Search This Blog

Saturday, December 22, 2012

راهکار های صید ماهی قزل آلای رنگین کمان (تمام سیستم های ماهیگیری)

راهکار های صید ماهی قزل آلای رنگین کمان (تمام سیستم های ماهیگیری)



در اولین کام صید ماهی قزل آلا ما باید از شیوه زندگی ماهی قزل آلا آشنایی اندکی داشته با شیم یا ساده تر بگم ما باید رفتار های ماهی رو بشناسیم تا بتونیم اون با هر سیستم ماهیگیری که ورزشی محصوب می شود صید کنیم ما در ایران مدارس ماهیگیری فلای فیشینگ رو ندارم و هر کسی که روی به این سیستم ماهیگیری می بره قبلا حداقل با چند روش یا یک روش صید این ماهی آشنایی داشته به نظر من با این وضع خراب فرهنگ ماهیگیری فلای ایران با آشنایی مراحل مقدماتی صید ماهی قزل آلا که در پایین شرح داده شده ما می تونیم به راحتی وارد فلای بشیم همون کاری که من به ناچار انجام دادم. .  .


دوستان بسیار مهم می باشد که ما با نحوه زندگی و غذا خوردن ماهی آشنا باشیم و اینکه کجا ماهی قزل آلای رنگین کمان زندگی میکنه ، این ماهی و رفتار های تغذیه ای این ماهی به چه گونه می باشد. ماهی قزل آلا ماهی کاملا مهاجم می باشد و این به این معنی که این ماهی بیشتر به شکار موجودات آبزی و یا غیره آبزی می پردازد ، این ماهی مثل ماهی کپور کف خوار نیست و به دنبال غذا های ریخته شده در کف آب نمی گردد . اکثر غذا های ماهی قزل آلا رو ماهی های کوچک و حشرات و موجودات آبی تشکیل می دهد. حتی موشی که در آب افتاده و در حال دستو پا زدن هست می تونه طعمه خوبی برای ماهی قزل الای رنگین کمان به حساب بیاد ، این ماهی از هم نوع های خود هم نمی گذره و اگه بچه قزل آلای سرگردان هم به بینند به اون به چشم طعمه نگاه می کنه.



ماهی قزل آلا ماهی نیست که یک جا ثابت شنا کند و دائم در حال حرکت هستد و دلیل آن هم سیستم هوازی تنفس این ماهی می باشد و این ماهی نیاز زیادی به اکسیژن زیاد داره برای همین برای عبور سریع آب بیشتر از آبشش های این ماهی دائم در حال حرکت و شنا کردن هستد برای همین نیاز زیادی به غذا داره تا انرژی خودشو تامین کنه و تا حدودی این ماهی اشتهای سیری ناپذیری داره. و فرقی نمی کنه این ماهی ساعت 2 بامداد به تغذیه به پردازد یا 2 ظهر.



این ماهی قزل آلا به دلیل شرایط زندگی که داره به دنبال دمای آب پایینی می گرد تا به راحتی بتونه به ادامه زندگی خودش به پردازه برای همین شما زیاد نمی تونید در آب های گرم به دنبال این ماهی بگردید. من نه رشته شیلات خوندم نه کتابی در این باره در رابطه با صید ماهی قزل الا مطالعه کردم و تمام اطلاعات تجربه های شخصی خودم هست ، این ماهی قزل آلای رنگین کمانو از ساعت 1 بامداد در تاریکی مطلق صید کردم تا ساعت 1 ظهر در زیر آفتاب سوزان خورشید در چله تابستان و فر قی هم برام نداشته که پاییز هست یا زمستان فقط اطلاعاتی که داشتم به دردم خورده همن اطلاعاتی کهدارم الان دربارش کامل و دقیق می نویسم . . .
من ماهی قزل آلارو با طعمه های ، انواع حشرات مصنوعی ، انواع ماهی مصنوعی ، کرم ، بچه ماهی ، سافت بایت ها یا همون کرم ها و ماهی های ژله ای ، انواع لانسه و انواع پاوربیت صید کردم البته دروغ نگم من هنوز تجربه صید ماهی قزل الارو با خمیر پاوربیت نداشتم و فقط با انواع پاور بیت های توپی صید کردم.
من با انواع سیستم های فلای فیشینگ ، اسپنینگ ، انتظاری و . . . صید این ماهی رو تجربه کردم و فکر کنم جزء آسان ترین ماهی های بوده که تا به حال صید کردم . . .
جالبی صید این ماهی در اینه که هم طعمه طبیعی رو میشه با سیستم اسپنینگ یا همون کششی استفاده کرد و هم از روش انتظاری کفخواب استفاده کرد.
به بینید ماهی قزل آلای رنگین کمان بیشتر دنبال شکارو و گرفتن طعمه هست ، برای همین اگه طعه حرکت داشته باشه ماهی بیشتر تحریک میشه و راحت تر به طعمه های شما حمله می کنه.
ساده تر بگم اگه ما طعمه رو به چند متر دور تر از خودمون پرتاب کنیم و بعد اونو جمع کنیم زیر آب ماهی قزل آلا اونو به بینه حتما به اون طعمه حمله می کنه حالا فرقی نمی کنه اون طعمه پاور بیت باشه یا کرم یا تیکه ماهی یا لانسه یا پشه مصنوعی یا حتی پشه طبیعی و به همین عمل پرت کردن و جمع کردن لانسه کشی یا اسپنینگ یال سیستم کششی گفته میشه.
ماهی قزل آلا عاشق جریان زیاد آب هست و برای همین  بیشتر در جاهای از رودخونه حضور داره که جریان زیاد آب با حباب های زیاد وارد چاله آب عمیقی میشه و میان تندی و کنی آب همیشه منتظر شکاره طعمه هست هرچیزی کهدر آب معلق باشه.
نکته کیلیدی در صید این ماهی اینه که ماهی شمارو نه بینه و سکوت و استتار رعایت بشه و ما باید در جای قلاب بندازیم که اونجا حضور نداشتیم برای همینه که در صید ماهی قزل آلا همراه جریان آب حرکت می کنیم و در جای قلاب میندازم که پایین دست ما پایین رودخونه  باشه جای که تا حالا قدرم برنداشتیم و سایه ما تو آب نیوفتاده و طعمه رو می تونیم بر خلاف آب حرکت بدیم و همان عمل اسپنینگ یا سیستم کششی رو انجام بدیم.
همیشه پرتاب های اولیه بهتر جواب می دده تا تکرار زیاد اون.
سیستم ماهیگیری با استفاده از فلای فیشینگ


اگه از سیستم فلای فیشینگ استفاده می کنی می تونی یه لیدر یا همون ریسه بین 1 تا 2 متر استفاده کنی بی رنگ و سایز پایین ، مثلا 30 یا زیر 30 ولی من اگه نخ 30 و سایز کمتر از اونو نداشته باشم 35 هم استفاده می کنم و حشره مصنوعی مورد نظر رو به انتهای ریسه متصل می کنم و اگه بخوام ریسه وطعمه پشه تو عمق بیشتری حرکت کنه از چنتا سرب کوچیک 30 یا 50 یا 60 سانت بالاتر از پشه روی نخ لیدر پرچ می کنی تا پشه تو عق بیشتری حرکت کنه و پشه رو چند متر پرتاب می کنیم و آروم زیر آب بر خلاف آب جمع می کنیم همون کاری که من همیشه دوست دارم انجام بدم. این نکه رو هم فراموش نکنید که صید ماهی قزل آلا با فلای اگه کاملا در باره اون صحبت بشه حدود 6 هزار صفحه میشه نه همین 6 خط که نوشتم
سیستم ماهیگیری اسپنینگ با استفاده از طعمه لانسه





اگه در ماهیگیری قزل آلا از سیستم لانسه کشی با استفاده از انواع لانسه ها استفاده می کنی می تونی از نخ اصلی سایز زیر 35 استفاده کنی و لانسه رو با استفاده از هرز گرد به نخ اصلی متصل کنی و اون لانسه رو به چند متر پایین تر از خودت پایین رودخونه پرتاب کنی و اونو آروم جمع کنی  به صورتی که نه لانسه کف آب برسه نه رو آب به پره تا ماهی صید بشه.
  • سیستم ماهیگیری اسپنینگ طعمه طبیعی





اگه در ماهیگیری از سیستم اسپنیگ با استفاده از طعمه طبیعی استفاده می کنی فرقی نمی کنه طعمه کرم هست یا ماهی یا تیکه ماهی فقط از نخ اصلی زیر 35 استفاده کن و انتهای نخ رو یه دوراه یا هرز گرد به بند و یه نخ ریسه به اون دوراهه و هرز گرده متصل کن به طول 30 یا 40 یا 60 سانت و انتهای اون قلاب متصل کن و می تونی سر قلای یا کرم بزنی یا تیکه ماهی یا بچه ماهی کامل و برای سنگینی ریسه و فرو رفتن اون تو عمق آب می تونی از سرب های زیتونی نزدیک دوراهه استفاده کنی ترجیحا پشت دوراهه یا هزگرد. و طعمه رو باهمراه جریان آب پرتاب می کنی و اون آروم جمع می کنی تا ماهی به اون حمله کنه



  • سیستم ماهیگیری اسپنینگ طعمه پاور بیت



اگه در ماهیگیری از سیستم اسپنیگ با استفاده از طعمه پاور بیت استفاده می کنی فرقی نمی کنه پاور بیت چه رنگی باشه فقط از نخ اصلی زیر 35 استفاده کن و انتهای نخ رو یه دوراه یا هرز گرد به بند و یه نخ ریسه به اون دوراهه و هرز گرده متصل کن به طول 30 یا 40 یا 60 سانت و انتهای اون قلاب متصل کن و می تونی سر قلاب پاور بیت متصل کنی که معمولا 3 عدد چسبیده به هم استفاده میشه تا کل قلاب رو بگیره و برای سنگینی ریسه و فرو رفتن اون تو عمق آب می تونی از سرب های زیتونی نزدیک دوراهه استفاده کنی ترجیحا پشت دوراهه یا هزگرد. و طعمه رو باهمراه جریان آب پرتاب می کنی و اون آروم جمع می کنی تا ماهی به اون حمله کنه


سیستم ماهیگیری انتظاری طعمه طبیعی



اگه در ماهیگیری از سیستم انتظاری استفاده می کنی به همراه طعمه طبیعی ها می تونی از چند ریسه استفاده کنی مثلا از ریسه اسپنینگ همون ریسه ای که انتهای نخ رو  به دو راهه یا هرزگرد متصل می کنی و بعد از اون یه ریسه 30 یا 40 یا 50 سانتی متصل می کنی و انتهای او قلاب رو متصل می کنی و در این روش هم می تونی از ماهی یا کرم استفاده کنی البته  برای فرو رفتن سریع ریسه در کف آب از سرب های متناسب با سریع فرو رفتن ریسه در آب استفاده کنی و اونو نزدیک هرزگرد یا دوراهه متصل کنی ترجیحا پشت دوراهه یا هرز گرد و بعد از پرتاب کنی می تونی منتظر صید ماهی باشید و روش دوم استفاده از ریسه انشعاب داره ساده تک انشعابه یا دو انشعابه می باشد که خود من اصلا از دوانشعاب استفاده نمی کنم چون خیلی آماتوری به حساب می یاد و تعداد زیاد قلاب در یک ریسه اصلا توصیعه نمی شه وما با استفاده از گره تی می تونیم یه انشعاب تک شاخه با یک نخ انشعاب از ریسه بگیریم به صورتی که نه به سرب انتهای ریسه برسه نه به هرز گرد بین نخ اصلی و ریسه و از اون طعمه استفاده کنیم
سیستم ماهیگیری انتظاری طعمه پاور بیت


اگه در ماهیگیری از سیستم اتنظاری استفاده می کنی به همراه طعمه پاوربیت می تونی از چند ریسه استفاده کنی مثلا از ریسه اسپنینگ ، همون ریسه ای که انتهای نخ رو  به دو راهه یا هرزگرد متصل می کنی و بعد از اون یه ریسه 30 یا 40 یا 50 سانتی متصل می کنی و انتهای او قلاب رو متصل می کنی و در این روش می تونی از انواع رنگ های پاوربیت استفاده کنی البته  برای فرو رفتن سریع ریسه در کف آب از سرب های متناسب با سریع فرو رفتن ریسه در آب استفاده کنی و اونو نزدیک هرزگرد یا دوراهه ترجیحا پشت دوراهه یا هرز گرد متصل کنی و بعد از پرتاب می تونی منتظر صید ماهی باشید و روش دوم استفاده از ریسه انشعاب داره ساده تک انشعابه یا دو انشعابه می باشد که خود من اصلا از دوانشعاب استفاده نمی کن چون خیلی آماتوری به حساب می یاد و تعداد زیاد قلاب در یک ریسه اصلا توصیعه نمی شود وما با استفاده از گره تی می تونیم یه انشعاب تک شاخه با یک نخ انشعاب از ریسه بگیریم به صورتی که نه به سرب انتهای ریسه برسه نه به هرز گرد بین نخ اصلی و ریسه و از اون طعمه استفاده کنیم و نکته آخر در استفاده از پاور بیت ها در این می باشد که پاور بیت ها به صورت فلوت یا شناور می باشند برای همین اون انشعاب ریسه به صورت معلق در آب یا سیخ می ایستد و نکته جالب در صید ماهی قزل آلا با پاور بیت به حساب می آید برای همین باید وزن قلاب از پاور بیت ها کمتر باشد تا زیر آب پا وربیت ها شناور به ماند
  • سیستم ماهیگیری اسپنینگ با استفاده از طعمه ماهی مصنوعی
اگه در ماهیگیری قزل آلا از سیستم لانسه کشی با استفاده از طعمه ماهی مصنوعی ها استفاده می کنی می تونی از نخ اصلی سایز زیر 35 استفاده کنی و طعمه ماهی مصنوعی رو با استفاده از هرز گرد به نخ اصلی متصل کنی و اون طعمه ماهی مصنوعی رو به چند متر پایین تر از خودت پایین رودخونه پرتاب کنی و اونو آروم جمع کنی  این ماهی مصنوعی ها جلوی صورتشون یه زبونک دارند که کارشون دایو یا همون شیرجه روی در عمق آبه و که هرچه اون زبونه بزرگ تر باشه عمق شیرجه روی اون بیشتر میشه و زمانی که اون ماهی رو زیر آب در جریان مخالف آب جمع می کنید به خاطر اون زبونه خودکار خودش بدون هیچ وزنه ای زیر آب میره.
  • سیستم ماهیگیری اسپنینگ با استفاده از طعمه های ژله ای
اگه در ماهیگیری قزل آلا از سیستم لانسه کشی با استفاده از انواع از طعمه های ژله ای استفاده می کنی می تونی از نخ اصلی سایز زیر 35 استفاده کنی و از طعمه های ژله ای رو با استفاده از هرز گرد به نخ اصلی متصل کنی و اون از طعمه های ژله ای رو به چند متر پایین تر از خودت پایین رودخونه پرتاب کنی و اونو آروم جمع کنی  به صورتی که نه از طعمه های ژله ای کف آب برسه نه رو آب به پره تا ماهی صید بشه.




سیستم ماهیگیری سرب متحرک



سیستم سرب متحرک به صورتی که یک عدد سرب مثلا سایز 1 یا 2 درون نخ اصلی قرار می دهید به صورت آزد و بهد به سر نخ یک هرزگرد یا دوراهه متصل می کنید و بعد از آن یک ریسه بین 30 تا 60 متصل می کنید و مزایای این ریسه اینه که سرب سنگین در کف آب قرار میگیره و ریسه با جریان آب می تونه حرکت کنه و در این ریسه می تونید از هر طعمه ای که ماهی قزل الا دوست داره استفاده کنید این ریسه همان ریسه بیت رانره که برای صید ماهی قزل الا در جریان های تند کف آب استفاده میشه البته جریانی که سرب رو با خودش نبره . وبیت رانر هم همون طعمه متحرک یا سرب متحرک گفته میشه.
  • سیستم ماهیگیری در شرایط سخت
این روشو اصلا پیشنهاد نمی کن فقط در شرایطی که مجبور یا ناچار هستید استفاده کنید ودچار بهران باشید من خودم هیچ وقت دربارش هیچی نه نه نوشتم و این اولین باره که در بارش صحبت می کنم چون می خوام مقاله کاملترین مقاله ای صید ماهی قزل الای باشکه که نوشتم باشه ، می نویسم تا شاید روزی کسی از روی ناچار این روش رو امتحان کنه البته روش ورزشیه ولی زیاد جالب نیست.
ما ماهی قزل آلا رو حتی می تونیم با طعمه خمیر یا تیکه نون خمیر شده صید کنیم روش اون هم به این صورته که هم کف خواب می تونیم استفاده کنیم هم به صورت کششی با استفاده از همان ریسه اسپنینگه یا ریسه ساده انشعاب دار لطفا اگه ماهی قزل آلای رنگین کمانی رو با خمیر یا نون گرفتید اصلا درباره اون با من صحبت نکنید چون برام اصلا جالب نیست.


  • ماهیگیران علاقمند به صید قزل آلای رنگین کمان بیشتر بدانند
فرقی نمی کنه کجای دنیا زندگی می کنی  مثلا ایرانی هستی تو شیراز یا تو اروپایی تو لوگزامبورک یا بلاروس یا آلمان یا آمریکای شمالی ، اگه ماهی قزل آلای رنگین کمانی دیدی حتما حتما حتما می تونی با یکی از روش های بالا اون صید کنی فرقی هم نمی کونه سایز اون 100 گرم باشه 4 کیلو 100 گرم فقط باید نکات رو رعایت کنی و در ادامه اطلاعات بیشتری رو مطالعه می کنید که در صید این ماهی شما رو بیشتر راهنمایی می کنه.
ماهی قزل آلا رنگین کمان بیشتر ماهی های رودخونه های خروشان و سردابی هست ولی این ماهی رو میشه به راحتی در حوضچه ها و دریاچه های طبیعی و مصنوعی پیدا کنید معمولا در رودخونه ها بیشتر از سیستم کششی استفاده  می کنند و در دریاچه ها بیشتر از کف خواب ولی این دلیل نمیشه که دیگر سیستم ها جواب ندند چون تو رودخونه ها هم زمان این روش های که گفتم 100% جواب می ده و در دریاچه ها هم همین جور.
فقط شفافیت آب و میزان دمای آب می تونه در انتخاب سیستم ها تاثیر مستقیم بگزاره مثلا انتظار نداشته باشید با پشه روی آب توی گرما و دمای آب بالا ماهی قزل آلا صید کنید و یا با لانسه کشی به تونید در عماق دریاچه ها به دنبال این ماهی باشید.
زمانی که هوا گرمه و دمای آب زیاد در کف آب به دنبال ماهی قزل آلا باشید که اگه از اسپنینگ استفاده می کنید طعمه باید در کف آب حرکت داشته باشه و اگه از طعمه های کف خواب و طبیعی استفاده می کنید بهترین گزینه حرکت آروم  اونا در کف آب هست یا به صورت انتظاری.
و اگه آب گلالوده یا نیمه شفاف انتظار نداشته باشید طعمه مصنوعی و لانسه کشی جواب بده چون ماهی چشمش طعمه مصنوعی رو نمی بینه و بیشتر با حس بویایی خودش به شکار می پردازه که بهترین گزینه طعمه طبیعی ها و سیستم کفخوابه.
در تاریکی شب لانسکشی معنایی نداره و بهترین گزینه طعمه های طبیعی یا اگه مصنوعی فقط پاور بیت های مصنوعی بودار هست. و در آب گلالود هم می تونی ماهی قزل آلا بگیری ولی فقط با طعمه طبیعی و بودار مثل کرم و ماهی جواب میده.
ولی اگه آب شفاف و سرد بود فقط سعی کن از طعمه مصنوعی و لانسه کشی و فلای استفاده کنی.
هرچی سیستم ماهیگیریت فنی تر باشه ارزش صید ماهی قزل آلات می ره بالا تر مثلا اگه یه قزل آلای 8 کیلوی با کرم بگیری و به بری خونه وبعد اگه یه قزل آلای 800 گرمی با فلای بگیری و آزاد کنی ارزش اون ماهی قزل 800 گرمی 800 برابراون ماهی قزل آلای 8 کیلویی هست اگه من امتیاز بدم فقط اون ماهی 800 گرمی که با فلای گرفته شده و رها شده امتیاز میاره واو ماهی قزل آلای که با کرم گرفته شده اصلا هیچ امتیازی نداره.
فکر کن صید ماهی قزل آلا با کرم مال بچه های ابتدایی و صید ماهی قزل الا با لانسه مال بچه های دبیرستانیه و صید ماهی قزل آلا با فلای ماله دانشجویان دانشگاهیه این بهترین مثالی بود که می تونم بزنم و هیچ وقت یه دانشجو دانشگاه با بچه دبیرستانی ها و بچه ابتدایی ها نمی پره.

No comments:

Post a Comment

smallmouth bass cultus lake On the fly

  smallmouth bass cultus lake On the fly