Search This Blog

Monday, January 28, 2013

ماهی خاویار Sturgeon


ماهی خاویار Sturgeon


دوست و همشهری عزیزم جناب آقای دکتر  دکتر فریبرز معظمی / کانادا

سلامی دباره به دوستان عزیز این بار هم با یک معرفی ماهی دیگر در خدمت شما هستیم ، من متولد ایرانم یعنی سرزمین ماهی های خاویار قول پیکر که گای به چند تن این ماهی ها می رسیدن ولی مطعصفانه این ماهی رو دولت تو چنگ خودش گرفته چون خیلی براش سودمنده . می تونه پول خیلی خوبی از کشتار این نژاد ماهی به جیب بزنه ، جالبه فقط از تعداد Sturgeon ها کاسته و هیچ وقت موفق به کمک به افزایش Sturgeon ها نکرده من هم مثل هر ایرانی دیگه حتی یک بار هم رنگ یک Sturgeon رو ندیدم حتی بتونم از نزدیک به بینم و لمسش کنم. . . .


ولی الان دارم وارد کشوری میشم که در تمام دریاچه هاش Sturgeon وجود داره و صید اون برای ماهیگیران آزاده البته با رعایت کردن ماهیگیری ورزشی بگیرو رها کن . . .


در سرچ های که در اینترنت داشتم بیشتر تحقیقاتم درباره شهر مونترال کانادا می باشد در نظر اول نگاهم به دریاچه های اطراف این شهر جلب شد اصلا مونترال یک جزیره ای بین این آبهاست با نگاه اول متوجه شدم که آب این دریاچه ها تا حدودی گلالود می باشد و امکان زندگی ماهیان کف خوار ، ماهیانی که از کف آب تغذیه می کنند زیاده مثل انواع کپورماهیان و گربه ماهی یان و ماهی های مثل خاویار بعد ها با جستو جوی زیاد تر متوجه شدم که حدسم درست بوده و هر سه این ماهی در این دریاچه ها زندگی می کنند و یه نگاهی هم به فیلم های ماهیگیری انداختم و با صحنه های صید ماهیان خاویار همه روزه در این دریاچه ها روبه روشدم چه صحنه های زیبای . . .


واقعا اول ناراحت بودم که اکثر منابع آبی مونترال کانادا ماهی های غیره مهاجم زندگی می کنند ولی زمانی که با یک فیلم ماهیگیری چندایرانی که یک اردک ماهی 19.5 کیلوی رو صید کردن روبه رو شدم نظرم تغیر کرد.


یه نگاهی داشته باشیم به زندگی خاویار ماهیان :
رودخانه ها و آبراه های اطراف مونترال با ماهیان خاویاری پر شده است. اکثر ماهی خاویار کمتر از 50 پوند (22 کیلوگرم) می باشند واقعا جنگندگی با این ماهی ماقبل تاریخی خیلی سخت می باشد و از هیجان بالای برخوردار می باشد.
زیر سر ماهی جلوی دهان ماهی سبیل های وجود دارد که حس بویایی قوی رو به این ماهی میده و منجرب میشه تا به راحتی به دنبال غذا بگرده حتی در گلالود ترین آب ها هم ماهی خاویار قادر با این سبیل ها غذای خودشو پیدا کنه .

صید یک ماهی خاویار قول پیکر در استان آنتریو کانادا !


این ماهی خاویار حدود 453 کیلو گرم (1000 پوند) داشت این ماهی خاویار در دو منطقه حفاظت CREEKS، Wheatley، (در دریاچه ایری) 2007/11/19 صید شده و این ماهی حدود 56 سال سن داشته صید این ماهی بیش از 6 ساعتو نیم طول کشیده که 4 ماهیگیر درگیر صید آن بودند البته فکر نکنید مثل دریای خزر این ماهی های قول پیکر با تور صید میشن نه اصلا اینجور نیست این ماهی با قلاب صید شده  . . . .



نکته جالب دیگر که موهای بدنم را سیخ کرد این بود که این ماهی خاویار هنوز زنده هست و در محل زندگی خودش زندگی می کنه  و فروخته یا سلاخی نشده برای در اوردن تخم های این ماهی . . .


عادات غذای خاویر ماهی ها :
ماهی خاویار به دلیل قرار گیری دهان این ماهی در زیر سرش فقط مجبور هست از کف زمین تغذیه کند و اکثر غذای این ماهی رو نرم تنان ، انواع میگو ، صدف و کرم تشکیل می دهد .
جالبه ، داشتم مقاله هارو ترجمه می کردم با نام ایران بر خوردم که اشاره شده بود در ایران انواع این خاویارها  به صورت اورجینال وجود دارد و این خاویارها را  به خاطر تخمشون که خیلی ارزش داره صید می کنند !!!


این ماهی Sturgeon یه زمانی یه دریاچه ای نزدیک محل زندگی ما تو شیراز بود که تو اون دریاچه زندگی می کرد و به دلیل سازگاری این ماهی با این دریاچه در ان رها سازی شده بود اینقدر این ماهی گیرا گرفتن آزاد نکردن که منقرض شد واقعا چه خوب می شد که هر کسی ارزش ماهیگیری بگیرو رها کن رو می فهمید متعصفانه ماهیگیری بگیرو رها کن رو فقط برای کلاس گزاشتن انجام می دن نه برای حفظ گونه ماهی در حال خطر .


توی دنیا سازمان های زیادی هستند که از این گونه کمیاب ماهی حمایت می کنند و نمی زارن نثل این ماهی منقرض بشه ای کاش تو ایران هم کسی تخم این ماهی های خاویارو رو از ایران نمی خرید تا دباره این ماهی احیا بشه باید یه تحریم جدید خرید تخم ماهی خاویار شکل بگیره تا این ماهی جون سالم به در به بره  این ماهی خاویار از ماقبل تاریخ تا الان زنده مونده ولی به انسان های این دوره که رسید کم اورد . . . .

 ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....