Search This Blog

Friday, August 29, 2014

Thompson River رودخانه تامپسون

Thompson River

رودخانه تامپسون


نویسنده : ابی فیشر

 

تمام عکس ها توسط این جانب تهیه و مقاله بر اساس اطلاعات شخصی و راهنمای دوست عزیزم مهندس داداش زاده تهیه و نوشته شده می شه گفت اولین ایرانی هستم که در باره این روخانه و منطقه دارم مقاله فارسی می نویسم پس قدر این عکس ها و مقالاتو بدونید من فقط به خاطر همراه بودن شما با من در دیدن این سرزمین این گزارش و عکس ها رو تهیه کردم شاید 80% از وقت ماهیگیریم به خاطر تصویر برداری محدود شد ولی ارزش اینو داره و پشیمان نخواهم شد.

 


 

درباره رودخانه ای با هم صحبت می کنیم که طول اون 489 کیلومتر (304 مایل)  هست رودخانه ای پر آب و عمق زیاد ، وقتی من از نزدیک این رودخونه رو مشاهده کردم برای اولین بار شاهد حرکت میلیون ها ماهی سالمون در طول رودخونه بودم انگار طرفداران تیم پرسپولیس داشتن می رفتن ورزشگاه آزادی مسابقه فوتبال تماشا کنن چون همه ماهی های سالمون ها یه دست قرمز بودند با این که استقلالی هستم ولی چه کنم این لحظه فقط این مثال تو ذهنم اومد . . .



 

در ادامه مطالب با عکس ها و مطالب بیشتر

جالبه آقای سیمون فریز کسی که رودخانه فریز رو به نام خود ثبت کرد نام رودخانه تامپسون رو به افتخارنام یکی از دوستان خود انتخاب کرد که نام این دوست آقای فریزر دیوید تامپسون بوده واقعا جالبه اگه من زود تر از آقای دیوید دوست آقای فریزر می شدم الان نام این رودخونه به نام من بود رودخانه ابی فیشر ثبت می شد احتمالا دیگر شاخه های رودخونه فریزر و تامپسون به نام پسر دایی و عمو و خاله و عمه آقای فریز توسط ایشان نام گزاری شده مثلا رودخونه عمه کتی. . . .




 

تامپسون ریور خیلی آب شفافی داره به اندازه ای که من در اولین برنامه ماهیگیری که در این رودخونه داشتم 4 لیتر آب از این رودخونه رو خوردم سرم تو آب بود و آب می خوردم و نگاهم 1 متر اونور تر به حرکت سالمون های یک متری یک دست قرمز رنگ بود یه وقتای احساس می کردم دارم آب آلبالو می خورم . . . .




 

رودخونه تامپسون در کشور کانادا در استان برتیش کلمبیا واقع شده و میشه گفت بعد از رودخانه افصانه ای فریزر پر آب ترین رودخونه استان برتیش کلمبیا می باشد تازه رودخونه تامپسون بعد از پیمودن 489 کیلومتر از سرچشمه تازه به رودخونه فریز می ریزه . . .




رودخونه تامپسون از دو بخش تامپسون شمالی و تامپسون جنوبی تشکیل شده و بزرگترین شاخه رودخانه فریزر می باشد.

 



قبلا مفصل درباره رودخونه فریزر با هم صحبت کردیم . . .

 

عبور قطار های مسافر بری و بار بری از کنار رودخانه تماپسون جلوه بسیار زیبای به این رودخونه داده مخصوصا  قطار های که از روی این ترن ها میگزرن هرکدومش چند کیلومتر درازا دارن یعنی سر قطارو که دیدی 20 دقیقه طول می کشه که انتهای قطار رو به بینی !!!!

 



شیب رودخانه تامپسون خیلی بیشتر از رودخانه فریز می باشد و به دلیل این شیب رودخانه تامپسون جریان خیلی سریع تر و قوی تری نصبت به فریزر دارد و این جازبه نه تنها برای سالمون ها شگفت انگیزه برای شنا کردن در مخالف جریان آب ، بلکه این تند آب ها و فشار های آب رودخونه زیبای تامپسون رو تبدیل کرده مکانی مهیج برای قایق سوارانی که دنبال هیجان هستند !!!!




 

رودخانه تامپسون از محله ای به نام prince george می گذرد این محله به دلیل داشتن بیشترین تعداد مار های سمی و خیلی خطرناک زنگی روی کره زمین و داشتن بزرگترین بزرگترین قوچ های دنیا تبدیل به یه سرزمین رویایی و بی نظیر بروی کره زمین تبدیل شده.

 

 

جالبه رودخونه تامپسون از منطقه ای به نام اشکرافت می گذرد یاد اسم پیر اشکفت یاسوج مال ایران افتادم واقعا اسم شبیه اونه و بعد از اشکرافت رودخونه تامپسون از لیتون Lytton می گذرد

 

رودخانه تامپسون درگاه خوبی برای تقسیم سالمون ها در مناطق برتیش کلمبیا هست همان جور که تامپسون یکی از شاخه های رودخانه فریزر هست خود این رود خانه هم به دها شاخه بزرگ دیگر تقسیم می شود و اون دها شاخه خود به صد ها شاخه کوچکترو  سپس به سرچشما ها منتهی مشود دقیقا مثل رگ های انسان که نهایت به مویرگ های خیلی ریز منتهی می شود . . . .

 



محل اتصال رودخونه تامپسون با رودخانه عظیم فریزر صحنه های زیبای رو به وجود اورده آب تیره روخانه فریزر که گلی رنگ می باشد با ادقام آب شفاف رودخانه تامپسون بسیار دیدنی می باشد تا چندین متر این دو رودخانه در کنار هم حرکت می کنند و شما دورنگ متفاوت رو می تونی با هم به بینی مثال خوبی که بگیم نبرد تاریکی و روشنایی ولی سر انجام در این نبرد تاریکی پیروز می شود وکل رودخونه یه دست تیره می شود ولی انتهای این نبرد بلاخره فریزر شکست می خوره و تصلیم اقیانوس بی پایان آرام میشه . . .

 


والله در باره تنوع ماهی های این رودخونه تامپسون چی بگم ؟ هر فصل هر هفته نوع ماهی ها تغیر می کنه تو ثابت وایسا ماهی ها جلوت عوض میشن رنگ ها و نژاد ها چون ماهی های سالمون که از اقیانوس میان به رودخونه تامپسون به چشم اتوبان نگاه می کنن و فقط از توی اون میگزرن مثل لامبورگینی و فراری واقعا خیلی قوی هستند باید بگیری تا به فهمی یه سالمون یک متری اونم با جریان روانی اب تامپسون با اون عمق چند کیلو ضربه به خودتو چوبت وارد می کنه اگه یه ماهی بتونی از اب دربیاری تا یک هفته عظلات دردت خوب نمیشه . . . .

 


ولی به جاش آروم میشی ساکن میشی چون تو موفق شدی اولین سالمون زندگیتو تو زیباترین رودخانه جهان بگیری مگه دیگه یه ماهیگیر چه آرزوی می تونه داشته باشه

 

 

ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....