Search This Blog

Saturday, December 22, 2012

راهکارهای صید ماهی کپور (تمام سیستم های ماهیگیری)

راهکارهای صید ماهی کپور (تمام سیستم های ماهیگیری)



قبل از اینکه ما اقدام به صید ماهی کپور کنیم باید حداقل اطلاعات رو درباره زندگی ماهی کپورو داشته باشیم تا بتونیم به راحتی به صید این ماهی به پردازیم که به صورت مفصل در این براره اطلاعاتی که در مورد ماهی کپور را داریم با هم برسی می کنیم.



ماهی کپور متعلق به آب های گرم آبی می باشد مانند انواع سد ها و دریا چه ها و اکثر ماهیان کپور با رها سازی و پروش در این مکان ها رها سازری شده اند. ماهی کپور یک ماهی کلینر به حساب می یاد و این به این معنی هست که همیشه در بیشتر مواقع ماهی کپور در کف آب به تغذیه می پردازد و غذای این ماهی هرچیز می تونه باشه از سبزیجات گرفته تا حبوبات یا انواع موجودات و . . .
برای همن ما به راحتی می توانیم با هر طعمه ای که در نظر بگیرید این ماهی رو صید کنیم که این طعمه ها عبارت اند از انواع حبوبات انواع خمیر وافزودنی های آن ، انواع جوشانده ، کرم خاکی ، ماهی و انواع پشه های مصنوعی . . .
صید ماهی کپور در هر فصلی امکان پذیر نیست و بهترین فصل صید ماهی زمانی هست که آب و هوا دارای دمایی بالای باشد و گرما و تابش نور خورشید باعث تحریک و حرکت ماهی کپور می شود و صید این ماهی از فصل بهار تا اواخر پاییز به راحتی امکان پذیر می باشد.
ماهی کپور به راحتی می تونه در هر عمقی از آب زندگی کنه و به تغذیه به پردازه ولی شرایط محیطی همیشه تاثیر مستقیم بر حضور ماهی در عمق های مختلف رو داره مثلا در گرمای تابستان ماهی بیشتر در حاشیه های دریاچه ها و سد ها مشغول تغذیه و شنا کردن می باشد و این ماهی به صورت دسته جمعی زندگی می کند و به صورت دسته جمعی به گردش و شنا کردن و تغذیه می پردازد.
زمانی که دمای آب پایین باشده ماهی به صورت هایبرنت در می آید هایبر نت نوعی خواب زمستانی هست که باعث غیره فعال شدن ماهی و بی نیازی از هر گونه تغذیه می باشد برای همین صید ماهی کپور در دمایی پاین آب کار مشکلی به حساب می آید. بهترین زمان های تغذیه ماهی کپور میتونه صبح ها باشه یا هنگام غروب ولی تجربه اصلی صید ماهی در هر دریاچه بیانگر بهترین زمان صید ماهیه مثلا من خودم زمان بین 11 تا 4 بعد از ظهر رو بیشتر قبول دارم برای ماهیگیری چون شرایط اون دریاچه ای که من ماهیگیری می کنم به این صورت می باشد
ماهی کپور در دنیا جزء ماهی های خوراکی محصوب نمی شود و بیشتر جنبه ورزشی بگیرو رهاکن دارد و اکثرا برای حفظ تعادل اکوسیستم دریاچه ها و سد ها و برکه ها در آن رها سازی می شود. برای همین ارزش صید و رها سازی این ماهی و سایز اون باعث به وجود امدن جازبه های ماهیگیری ورزشی برای این گونه ماهی شده.
فصل تولید مثل این ماهی در بهار صورت می گیره و برای همین فقط ماهیگیران ورزشی اجازه صید و رها سازی رو دارند و صیادانی که ماهی رو بعد از صید روانه گونی یا ماهی تابه می کنند هیچ گونه حق صید این ماهی رو در این فصل ندارند.
در مر حله اول صید این ماهی باسیستم فلای که در دنیا طرفداران زیادی رو داره و در مرحله دوم ماهیگیران بیشتر این ماهی رو با جوشاند یاهمون خمیر های آپز شده بیشتر صید می کنند و ماهیگیرانی که زیاد احل فن و تاکتیک نیستند این ماهی رو با خمیر و کرم صید می کنند.
صید ماهی کپور با طعمه های خواص اهمیت خواصی داره چون ما به راحتی می تونیم ماهی رو به طعمه های که دوست داریم در ماهیگیری استفاده کنیم آشنا و معتاد کنیم این تاکتیک زمانی کاربرد داره که ما بخواهیم از طعمه های جدید در ماهیگیری استفاده کنیم که برای ماهی ها هیچ جزابیت و آشنایی ندارند و ما می تونیم با برنامه ریزی ماهی هارو با تکرار طعمه پاشی با طعمه های  آشنا کنیم تا زمانی که در ماهیگیری از یک طعمه خواص استفاده می کنیم ماهی هارو وادار به خوردن اون طعمه کنیم.
حدود چند ماه هست که صید ماهی کپور با فلای در ایران رواج پیدا کرده و خودم من هم جزء اون دسته از ماهیگیرانم که گزینه فلای رو برای صید این ماهی انتخاب کردم و تا حدودی هم در برکه های مصنوعی موفق به صید این ماهی با سیستم فلای با استفاده از حشرات مصنوعی بودم برای همین برای احترامی به سیستم ماهیگیری که انجام می دم با فلای فیشینگ شروع می کنم.
قدم اول ماهیگیری کپور
آیا در ماهیگیری کپور شما به دنبال شانص یا هدر دادن وقت هستید. در هنگام ماهیگیری کپور به خاطر تراکم  کم ماهی ها و وسعت زیاد دریاچه ها و سد ها شانص خیلی زیادی می خواد که ما موفق به صید یک ماهی کپور سرگردان باشیم برای همین هست که صید ماهی کپور با استفاده از سیستم های انتظاری نیاز به وقت وانتظار زیاد دارد برای همین باید جای ماهیگیری کنیم که ماهی ها به دنبال غذا باشند.
سیستم طعمه پاشی



همان گونه که اشاره شد ما باید در مکانی ماهیگیری کنیم که ماهی ها به دنبال غذا هستند و تعداد آنها در یک مکان زیاد باشد و این امر اتفاق  نمی افتد تا اینکه خود ماهیگیر عامل اصلی جمع شدن ماهی ها در یک مکان خواص باشد و این عمل جزء طعمه پاشی امکان پذیر نمی باشد.
طعمه پاشی ها باید به گونه ای انجام گردد که در عمق مناسب و میزان فاصله حساب شده از ساحل انجام گردد و یک طعمه پاشی خوب و استاندارد نیاز به امکاناتی مثل قایق دارد و بدون قایق یک طعمه پاشی استاندارد و مفید امکان پذیر نمی باشد.
منظور از فاصله مناسب از ساحل این می باشد که زمانی که شما طعمه پاشی کردید به راحتی بتوانید با یک پرتاب استاندارد قلاب خود رو دقیقا به مکان طعمه پاشی برسانید زیرا ماهی ها در مکانی جمع شدند که شما در انجا طعمه ها رو پاشیدید.
عمق و جریان آب باید به گونه ای باشد که طعمه پاشی شما رو با خود به مکان های دیگه منتقل نکند و هنگامی که مواد به کف آب می رسد از تجمع خوبی برخوردار باشد برای همین عمق ایده آل طعمه پاشی می تواند میانگین دومتر تا دومترو نیم رو داشته باشد.



نکات مهم دیگر در طعمه پاشی زمان و مواد طعمه پاش می باشد مثلا ما با نیم ساعت یا دو ساعت بعد از طعمه پاشی این انتظار رو نداشته باشید که ماهی های رو در مکان طعمه پاشی دور هم جمع کنید و بهترین زمان می تونه از یک روز تا نصف روز زمان به بره برای جمع شدن بیشترین تعداد ماهی ها دورهم در مکان طعمه پاشی.
بهترین مواد طعمه پاشی می تونه حبوبات از قبل پخته شده و کاملا خیس خورده باشه مثلا نخود که خود من خیلی جواب گرفتم یا انواع جو پوس کنده یا با پوس که از قبل جوشانده شده و حسابی خیس خورده بغیر از این مواد ذرت هم یکی از بهترین گزینه ها می باشد هم به خاطر رنگ درخشان و زرد رنگش هم بوی بسیار قوی وشیرینش ماهی هارو وادار به جمع شدن در مکان طعمه پاشی می کند.
من پرتاب های ساحلی بلندی دارم که تا 100 مترهم میرسه ولی ترجیح می دم فاصله بین 40 تا 50 متری رو طعمه پاشی کنم چون این فاصله ها رو بدون هیچ قید و شرطی می تونم پرتاب کنم و هدف رو بزنم تو آب برای همین فاصله رو بین 40 تا 50 از ساحل  رو برایطعمه پاشی انتخاب می کنم. زمانی که دیگه احساس کردید زمان ماهیگیری فرارسیده بیشترین سعی خودتون برای صید ماهی کپور کنید.
صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری فلای  فیشینگ



زمانی ما قادر به صید ماهی کپور با استفاده از سیستم ماهیگیری زیبای فلای میشویم که شرایط صید با فلای مهیا باشد که به صورت کلی در باره آن صحبت می کنیم. در شروع بگم که ماهی کپور درسته ماهی مهاجمی نیست و زیاد از طعمه متحرک استقبال نمی کنه ولی این ماهی کپور زمانی که بچه مای که در کف آب در حال مرگ تدریجی می بینه استقبال خوبی می کنه یا اگه نگاهش به یه لارو حشره در کف آب بیوفته از خوردن اون نمی گزره و اگه زمانی که یک شاپرک یا یک سنجاقکی که در آب افتاده و روی سطح آب در حال دستو پا زدنه از اون نمی گزره تو همین برکه باغ آقای حسین گودرزی عزیز جای که همیشه با فلای ما کپور میگیریم خودم مشاهده کردم که شاپرک سفید بزرگی که روی آب افتاده بود توسط یکی از ماهی های کپور از زیر آب بلعیده شد تازه زنبور های که روی گل های اطراف برکه در حال جستو خیز بودند و زمانی که توی آب می افتادن دیگه هیچ شانص زندگی نداشتند چون اونجا ماهی های کپور اونارو با یه مکش به زیر آب می بردند.
خوب کار ما فلای کارا می دونید چیه از اتفاقات و رویداد های طبیعی پیرامون زندگی طبیعی خودمون الهام می گیریم و اون شرایط طبیعی برخورد ماهی و حشرات رو الگو برداری می کنیم تا بتونیم با همون وقایع دباره ماهی که دنبال تغذیه از حشرات هستو صید کنیم.
یادمه سر در گوم از این بودم که که تو این فلای باکسم با وجود 100 ها پشه کدوم رو برای صید ماهی کپور انتخاب کنم و وقتی دیدم ماهی زنبورعسل  رو بر روی آب بلعد سریع تو فلای باکسم حشره مصنوعی رو انتخاب کردم که یه زنبورغسل بود و بعد از 3 دقیقه دوباره موفق شدم یه ماهی کپور رو با فلای بگیرم باورتون نمیشه سیسمتم ماهیگیری رو انجام دادم که تو کل دنیا قبولش دارن و کسی اصلا باورش نمی شه که امکان پذیره باشه تو ایران . . .
ما در مرحله اول باید ماهی مورد نظر خودمونو تو آب به بینم و بعد باید به گونه ای که اون ماهی تحریک میشه به سمت پشه مورد نظر خودمون هدایت کنیم حالا شاید یک پشه رو آبی که نقش دستو پا زدن یک حشره واقی رو داره انجام بدیم یا حشره خودمونو زیر آب انتخاب کنیم و زیر آب منتظر جلب توجه ماهی بشیم یا اینکه پشه رو خیلی نزدیک ماهی پرتاب کیم تا ماهی حشره رو مستقیم به بینه و اگه توجه ای نکرد اون حشره رو کمی تحرک بدیم و زیر آب جلوی چشم ماهی حرکت بدیم تا ماهی مجبور به بلع حشره بشه و به اون به چشم یک غذایی لذیذ نگاه کنه راستی زمای که ماهی حشره رو خورد و بلعید باید ضربه حتما زده بشه وگرنه به راحتی ماهی کپور با اون لبهای کلفتش حشره رو به راحتی توف می کنه. لیدر هر چی بلند تر باشه بهتره چون نخ کلفت پشه هرچی از ماهی دو تر باشه ماهی کمتر دچار استرس می شه و طول لیدر باید حدود  یک مترو نیم تا دومتر باشه چون اکثرا عمق حضور ماهی در زیر آب زیاده.
من به شما توصیعه می کنم برای شروع از حوضچه های پرورش ماهی کپور شروع کنید تا به بینید که به چه راحتی می تونید ماهی کپور رو با فلای و حشرات مصنوعی صید کنید. و اینو به دونید درمکان های طبیعی اصلا زیاد امکان صید کپور با فلای وجود نداره چون ماهی ها از ترس جونشون اصلا نزدیک ساحل نمی یان اگه هم بیان تا ماهیگیر به بینن از ترس جونشون فرار می کنند شاید با طعمه پاشی سنگین تو عمق کم موفق باشد که من امتحان کرذدم اصلا با صرفه نیست و وقت زیادی هم می بره. بهترین گزینه دریاچه های خصوصی و  حوضچه های ماهی هست.
صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری بیت رانر با استفاده از جوشانده



این سیستم رایج ترین روشه صید ماهی کپوره چون نیاز به تحرک بالای ماهیگیر نداره و اکثرن ماهیگیرا روی صندلی در حال سرگرمی ها و کمپینگ هستند و اکثر کنار منقل در حال کباب درست کردن هستند و فقط لحظه آخر صدای بازر و زنگوله که به گوش رسید ماهیگیر بی اراده می دوه و میره به سمت چوب ماهیگیریش.
اصلا جوشونده چیه ؟ جشونده یا بویله همون خمیر هست که آپز می کنند تا مقاومت و شکل اون در زیر آب حفظ بشه و اکثر به صورت گرد هست تا ماهی مثل آبنبات بتونه اونو به مکه . .  برای همینه که من می گم جوشونده خمیر آپز شده ای بیش نیست تا ترس و دلحوره ای که اکثر ماهیگیرای ما از اون دارن ریخته بشه چون خیلی ها اومدن از جوشونده اسطوره ساختند تا کسی دلو جرعت دست زدن به اونو نداشته باشه.
حالا چرا جوشونده یه جور دیگه به قلاب متصل میشه ؟
یکی از بزرگ ترین دلایل این  شکل قرار گیری جوشونده یا جوشانده ها به این دلیله که زمانی که ماهی طعمه گرد خوشمزه رو می بلعه و می بینه که قادر به بلع اون نیبست اونو توف می کنه روی زمین و در هنگام توف کردن قلاب لخت متصل به انتهای جوشونده به راحتی توی لب ماهی گیر می کنه برای همین قلاب به انشعاب ریسه انتهای جوشونده وصل میشه نه مستقیم به طعمه خیلی ساده هستا فقط باید دقیق نوشته هایم منو بخونید اونوقته متوجه میشید به چه راحتی ما می تونیم از این خمیر های آپز شده در ماهیگیریمون استفاده و جواب بگیریم. حالا ماهی طعه گرده خوشمزه رو برداشت و هی می کنه تو دهنش هی در میاره هی توف می کنه هی دباره برش می داره برای همین باید این طعمه جوشانده به جای گیر نباشه تا ماهی شک کنه برای همین می گن بیت رانر یا سرب متحرک یا لدگر. سرب رو متحرک به ریسه متصل می کنند تا زمانی که ماهی دوست داشت جوشونده رو بلند کنه و بخوره و حتی مسافتی اونو  تو دهنش حمل کنه و خیالش راحت باشه که دیگه می تونه تا انتها طعمه رو بخوره برای همین باید سرب در ریسه متحرک باشه. داستان خیلی ساده هست فقط باید انجام بدید و  تکرار اون باعث موفقیت میشه.
نکات مهم هم اینه طول انشعاب باید از سرب اندازه کافی فاصله داشته باشه و رنگ ریسه باید کاملا نامرئی باشه و هر چه سایز نخ نازک تر باشه شانص صید ماهی بیشتر میشه من خودم فقط از نخ های ساده استفاده کردم چون هزینه تهیه نخ های خیلی نازوک یا تابیده و ابریشم مهیا نبود واصلا هم به شما توصیعه نمی کنم.
تازه سرب های این سیستم کاملا مخصوص می باشد ولی به دلیل امکانات نفتی که دارم از سرب های ساده استفاده کردم و به شما هم همین توصیعه رو دارم که  اگه سرب مخصوص بیت رانر رو ندارید از همین سرب های ساده استفاده کنید هیچ فرقی نداره.
ریسه هم به این صورت درست میشه که اول نخ رو از سرب رد می کنیم همون نخ اصلی که به چوب و چرخ ماهیگیری متصله و بعد یه دوراهه به انتهای نخ اصلی متصل می کنیم و بعد از اون یک تیکه نخ نامرئی یا همون ریسه به دوراهه متصل می کنیم و در انتها با گره مخصوص جوشانده قلاب رو به نخ ریسه متصل می کنی. برای بهتر حرکت کردن نخ و ریسه درهنگام بلع ماهی باید حالت قرار گیری چوب و چرخ ماهیگیری با زمین به صورت موازی باشد برای همین هست که اکثر سیستم های ماهیگیری کپور گیری به صورت خوابیده و موازی با زمین قرار می گیرد و دلیل آن هم از بین رفتن هر گونه مقاومت بین نخ و حلقه های چوب ماهیگیری می باشد در این روش معمولا از بازر استفاده می شود زیرا هنگام کشیده شدن نخ و عبور آن از شکاف بازر ایجاد صدا می کند و برای سریح و راحت آزاد شدن نخ باید کلاج موتور ماهیگیری کاملا آزاد باشد. و از زنگوله استفاده نمی شود ولی بازم با ابتکار می تونیم از زنگوله استفاده کنید .
صید ماهی کپور با سیستم بیت رانر با استفاده از ذرت



این روشو تا استفاده نکردم و جواب نگرفتم اعتقاد به کارای اون رو متوجه نشدم سیستم همان سیستم بیت رانر یا لدرگر یا همون سرب متحرک می باشد و حالت قرار گیری چوب و چرخ هم روی زمین به صورت موازی با زمین می باشد و سرب هم در ریسه به صورت متحرک می باشد و قلاب در انتهای آخر ریسه متصل می شود و در این روش اصلا ذرت ها بر روی قلاب نصب نمی شود و مانند جوشانده به انشعاب انتهای قلاب متصل می شود. من این ریسه رو تو دریاچه هفت برم شیراز تست کردم و ماهی های زیبای که با این روش رو صید کردم همگی رو آزاد کردم. تعداد ذرت های خیس خورده ای که در نخ استفاده کردم 4 تا 5 عدد دانه ذرت بود .
صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری بیت رانر با استفاده از کرم


تمام نکات و تاکتیک ها و ریسه با همون روش بالا یعنی سیستم ماهیگیری با بیت رانر با استفده از جوشنده باهم یکی می باشد وفقط دیگه گره انتهای ریسه به قلاب از گره ساده استفاده می کنیم و طعمه کرم رو مستقیم به خود قلاب می زنیم و در هنگام خورده شدن طعمه توسط ماهی تمام اتفاق ها با سیستم بالا مشابه هست یعنی زمانی که ماهی کرم رو از روی زمین بر می داره قلاب و نخ آزادانه حرکت می کنه چون سرب متحرکه و ماهی هیچ شکی نمی کنه که توی این کرم قلابه و قلاب به نخ ماهیگیری و سرب متصله و به راحتی کرم و قلاب رو می بلعه و حتی تا مسافتی اونا با دهنش حمل می کنه و بعد می بلعه و به راحتی ماهی صید میشه سیستم همون سیستم بیت رانر هست فقط به جای اتصال جوشونده به قلاب از کرم استفاده میشه به همین راحتی راستی چقدرهم این روش برای صید کپور مناسبه من حاضرم از این روش بیشتر استفاده کنید تا از ریسه های ساده با استفاده از کرم استفاده کنید چون این روش خیلی شمارو به سیستم ماهیگیری جوشانده نزدیک می کنه و ارزش ورزشی بیشتری نصبت به ریسه انشعاب دار ساده داره.
ریسه هم به این صورت درست میشه که اول نخ رو از سرب رد می کنیم همون نخ اصلی که به چوب و چرخ ماهیگیری متصله و بعد یه دوراهه به انتهای نخ اصلی متصل می کنیم و بعد از اون یک تیکه نخ نامرئی یا همون ریسه به دوراهه متصل می کنیم و در انتها با گره ساده ای قلاب رو به انتهای ریسه متصل می کنیم

صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری بیت رانر با استفاده از خمیر
تمام نکات و تاکتیک ها و ریسه با همون روش بالا یعنی سیستم ماهیگیری با بیت رانر با استفاده از جوشنده باهم یکی می باشد  وفقط دیگه گره انتهای ریسه به قلاب از گره ساده استفاده می کنیم و طعمه خمیر رو مستقیم به خود قلاب می زنیم و در هنگام خورده شدن طعمه توسط ماهی تمام اتفاق ها با سیستم بالا مشابه هست یعنی زمانی که ماهی خمیر رو از روی زمین بر می داره قلاب و نخ آزادانه حرکت می کنه چون سرب متحرکه و ماهی هیچ شکی نمی کنه که توی این خمیر قلابه و قلاب به نخ ماهیگیری و سرب متصله و به راحتی خمیر و قلاب رو می بلعه و حتی تا مسافتی اونا با دهنش حمل می کنه و بعد می بلعه و به راحتی ماهی صید میشه سیستم همون سیستم بیت رانر هست فقط به جای اتصال جوشونده به قلاب از خمیر استفاده میشه به همین راحتی راستی چقدرهم این روش برای صید کپور مناسبه من حاضرم از این روش بیشتر استفاده کنید تا از ریسسه های ساده با استفاده از خمیر چون این روش خیلی شمارو به سیستم ماهیگیری جوشانده نزدیک می کنه و ارزش ورزشی بیشتری نصبت به ریسه انشعاب دار ساده داره.
ریسه هم به این صورت درست میشه که اول نخ رو از سرب رد می کنیم همون نخ اصلی که به چوب و چرخ ماهیگیری متصله و بعد یه دوراهه به انتهای نخ اصلی متصل می کنیم و بعد از اون یک تیکه نخ نامرئی یا همون ریسه به دوراهه متصل می کنیم و در انتها با گره ساده ای قلاب رو به انتهای ریسه متصل می کنیم
صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری بیت رانر با استفاده از ماهی


تمام نکات و تاکتیک ها و ریسه با همون روش بالا یعنی سیستم ماهیگیری با بیت رانر با استفاده از جوشنده باهم یکی می باشد  وفقط دیگه گره انتهای ریسه به قلاب از گره ساده استفاده می کنیم و طعمه ماهی رو مستقیم به خود قلاب می زنیم و در هنگام خورده شدن طعمه توسط ماهی تمام اتفاق ها با سیستم بالا مشابه هست یعنی زمانی که ماهی کپور طعمه ماهی رو از روی زمین بر می داره قلاب و نخ آزادانه حرکت می کنه چون سرب متحرکه و ماهی کپور هیچ شکی نمی کنه که توی این طعمه ماهی قلابه و قلاب به نخ ماهیگیری و سرب متصله و به راحتی خمیر و قلاب رو می بلعه و حتی تا مسافتی اونا با دهنش حمل می کنه و بعد می بلعه و به راحتی ماهی صید میشه سیستم همون سیستم بیت رانر هست فقط به جای اتصال جوشونده به قلاب از طعمه ماهی استفاده میشه به همین راحتی راستی چقدرهم این روش برای صید کپور مناسبه من حاضرم از این روش بیشتر استفاده کنید تا از ریسه های ساده با استفاده از خمیر چون این روش خیلی شمارو به سیستم ماهیگیری جوشانده نزدیک می کنه و ارزش ورزشی بیشتری نصبت به ریسه انشعاب دار ساده داره.
ریسه هم به این صورت درست میشه که اول نخ رو از سرب رد می کنیم همون نخ اصلی که به چوب و چرخ ماهیگیری متصله و بعد یه دوراهه به انتهای نخ اصلی متصل می کنیم و بعد از اون یک تیکه نخ نامرئی یا همون ریسه به دوراهه متصل می کنیم و در انتها با گره ساده ای قلاب رو به انتهای ریسه متصل می کنیم
 صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری کف خواب ساده تک انشعابه


دیگه ماهیگیری نیست تو ایران که با این سیستم آشنا نباشه و ماهیگیری نکرده باشه این ساده ترین سیستم صید ماهی کپوره و در این ریسه و سیستم شما از سرب ثابت در انتهای ریسه استفاده می کنید و برای اتصال ریسه به نخ اصلی از هرزگرد استفاده می کنید و از وسط ریسه یک انشعاب میگیرید به صورتی که انشعاب که قلاب به اون وصل شده به سرب پایین  هرزگرد بالا نرسه و فاصله داشته باشه تو این سیستم از هر طعمه ای که ماهی های کپور اون دریاچه از اون خوشش میاد می تونید استفاده کنید
صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری کف خواب ساده دو انشعابه


این ریسه ساده ترین سیستم صید ماهی کپوره  و شما از سرب ثابت در انتهای ریسه استفاده می کنید و برای اتصال ریسه به نخ اصلی از هرزگرد استفاده می کنید و از وسط ریسه دو انشعاب میگیرید به صورتی که انشعاب که قلاب به اون وصل شده به سرب پاییین  هرزگرد بالا نرسه و دو انشعاب هم نباید به یک دیگر برسند و فاصله داشته باشه تو این سیستم از هر طعمه ای که ماهی های کپور اون دریاچه از اون خوشش میاد می تونید استفاده کنید
صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری کف خواب ساده با استفاده از جوشانده


این روش زیاد جالب نیست و صرفا برای این درباره اون می نویسم که متوجه بشید که چقدر می تونه استفاده از جوشانده ها آسان باشه و دیگه کسی در استفاده از جوشانده ها دچار شک و تردیدو ترس نشه.
در این روش شما از سرب ثابت در انتهای ریسه استفاده می کنید و برای اتصال ریسه به نخ اصلی از هرزگرد استفاده می کنید و از وسط ریسه یک انشعاب میگیرید به صورتی که انشعاب که قلاب به اون وصل شده به سرب پاییین  هرزگرد بالا نرسه و فاصله داشته باشه تو این سیستم شما به اون انشعاب که قلاب به اون وصله به راحتی می تونید با گره مخصوص اتصال جوشانده به قلاب جوشاند متصل کنید به این راحتی این سیستم رو چند بار برای اثبات ماهیگیری آسان با جوشانده ها با موفقیت آزمایش کردم.


صید ماهی کپور با سبد طعمه پاش با استفاده از بیت رانر



در این روش که همان سیستم بیت رانر پیاده می شود با این فرقی که دیگه در این سیستم از سرب استفاده نمی شود و سرب جای خود رو به سبد طعمه پاش می دهد البته در زمانی که سبد طعمه پاش ما وزن بالای نداشته باشد در بدنه سبد از سرب برای بالا رفتن و زن و بهتر پرتاب شدن استفاده می شود . کار سبد طعمه پاش جلب توجه ماهی به سمت قلاب ماهیگیری می باشد و در این روش شما مواد طعمه پاش خود رو درون سبد میریزید و در هنگام پرتاب در زیر آب با خیس خوردن مواد طعمه ها از سبد توری به بیرون می ریزد و منجرب طعمه پاشی و جلب توجه بیشتر ماهی می شود. یکی از بزرگ ترین دلایل این  شکل قرار گیری سبد طعه پاش متحرک در ریسه ها به این دلیله که زمانی که ماهی طعمه رو می بلعه و می بینه که قادر به بلع اون نیست اونو توف می کنه روی زمین و در هنگام توف کردن قلاب و طعمه به راحتی تو لب ماهی گیر می کنه. حالا ماهی طعه رو برداشت و هی می کنه تو دهنش هی در میاره هی توف می کنه هی دباره برش می داره برای همین باید این طعمه به جای گیر نباشه و سبد طعمه پاش متحرک باشه تا ماهی شک نکنه برای همین می گن سبد  طعمه پاش بیت رانر یا سبد طعمه پاش متحرک یا لدگر. سبد  طعمه پاش رو متحرک به ریسه متصل می کنند تا زمانی که ماهی دوست داشت قلاب وطعمه رو بلند کنه و بخوره و حتی مسافتی اونو  تو دهنش حمل کنه و خیالش راحت باشه که دیگه می تونه تا انتها بخوره طعمه رو برای همین باید سبد طعمه پاش در ریسه متحرک باشه. داستان خیلی ساده هست فقط باید انجام بدید و  تکرار اون باعث موفقیت میشه.
صید ماهی کپور با سبد طعمه پاش به صورت ثابت



در این روش از همان سیستم بالا استفاده شده فقط با این فرق اساسی که دیگر سبد در ریسه به صورت متحرک نیست و روی ریسه فیکس شده هست و ریسه به این صورت زده میشه که ابتدا نخ اصلی رو به سبد طعمه پاش با یک هرزگرد متصل می کند و بعد از اون با یک نخ ریسه متصل به آن هرز گرد قلاب رو به اون متصل می کنند.
فرق بین سیستم سرب متحرک (بیت رانر) با سیستم سرب ثابت



فرق عمده بین سیستم سرب متحرک و سرب ثابت در اینه که شانص صید ماهی های باهوش با سیستم سرب متحرک بیشتر می باشد و این نکته رو هم فراموش نکنید علاوه بر اینکه شانص صید ماهی ها بیشتر می شود در هنگام گیر کردن قلاب به دهان ماهی و فرار اون اگه ما سریع چوب و چرخ را بر نداریم و ضربه نزنیم ماهی فرای می کند زیرا در سیستم سرب متحرک قلاب فقط به صورت سطحی و روی پوست به دهان ماهی گیر می کند چون هیبچ مقاومتی وجود نداشته که منجرب فرو رفتن قلاب کامل در دهان ماهی را داشته باشه برای همین ضربه  آخر بسیار نقش مهمی در صید ماهی دارد.
در سیستم سرب ثابت دیگه نیازی به اون ضربه سریع نیست زیرا قلاب توسط مقاومت سرب ثابت در دهان ماهی گیر کرده و ضربه بایست یک ضربه ملایم باشد.
نکات کلیدی ماهیگیری
ماهیگیری با امکانات همیشه باعث بهتر نتیجه گرفتن شما در ماهیگیری می شود مثلا صید ماهی کپور با تجهیزات با چوب های مخصوص و موتور های استاندارد و پایه بازر و هشدار دهنده ها و سرب های مخصوص بسیار لذت بخش و زیبا می باشد ولی با نبود امکانات تخصصی شما هم قادر به ماهیگیری می باشد  خود من تا کنون از هیچ هشدار دهنده یا بازری در ماهیگیری استفاده نکردم و پایه پت یا پایه بازر هم نداشتم چوب های من از همین چوب های تلسکوبی ساده بوده فقط با علاقه و خلاقیت و سختی تونستم تمام سیستم های ماهیگیری رو کارکنم.

1 comment:

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....