Search This Blog

Saturday, February 2, 2013

آزاد ماهی چینوک اقیانوس آرام (Pacific salmon) Chinook


 (Pacific salmon)  Chinook  

آزاد ماهی چینوک اقیانوس آرام

شاه ماهی اقیانوس آرام


سلام به دوستان عزیز درمقاله قبلی که مفصل در باره Pacific salmon آزادماهیان اقیانوس آرم نوشتیم یه اشاره ای به انواع آزاد ماهیان این اقیانوس شد که ما با پنج نوع از این آزاد ماهیان آشنا شدیم که سالمون Chinook هم جزء این دسته از آزاد ماهیان بود و در این مقاله به صورت جدا گانه به معرفی این سالمون قول پیکر می پردازیم . . .



آزاد ماهی Chinook که به شاه ماهی اقیانوس آرم نیز مشهور هست و یکی از بزرگ ترین گونه آزاد ماهی اقیانوس آرم هم هست . ماهی سالمون چینوک را با نام های king salmon, Quinnat salmon, spring salmon and Tyee salmon. Chinook می هم شناخته می شوند ماهی سالمون چینوک از خانواده (Oncorhynchus)  می باشد .


آزاد ماهی های چینوک بومی رودخانه های شمال غرب آمریکا از کالیفرنیا گرفته تا آلاسکا می باشند . سالمون چینوک بزرگترین و با ارزش ترین ماهی برای صید ماهیگیران ورزشی سرتاسر دنیا می باشد .



آزاد ماهی چینوک اکثرا به رنگ های سبز و آبی، قرمز و یا بنفش و در پشت و بالای سر با طرف نقره ای و سفید و سطح شکمی به این رنگ ها می باشد. و لکه های سیاه بر روی دم خود را و نیمه بالایی بدن خود دارد.




طول یک آزاد ماهی چینوک بالغ تا 58 اینچ (1.500 متر) می رسد . رکورد جهانی صید ورزشی آزاد ماهی چینوک در تاریخ 17 مه 1985 در رودخانه کنایات (شبه جزیره کنای در آلاسکا) به وزن 44.11 کیلوگرم صید شد . 




  رکورد جهانی صید تجاری آزاد ماهی چینوک 126 پوند (57 کیلوگرم) در نزدیکی رودخانه ورودی بریتیش کلمبیا در اواخر 1970s صید شد.


آزاد ماهی چینوک به مدت یک تا هشت سال می تواند در اقیانوس باقی به ماند و زندگی کند و بعد از این مدت برای تخم ریزی وارد رودخانه های آب شیرین بشود که میانگین این سال ها بین 3 تا 4 سال می باشد .


آزاد ماهیان چینوک در ماه های سپتامبر تا دسامبر برای تخم ریزی وارد رودخانه های عمیق آب شیرین می شودند .


ماهی های آزاد چینوک گاهی مجبورن مسیر طولانی رو برای تخم ریزی شنا کنند برای مثال رودخانه یوکان دارای طولانی ترین مسیر های آب شیرین مهاجرت برای آزاد ماهیان محصوب میشود ، بیش از 3.000 کیلومتر (1.900 مایل) . برای همین ماهی چینوک مجبور هست برای ذخیره انرژی ، چربی های زیادی را برای سفر ذخیره کند .


یه  مختصری از گونه آزاد ماهی چینوک

وزن ماهی : 40 پوند (18 کیلوگرم)، اما می تواند تا 120 پوند (55 کیلوگرم) برسد
طول: ماهی بالغ در حدود 3 فوت (1 متر در نظر گرفته شده)
ظاهر: آنها در دریا، به رنگ های  پشت پهلوها نقره ای آبی سبز
طول عمر : آنها صرف 3 ماه تا 2 سال در آب شیرین و در حدود 2-4 سال در دریا
رژیم غذایی: حشرات، amphipods و سخت پوستان دیگر در حالی که جوان و عمدتا ماهی


یه نگاهی هم به تاکتیک های صید آزاد ماهی چینوک بزنیم

یکی از روش های صید آزاد ماهی چینوک Trolling می باشد که من بیشتر سعی می کنم با تاکتیک های روخانه ای که توسط ماهیگیر از کنار رود انجام می شود رو بنویسم .
چوب های فلای که برای صید آزاد ماهیان چینوک استفاده میشود در شماره ها 9 ، 10 و 11 می باشند و دلیل های که  از چوب های مقاوم در صید این ماهی استفاده می شود یکی جنگندگی بالای این ماهی می باشدو دیگر سایز بزگ این ماهی . . .


موتور استاندارد صید ماهی چینوک باید بسیار مقاوم و سایز بزرگی داشته باشد برای قرارگرفتن متراژ بالای نخ فلای یک چرخ فلای باید قادر باشد تا 200 متر نخ فلای رو در خود جا دهد . .  .


لیدرهم می تواند قدرت کشش 6 تا 20 پوند را داشته باشد به متراژ سه تا دوازده فوت که بستگی به شرایط رودخانه و عمق و جریان آن دارد .
میانگین شماره پشه های که برای صید ماهی چینوک به کار می رود شماره 10 و 11 می باشد
معرفی چند الگوی بافت پشه های مخصوص سالمون چینوک


All-glow Chinook Salmon Comet


 Salmon Stringer



Mahi Sandwich



Elk River Estuary Shrimp




Gold Comet Tube Fly




Gray Ghost Chinook Clouser



Ramone’s Salmon Killer



Blue and Gold Comet



Chinook Salmon Surf Fly



Pro-Tube Clouser Minnow



 Baby Boss



Frizzle Chenille Salmon Egg



Chartreuse chinook clouser minnow



Horner’s Shrimp



Fish Skull Anchovy



Rob’s Zebra Comet



Rob Russell Blacktail



Standard Chinook Comets



Craft Fur Clouser


دوستان عزیز من این مطالب آموزشی رو فقط از یک سایت ترجمه نمی کنم و شاید برای نوشتن 10 صحفه مقاله تا بیش از مطالب 30 سایت رو استفاده کنم برای همین تجارب مختلف ماهیگیران با هم متفاوته و من سعی می کنم نقطه مشترک آنها را در مقاله ها استفاده کنم مثلا در یک سایت دیگر یک ماهگیر دیگر سیستم پیشنهادی استفاده از چوب و چرخ فلای برای صید سالمون چینوک چنین بیان کرده :

Rods مشخصات چوب فلای
Winston BIIMX 10wt
Sage VXP 10wt
Sage Flight 10wt

Reels مشخصات چرخ فلای
Abel Super 11
Nautilus CCF 10
Galvan Torque T-10
Lamson LItespeed4

Lines مشخصات نخ فلایب
Rio Versi-Tip
Rio Dredger Versi-Tip
Rio Streamer Tip 300 Grain Sink Tip
Rio 6' Salmon Leaders in 16lb or 20lb

Flies معرفی پشه هایم  مناسب
Bjorn's Stinger Prawn
Fat Freddie 
Signature Intruder
Articulated Hareball Leech



نگاهی مختصر داشتیم بر زندگی شاه ماهی اقیانوس آرام سالمون Chinook و اطلاعاتی خوبی رو بدست آوریدم و از جناب آقای مهندس حسن دلفروش تشکر می کنم که شوق و اشتیاق نوشتن مطالب را در من به وجود می آورند و در پایان هم می گم من تا به حال بغیر از ماهی قزل آلای رنگین کمان پرورشی هیچ ماهی مهاجم آب شیرین دیگری نگرفتم و فقط یه آرزو دارم که فقط بتونم کنار رودخونه راه برم که اونجا آزاد ماهیان برای تخم ریزی میان . . . .
























ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....