Search This Blog

Monday, February 4, 2013

carp fishing Canada صید ماهی کپور در کانادا

carp fishing Canada
صید ماهی کپور در کانادا


تشکر از جناب آقای مهندس حسن دلفروش از راهنمایی ها
صید هر ماهی لذت خاص خودشو داره و تو دنیا هر سیستم ماهیگیری طرفدارای خودشو داره و هیچ وقت ما نمی تونیم یه سیستم ماهیگیری رو نادیده به گیریم و هر ماهیگیر به دلخواه خودش سیستم ماهیگیری موردعلاقشو و ماهی مورد علاقشو انتخاب می کنه و به ماهیگیری می پردازه.
تو کشور پهناور کانادا با این همه تنوع ماهی ها واقعا سخته که ما بیایم یه سیستمی رو از دیگر سیستم های ماهیگیری تفکیک کنیم ، از اونور مهاجرت آزاد ماهیان از اقیانوس ها به رودخانه ها و از سمت دیگه اردک ماهی های مشهور و ماهیان خاویار یا کپور ماهیان یا ماهی های باس یا گت فیش هر کدام یه دنیای ماهیگیری برای خود را دارد .


تو ایران هم تو خلیج فارس هزاران نژاد ماهی وجود داشتند که خیلی وقت ها من سمی ترین ماهی و به قول ماهیگیرای دیگه حرام گوشتاشو می گرفتم ولی برام مهم نبود که اون ماهی حرام گوشت هستند یا قابل خوردن نیست یا سمیه فقط از صید اون ماهی لذت می بردم فقط همین . الانم ماهی سالمون برای ماهیگیرصیدش یه لذت داره و ماهی کپور برای ماهیگیر هم یه لذت خواص خودشو داره واقعا انتظار کنار دریاچه و کمپینگ زدن و چادر زدن کنار دریاچه هم لذت های خودشو داره و در این مقاله با یکی از محبوب ترین سیستم های ماهیگیری دنیار شما را آشنا میکنیم به نام سیستم ماهیگیری انتظاری کپورگیری که گاهی اوقات هم قابل صید با سیستم فلای فیشینگ می باشد قبلا صد ها صفحه مقاله درباره صید ماهی کپور مقاله نوشتم ولی این بار صید ماهی کپور و تاکتیک های صید این ماهی در کانادا می پردازیم . . . .


دربین ماهیگیران کانادای صید ماهی کپور جزء یکی از ورزشی ترین روش های ماهیگیری به حساب می آید  . جالبه ماهی کپور ماهی بومی آب های کانادا نیست و توسط اروپایی ها به آب های کانادا وارد شدند ، در حال حاضر خیلی از افراد یا ماهیگیران ماهی کپور رو یه ماهی مزاحم برای آب های کانادا می دانند . بر خلاف غرب اروپا که ماهیگیری کپور بسیار رسمی می باشد در کانادا این سیستم تازه در حال رشد وتکامل می باشد.


 به اندازه ای ماهی کپور در این کشور بی ارزش بوده که اکثر ماهیگیران فقط با سیستم تیرکمان و نیزه به صورت تفننی به صید ماهی کپور می روند و حتی بعد از صید با تیرکمان این ماهی هارو  به آب بر می گرداند . جالبه نوشته که اصلا این ماهی رو کسی نمی خوره و یا اگه افرادی میل به خوردن ماهی کپور داشته باشند اندک هستند ولی باز مخالف کشتار این نژاد ماهی می باشند .


کپور ماهیان یه خانواده بزرگی رو تشکل می دهند که زیر شاخه این کپور ماهیان عبارت اند از:
ماهی کپور معمولی
ماهی کپور آینه ای
ماهی کپور علفخوار (آمور)
ماهی کپور نقره ای (فیتوفاک)


ماهی کپور نقره ای اصلا ارزش ورزشی نداره وبا قلاب قابل صید نیست و بیشتر ارزش صنعتی داره و فرق بین کپور نقره ای و  کپور آینه ای در پولک های آنها می باشند که  کپور معمولی بدنش یک پارچه پولک دارد ولی کپور آینه ای فقط قسمتی از بدنش پولک داره و به این دلیل به نام آینه ای نام گرفته چون بدن طلایی و درخشنده ای داره و کپور علفخوار شکل فیزیکی بدنش با کپور معمولی متفاوته و خیلی باهوش تره و بدن دوکی شکل داره و سرش نصبت به بدنش کوچیک تره ، ماهی کپور نقره ای به این دلیل ارزش ورزشی نداره چون غذاش پلانگتون های آب تشکیل میده و کارش فیلتر کردن آب هست برای همین اصلا نمیشه اونو با قلاب صید کرد ماهی کپور نقره ای همون ماهیه که با شنیدن صدای موتور قایق روانی میشه و از آب به هوا می پره  . . . . .


زیستگاه ماهی کپور در رودخانه های بزرگ مانند سنت لارنس، رودخانه اتاوا، و غیره، از جمله شاخه های خود و اتصال آبراه ها را می توان پیدا کرد و آنها همچنین در حال حاضر دریاچه بزرگ مانند دریاچه چاپلین، Kawarthas زندگی می کنند .


ماهی کپور یه ماهی کلینر محصوب می شود و بیشتر از کف آب تغذیه می کند واکثرا غذا های این ماهی از خرچنگ، صدف گورخر و آبزی حشرات یا کرم های کوچک می باشد . البته این را فراموش نکنید که ماهی کپور با شرایط و محیط های مختلف به غذا های مختلف عادت می کنند و این عمر بستگی به محیط تغذیه این ماهی دارد .
ماهی کپور به غذا های که انسان در آب می ریزند عادت کرده اند مانند نان ، بسکویت ، سیب زمینی ، ذرت و . . .
و یکی از نکات موفقیت آمیز درصید ماهی کپور اینه که شما بدونید این ماهی به چه وعده های غذایی عادت دارد .
چوب های مخصوص صید ماهی کپور به طول 7 تا 10 فوت پیشنهاد شده یک چوب هم معرفی کرده به نام   foot Stik from Shakespeare9
زیاد متوجه نشدم ولی چرخ پیشنهادی برای سیستم کپور گری سری 40’s, 50’s 60’s بود
حالا خارج از ترجمه ها چوب استاندارد کپورگیری در سرتاسر دنیا بین متراژ 3.60 تا 3.90 می باشد و استاندارد موتور های کپور گیری موتوری می باشد که به راحتی بتواند نخ سایز 40 را 200 متر کنجایش داشته باشد که با حجم های بین 5000 تا 7000 شناخته شده اند.
نخی که برای این سیستم انتظاری به کار میره سایز بین 30 تا 40 می باشد به قدرت کشش 20 پوند (9 کیلوگرم) روفقا پوند واحد وزن ما نیست واحد وزن ما کیلوگرمه که برای تبدیل پوند به کیلوگرم باید هر پوند رو در 453 گرم ضرب کنید تا کیلو گرم اون بدست بیاد مثلا 20 پوند میشه 20*453 = 9کیلوگرم.


آشنایی با چندتا از لوازم تخصصی کپور گیری


Baiting needle

سوزن های می باشد که برای ایجاد سوراخ و اتصال آنها به قلابو ریسه انجام می گیرد و بیشتر کاربرد این سورن ها برای اتصال ذرت یا جوشانده به ریسه قلاب می باشد

Stoppers

این تجهیزات می توناد از هر نوع و جنسی باشند برای محدود کردن دامنه حرکتی سرب یا ریسه یا سبد طعمه پاش و اکثرا این استوپر ها مانند سرب های کوچک زیتونی به نام اسپلیت شات می باشند .

Catapult/Throwing spoon

یه نوع منجنیق به حساب میاد وسیله ای برای پرتاب کردن طعمه به سمت جلو

Rod holders

در سیستم انظاری کپور گیری شما نیاز به وسیله ای دارید که چوب ماهیگیری خودتان را به آن تکیه بدید یا روی آن قرار دهید زیرا در حالت انتظار چوب ماهیگیری در دستان شما نمی باشد و روی زمین قرار می گیرد و برای همین از وسیله ای به نام Rod holders برای تکیه و قراردان چوب ماهیگیری استفاده می شود

Landing mat

به تجهیزاتی گفته می شوند که مانند زیر اندازی برای ماهی های بزرگ محصوب می شود که زمانی که روی زمین قرار می گیرند به آنها صدمه ای وارد نشود و  ماهی بدون هیچ صدمه ای آزاد شوند

Landing net

همان تور دستی با نت ماهیگیری خودمان می باشد وسیله ای حیاطی در ماهیگیری برای در آوردن ماهی صید شده از آب به بیرون از آب می باشد


اقلام مهم دیگر در سیستم کپور گیری:

صندلی تاشو، ضد آفتاب، مواد غذایی، نوشیدنی، احتمالا یک چتر بزرگ و یا حتی یک چادر.


معرفی طعمه ذرت برای صید ماهی کپور

از اطلاعات قبلی که بدست آورید متوجه شدید که ماهی کپور به چه طعمه های علاقه دارد و یکی از این طعمه ها ذرت می باشد که بهترین نوع این ذرت ها ذرت خیس خورده و آپز می باشد که به راحتی شما می توانید از هر فروشگاهی آن را تهیه کنید .

معرفی طعمه جوشانده برای صید ماهی کپور


طعمه جوشانده به طعمه های گفته می شوند که مواد اصلی آنها را بو واسانس میوه ها و آرد و تخم مرغ تشکیل داده که این رنگو بو ها در زیر آب منجرب جلب توجه ماهی کپور می شود که این طعمه های گرد مانند اول به صورت خمیر در می آیند و سپس به شکل دایره ای  جوشانده می شوند تا حالت وشکل سختی به خود بگیرند.


این طعمه ها در رنگ های مختلف و بو های مختلف و سایز های مختلف هم در بازار ماهیگیری وجود دارد هم خودتان به راحتی می توناید در خانه این طعمه ها را دست کنید .


 دوستان می خوام فقط مقاله ای که برای ماهیگیری کپور در کشور کاناداستو بنویسم ولی هرچی بیشتر مقاله اصلی رو می خونم اصلا می بینم چیزخواصی توش نیست و همون تاکتیک های ساده خودمونو داره شرح می ده اصلا صید کپور تو کانادا با ایران هیچ فرقی نداره و حتی به صورت سنتی داره توضیح می ده مثلا می گه چوب هارو به صورت عمود بروی زمین قرار بدید که وقتی ماهی کپور به دام افتاد از اکشن سر چوب متوجه صید ماهی بشویم یا می توانیم هشاردهند یا زنگوله به چوب متصل کنیم که متوجه صید ماهی بشویم این همان تاکتیک های ساده صید ماهی کپور در ایران هست . . .


در انتهای مقاله به نحوه صحیح رفتار کردن ماهی پرداخته و چگونگی قرار گرفتن ماهی در دست برای بلند کردن و عکس گرفتن که نباید هیچ صدمه ای به ماهی وارد شود مثلا همین چند روز پیش داشتم یه فیلم ماهیگیری کپور گیری رو تو کانادا می دیدم ماهیگیره دست می کرد تو آبشش ماهی و ماهی رو بلند می کرد و در آخر هم ماهی رو با همون روش بلند کردو آزاد کرد خوب هیچ اطلاعاتی نداشت که نباید به هیچ وج در آبشش ماهی دست بکنیم شاید هم ماهی براش بی ارزش بوده.
در پایان مقاله به دیگر روش های تخصصی صید ماهی کپور اشاره کردند که خیلی حال کردم و این روش ها عبارت اند از


Carp fishing with Packbait
سیستم های کپور گیری با استفاده ازطعمه پاشی
Carp fishing with method feeders
سیستم کپور گیری با استفاده از سبد طعمه پاش
Carp fishing with float rigs
سیستم کپور گیری با استفاده از ریسه شنوار
Fly fishing for carp
و در انتها هم صید ماهی کپور با سیستم فلای فیشینگ
فرهنگ ماهیگیری در کشور عزیزمان ایران در حال رشد وشکوفاهی هست و افتخار می کنم تا زمانی که ایران بودم تونستم خیلی از سیستم های ماهیگیری روز دنیارو تو سرزمینم یاد بگیرم مثل صید ماهی قزل الا با سیستم فلای فیشینگ و هم چنین صید ماهی کپور با سیستم فلای فیشینگ . . . . .
خودم من هم ماهیگیری رو با ماهی کپور شروع کردم و تو این چندین سال اطلاعات مفیدی رو به دست آوردم که به این اطلاعات به صورت مختصری می پردازیم .
برای صید موفقت آمیز کپور ما باید چند نکته مهم رو رعایت کنیم که تک تک به اون می پردازیم
فصل مناسب صید ماهی کپور
سکوت  در صید ماهی کپور
استفاده از سیستم استاندارد
طعمه مناسب
استفاده از طعمه پاشی
زمان مناسب ماهیگیری


6 فاکتور رو بیان کریدم که تفصیر این 6 فاکتور خودش صد ها صحفه مقاله هست ولی به صورت کلی یه توضیح مختصری درباره آنها می دیم مثلا فصل مناسب صید ماهی کپور از بهار آغاز میشه همون فصلی که تخم ریزیش شروع میشه و تابستان به اوج خودش میرسه و آخرین فصل صید ماهی کپور در فصل پاییز هست و بعد از این فصل باید با ماهی کپور در فصل زمستان خدا حافظی کنید زیرا ماهی کپور در فصل زمستان نیمه فعال می شود وکمتر به دنبال غذا می گردد .
رعایت سکوت در صید ماهی کپور خیلی تاثیر داره مثل همشهری های عزیز شیرازی من نباشید که میان ماهیگیری ولی یه بزنو به رقصی کنار دریاچه راه میندازن که تمام ماهی ها از آلودگی صوتی فرار می کنند البته کاره همشهری های من دیدن داره ولی ماهیگیری رو بیخیال باید بشیم زیرا صدا از طریق نخ ماهیگیری وارد آب میشه یاد اون آزمایشی افتادم که تلفون رو از دوتا قوطی و یه نخ درست می کردیم و انواج صدا از نخ وارد قوطی ها می کردی و با هم صحبت می کردیم.


استفاده از سیستم استاندار باعث میشه که شانص ماهیگیری ما بیشتر بشه مثلا یه سرب با وزن استاندارد منجرب پرتاب بیشترم میشه یا یه نخ استاندارد در ریسه منجرب میشه ماهی بهتر طعمه رو به گیره ویه چوب استاندارد منجرب پرتاب بیشتر سرب میشه  . . .


طعمه مناسب بی شک خیلی در ماهیگیری تاثیر داره اول ما باید دریاچه و مکان ماهیگیری خودمنون بشناسیم که ماهی های اون دریاچه به طعمه ای بیشتر واکنش نشون می دنند بعد اونارو صید کنیم مثلا در ایران یه دریاچه بود که توش ماهی کپور بود و تو اون دریاچه یه میگو های زندگی می کردند و کپور ها به خوردن اون میگو های ریز عادت داشتن و هرکی این میگو هارو سر قلاب می زد موفق به صید ماهی کپور اون دریاچه می شد و پیام این داستان اینه که باید طعمه ای رو استفاده کنیم که ماهی های اون دریاچه بو اون عادت دارن یا خودمون می تونیم با طعمه پاشی مداوم ماهی های یک دریاچه رو به یک طعمه خاص عادت بدیم .


در باره طعمه پاشی هم بگم که این تاکتیک منجرب جمع شدن دسته جمعی ماهی ها دریک مکان میشه و صید اونارو راحت تر می کنه و شناص ماهیگیری شما هم در صید ماهی بیشتر میشه . . .


زمان مناسب ماهیگیری به این معنیه که ماهی های کپور 24ساعت غذا نمی خورن و در یک ساعت های خواص به گردش و غذا خوردن می پردازند و اون ساعت ها شما باید بیشتر تلاش کنید مثلا در دریاچه نزدیک شیراز ساعت غذا خوردن ماهی های قبل و بعد غروب خورشید بود و گاهی هساعت 11 ظهر تا ساعت 4 بعدظهراین ساعت ها ما شناص بیشتری برای صید ماهی کپور داشتیم .


سیستم های متفاوتی برای صید ماهی کپور و جود دارد که در کل این سیستم ها به دو دسته تقسیم می شوند یکی سیستم سنتی و که با پایه های معمولی انجام  می گیرد و دیگر سیستم همان سیستم های با پایه های الکتونیکی می باشد که مجهز به هشدار دهند های الکتونیکی می بلاشد .


واقعا کسی که می خواد کپور گیری رو حرفه ای دنبال کنه باید قید تمام سیستم های ماهیگیری رو بزنه زیرا این سیستم ماهیگیری خیلی دنیای وسیعی داره و این یه قانونی تو ایران بود کسای که به صید ماهی کپور می رن هیچ علاقه ای به ماهیگری روخونه و صید ماهی قزل الا نداشتند و برعکس این هم بود افرادی که علاقه به صید ماهی قزل آلا داشتن هیچ علاقه ای به صید ماهی کپور نداشتند و کلا این دو سیستم دو فعلایت جدا گانه دارد.


رکورد صید ماهی کپور تو ایرن تا اونجای که من در جریان بودم 29.400 کیلوگرم بود که توسط یه ماهیگیری شیرازی به نام مهرداد پارسی تو دریاچه حفاظت شده اوان الموت قزوین صید شده بود و رکورد صید کپور خودم هم 10 کیلوگرم اونم تو یه دریاچه حومه شهر شیراز .


بغیر از دریاچه اوان که حفاظت شده بود دیگه هیچ منابع آبی نداشتیم که حفظت شده باشه و همه روزه صیادان مشغول ماهیگیری با تور بودند برای همین ارزش صید ورزشی بلای در ایران وجود نداشت به دلیل وجود نداشتن سایز های بزرگ این ماهی در این دریاچه ها . . . .




زمانی که ایران بودم یه ویژه نامه صید ماهی کپور منتشر کردم که خیلی تو ماهیگیری این سیستم می تونه کمکتون کنه و نکات تخصصی زیادی توش شرح داده شده




لینک دانلود مجله ماهیگیری کپور از سایت 4shared.com



لینک دانلود مجله های ماهیگیری کپور از سایت persiangig.com



تشکر از جناب آقای مهندس حسن دلفروش از راهنمایی ها
ارادتمند شما ابی فیشر

8 comments:

  1. ابی جون سلام خیلی عالی بود تشکر

    ReplyDelete
  2. Make certain to pick your arrival net in light of the sort of fishing you are occupied with. bass lures

    ReplyDelete
  3. It can live in mild territories and lie torpid amid the winter. It dives deep to the base of the lake and remains torpid until the point that the climate conditions change.click here

    ReplyDelete
  4. You need a pole and reel that empowers you to get diverse size fish. Outdoor supplies stores sell turn fishing gear and fly fishing hardware. They sell bars, reels, discount fishing tackle, fishing blades and extras like snares, bobbers, sinkers, swivels and lure.fishing in thailand

    ReplyDelete
  5. There are two fundamental choices with regards to fishing trap, the fake and normal draw. Probably the best freshwater regular fishing traps incorporate bloodsuckers, grasshoppers, crickets and worms.fishing holidays in thailand

    ReplyDelete
  6. There are a few place to fish, you could fish from the shore of a river or in a small pond or lake. Any where there is a natural body of water with everything to sustain life, there are fish and other aquatic animals.rod and reel for speckled trout

    ReplyDelete
  7. Hello everybody, and welcome to Dig IN Fishing Fridays. I'm excited today. Today we have Derek Hudnall here. Derek is a Bass Masters league lead angler from Baton Rouge, Louisiana. Derek is 38 years old, and was born and raised in Baton Rouge. His wife Anya, daughter Payton, who's three, and Braxton who's 15. He actually grew up in a fishing family, and he's been fishing competitively in Louisiana since he was 16 years old. His first Bass Master Open was in 2016 and that's when Derek started fishing full time. He has fished all the divisions of the Bass Master Open's every year to increase his versatility, and his chances to qualify for the Bass Master Elite Series. He finished third overall in 2018, which qualified him for the 2019 Elite Series, and the 2019 Bass Master Classic. Welcome Derek. fishing reels

    ReplyDelete
  8. Montana is home to some of the best trout fly fishing in the United States. People come from all over the world to fish its legendary waters. Some fly fishermen seek the expertise of a Montana trout fly fishing guide while others are determined to go at it alone. Regardless of how you do it there are certain things that you must be prepared for. This is a quick guide to Montana trout fly fishing that is aimed at helping ensure a successful trip to one of the most beautiful places in the world. How To Cast A Fishing Rod?

    ReplyDelete

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....