Search This Blog

Friday, August 29, 2014

تاکتیک عمومی برای صید اکثر آزاد ماهیان رودخانه ها

تاکتیک عمومی برای صید اکثر آزاد ماهیان رودخانه ها



تشکر از جناب آقای مهندس داداش زاده عزیز از معرفی این تاکتیک ماهیگیری

با تاکتیک ماهیگیری آشنا شدم اکثر ماهیگیران کانادا دیدم از اون استفاده می کنند و میشه گفت یه سیستم مادر به حساب میاد چون هر جا می رم هر رودخونه برای صید هر نژاد ماهی می بینم دارن با این سیستم ماهی می گیرن حتی ماهی قزل لای رنگین کمان. . . .


اساس کار این سیستم ماهیگیر به این صورته که شرایط طعمه و ریسه به گونه ای هست که طعمه رو به صورتی شناور در جریان آب قرار می دهیم ، که انگار یه تیکه غذا داره هراه جریان آب حرکت می کنه که یکی از بزرگترین فاکتور های این سیستم برای صید ماهی طبیعی حرکت کردن طعمه با جریان آب هست یعنی سرعت طعمه با جریان آب یکی هست و به همین دلیل باهوش ترین آزاد ماهیانو هم میشه با این تاکتیک گرفت.
با خود می پرسید این چه سیستمی که این گونه نقش خودشو به خوبی در صید ماهی ایفا می کنه ، باید بگم این سیستم همون سیستم شناوری خودمونه که شانور در نخ اصلی قرار می گیره و بین ریسه و نخ اصلی یه دوراهی قرار می گیره و قلاب در انتهای آخر ریسه قرار می گیره و برای صاف ایستادن ریسه در عمق آب زیر شانور و سریع فر رفتن کل ریسه در آب از سرب استفاده میشه وزن سرب زیاده ولی نباید به اندازه ای باشه که شناور رو زیرآب بکشه و یکی از دلایل وزن زیاد شناور جریان زیاد آب هست . . .
سرب های گوناگونی در این ریسه به کار می روند از سرب های که آزادانه تو ریسه قرار میگیره بگیر تا زیتونی بزرگ یا سرب های که با کش های لاستیکی غیره مستقیم به ریسه متصل میشه و اگه ریسه جای گیر کنه سرب اتوماتیک رها میشه و دیگه اون و دوراه برای فیکس کردن سرب نقشی نداره و تنها گره در ریسه همون گره اتصال قلاب به ریسه هست و این ریسه با این تاکتیک مقاومت بالای رو در صید ماهی داره زیرا سالمونهای بزرگی که از این روش صید می شوند با این روش دیگه امکان پاره کردن ریسه و جود ندارد.
توجه داشته باشید شناور اکثرا با فیکسر ها روی ریسه نصب میکنن یعنی هیچ گونه گره ای در شناور برای فیکس کرند روی نخ ماهیگیری وجود نداره و شناور با فشار دست در این روش با استفاده از فیکسر ها می تونه بالا و پایین بشه برای تنظیم کم و زیاد شدن طول ریسه . . .
و زمانیکه سرب بزرگ سوراخ داری در ریسه استفاده میشه می تونید با یه دوراهه در ریسه فیکس کنید 25 سانت بالاتر از قلاب .
در این تاکتیک حتما شناور و طعمه  در جریان آب جای که آب حرکت می کند پرتاب می شود و در هنگام پرتاب تمام اون مدتی که شناور وریسه همراه آب حرکت میکنه نخ کاملا آزادانه از روی موتور ماهیگیری رها میشه و سر کلاج موتور ماهیگیری بازه برای آزاد حرکت کردن شناور وریسه همراه جریان آب هست و فقط در زمان جمع کردن شناور وریسه سر کلاج بسته می شود و نخ جمع می شود تا دباره این حرکت از ابتدا انجام شود . . .
فراموش نکنید میزان رها کردن و دور شدن شناور ازشما با همراه جریان آب به خودتون بستگی داره تا جای رها کنید که بتونید صید ماهی و شناور رو مشاهده کنید . . .
فراموش نکنید اگه شناور در حال حرکت با جریان آب نخ آزاد نباشه یا فشار روی رها کردن نخ باشه شناور به کنار آب میاد یا به دلیل فشار آب طعمه و سرب به روی آب میاد فقط در زمانی حرکت طبیعی خودشو داره طعمه و شناور در آب که کاملا آزاد باشه . . .
این تاکتیک با انواع چوب و چرخ اسپنینگ کوتاه یا نیمه بلند قابل اجرا می باشد و سایز نخ اصلی مهم نیست چنده فقط زیاد کلفت نباشه و سایز نخ ریسه باید حتما ظریف و بی رنگ باشه و طول ریسه به عمق رودخونه بستگی داره می تونه از یک متر تا دومتر انتخاب شه . . .
و یکی از عواملی که این تاکتیک رو تبدیل می کنه به یه سیستم مادر فقط به خاطر تنوع طعمه های هست که در این تاکتیک استفاده میشه ، شما از هر گونه طعمه ای می تونید در این سیستم استفاده کنید مانند انواع پشه های مصنوعی فلای، طعمه های ژله ای ، طعمه های طبیعی ، انواع پاور بیت ،و  . . . .
نصبت به نژاد ماهی می تونی طعمه رو انتخاب کنی . . .
ارادتمند شما ابی فیشر

1 comment:

  1. سلام ابی جان
    این تکنیک که معرفی کردی بسیار کارآمد و پر هیجان است. اینجا به اون میگیم فلوت فیشینگ
    راستی ٢ تا ایمیل آخرین زدم که جوابی نگرفتم نمیدونم ایمیلت رو چک میکنی یا نه قربانت
    منصور

    ReplyDelete

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....