Search This Blog

Thursday, February 14, 2013

خانواده ماهیان Panfish

خانواده ماهیان Panfish


Panfish به آن دسته از ماهی های گفته می شوند که جسته آنها معمولا شکل قرار گیری در یک ماهی تابه را دارند و بزرگ تر نمی شوند و به همین دلیل این ماهی ها به نام panfish یا ماهی ماهی تابه اسم گرفتند و این ماهی ها رو به نمام های مختلف می شناسند ولی در فرهنگ زبان انگلسی آکسفورد به نام panfish ثبت شده هست.
 

ماهی Panfish از خانواده بزرگی تشکیل شده هست که زیر مجموعه این خانواده رو ماهی های Yellow Perch, Candlefish, Balaos, Sand Launces, Rock Bass, Bullheads, Minnows, Rocky Mountain Whitefish, Sand Rollers, Crappie, Yellow Bass, White Bass, Croaker and of course most of the common small sunfishes such as bluegill and redear sunfish تشکیل می دهد.


Panfish ها ساکن آب های شیرین می باشند . و ما در این مقاله مختصر به گونه های Panfish زیر می پردازیم

CRAPPIE

PUMPKINSEED

ROCKBASS

YELLOW PERCH

WHITE BASS

ماهی CRAPPIE

 ماهی crappie  از خانواده sunfish ها می باشد . ماهی crappie ها به دودسته می باشند white crappie و  black crappie. ماهی crappie معمولا یک ماهی شکارچی و مهاجم به شمار می آید و از حشرات و سخت پوستان و ژئوپلانگتون ها تغذیه می کند .


ماهی crappie به دلیل مهاجم بودنش طرفداران زیادی برای ماهیگیران ورزشی دارد و اکثر ماهیگیران با استفاده از انواع اسپینر ها و لرو ها با استفاده از سیستم اسپنینگ و سیستم فلای فیشینگ و جیگینگ این ماهی رو صید می کنند و این ماهی crappie رو علاقمندان به سیستم ماهیگیری  ice – fishing در زمستان طرفداران زیادی برای صید این ماهی وجود دارد.


در شمال قاره آمریکا صید ماهی crappie بسیار محبوب می باشد بین ماهیگیران که با سیستم خواصی به نما Spider Rigging صید می شود و در ادامه مقاله بیان شده که صید ماهی crappie برای علاقمندان به فلای فیشینگ و ماهیگیری در یخ بندان زمستان بسیار لذت می باشد .

ماهی PUMPKINSEED

ماهی Pumpkinseed از خانواده sunfish ها می باشد که ساکن آب های شیرین می باشد . Pumpkinseed sunfish در سرتاسر آمریکای شمالی معروف می باشد . معمولا طول این ماهی بین 6-8 اینچ می باشد که تا 10 اینج می رسد . به طور معمول ماهی Pumpkinseed وزن کمتر از 1 پوند دارد، رکورد جهانی ماهی Pumpkinseed £ 1 6 اونس می باشد . ماهی Pumpkinseeds به طور معمول در آب گرم، دریاچه های آرام، برکه و استخر creeks ها و رودخانه های کوچک با مقدار زیادی از پوشش گیاهی زندگی می کنند. غذای عمده این ماهی حشرات، لارو پشه، نرم تنان کوچک و سخت پوستان دیگر، کرم ها، به ماهی و حتی دیگر pumpkinseeds کوچکتر تشکیل می دهد.


ماهی pumpkinseeds علاقمندان زیادی رو در ماهیگیری ورزشی دارد ولی خیلی از ماهیگیران دیگر ماهی pumpkinseeds رو مزاحمی برای ماهیگیری خود می دانند زیرا هدف آنها صید ماهی های دیگر می باشد ولی این ماهی طعمه آنهارو خورده و صید می شوند و دلیل دیگر اندازه کوچک این ماهی می باشد .


صید ماهی pumpkinseeds بسیار راحت می باشد و ماهیگیران می توانند با سیستم های مختلف با استفاده از انواع طعمه های کرم ، زالو ، حشرات این ماهی رو صید کنند و علاقمندان به سیستم فلای فیشینگ هم می توند ماهی pumpkinseeds رو با انواع پشه های رو آبی و زیر آبی صید کنند. یک ماهی ماده pumpkinseeds می تواند بین 1500 تا 1700 تخم ریزی کند .

ماهی ROCKBASS

ماهی rock bass از خانواد sunfish ها می باشد و این ماهی رو بنام های rock perch, goggle-eye, or red eye می شناسند .


 ماهی rock bass معمولا به طول 6-10 inches می رسند و وزن آنها به ندرت به بیش از 1 پوند می رسد و به فارسی خودمون هر پوند میشه 453 گرم . . ماهی rock bass در سرتاسر آمریکای شمالی و جنوبی پراکنده هست واین ماهی علاقمندان زیادی برای صید دار که اکثر این ماهیگیران با استفاده از طعمه کرم این ماهی rock bass رو صید می کنند این ماهی رو هم میشه با سیستم  lures صید کرد . بزرگترین و رایج ترین گونه Ambloplites، از این نژاد ماهیان حداکثر طول ثبت از 43 سانتی متر (17) و حداکثر وزن ثبت شده 1.4 کیلوگرم (3.0 پوند) رسیده است. 


این ماهی می تواند 10 سال زندگی می کنند. این ماهی که توانایی به سرعت در حال تغییر رنگ خود را برای مطابقت با محیط اطراف خود را دارد. این ماهی مانند آفتابپرست است که اجازه می دهد تا آنها را به سراسر طیف گسترده ای به وجود بیاورند.

ماهی WHITE BASS

ماهی white bass یک ماهی آب شرین می باشد که متعلق به خانواد Moronidae  می باشد و این ماهی ایالت اوکالاهما  Oklahoma  می باشد .



رنگ اصلی این گونه به رنگ سفید نقره ای به رنگ سبز رنگ پریده است این ماهی به طول بین 10 و 12 اینچ رشد می کنند و در گاهی اوقات آنها می توانند 17 اینچ یا بیشتر برسد ماهی White bass باس سفید یک ماهی گوشتخوار می باشد ماهیهای White bass از انواع موجودات ریز آبی و کرم ها و بچه ماهی ها تغذیه می کنند . 


White bass ها در رودخانه ها و مخازن برگ آبی ساکن هستند واین ماهی در فصل بهار تخم ریزی می کند . فصل تخم ریزی برای باس سفید از اواسط ماه مارس به اواخر ماه مه است . ماهیگیران برای صید این ماهی از lures و بچه ماهی زند استفاده می کنند


ماهی YELLOW PERCH

ماهی سوف Perch رو به نام های Lake perch, perch, American perch, striped perch, coon perch, jack perch می شناسند .

 

ماهی Perchمتعلق به خانواده Percidae می باشد که در آب های شیرین زندگی می کند . شکل آناتومی بدن ماهی Perch به صورت کشیده و گرد مانند می باشد و در پشت سر این ماهی دو باله وجود دارد که باله اولی دارای خار های می باشد و باله دومی این ماهی بدون خار می باشد منظور از خار ها استخان های ظریف می باشد .

ماهیPerch معمولا به رنگ زرد می باشد (برای همین به این ماهی یلو پرچ هم میگن سوف زرد) و روی بدنش راه راهای تیره رنگ وجود داره مثل ببر. ماهی Perchگوشتخوار می باشد و به طور معمول در دریاچه ها و برکه ها و رودخانه ها زندگی می کند . غذای اصلی این ماهی بچه ماهی و صدف و حشرات می باشد و ماهی Perch در فصل بهار تخم ریزی می کند .



این ماهی برای ماهیگیران ورزشی بسیار مهم می باشد و دوسیستم رو برای صید این ماهی معرفی کرده float fishing and lure fishing که اولی ماهیگیری با استفاده از شناور و دیگر استفاده از طعمه های مصنوعی به صورت کششی می باشد البته اینو من اضافه می کنم فلای فیشینگ هم می تونه یه سیستم مهیج برای صید این ماهی باشه .

 

و در ادامه مقاله بیان کرده که بهترین طعمه ها برای صید ماهی Perch عبارت اند از of baits, including minnows, worms, maggots, bread, pieces of raw bacon, and softshell crayfish, but seem to prefer small fish, lobworms, red maggots, and lures که به بچه ماهی و کرم و ماگوت و لانسه ها . حتی نان اشاره کرده .



رکورد صید ماهی Perch در انگلستان 5 پوند، 15 اونس، و در آمریکا 6 پوند 4اونس است . 6 پوند حدود 3 کیلو گرم می شود.


ماهی معمولا به حدود5 پوند (2.3 کیلوگرم) و یا بیشتر رشد می کند و معمولا ماهی های رایج ترین ماهی به حدود1 پوند (0.45 کیلوگرم) و یا کمترمی باشند و ماهیگیرانی که موفق به صید ماهی های بیشتر از 2 پوند بشوند جایزه ای برای آنها در نظر می گیرند .

این از ترجمه ها حالا یه سری هم به دنیای فیلم های ماهیگیری ماهی Perch بزنیم به بینیم چه خبره .

معمولا جای که ماهی Perch زندگی می کنه دیگر ماهی های مهاجم مثل اردک هم و جود دارند و گاهی اوقات ماهیگیران اقدام به صید ماهی اردک می کنند ولی ماهی Perch به طعمه آنها حمله می کنه و بلعکس ماهیگیرانی که اقدام به صید ماهی Perch می کنند ارک ماهی به طعمه آنها حمله می کند مثلا دوستان خود من هم در خاطراتشون این رو بیان کردند که مثلا برای صید ماهی Perch اقدام به ماهیگیری کردند با سیستم کاملا ابتدای ونخ های مخصوص این ماهی ولی اردک ماهی بزگی صید کردند .



تشکر از دوست عزیز آقای حسن دلفروش به خاطر تشویق و حمایت این وبسایت

ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....