Search This Blog

Thursday, February 21, 2013

Intruder Fly پشه اینترودر


Intruder Fly
پشه اینترودر

سلام به دوستان عزیز در این مقاله سعی در معرفی پشه های Intruder را داریم که بیشتر برای صید ماهی steelhead  پولادسر به کار می رود.
پشه های Intruder در رنگ های مختلفی بافته می شود که مهم ترین این رنگ ها سه رنگ Black Chartreuse , ، Pink می باشد.
نکته جالب در بافت پشه های Intruder Fly استفاده از دوقلاب در یک پشه می باشده و نحوه بافت پشه به این صورت می باشد که قلاب اصلی که مواد بر روی آنها بافته شده یک قلاب پایه بلند کشیده می باشد و قلاب دوم که کاملا از مواد دور تر وادامه قلاب اصلی متصل می شود یک قلاب ساده می باشد و اتصال بین قلاب اول و قلاب دوم توسط یک نخ ماهیگیری انجام می شود که این امکان را به قلاب دوم می دهد که حرکت آزاد تری داشته باشد و این امکان آزاد بودن باعث بهتر گیر کردن قلاب در دهان ماهی مهاجم می شود .
نکته دگر در بافت این پشه Intruder Fly و استفاده از دو قلاب ماهیگیری این می باشد که قلاب هارو به نحوی به هم متصل می کنند که دهانه قلاب ها مخالف یک دیگر می باشد و شانصی گیر کردن قلاب را در هنگام حمله ماهی بیشتر می کنند .
در بافت پشه های Intruder Fly از چشم استفاده می شود که منجرب تحریک بیشتر ماهی مهاجم به حمله کردن به این دست از پشه های می شود . زیرا برای ماهی مهاجم وجود چشم در طعمه  حکم حمله به بچه ماهی یا چیزی شبیه اون را دارد .
خیلی وقت ها هم پشه های Intruder Fly بر روی دوقلاب بافته نمی شود وقلاب اول بدون سوزن می باشد وبیشتر شبیه یک میله باریک میباشد و قلاب دوم قلاب معمولی و با سوزن می باشد . و میله اول فقط حکم پایه ای برای بافت مواد بر روری آن استفاده می شود ، میله اول که مواد بروی آنها بافته می شود امکان دارد در سایز های مختلف کوتاه و بلند باشدو  زمانی که ما بخواهیم پشه بزرگ تر به بافیم از میله بلندتر استفاده می کنیم و این سایز های میله ها به صورت کلی دو سایز می باشد که سایز کوتاه و متوسط و بلند که اندازه این میله ها به ترتیب میله کوتاه 20 میلی متر و میله متوسط 35 میلیمتر و میله بلند 55 میلی متر میباشد .

نکته جالب در بافت پشه های Intruder Fly این می باشد که قلاب اول به وسیله نخ ماهیگیری به قلاب دوم متصل می شود که قلاب دوم به راحتی قابل تعویض می باشد و قلاب دوم توسط نخی که از سوراخ قلاب دوم می گذرد و به دور گردن قلاب دوم وصل می شود .
اکثرا در بافت پشه Intruder Fly قلاب اول یا میله اول بیرنگ یا مشکی انتخاب می شود و رنگ این میله یا قلاب زیاد مهم نیست زیرا زیر مواد و متریال ها پوشیده می شود ولی قلاب دوم را اکثرا قرمز رنگ انتخاب می کنند یا رنگی را برای قلاب انتخاب می کنند که با رنگ مواد و پر های استفاده شده در پشه ها هم رنگ باشد مثلا اگه در پشه ها پر های آبی رنگ استفاده می شود و رنگ قالب پشه ها آبی رنگ هست قلاب دوم که خارج از پشه می باشد را رنگ آبی در نظر گرفته می شود. .

من حس خوبی نصبت به این پشه های Intruder Fly دارم چون سایز بزرگی دارن و بافت آسونی دارن و در اونا از چشم استفاده میشه وفکر کنم به خاطر اینکه قبلا با استیمر های چشم دار در فلای موفق بودم این حس خوبو نصبت به پشه های Intruder Fly دارم . .
 از نظر بافت پشه Intruder Fly خیلی شبیه به پشه Articulated میباشد و در باره پشه Articulated قبلا توضیح دادیم و تفاوت میان این دوپشه در اینه که در پشه Articulated بر روی هر دوقلاب مواد بافته می شود ولی در پشه Intruder مواد و متریال ها فقط بر روی قلاب اول بافته می شود و قلاب دوم کاملا بدون مواد وآزادمی باشد و اکثرا هم در صید ماهی ها قلاب دوم نقش خود را ایفا می کند و در دهان ماهی گیر می کند.
برای صید ماهی های سالمون و استیل هد ها از پشه ای سایز بزرگ و استیمر ها استفاده می شود و در این دسته از پشه ها از رنگ های متنوع وشادی استفاده می شود و پشه Intruder تمام این مشخصات و صفاد  را دارد .

نحوه بافت پشه اینترودر هم به این صورت می باشد که اول قلاب چایه بلند اول را به چایه متصل می کنند و سپس تنه قلاب را با نخ می پیچانند تا یک لایه نخ بروی قلاب اصلی قرار گیرد و سپس قلاب دوم را  با استفاده از یک نخ ماهیگیری به قلاب اول متصل می کنند و سپس با همان نخ دباره نخ ماهیگیری متصل به قلاب دوم رو به قلاب اول متصل به پاه پشه پیچی می بنندن و محکم می کنند .
این نکته خیلی مهم می باشد که قلاب دوم  محکم به قلاب اول متصل باشد برای همین روی نخ های تابیده شده بر روی نخ به قلاب اول از چسب استفاده می کنند تا کاملا اتصال رو محکم تر کنند . و مراحل بعد پیچیدن مواد به دور قلاب اصلی می باشد و در مرحله آخر چشم به قلاب متصل می شود.

استفاده از رنگ های شاد و نوار های فلش بک نور وچشم در این مدل منجرب جذاب شدن پشه می شود که ماهی های استیل هد steelhead  هم به این دسته از پشه ها علاقه زیادی دارند .
رنگ بندی پشه های Intruder رو بر اساس فصل و شرایط روخانه انتخاب می کنند و نصبت به کدر بودن و شفاف بودن آب رودخانه هم رنگ پشه Intruder رو تایین می کنند .
دوستان درسته میگیم پشه Intruder  مخصوص ماهی steelhead می باشد ولی به نظرم من این دسته از پشه هارو ما برای دیگر ماهیان مهاجم می تونیم استفاده کنیم مثلا برای صید قزل الای رنگین کمان یا حتی صید ماهیان ماهجم آب شور و دیگر ماهیان مهاجم آب شیرین ، فقط کمی حوصله به خرج بدید و این مدل پشه رو در برنامه ها ماهیگیری خود تست کنید .

دقیقا مثل استیمر خود من ebi fly pattern  که هم تو آب شیرین با موفقیت تست شد هم  در آب شور با موفقیت تست شد و دو نژاد ماهی کاملا متفاوت با هم صید شدند که تنها وج تفاهم بین این دو ماهی ها  مهاجم بودن آنها بود و دقیقا پشه Intruder همانند پشه استیمر ebi fly pattern می باشد درهر دو پشه از چشم استفاده شده ، هر دو پشه سایز های بزرگی دارند و نوار های فلش بگ در هردو پشه به کار رفتند  و مواد رنگی فراوانی در هر دو پشه به کار میره . . .  هیچ دلیل نداره که ما با Intruder نتونیم دیگر ماهیان مهاجم رو صید کنیم .
برای مثال در پشه های Intruder مدل Ed Ward's Intruder Recipe از ماد زیر در بافت پشه ها استفاده می شود
Name
Ed Ward's Intruder Recipe (See note below steps)
Category
Stealhead
Hook
2/0 Mustad 36890 salmon that has been straightened with the barb cut off; Trailer hook is a Daichii 2451 size 1-2
Rear Hackle
Soft, black hackle
Feelers
9 strands of orange-dyed ostrich plume, on each side of hook shank
Body
Burnt-orange chenille palmered with a long narrow badger hackle
Shell
Two cree hackle tied in on each side of the shank as wings
Head
Small ball of black chenille; lead eyes
Head
Black



برای مثال در پشه White Intruder Tube Fly از مواد زیر استفاده می شود

MATERIALS
Hook: Tube
Weight: Lead Dumbbell Eyes
Thread: Fire Orange 6/0
Tail: White Ostrich over White Deer Hair
Body: Pearl UV mylar
Thorax: Fluor. Red Trilbal Antron Dubbing under White Deer Hair
Throat: White Ostrich
Wing: White Ostrich, Grizzly Saddle tips, Rainbow Flashabou, Natural Gray Ostrich
Head: White Flashabou Dubbing


تشکر از دوست عزیزم آقای حسن دلفروش از راهنمایی ها
ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....