاقی افتاده و دباره از روی خوشانصی اون ماهیگیر فلای کارکانادایی رو دیدم که با پدیده بزرگی منو آشنا کرد که الان می فهمم از ماهیگیری کانادا هیچ چیزی نمی دونم و گرفتن ماهی هم اونقدر که فکر می کردید تو کانادا راحت نیست باید حساب کتاب و محاسبه شما دقیق باشه وگرنه هیچ شانص صید ماهی نخواهید داشت ، الا به صورت شانصی . . .

اون ماهیگیر فلای کار منو با پدیده ای به نام جزرو  مد اقیانوس آرام آشنا کرد !!!!
او خدای من ، من قافل از این ماجرا بودم زمانی که ایران بودم این پدیده تو ماهیگیریم 100% تاثیر داشت ولی وقتی ترکیه اومدم چیزی به عنوان جزر و مد در دریاهاش وجود نداشت چیزیکه من در دریای اژه مشاههد کردم ، ولی الان اقانوس آرام دارم ماهیگیری می کنم اونم مثل خلیج فارس خودمون جزر و مد داره ، یعنی یه ساعت های آب اقانوس بالا هست و یه ساعت های هم آب اقیانوس پایین میره بر اساس جازبه ماه. . .



یعنی وقتی آب اقیانوس به بالاترین حد خودش تو جزرو  مد رسید و آب رودخانه با بارندگی های آواخر تابستون و اولیل پاییز به حدی رسید که حج روخونه ها جواب گوی حضور میلیون ها سالمون شدند اونوقته که سالمونها از اقیانوس آرام وارد روخانه ها میشن .



بعضی وقتا یه ماهیگیرای شانصی میرن کنار روخونه می بینن 100 هزار تا سالمون تو روخونه داره می گرده چنتاشم میگیرن ولی نمی دونن کسای مثل من که از چندین ماه قبل منتظر  ورود اونا بودم چقدر صبر کردم چقدر نگاه هواشناصی کردم که کی بارون میاد و چقدر حجم رودخونه ها زیاد میشه و نگاه تقویم و ماه ها و ساعت ها می کنم که کی جزرو مد انجام میشه و از این حرف ها ، اینه فرق بین یه ماهیگیر اصولی با یه ماهیگیر غیره اصولی و تفننی . . .



این اطلاعاتو یه فلای کار خیلی با تجربه و ماهر به من داد با اینکه لحجه شیرین کانادایشو زیاد نمی فهمیدم یعنی اصلا نمی فهمیدم ولی سعی داشت با بادی لنگویج و اشارات دست منو متوجه پدیده جزر و مد کنه چون وقتی منو دید که متعجب زده شدم از پایین بودن سطح روخونه و ناراحتی منو دید خیلی مشتاق بود که منو متوجه اتفاقات طبیعی که هر روزه در رودخونه میوفته در جریان بزاره واقعا حال می کنم با تحقیق و مطالعه دارم پیش میرم  . . . .
در پایان هم  ساعتها منتظر موندم که آب روخونه بر اثر جزر و مد اقیانوس بالا بیاد ساعت ساعت 7 یا 8 صبح کنار رودخونه بودم و ساعت 1 سطح روخونه بالا اومد و آب اقیانوس وارد دهانه روخونه کپیلانو شده و با اینکه سالمون ها به خاطر پایین بودن آب روخونه و شروع نشدن فصل بارندگی همگی در دهانه روخونه در اقیانوس مشغول شنا و دعای بارون هستند . . .
تو این گردش و جنجال سالمون ها تو اقیانوس یه تستی زدم و نتیجه ای به خصوصی رو به دست نیوردم فقط ازاطلاعات ارزشمندی دارم به دست میارم که منو داره در مسیر صید حرفه ای سالمون ها قرار میده این تصویر های ماهی که می بینید توسط سرخپوستان با نت صید شده و چون من هم در صحنه حضور داشتم برای اینکه مقاله کاملتر بشه از اونا تصویر گرفتم اصلا جای سئوال برای من به وجود اومده !
سطح رودخونه پایینه و اونجای که رودخونه عمقش کمه جلوی آبو بستند و اون  نحر هارو وارد چاله آب های کردند در روز که هی تکو توکی سالمون میاد تو رودخونه تو اون گودال ها گیر میوفتن و توسط مردمان سرخپوستان صید میشن البته این گله نیستا این ماهی ها متعلق به این مردمان هست و به جای که من برم استان برتیش کلمبیا مجوز صید ماهیگیری بگیرم باید نزد این سرخپوستا برم چون این سرزمین متعلق به اونا هست ، سرزمین مقدص اوناست. . .
راستی بگم الان فلای کار نمی کنم تجهیزات فلای من تخصصی در صید سالمون نداره و دوست ندارم تنها چوب فلایمو از دست بدم برای همین با هدیه دوست عزیزم مهندس داداشزاده یه ست اسپنینگ دارم وفعلا خودمو با اون ست دارم سرگرم می کنم تا بلا خاره یه ست فلای تخصصی سالمون بگیرم چوب الانم 4/5 هست خیلی ضعیفه برای روخونه کپلانو با اون جریان و اون جنگندگی سالمون . . .
از دوست خوبم آقای دلفروشم تشکر می کنم با اون ست طعمه های سالمون واقعا داره تو ماهیگیری خیلی کمکم می کنه . . .
واقعا فلای کارارو کنار رودخونه می بینم حال می کنم همشون فنی هستند همشون با تجربه همشون کارو بلدن مثلا اسپنینگ کارارو که می بینم تا رودخونه می بمینن لانسه رو میزنن سر نخو فرتی می پرن کنار رودخونه و لانسه کشی می کنن و فلای کارارو می بینم بالای بلندترین منقطه میشن و خوب نگاه می کنن ماهی ها کجا گردشدارن . . .

ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

گزارش ماهیگیری فلای فیشینگ صید ماهی قزل الا

  گزارش ماهیگیری فلای فیشینگ صید ماهی قزل الا