Search This Blog

Wednesday, January 23, 2013

معرفی خانوداده اردک ماهی ها Muskie, Tiger Musky & Northern Pike


معرفی خانوداده اردک ماهی ها Muskie, Tiger Musky & Northern Pike


در یه مختصری درباره اردک ماهی توضیح بدیم که اصلا این ماهی چیه ، اردک ماهی یه ماهی آب شیرینه که جز ماهی های مهاجم به حساب میاد و مهم ترین خصوصیت این ماهی اینکه بسیار درنده هست و امکان داره تو آب به هر مجودی حمله کنه و حتا طعمه های هم سایز خودشو به بلعه و بار ها اتفاق افتاده که یک اردک ماهی در حال بلعیدن یک ماهی دیگه خفه شده باشه و هر دو ، شکارچی و طعمه مرده باشن !!!!
اردک ماهی به کوسه آب شیرین نیز معروفه به خاطر درندگی و مهاجم بودندش و بارها گزارش شده که اردک ماهی کنار آب نا خداگاه به دست حمله کرده البته نه برای گرفتن آدم ، اونم خودش فلسفه داره که در ادامه مقاله توضیح میدیم که دلیلش چی بوده ، اصلان همین جا می گم ، اردک ماهی چون در آب به دنبال برق بدن ماهی می گرده و به رنگ زرد طلای علاقه شدیدی داره و هنگامی که  دستی در کنار آب قرار میگیره که در انگشت اون دست حلقه طلایی و جود داره و برق این انگشتر زیر آب منجرب تحریک اردک ماهی و حمله اردک ماهی به انگشتر میشه البته فکر  نکنید اردک ماهی دومتری بوده  نه اردک ماهی کوچیک منجرب این صحنه ها شده که گزارششو از دوستان ماهیگیر شنیدم و قابل ذکر که بگم به دلیل زندگی در جنوب ایران (شیراز) و نبودن منابع اردک ماهی من تا به حال این ماهی رو صید نکردم و ندیدم و امید وارم یه روز بتونم این ماهی رو بگیرم و این مقاله که خیلی سطحی نوشته شده به کمک دوست عزیزم جناب آقای مهندس حسن دلفروش و با کمک گرفتن از تحقیقات اینترنتی و کمی هم تفصیر مشاهده عکس ها در اینترنته. . .


اردک ماهی ها در کل به چند دسته تقسیم میشوند که خود هر دسته هم زیر شاخه های داره که در این قسمت با نژاد های  Muskie و Tiger Musky  و  Northern Pikeآشنا می شویم .
معمولا یک اردک ماهی به طول 28-48 اینچ (0.71-1.2 متر) طول می رسند و وزن 5-36 پوند (2.3-16 کیلوگرم) هم می رسد هر چند برخی از آنها تا 6 فوت (1.8 متر) رسیده و تقریبا 70 پوند (32 کیلوگرم) هم بوده و یکی از اصلی ترین زادگاه اردک ماهی ها در آمریکاه شمالی می باشد . محل زندگی اردک ماهی ها اکثرا در دریاچه ها و رودخانه ها می باشد و به دلیل راه یابی و ارتباط میان این رودخانه ها با تمام نقاط کشور این اردک ماهی ها توانستند پراکنده و رشد و زادولد کنند و حتی در زهکش ها هم زندگی کنند. غذای اصلی اردک ماهی هارو ماهی های دیگر تشکیل می دهند ولی در کنار این ماهی ها اردک ماهی خرچنگ ، غورباقه و حتی پستانداران کوچک مثل موش و حتی پرندگان و مار خیلی علاقه دارد و غذای اردک ماهی رو تشکیل می دهد .

Muskellunge ها (خانواده اردک ماهی ها)


Muskellunge ها همون خانواده اردک ماهی ها می باشند که به شاه ماهی آب شیرین نیز معروفند  طول عمر اردک ماهی  tiger muskie بین 8 تا 10 سال می باشد و میان گین طول عمر اردک ماهی های Muskellunge به بین 15 تا 20 سال می رسد .

انواع اردک ماهی ها Muskellunge

اردک ماهی Musky clear




جالبه این نمونه اردک ماهی چون هیچ شیاری بر روی بدنش وجود ندارد و هیچ نقش نگاری نیست اون با نام Musky clear می شناسند و همان طور که می دانید clear به معنای پاک کردن می باشد. دباره همین اردک ماهی Musky clear به چند دسته تقسیم میشه مثلا اردک ماهی Musky clear نقره ای یا همون سیلور و . . . .

 اردک ماهی Musky spotted



یکی از بزرگترین مشخصه های اردک ماهی Musky spotted خال های دایره ای شکل روی بدن ماهی می باشد که این ماهی رو از دیگر ارک ماهی ها متمایز می سازد

اردک ماهی Musky barred



اردک ماهی barred تا حدودی شبیه اردک ماهی tiger می باشد ولی با این تفاوت که شیرار های روی بدن این ماهی تا حود زیادی نا مشخص می باشد و شیار های روی بدن اردک ماهی tiger بسیار پرنگ تر می باشد و گاهی ماهیگیران این دو اردک ماهی رو با هم اشتباه می گیرند

معرفی اردک ماهی tiger muskellunge

 اردک ماهی ببری در دریاچه ها و رودخانه های آرام زندگی می کند ویکی از بزرگترین زادگاهای این ماهی در آمریکای شمالی و جنوبی می باشد . در اردک ماهی ها تنوع زیادی وجود دارد و همین  tiger muskellunge خودمون از تولید مثل دوتا muske با نژاد های مختلف به وجود  آمدن.
اردک ماهی tiger علاقه شدیدی به طعمه ماهی دارد و غذای اصلی این ماهی طعمه های ماهی باس و سوف و دیگر ماهی های رایج در محل زندگی خودش می باشد و حمله کردن به ماهی های بزرگ علاقه دارد .

معرفی ارک ماهی  Northern pike


Esox Lucius یا همون Northern pike در آب شیرین در سراسر نیمکره شمالی، از جمله روسیه، اروپا و شمال آمریکا یافت می شود. و حتی این ماهی در دریای آب شور بالتیک Baltic Sea  یافت شده و در کل به ندرت در آب های شور دیده می شود . ورود اردک مای Northern pike  به دریاچه ها  منجرب کاهش تعداد ماهیان قزل الا یا سوف و باس و دیگر ماهیان این آب ها شده زیرا ارک ماهی  Northern pike مانند یک درنده از تمام این ماهی ها تغذیه می کنند و این عمر با نگرانی شلات به همراه بوده است.


Northern pike ها اغلب  به رنگ سبز زیتونی می باشند و سایه در امتداد شکم از زرد به سفید می باشد. پهلو با نوار کوتاه مانند نقاط مشخص شده اند و چند نقاط تیره رنگ بر روی باله وجود دارد. گاهی اوقات باله مایل به قرمز هستند.
معمولا Northern pike ها به طول 150 سانت می رسند و به وزن 25 کیلوگرم ولی بارها گزارش داده شده که اردک ماهی های بزرگ تر از این سایز صید شده و حتی اردک ماهی Northern pike به وزن 42 کیلوگرم گزارش شده . در کل این Northern pike ها به وزن های بالای به راحتی می رسند و شرایط زندگی انها و تغذه آنها از موجودات باعث رسیدن به وزن های بالا میشود.

نکته پایانی :
والله اولین باره تو عمرم این اسم هارو می شنیدم و می نوشتم و صرفا برای بالابردن اطلاعات خودم و شما این مطالب رو نوشتم می دونم زیاد مقاله علمی نیست و دستوپاشکسته هست ولی خوبه رفتیم کانادا اگه یه اردک ماهی دیدیم جلوی رفیقای خارجیمون علامت تعجب نمی یاد رو سرمون و بگیم ای وای این Musky spotted دیگه چیه اینا گفتند. . .
و تشکر می کنم از جناب آقای مهندس حسن دلفروش به خاطر راهنمایی ها
امید وارم این مطالب که امشب نوشتم یه روز با چشم ماهی یاشو به بینم
ارادتمند شما ابی فیشر

2 comments:

  1. سلام ابی عزیزم خیلی ممنون از این مطالب جالب و زیبای شما منهم امیدوارم که هرچه زودتر گاز خونتون وصل بشود و دست گلت گرم شده و از نتیجه حاصل شده بیشتر استفاده کنیم و همینطور کارهایتان هم زودتر تمام شود تا تا این ماهی های زیبا را با سیستم فلای بگیرید تا عکسهای آنرا ببینیم منوچهر

    ReplyDelete

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....