Search This Blog

Friday, February 1, 2013

Pacific salmon آزاد ماهی اقیانوس آرم


Pacific salmon

آزاد ماهی اقیانوس آرم

غم انگیز ترین تراژدی طبیعت


خیلی وقت ها اتفاق می افتاد که داداشم منو صدا می زد می گفت ابی بیا ابی بیا داره برنامه موردعلاقتو می زاره ، زود باش ، من هم می دویم خودمو پای تلوزیون می رسوندم و می دیدم ماهی های دارن تو رودخونه رژه میرن و خرس های بزرگ هم دارن اونارو میگیرن و رنگ قرمز خیلی از ماهی ها تو چشم می زد با خودم می گفتم اوه خدای من این صحنه ها چقدر زیباست والان هم می خوام در باره این ماهی ها مقاله بنویسم و به کمک دوست عزیزم جناب آقای مهندس حسن دلفروش ، الان تنها آدرسی که از این ماهی ها دارم فقط یه اسمه ، اونم به نام Pacific salmon که همین کافیه که به دونم این ماهی چیه و از کجا میاد و به کجا میره و چی کار هست پس با ما باشید با ادامه مقاله . . . .


ماهی Pacific salmon یا همان آزاد ماهی اقیانوس اطلس به این دلیل به اسم Pacific نام گرفته که در هنگام تولید مثل شکل ظاهری فک این ماهی تغیر می کند.


یکی از درام های هیجان انگیز طبیعت ورود آزاد ماهیان اقیانوس آرم به رودخانه های برای تخم ریزی می باشد . آزاد ماهی های که در اقیانوس آرام زندگی می کنند زمانی که به سن بلوغ می رسند برای تخم ریزی وارد آب های شیرین می شوند و این چرخه شاید فقط یک بار اتفاق بیوفتد و برای دیگر گونه ها تا چند بار ادامه داشته باشد .


آزاد ماهیان اقیانوس آرام برای رسیدن به رودخانه های آب شیرین مجبورن تا هزاران کیلومتر رو شنا کنند برای همین باید چربی های زیادی رو برای تامین انرژی ذخیره کنند تا در این سفر طولانی خود را به مقصد برسانند و گاهی هم در این سفر ها به مشکل بر می خورند.. . .


خیلی از ماهی های مهاجر در راه می میرند زیرا آنها چربی کافی برای سفر کردن ندارند و تسلیم طبیعت می شوند . و خیلی از ماهی های آزادهم در تور صیادان دچار می شوند و خیلی از ماهی های مهاجر هم با آب های آلوده شهر ها روبه رو می شودند  . . . .


این آزاد ماهی ها وقتی این مشکلات را پشت سر گذاشتند تازه به آبشار های سیمانی ساخت انسانها می رسند و بعد از پشت سر گذاشتن این موانع تازه به سمور های آبی و عقاب های ماهی خوار و خرس ها می رسند . . . 


زمانی که آزاد ماهیان به آب های کم عمق مورد نظر خود رسیدن جنگ تازه شروع می شود ماده ها با ماده ها و نر ها با نر ها برای پیدا کردن جفت می جنگند و ماده ها مسئول درست کردن لانه برای تخم ها هستند و با باله های خود در بستر روخانه با جابه جا کردن سنگ ها لانه درست می کنند .

و هر دو آزاد ماهی اسپرن های خود را در لانه می ریزند و عمل لقاح خارجی انجام میگیرد و در اینجاست که یکی از درام های هیجان انگیز طبیعت رخ می ده واقعا گفتنش برام سخته و دیدنش برام مشکل و نمی تونم به راحتی درک کنم تمام ماهی ها بعد از تخم ریزی می میرند . . . . .


تخم مرغ های آزاد ماهیان اقیانوس آرام  شفاف رنگ هستند و در رنگ های مایل به زرد نارنجی و مایل به قرمز تیره، نارنجی متغیر هستند . زمانی که بچه سالمون های اقیانوس آرام به دنیا می آیند با تغذیه  در همان روخانه تا دوسال همانجا باقی می مانند و بعد از این زمان به اقیانوس آرام بر می گردنند .


اکثر غذای این سالمون ها حشرات آبزی و بچه ماهی می باشد . و این آزاد ماهیان با بلع آب می توانند آن را فیلتر کنند و پلانگتون های آن را برای تغذیه استفاده کنند .


خیلی عوامل های را ما انسان ها به وجود آوردیم که نثل این آزاد ماهیان را به خطر می انداز مثلا این ماهی ها نیاز به آب سرد و پر اکسیژن دارن ولی ما انسانها منجرب شدیم که رودخانه ها آلوده شوند و با احداث سد ها برای تولید برق منجرب نابودی اکوسیستم این ماهی ها شدیم .
جای تعصف داره ما در ایران از این آزاد ماهیان داریم که تو دریای خزر زندگی می کنند و برای تخم ریزی وارد روخانه ها میشن ولی تمام رودخانه های شمال دریچه های آنها با تور صیادان بسته شده  حتی در زمان فصل تخم ریزی .
Pacific salmon ها در نژاد های مختلفی وجود دارند  که  تک تک آنها رو معرفی می کنم .

Chinook (Oncorhynchus tshawytscha)




آزاد ماهی چینوک
ماهی آزاد چینوک از 5 تا 7 سال عمر می کند و تا وزن 55 کیلو گرم می رسد . و آزاد ماهی چینوک به نام springs or kings معروف می باشد چشمه شاه ، Chinook یکی از با ارزش ترین ماهیان ورزشی برای ماهیگیران می باشد

Chum (Oncorhynchus keta)



Chum در معنی فارسی یعنی باهم زندگی کردن ، و سن این ماهی 3 تا 5 سال می رسد و این ماهی تا وزن 4.5 کیلو گرم می رسد .

Coho (Oncorhynchus kisutch)



عمر ماهی Coho تا 3 سال می باشد و وزن این ماهی تا 6کیلوگرم می رسد و آزاد  ماهی Coho نیز برای ماهیگیران ورزشی بسیار محبوب می باشد

Pink (Oncorhynchus gorbuscha) 



آزاد ماهی پینک Pink کوچکترین سالمون اقیانوس آرام می باشد که تا 2 سال بیشتر عمر نمی کند و وزن این ماهی تا 2 کیلوگرم می رسد

Sockeye (Oncorhynchus nerka) 



ماهی Sockeye تا4 تا 5 سال عمر می کند و تا وزن 3 کیلو گرم می رسد
معرفی این نژاد ماهی ها کافیه و در این قسمت در باره ماهیگیری و صید آزاد ماهی اقیانوس آرام صحبت می کنیم.
در ابتدا رعایت نکات ایمنی مهم هست مثلا برای ماهیگیری سالمون در کنار رودخانه ها اکثرا سنگ لاخ می باشند و پوشیدن کفش های مناسب مهم می باشد و ورد به آب ممنوع می باشد و دلیل آن هم جریان های زیاد رودخانه می باشد که برای شما خطرناک می باشد و امکان دارد که شما را آب به برد . و نکات دیگر پوشش مناسب استفاده از کلاه و عینک و . . .  


البته این آمار رودخانه های آمریکا می باشد نمی دونم تا چقدر شبیه رودخانه های کانادا هست ولی گفته که آزاد ماهی Coho و چینوک در ماه اکتبر وارد رودخانه ها می شود و ماهی های که برای تخم ریزی وارد روخانه های می شنود سنی بین 1 تا 4 سال دارند و اکثرا 2 تا 3 سال سن دارند و 90% آنها بین 15 تا 25 پوند وزن دارند که به کیلو گرم میشه حدود 6 تا 11 کیلوگرم وزن تعداد بسیار کمی از ماهی های چینوک 40 پوند وزند وارد رودخانه ها میشوند معادل 18 کیلوگرم . و آزاد ماهیان  Coho هم زمانی که وارد رودخانه ها می شوند 2 سال طول عمر دارند و بین وزن های 8 تا 10 پوند می باشند که معادل آن به کیلو گرم می شود 3 تا 4 کیلو گرم می باشد .
وقتی آزاد ماهی ها وارد رودخانه می شوند یک هدف بیشتر ندارند آن هم پیش روی به سمت جلو برای تخم ریزی می باشد و برای همین به تغذیه کردن هم می پردازند در این مسیر و این امکان به ماهیگیران می دند که آنها را صید کنند ولی تنها راه ماهیگیری ورزشی می باشد که صدمه ای به اکوسیستم آنها نزند همان ماهیگیری بگیرو رهاکن .


سیستم ماهیگیری که شما می توانید برای صید آزاد ماهیان اقیانوس آرام داشته باشید استاندارد اون یک چوب فلای شماره 9یا 10 می باشد و نخ فلای شماره 7 یا 8 یا 9 موتور ماهیگیری باید از نوع دیسکی باشد و حد اقل بتواند تا قدرت 20 پوند حدود 9 کیلوگرم قدرت کشش راداشته باشدو سایز بزرگی باشد تا بتواند تا 150 متر نخ را روی خود جا بدهد .مشخصات لیدرهم باید نخ فلورسند به قدرت کشش 9 تا 11 کیلوگرم باشه حدود 20 تا 25 پوند .
نخ پشتیان یا همون نخی که زیر نخ فلای بسته میشه از جنس معمولا بافته شده یا فلورسنت به متراژ 150-200 متری و قدرت کشش 20 پوند .


سیستم اسپنینگ

در سیستم اسپنینگ شما نیاز به یه چوب اسپنینگ medium action شماره graphite rod 8'-9' بسیار مقاوم که زمانی که کنار آب هستید چوب شما مقاومت حمله ها این آزاد ماهیان را داشته باشد .


موتور ماهیگیری هم باید ظرفیت حداقل 200 متری با قدرت کشش 12-15 پوند را داشته باشد . و لیدر هم باید کاملا نامرعی باشد زیرا در رودخانه های آب شفاف ماهیگیری می کنید و قدرت کشش نخ لیدر هم باید حدود 6-10 pound test باشد .


در سیستم فلای از پشه های شبیه به تخ ماهی استفاده می شود و گاهی هم از خود این تخم های طبیعی و مصنوعی آن هم استفاده می شود و چند نمونه از دسته پشه های  wet fly/streamers و stonefly/nymphs استفاده می شود . در این مقاله تاکیدی بر استفاده از متریال های براق در پشه ها کرده که درخشندگی به پشه ها و جلب توجه بیشتر ماهی های سالمون بشوند .
به نمونه ای از پشه ها می پردازیم وشکل و رنگ بندی و اسامی آنها
Wet fly/streamers - represent small fish invading the salmons' territory or spawning bed, trigger aggressiveness

 Wooly Buggers


پشه ولی باگر Wooly Buggers شماره 2 تا 8 در رنگ های سیاه ، سفید ، زیتونی ، بنفش ، chartreuse ، نارنجی و ادقام و خلوط مواد فلش بک نور در بدنه پشه و دم آن

Mickey Finn


پشه میکی فین Mickey Finn در شماره های 2 تا 8

 Black Bear


پشه بلک بیر Black Bear (خرس سیاه) در رنگ سبز و لب سفید شماره 4 تا 10

 Comet style


پشه Comet style با استفاده از رنگ های فلورسنت در بدن در شماره های 2 تا 10

 Maribou Streamer


پشه Maribou Streamer

 Egg Imitations

 Egg Imitations


پشه Egg Imitations

Glo-Bugs


پشه Glo-Bugs به رنگ های آتشی و نارنجی و صورتی در شماره 6 تا 8

 Estaz Eggs


پشه Estaz Eggs در شماره های 6تا 8

Stonefly/Nymphs


پشه Stonefly/Nymphs شماره های 4 تا 8 در رنگ های طبیعی سفید و سیاه و قهوه ای و رنگ های براق و دخشنده


و در سیستم اسپنینگ شما می توانید از تمامی طعمه های مصنوعی



Rooster Tails



Mepps



Panther Martin



Blue Fox
Artificial Eggs
Jensen Eggs
Crazy Eggs
Yarn Balls
Berkley Power Bait


استفاده کنید با استفاده از سیستم کششی یا انتظاری و گفته شده ماهی های آزاد اقیانوس آرام اکثرا در حال شنا کردن می باشند ولی گودال های آب عمیق مثل دریاچه ها یا چاله آب ها مکان های مناسبی برای استراحت کردن آنها می باشد و این مکان ها جاهای مناسب برای ماهیگیری با سیستم های اسپنینگ و انتظاری می باشد .


این مقاله هم تموم شد البته اگه می خواستم ادامه بدم 100 صحفه دیگه هم جا داشت بنویسم ولی برای امروز کافیه زمانی که من شروع به نوشتن این مقاله کردم یک اسم بیشتر نداشتم اونم اسم Pacific salmon و از این اسم این مقاله رو به وجود آوردم و خودم خیلی چیزا یاد گرفتم و از دوست عزیزم جناب آقای مهندس حسن دلفروش تشکر می کنم به خاطر حمایت ها و راهنمایی ها .




ارادتمند شما ابی فیشر

1 comment:

  1. Pacific Salmon ha dar gharbe Amrica dar bahar va paeez varede systeme roudkhuneha mishan. Vali lozouman hameye mahihaya bade tokhm rizi nemimiran.

    ReplyDelete

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....