Search This Blog

Friday, February 1, 2013

ماهی آزاد اقیانوس اطلس Atlantic salmon


Atlantic salmon

ماهی آزاد اقیانوس اطلس


هیچ وقت نمی تونستم فکر اینو بکنم که یه زمانی ماهیگیری رو از lماهی باراکودای خلیج فارس شروع کنم و به سمت اقیانوس اطلس پیش برم اونم برای مشاهده ورود آزاد ماهی های قول پیکر اقیانوس اطلس به رودخانه ها برای تخم ریزی  . . .


در ابتدا در باره چوب های که در این سیستم ماهیگیری استفاده می شود باید گفت که شماره چوب های مخصوص صید سالمون اقیانوس اطلس از نصبت به شرایط رودخانه و سنگینی آب و سایز ماهی متفاوت هست که از چوب های سبک شماره 7/8 استفاده می شود تا  چوب فلای شماره 8/9 ، 9/10 و حتی چوب سنگین  شماره 10/11 و این به معنی جنگندگی بالای ماهی های سالمون اقیانوس اطلس می باشد این ماهی ها با تمام جنگندگی های که دارن از آب های شور عمق اقیانوس ها به رودخانه ها وارد می شوند و با جنگندگی تمام مسیر جریان مخالف آب را شنا می کنند تا به مقصد نهای خود یعنی محلی تخم ریزی برسند و این قدرت فراوانی که دارند به آنها اجازه میده تا آبشار های بلند را پرواز کنند و به مشکلی بر نخورند . . . .


درسته که ماهی های بالغ سالمون های اقیانوس اطلس به اقیانوس بر می گردند ولی ماهی های نا بالغ تا 2 یا 3 سال در رودخانه های آب شیرین باقی می مانند ، ماهی های سالمون اقیانوس اطلس در آب های شیرین از fish such as smelt, herring, alewives, mackerel, cod, and capelin. shrimp. تغذیه می کنند ، رو تک تک این اسم ها یه سرچی داشتم و عکس های این اسم هارو دیدم همگی ماهی های بودند که باب شکار کردن هستند یه چیزی توی مایه های ماهی کلوی خودمون هست که خوراکش برای ماهی های مهاجمه و ماهی سالمون آتلانتیک هم از این ماهی های تغذیه می کنه ، همون قبلا هم گفتم تمام ماهی های مهاجم به خوردن ماهی و بچه ماهی زیاد علاقه دارند حتی برای بافت پشه از این مدل ماهی ها هم استفاده می شود مخصوصا ماهی smelt و mackerel.


چند نمونه از بهترین پشه های که برای صید ماهی سالمون اقیانوس اطلس به کار میره عبارت اند از Atlantic Salmon Chamon, Christmas Tree, Dark Mackerel, Downeast, Downeaster, Dunkeld, Executioner, Fast Eddie, Fulkro, Garry Dog, Garry Dog Miramichi, and the Glitter Bug


در مورد چرخ های مخصوص صید ماهی سالمون باید گفت باید چرخ های ماهیگیری استفاده بشه که کنجایش نخ زیادی رو داشته باشه و تحمل فشار های زیاد راه داشته باشه همون جوری که چوب مقاومی برای صید این ماهی انتخاب می شود باید چرخ ماهیگیری هم متناسب با صید این ماهی باشد .


یکی از رکورد های صید ماهی سالمون در سال 1928 توسط آقای هنریک هنریکسن در کشور نروژ در رودخانه تنا به وزن  79 پوند 2 اونس حدود 36 کیلو خودمون صید شد .
سری کوچک و بدنی کشیده و بلند یکی از مهم ترین مشخصه های آزاد ماهی اقیانوس اطلس می باشد .


تاکتیک ماهیگیری صید ماهی سالمون آتلانتیک زیاد شبیه به صید ماهی قزل الای معمولی آب شیرین نیست ولی به نظر من از یک قانون پیروی می کنند از ترجمه ها چیز خواصی متوجه نشدم ولی تصاویری رو پیدا کردم که گویای تاکتیک های ماهیگیری این ماهی می باشد این ماهی رو هم با پشه های رو آبی صید می کنند وهم با پشه های زیر آبی . . . .







خوب رفیتم کمی فیلم دیدیم و برگشتیم تا بهتر و قوی تر بتونیم مقاله بنویسم ، جالب بود ونکات زیبای رو یاد گرفتم که دربارش صحبت می کنیم ، در صید ماهی های آزاد مثل همین سالمون اقیانوس اطلس خودمون زیاد نیازی نیست مکان ماهیگیری خودمونو تغیر بدیم یه جای خوب که پیدا کردیم می تونیم ثابت به مونیم چون ما ثابتیم این ماهی های سالمونه که از جلوی ما رد میشن قبلا تو صید ماهی قزل آلا من همیشه تاکید می کردم که جارو باید تن تن عوض کرد ولی این بار ما ثابت می مونیم این ماهی های هستند که جاشونو تن تن عوض می کنند .


درباره تاکتیک های ماهیگیری باید بگم زمانی که ما از پشه زیر آبی استفاده می کنیم می تونیم از اسپلیت شات استفاده کنیم که پشه زیر آب حرکت کنه و در لیدر می تونیم نشانه ای بزاریم مثل یک شناور کوچک و سبک که بدونیم کجای جریان داره ریسه حرکت می کنه و همراه با حرکت پشه در زیر آب با جریان آب می تونیم سر چوب رو به همون سمت بگیریم تا کمترین کشش در نخ و جود داشته باشه این نشانه ای که به لیدر متصل می کنیم یک شناور هست که به زیر آب فرو نمی رود و روی آب قرار میگیرد تا به ریسه کمک کند همراه جریان آب حرکت کند.


حالا فکر نکنید ماهی های سالمون ریختن تو رودخونه و دارن حرکت می کنن همشون یک متری هستند نه این ماهی های سالمون بالغ می تونت از 600 یا 700 گرم باشند به بالا وقتی دیدید یه ماهی زد به پشه نتونستید جمعش کنید بدونید همون سالمون بزرگه بوده که سیستم ماهیگیری شما رو ریخته به هم. یه نکته جالب دیگه که برام پیش اومده این بود تو ایران هر رودخونه های که به شهر نزدیک تر بود ماهیاش منقرض تر بودند و باید به دنبال رودخونه های بودیم که از شهر دور بودند و از دسترس انسانها به دور ولی الان این رودخونه های امریکای جنوبی از کنار شهر رد میشن حتی وسط شهر صدای بوق ماشین میاد ولی تو داری ماهی سالمون می گیری و آزاد می کنی .


تو فیلم های آموزشی صید ماهی سالمون اقاینوس اطلس که می بینم چیز خواصی نیست که پیچیده و گیج کننده باشه ماهیگیر مربیه میاد پششو میندازه بالای جریان آب و اونو با سر چوبش تا پایین جریان آب دنبال می کنه و بار ها اینو تکرار می کنه و اون شناور در ابتدای ریسه هم نشونش می ده که الان پشه کجا حرکت می کنه و ماهی های سالمون هم یکی یکی صید میشن واقعا ساده و لذت بخشه الان که این فیلم هارو دارم نگاه می کنم این ترس رو ندارم که ای خدا ماهی Atlantic salmon چه جوری صید میشه و این علامت تعجب از ذهنم بیرون رفته . البته این یکی از روش های صید ماهی اون فردی هم که کار میکنه دها سال تجربه صید ماهی رو داره و این نکته رو نباید فراموشنیم .


شما این مقاله رو یه تیکه می خونید ولی من میون این پاراگراف ها تا 40 دقیقه هم شده فیلم آموزشی می بینم تا بتونم 4 یا 5 خط مقاله آموزشی بتونم بنویسم به همین راحتی هاهم نیست البته مجبور هم نیستم چون دارم از کارم لذت می برم هم فیلم ماهیگیری می بینم هم فیلم رو تجزیه و تحلیل می کنم و در باره اون می نویسم . . . 


تو این فیلم جدیدی که از صید ماهی سالمون اطلس دیدم سه پشه کاربردی رو معرفی کردند که عبارت بودند از Caddis , Streamer Smelt  و White Bomber  که تمام سالمون هارو با همون روش بنداز بالای جریان آب و خود جریان آب پشه زیر آبی رو تا پایین جریان هدایت می کرد و ماهی صید می شدند .


 خوب این Caddis که یه حشره هست و همه اونو دیگه باید بشناسید اگه هم نمی شناسید یه سرچی تو اینترنت بزنید تصاویرشو می بینید و در مورد Streamer Smelt   باید بگم این پشه شبیه ماهی Smelt هست و سالمون ها عاشق بچه ماهی هستند و دلیل استفاده این استیمر هم به همین خاطره ، زیاد اطلاعات خاصی از پشه های White Bomber   ندارم ولی زیاد دیدم برای صید این ماهی به کار بره .


Streamer Smelt 


Streamer Smelt 


Streamer Smelt 


Streamer Smelt 


White Bomber

چوب های ماهیگیری مخصوص صید آزاد ماهیان اکثر سایز های بزرگ و کمی سنگین تر دارند برای همین برای اینکه شما در هنگام پروازدادن نخ به مشکل بر نخوردید قبل از موتور یه دسته کوچیکی به این چوب ها اضاف شده که این امکان را به شما می دهد که در هنگام پرواز نخ از این دسته کمک بگیرید و کمتر خسته بشید و دامنه حرکتی چوب شما هم برای پرواز بلند تر بهتر شود .










ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....