Search This Blog

Wednesday, January 16, 2013

دنیای شگفت انگیز ماهی قزل آلا رنگین کمان

دنیای شگفت انگیز ماهی قزل آلا رنگین کمان

Steelhead
trout rainbow



تو کشور های مختلف با نام های مختلف این ماهی رو صدا می زنن ، به فارسی ما میگیم ماهی قزل آلای رنگین کمان ، تو قاره آمریکا بیشتر Steelhead صداش میزنن و تو زبان آمیانه اینگلیسی به نام trout rainbow می شناسنش ، حالا واقعا نمی دونم این ماهی ها یکی هستند یا نه ولی یه سرچی که تو اینترنت زدم با بیان این سه اسم یه نوع ماهی رو دیدم فقط با این متفاوت که  Steelhead  این ماهی کمی کشیده تر بود ولی از نظر رنگ بندی و نوع فیزیک بدنی یکی بودند. البته ماهی قزل آلا در فصل های مختلف رنگ های مختلفی دارد مثلا رنگین کمان این ماهی در فصل جفت گیری پرنگ تر و پهن تر می شود و خال های سیاه ماهی در همین زمان بزرک تر و  پرنگ تر می شوند. و آرواره ماهی قزل آلای نر در فصل جفت گیری کشده تر و عقابی شکل تر می شود (فک پاینی).
در مورد یه برنامه ماهیگیری شگفت انگیز باهم صحبت می کنیم ، چهار ماهیگیر با چهار سیستم جداگانه و متفاوت که هر کردوم دنیای جدای خودرا داشتند در یک برناهه ماهیگیری
1.سیستم لانسه کشی با اسپینر
2.سیستم فلای تاکتیک استیمر
3.سیستم شناوری با طعمه طبیعی
4.سیستم اسپنینگ با طعمه طبیعی
همه یک ماهی مشترک را صید کردن با یک شرایط مشترک که تک تک به ماهیگیری پرداختند و در ادامه به این سیستم ها می پردازیم .





در سیستم ماهیگیری کششی با استفاده از طعمه طبیعی ما از ریسه اسپنینگ استفاده کردیم و در انتهای ریسه قلاب متصل می شد و برای سنگین شدن و قدرت پرتاب چند سانت بالاتر از قلاب در نخ اصلی از سرب استفاده می شد ما این ریسه رو به دو صورت می تونیم به بافیم ، یکی بین ریسه و نخ اصلی یک دوراهی استفاده کنیم و یا اصلا دوراهی در کار نباشد و قلاب را به همان نخ اصلی متصل کنیم و سرب را درهمان نخ اصلی در بالا تر از قلاب متصل کنیم. سیستم ماهیگیری هم با این ریسه بسیار آسان هست و روش های زیادی رو ما می تونیم با این ریسه در ماهیگیری استفاده کنیم و اصلی ترین روش همان سیستم کششی یا اسپنیگ هست که طعمه رو به مکان مورد نظر پرتاب می کنیم و سپس جمع می کنیم. و روش دیگه در هنگام جمع کردن می تونیم اجازه بدیم طعمه طبیعی در آب معلق باشه و به کف آب فرو بره و این هم روش دیگر ماهیگیری با این ریسه می باشد.



یکی دیگر از سیستم های ماهیگیری که انجام دادیم لانسه کشی بود یا همون اسپنینگ خودمون با استفاده از انواع لانسه ها یا همون مپس که یه توضیح های کلیدی در این باره بدیم که چی شد. ماهی هدف ما چون ماهی های سایز بزرگ بود برای همین لانسه های که استفاده می کردیم شماره 3 و 4 بود و برای اتصال لانسه به نخ اصلی از هرزگرد استفاده می کردیم به چند دلیل اساسی ، یکی اینکه لانسه به راحتی تعویض گردد و دیگری چرخش سریع لانسه در زیر آب و جریان آب منجرب چرخش نخ می شود برای همین این چرخش ها توسط هرزگرد دفع می شود. در سیستم لانسه کشی هم کار خواصی نمی کردیم لانسه رو چند متر انور تر پرت می کردیم و سپس جمع می کردیم و سرعت حرکت لانسه در زیر آب به اندازه ای بود که نه لانسه به کف آب می رسید نه به سطح آب میومد و یک نواخت زیر آب حرکت می کرد. رنگ لانسه ها هم اکثر زمینه نقره ای با درخشندگی بالابودند.



رفیق شمالیمون با این ریسه رفت پشت نی ها و ده دقیقه بعد با یه قزل الای 70 سانتی برگشت خوب به این ریسه می پردازیم و نکات اصلی اونو توضیح میدیم ، یکی از اصلی ترین فاکتور های ماهیگیری به روش شناوری اینه که طعمه دقیقا در راستای دید ماهی قرار می گیره و ماهی رو خیلی تحریک به خوردن طعمه می کنه حالا اگه طعمه کرم یا ماهی باشه برای یه ماهی مهاجم مثل ماهی قزل آلا خیلی وسوسه انگیز خواهد بود و به دلیل استفاده از شناور شما تو هر جریان آب نمی تونید ماهیگیری کنید باید جریان های آروم و راکد رو انتخاب کنید البته چون چوب و چرخ اسپنینگ به دست دارید به راحتی می تونید شناور رو کنترل کنید . طول ریسه و اندازه سرب هم با جریان آب و عمق آب مشخص میشه و دیگه خلاصه جریان اصلی این سیستم رو شهر دادیم و امید وارم خودتون که ماهیگیری می کنید بتونید تمام فوتوفن های ماهیگیری با این سیستم آشنا بشید.



تخم ماهی قزل آلا یکی از پرطرفدار ترین طعمه های طبیعی و مصنوعی بین ماهیگیران سرتاسر دنیاست که با روش های متنوعی با ان به ماهیگیری می پردازند حتی فلای کار ها هم از این نوع مدل تخ ماهی ها دربافت پشه های خود استفاده می کنند . این طعمه برای ماهی ها هم خیلی لذیذ می باشد و در این قسمت با روش شناوری این طعمه برای صید ماهی قزل آلا آشنا می شوید ریسه همان ریسه شناوری با طعمه طبیعی می باشد فقط در طعمه متفاوت می باشد و این نکته را فراموش نکنید که اکثر این طعمه ها شناور می باشند و به بالای سطح آب می آیند برای همین باید قلاب یا سنگین باشد یا سرب را نزدیک قلاب قرار دهید که به بالای سطح آب نیاید قلاب و طعمه و مکانی رو برای ماهیگیری انتخاب کنید که جریان آب کمتری داشته باشد یا راکد باشد.



ادقامی از چند روش ماهیگیری در یک ریسه شما با این ریسه اسپنینگ به راحتی می توانید در جریان های متوسط رودخانه به ماهیگیری مشغول شوید و از روش کششی در ماهیگیری استفاده کنید و در گاهی اوقات می توانید ریسه را توسط وزن سرب به عمق اب هدایت کنید و حتی به کف رودخانه جای که جریان آب کمتر وراکد هست برسانید.



نوبتی هم باشه نوبت سیستم فلای فیشینگه اونم با پشه های استیمر ، اول یه توضیح مختصری درباره پشه های استیمر بدم که از اون دسته از پشه های می باشند که سایز و اندازه اون نصبت به مدل های حشرات در طبیعت بزرگتر هستند و از الگوی خواصی برای بافت اونا استفاده نمی شود و اکثرا در طبیعت شبیح هیچ مدل واقعی نیستند و ماهیگیر و با فند آنها را بر اساس تحریک پذیری ماهی می بافند و در ماهیگیری استفاده می کنند مثل همین پشه مورد علاقه خودم ebi fly pattern .  .  شاید سیستم ماهیگیری فلای که من کارمیرکنم زیادذاصولی نباشه ولی اومدم الگو برداری کردم از چند سیستم ماهیگیری و اون در فلای استفاده کردم مثلا فاکتور های طعمه لانسه یا همون مپس رو در بافت پشه به کار بردم مثلا سایز بزرگ و درخشندگی زیاد و سنگین بودن اون و چشمان درشت که هر ماهی مهاجمی رو تحریک می کنه و با استفاده از چوب و چرخ پشه رو به انتهای رودخانه پرتاب می کنم و اون با استفاده از چوب وچرخ پشه زیر آب جمع می کنم و ماهی قزل الا به اون حمله می کنه و طول لیدر با طول چوبم یکیه و در ریسه از سرب برای سنگین کردن و فرو رفتن اون به زیر آب کمک می گیرم











ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....