Search This Blog

Wednesday, February 6, 2013

Drifting Fishing ماهیگیری دریفتینگ


Drifting Fishing
ماهیگیری دریفتینگ


سلام به دوستان عزیز در حال نوشتن یه مقاله در باره صید ماهیان سالمون بودم که با یه کلمه رو به رو شدم به نام drifting fishing که خیلی نظر منو جلب کرد و کنجکاو شدم به بینم این drifting fishing اصلا چیه و چه سیستم ماهیگیری هست از اسمش معلوم بود که روش جالب ماهیگیری باید باشه . . . .



هیچ اطلاعی از سیستم drifting fishing نداشتنم و علامت تعجب همش تو ذهنم بود که اصلا drifting fishing چیه و در شروع بادیدن انواع فیلم های ماهیگیری drifting fishing کردم و مقاله های متعددی رو درباره این سیستم ماهیگیری خواندم و متوجه شدم ای بابا drifting fishing اسم خارجیشه که عجیب غریبه این سیستم رو سالیان قبل بار ها ماهیگیری کردم وبلد بود  .، و خیلی خوشحال شدم که می خوام این سیستم ماهیگیری رو به شما معرفی کنم چون خیلی سیستم ماهیگیری کاربردی هست فرقی نمی کنه شما کنادا هستید یا ایران این سیستم مشترکیه بین تمام ماهیگیران دنیا .



سیستم drifting fishing یه دنیای بزرگی داره که زیر شاخه های زیادی داره این سیستم ماهیگیری  در عماق دریا و در دریاچه ها و روخانه ها استفاده می کنند واقعا نوشتن تمام این تاکتیک ها کار مشکلی هست من به اون قسمت ماهیگیری drifting  در رودخونه ها می پردازم . .



drifting fishing رو با سیستم های مختلفی ماهیگیری می کنند مثلا با چوب وچرخ اسپنینگ ، بیت کستینگ ، فلوتینگ و فلای فیشینگ ، خیلی از این سیستم ها مشترکه و  همه این سیستم ها از یه اصول پیروی می کنند اونم معلق بودن طعمه در آب و حرکت اون با جریانه آبه . . .


اصل سیتم drifting fishing اینه که طعمه حکم موجودی یا چیزی شبیه به طعمه که ماهی به اون علاقه داره رو بازی می کنه و این طعمه در زیر آب با جریان آب داره حرکت می کنه و ماهی منتظر خوردن اون طعمه هست . حالا دو دسته از طعمه ها بسیار با سیتم drifting fishing هم خانی دارن یکی حشره های مصنوعی هست و دیگری تخم ماهی . . . .



زمانی که ما از تخم ماهی یا حشرات مصنوعی در سیستم drifting fishing استفاده می کنیم داریم از رویداد های طبیعی طبیعت برای فریب دادن ماهی ها استفاده می کنیم برای اینکه زمانی که یه حشره در آب میوفته و به زیر آب فرو میره با جریان آب حرکت می کنه و ماهی های مهاجم مانند انواع ماهی های قزل آلا و سالمون علاقه به خوردن این حشرات دارن و استفاده از حشره ها و پشه های مصنوعی با سیستم drifting fishing منجرب فریب خوردن سریع ماهی ها می شود . در مورد استفاده از تخ ماهی هم باید گفت زمانی که در طبیعت ماهی های سالمون و قزل آلا ها تخم ریزی می کنند این تخم ها با جریان آب حرکت می کنند و به صورت معلق در آب حرکت می کنند و انواع ماهی های قزل الا و سالمون ها علاقه به خوردن این تخم هارو دارند و سیستم ماهیگیری drifting fishing همین روند طبیعی طبیعت رو تقلید می کنه و منجرب سریع فریب خوردن ماهی ها و صید  آنها میشود.



خیلی از ماهیگیران بزرگ دنیا برای صید ماهی steelhead یا همان قزل آلای پولادسر از سیستم ماهیگیری drifting fishing با استفاده از طعمه تخم ماهی استفاده می کنند ، به صورت کاملا توضیح خواهد داده شد .



drifting fishing به دو صورت کلی انجام می گیرد یکی با استفاده از شناور و دیگری با استفاده سرب که هر دو این سیستم ها دو مقوله جدا از هم می باشند ولی از یه اصول پیروی می کنند . زمانی که ما از سرب های بزرگ در سیستم drifting fishing استفاده می کنند متعلق به سیستم های اسپنینگ و بیت کستینگ می باشد و اصل این سیستم به این صورته که سرب در نخ اصلی قرارمی گیره و بین نخ اصلی و ریسه یک دوراهه قرار می گیره که حکم استاپر رو برای سرب داره تا وارد ریسه نشود و ریسه هم به قلاب و طعمه متصل می باشد و سرب کاملا در نخ اصلی متحرک می باشد و با پرتاب این سیستم در جریان آب سرب به کف آب می رود ولی ریسه و نخ ماهیگیری متحرک می باشد و با جریان آب حرکت می کند و ماهیگیر با رها کردن نخ این اجازه رو به طعمه و ریسه می ده که با جریان آب حرکت می کنه و این جوری طعمه در کف آب در محل های که ماهی مجود می باشند حرکت می کنند .


این روش ماهیگیری  drifting  با استفاده از سرب نصب به سیستم ماهیگیری drifting  با شناور کمی مشکل تره ولی سیتم ماهیگیری drifting با شناور کمی کلی تره و هم میشه با سیستم فلای فیشینگ انجام داد هم با سیستم اسپنینگ ، شناور هم حکم هدایت طعمه رو بر روی آب با جریان آب دارد هم حکم نشانه تا ماهیگیر متوجه حرکت و موقعیت طعمه در آب شود هم متوجه لحظه حمله ماهی به طعمه .


نکات مهم در در سیستم drifting با شناور اینه که نخ اصلی اصلا تو آب نمیره و بر خوردی با آب نداره فقط ریسه با آب در گیرن ، پرتاب ها همگی به بالای جریان آب صورت می گیره و با جریان آب ریسه و طعمه و شناور به سمت پایین آب حرکت می کنند و سر چوب ماهیگیری با شناور جهتش تغیر می کنه و همیشه به سمت شناور می باشد و زمانی که شناور و طعمه به سمت پاین روخونه رفت اونو مجددا جمع می کنیم و دباره به بالای جریان آب پرتاب می کنیم و این عمل را اینقدر تکرار می کنیم تا ماهی صید بشه 



طول ریسه نصبت عمق آب انتخاب میشه و  وزن شناور هم نصبت به وزن طعمه انتخاب میشه و اگه طعمه سبکی داریم و به زیر آب فرو نمی ره با استفاده از سرب ها کوچیک ریسه رو سنگین تر می کنیم به زیر آب فرو بره .



در سیستم فلای فیشینگ ما سیستم ماهیگیری drifting داریم که برای پشه های نیمفت انجام میشه به همین صورته که گفته شد اصلا نخ فلای تو آب قرار نمی گیره و در گیر نمیشه و ماهیگیر حتی چوب و دستشو بالا میگیره که نخ اصلی به آب بر خوردن کنه و با پرتاب کوتاه پشه نمفت به بالای جریان آب و هدایت اون با جریان آب به پایین دست خودش موفق به صید ماهی میشه .


  

امید وارم به صورت کلی با سیستم ماهیگیری drifting fishing آشنا شده باشید
ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....