Search This Blog

Monday, February 4, 2013

Chum / Pacific salmonماهی سالمون


 (Pacific salmon) Chum   

آزاد ماهی Chum اقیانوس آرام


همیشه تو فیلم ها یا عکس های ماهیگیری خارجی ماهی های رو میدیم که از ترکیب رنگ های جالبی مثل شعله های آتش روی بدن آنها نقش بسته بود ، این ماهی ها همان آزادم ماهی Chum از دسته ماهی های Pacific salmon می باشند .


 منظور از Pacific salmon آزاد ماهیان اقیانوس آرام می باشند . ماهی سالمون Chum را نیز با نام های dog salmon or Keta salmon هم می شناسند . ماهی Chum سالمون  از خانواده anadromous ها می باشد .


زمانی که ماهی سالمون در اقیانوس آرام زندگی می کند به رنگ نقره ای و سبز و آبی می باشد ولی زمانی که برای تخم ریزی وارد رودخانه های آب شیرین می شود دارای رنگ های رگه ای بنفش رنگ در بدن می شود همان نقش های شبیه به شعله آتش .


ماهی های نر در هنگام تخم ریزی آرواره های آنها بسیار کشیده شده و دندان های بزرگ آنها شروع به رشد می کنند در سته ماهی با این قیافه ترسناک میشود ولی محققان می گن که این تغیر شکل آرواره ها در ماهی نر بیشتر برای رقابت در جفت یابی و جلب جفت و مقابله  با ماهی های نر های دیگر می باشد .


ماهی های سالمون چام گاهی اوقات مجبورن مسافت 3.200 کیلومتر رو شنا کنند تا به مقصد نهای خود مکان تخم ریزی وارد شوند .


ماه مارس تا ماه ژوئیه زمانی هست که آزاد ماهیان چام برای تخم ریزی وارد رودخانه های می شوند . اکثر ماهی ها بعد از دوهفته از تخم ریزی و ورد به آب های شیرین می میرند .


یک ماهی سالمون چام بین 6 تا 7 سال عمر می کند و یک ماهی بالغ سالمون چام می تواند 5 سال سن داشته باشد .
معمولا آزاد ماهیان چام از 4 تا 10 کیلو وزن دارند تقریبا به طول متوسط 60 سانت ، رکورد جدید صید سالمون چام 19 کیلوگرم (42 پوند) به طول 112 سانتیمتر (44 اینچ) است و در منطقه  پاس ادی در بریتیش کلمبیا صید شده  است.


نحوه تغذیه سالمون Chum نیز مشابه با دیگر سالمون های اقیانوس آرم می باشد که ماهی های نابالغ به خوردن حشرات آبی مشغولند و ماهی های بالغ بیشتر به خوردن بچه ماهی ها مشغول می شوند.
در فصل های ورد ماهی Chum  به رودخانه ها ما به راحتی می توانیم این ماهی را در رودخانه ساکرامنتو در کالیفرنیا و رودخانه مکنزی در سرزمین یوکان کانادا پیدا کنیم .


ماهی Chum  در اواخر فصل پاییز و اواسط فصل بهار برای تخم ریزی وارد روخانه های آب شیرین می شود .

یه نگاه مختری داشته باشیم به نحوه صید این ماهی


این نکته رو فراموش نکنید ، درسته ماهی سالمون چام به بزرگی سالمون چینوک اقیانوس آرام نیست ولی جزء دومین ماهی بزرگ این اقیانوس محصوب می شود .


 این ماهی تا گاهی وقت ها تا وزن 20 تا 25 پوند (9 تا 11 کیلوگرم) توسط ماهیگیران صید شده است (در سایت ویکی پیدا نوشته شده بود تا 19 کیلوگرم صید شده) . البته ما به راحتی میگیم 11 کیلوگرم  ولی این آزاد ماهی که از عماق اقیانوس ها شنا کردند و به آب های سبک رودخانه ها وارد شدند بسیار جنگجو و مقاوم می باشند .


خیلی از ماهیگیران امریکای شمالی برای صید سالمون چام از سیستم های ماهیگیری spinners and spoons استفاده می کنند که این سیستم ها همون سیستم اسپنینگ و قاشوقک می باشد.


برای صید ماهی سالمون چام ازچوب های فلای شماره 9 تا 12 استفاده می کنند و دلیل استفاده از چوب های مقاوم فقط اینه که ماهی چام جزء جنگنده ترین ماهی های اقیانوس آرام می باشند . و برای یک مبارزه سخت با یک سالمون چام یک لیدر به قدرت کشش 10 تا 15 پوند نیازمند هستیم (5 تا 7 کیلوگرم) طول لیدر هم می تواند 20 تا 40 اینچ باشد . در مورد موتور ماهیگیری هم باید گفت یک موتور پشه برای صید آزاد ماهی چام باید حداقل 250 یارد قابلیت گنجاریش نخ فلای را داشته باشد .
نه فرمول خاصی داره نه جادو جنبل اگه ما با سیستم فلای بخواهیم این سالمون رو بگیریم باید به نحوه تغذیه این ماهی به پردازیم تا بتونیم بهترین پشه ها رو برای صید این ماهی استفاده کنیم.
ماهی سالمون چام در هنگام مهاجرت به آب های شیرین وابستگی به حشرات این رودها رو پیدا می کنه و علاقه به خوردن بی مهرگان دریایی و Copepods ها و ماهی ها و نرمتنان و ماهی مرکب و جانواران که در آب می افتند دارد .
در یک مقاله دیگر این سیستم های ماهیگیری رو پیشنهاد داده بود برای صید ماهی سالمون چام

driftfishing with a float


در مورد سیستم دریفت فیشینگ باید بگم که اصلا با ید یه مقاله اختصاصی دربارش بنویسم که در کل با سیستم چوبو چرخ اسپنبنگ انجام میشه و تو دیگر سیستم های مثل فلای هم جایگاه خواصی داره به صورت مختصر کارش اینه که طعمه به صورت کاملا ازاد در کف آب با نزدیک کف آب با جریان آب حرکت می کنه ، حتما همین روزا کاملا دربارش مقاله می نویسم خودم هم دوست دارم درباره این سیستم ماهیگیری دونم


bottom bouncing
این سیستم هم کمی شبیه به سیستم ماهیگیری دریفته که ریسه با یه سرب به کف آب میرسه و انشعاب که قلاب  و طعمه بو اون متصله با جریان آب به تحرک در میاد حالا گاهی با شناور انجام میشه گاهی هم بدون شناور ولی یه سیستم ماهیگیری کف خواب به حساب میاد


spinning with spoons or spinners in rivers
این سیستم هون سیستم لانسه کشی خودمون با انواع قاشوقک و لانسه ها می باشد که در روخانه ها انجام می شود

trolling in the ocean with hootchies
سیستم ترولینگو برای آب های بزرگ مثل دریا استفاده می کنند که همون قایق متحرک که انتهای اون سیستم های مهایگیری بسته شده


Typical colours used for chum salmon include green, chartreuse, pink, peach, orange and purple.


می دونم مقاله ای که نوشتم زیاد علمی نیست ولی همینکه ما فهمیدیم شکل ماهی   Chum  به چه جوری و فهمیدیم مال اقیانوس آرامه کافیه  . . . .






ارادتمند شما ابی فیشر 

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....