Search This Blog

Friday, January 18, 2013

float fishing for trout and Steelhead


float fishing for trout and Steelhead
سیستم ماهیگیری شناوری برای ماهی قزل آلا و پولادسر



یه اطلاعاتی از قبل داشتیم و یه تحقیقات وسیع هم تو اینترنت داشتیم و راهنمایی های دوست عزیزم آقای مهندس حسن دلفروش باعث شد که دلو جرعت اینو داشته باشم در باره سیستم ماهیگیری شناوری برای صید انواع ماهی های قزل الا float fishing for trout and Steelhead مقاله بنویسم البته بگم همیشه اطلاعات من درحال به روز شدن هست و شاید در هفته های آیند مقاله کامل تری رو در این باره بنویسم و الان هرچیزی که تو ذهنم هست و در جستو جو در اینترنت به دست آوردم را می نویسم .


همه ما ماهیگیران ایرانی با سیستم ماهیگیری شناوری آشنایی داریم و از آن در ماهیگیری استفاده کردیم ، یکی با چوب چرخ اسپنینگ دیگری با چوب کاسی یکی هم با چوب چرخ کپور گیری ، همه ما به نوعی با این سیستم ماهیگیری آشنا هستیم ولی این برار می خوام درباره اصل ماهیگیری float fishing صحبت کنیم و در حد آشنایی تا با یک سیستم ماهیگیری جهانی آشنا باشیم ، سیستم ماهیگیری float fishing مثل تمام سیستم های ماهیگیری دنیا یک سیستم جدا گانه به حساب میاد ، یعنی تمام تجهیزات این ماهیگیری منحصر به این سیستم می باشد مثلا چوب و چرخ مخصوص این کار ، یادمه دوست عزیزمون جناب آقای منوچهر از بلاروس عکس های ماهیگیری رو برای من ارسال کردند که در این عکس ها دیدم ماهیگیری چوب و چرخ های فلای رو روی پایه گذاشته و داره انتظاری ماهیگیری می کنه اونم به صورت شناوری ، اولش خیلی تعجب کردم و بعد با خودم گفتم ابتکاری داره این کارو انجام می ده


 ولی الان متوجه شدم چوب وچرخ های این ماهیگیر تخصصی برای سیستم float fishing بوده ، درسته چوب وچرخ float fishing همانند چوب وچرخ سیستم فلای می باشد با این تفاوت که طول چوب و سایز موتور float fishing از چوب وچرخ فلای فیشینگ خیلی بزرگ تره و در این سیستم مانند سیستم فلای موتور بیشتر حکم مخزن نخ را دارد و آزاد کردن نخ به صورت روان توسط موتور . . .




همان طور که گفتیم سیستم ماهیگیری float fishing یک دنیای جداگانه ای برای خود دارد در این سیستم ماهیگیری تاکتیک های زیادی رو برای ماهیگیری استفاده می کنند و اکثر ماهیگیری برای صید انواع ماهی های سالمون و قزل الا و پولادسر Steelhead اونو به کار می برن و از نظر من با این فیلم های که من دیدم و تجهیزات بسیار ساده این سیستم ماهیگیری اصلا سیستم مشکلی نیست و فقط به عملکرد خود ماهیگیری بستگی دارد . سعی می کنم به چند تاکتیک ماهیگیری وطعمه های که در این سیستم به کار میره اشاره ای بکنیم و در باره آنها صحبت کنم.


طعمه های که در سیستم float fishing به کار میره


در این سیستم ماهیگیری انواع پشه ها و انواع سافت بایت ها یا همان طعمه های ژله ای و تخم ماهی سالمون چه طبیعی و چه مصنوعی و انواع دیگر طعمه طبیعی ها به کار می رود البته ما ایرانی ها متخصص انواع طعمه طبیعی مثل کرم و بچه ماهی هستیم برای همین محاله این سیستم رو کار کنیم این طعمه هارو به کار نبریم البته قوانین ماهیگیری و استفاده از طعمه ها هم شرط می باشد وبا مشاهداتی که داشتم بیشترین طعمه محبوب برای صید سالمون و پولاد سر Steelhead تخ ماهی بوده که در بسته بندی های توری چند عددی قرار دارد و ماهی پولادرسر Steelhead یا سالمون دیونه این طعمه هستند.



نکته اساسی در سیستم float fishing که از اسمشم معلومه شناور هست که انتخاب شناور و کاربرد های آن خودش یه دنیا مقاله هست خوب روی من که شناخت دارید با چند خط تمام این دنیا مقاله رو می پیچونم ، شناور ها در اندازه  و وزن و رنگ های متفاوت هستند و یک ماهیگیری با استفاده از مشخصات رودخانه مثل عمق و میزان جریان آب شناور خود را انتخاب می کند و نکته اساسی این می باشد که هر شناور یک وزنی که روی آن درج شده است را ساپرت می کند پس اگه در ماهیگیری ما از طعمه یا اسپلیت شات های (سرب کوچک قابل اتصال بر روی نخ ریسه) با وزن های مختلف استفاده می کنیم باید این را به سنجیم که چه شناوری می تواند بهترین انتخاب برای ریسه مورد نظر ما باشد . چند نمونه شناور جالب بی رنگ دیدم که استتار خوبی برای صید ماهی داره و ماهی کمتر اون تو آب می بینه  وزن این شناور به دلیل حبابی بودنش خیلی سبکه می تونه شناور ایده آلی برای یک ماهیگیر باشه .


این نکته ذهنمو درگیر کرده که نوشتم این سیستم ماهیگیری چوب وچرخ مخصوص خودشو داره و در اینجا می گم دوستان نگران نباشید ما همون تو تهیه چوب وچرخ پشه تو ایران موندیم گیرمون نمی یاد حالا بیایم چوب و چرخ تخصصی float fishing رو تهیه کنیم تمام مطالب و مقاله رو شما می تونید حتا با چوب کاسی و اسپنینگ استفاده و ماهیگیری کنید .


اصول کار سیستم float fishing  در اینه به دلیل چوب بلند ما می تونیم از کنار رودخونه پرتاب بلند به مرکز رودخونه در جریان آب جای که فکر می کنیم ماهی ها در آنجا حضور دارن داشته باشیم و اصول کار موتور float fishing  اینه که زمانی که شناور داره با جریان آب حرکت می کنه موتور به راحتی نخ را آزاد می کنه و هیچ مقاومتی توسط گیر کردن نخ به وجود نمی یاد و ماهیگیری در هنگام صید ماهی با طول بلند چوب و با فیکس کردن موتور ماهیگیری با دستش  می تونه با یه ضربه ماهی رو به دام بندازه .


ریسه در سیستم float fishing به چه صورت می باشد



این را توجه داشته باشید که حالت های زیادی وجود داره که شناور به نخ ماهیگیری متصل بشه مثلا شناور می تونه توسط فیکسر ها (سرب های کوچک) روی نخ ثابت به مونه یا یه مقدار دامنه حرکت داشته باشه یا خود شناور ها گیره داشته باشند که نخ از وسط آنها عبور کنه یا با شلنگ های پلاستیکی به نخ متصل می شوند دیگه این بستگی به خود نوع شناور داره و به نظر من بهترین نمونه آن دسته از شناور ها می باشند که نخ از کنار آنها می گذرد و با یک شلنگ کمی فیکس می شوند و ماهیگیر با کشیدن ریس یا لیدر می تونه طوله اونو کمو زیاد کنیم . . .



خوب گذشته از شناور مهم ترن نکته دیگر در ریسه در سیستم float fishing استفاده از اسپلیت شات ها یا همان سرب های کوچک قابل پرچ در ریسه می باشند که خیلی وقت ها نقش اساسی دارند و در گاهی اوقات هم در ریسه استفاده نمی شوند و عمل اصلی آنها هدایت طعمه در جریان آب به زیر آب می باشد و در گاهی اوقات هم نقش سنگین شدن ریسه و پرتاب به فاصله دور تر را دارند خود اتصال این اسپلیت شات ها و اندازه و وزن و فاصله از شناور می تونه یه محاصباتی داشته باشه که نصبت به عمق و جریان آب محاصبه میشه . . .



تاکتیک های سیستم ماهیگیری float fishing


خوب یه چیزای با چشم دیدم و خودم انجام دادم که یه قزل الای 3 کیلوی تویکی از برنامه ها با همین روش گروه ما صید کردیم که ریسه متشکل شده بود از یک شناور و یک اسپلیت شات و بقیه کار هارو خود جریان آب انجام می داد نکته اساسی این می باشد ما در باره تاکتیک های ماهیگیری float fishing  صحبت می کنیم که در این تاکتیک ها جریان آب نقش اساسی رو بازی می کنه و شناور می تونه آزادانه با جریان آب حرکت کنه و جریان آب در زیر آب طعمه رو به حرکت دربیاره و اونو بازی بده و برای همین تحرکه که امکان استفاده از انواع پشه های زیر آبی در این سیستم می باشد .





 مثلا ما زمانی که از بسته های تخم ماهی در ماهیگیری استفاده می کنیم اون در جریان آب پرتاب می کنیم و طعمه در زیر آب و شناور در روی آب به راحتی و آرام با جریان آب حرکت می کند و این نقش طبیعی رو برای تخم ماهی ها بازی می کند زیرا در طبیعت زمانی که این تخم ها توسط ماهی ها در آب ریخته میشود آرام با جریان آب حرکت می کند و ماهی های پولادسر Steelhead علاقه شدیدی به خوردن این تخ ها دارن و این سیستم شناوری همانند سازی حرکت تخم ماهی در رودخانه هارو دارد برای همین به راحتی ماهی های پولادسرها Steelhead با این روش صید می شوند.



دوستان عزیز ایرانی توجه داشته باشند این سیستم به راحتی در ایران کاربرد دارد و به نحوه ای نوشم که به مشکلی بر نخوردند و به راحتی بتوند با این سیستم ماهیگیری کنند.
تشکر از جناب آقای مهندس حسن دلفروش به خاطر راهنمایی ها
ارادتمند شما ابی فیشر
ماهیگیر پناهنده






  
  

 فیلم های در مورد این سیستم ماهیگیری

Float Fishing for Steelhead and Salmon 9-16-10 video by  John Nimon



Underwater view  Basic Float Fishing for Salmon and Steelhead


Center Pin 101 - Intro to Center Pinning and Float Fishing

ارادتمند شما ابی فیشر




1 comment:

  1. بسیار جالب بود خوب البته کمو بیش با این سیستمها همه آشنا هستن البته جدا از بحث چوب و چرخ فلای که نمی دونم کی تو ایران جا می افته ولی مطالب جالب و آموزنده ای داشت که آدم هراز گاهی فراموش میکنه یا آشنای نداره بهر حال مرسی

    ReplyDelete

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....