Search This Blog

Monday, January 28, 2013

spinning bait lures fishing

spinning bait lures fishing
طعمه ماهی مصنوعی و اسپنینگ


خیلی سخته تو قفس باشی و از آزادی بنویسی یا نتونی به ماهیگیری بری و از ماهیگیری بنویسی ، این داستان یک پناهنده هست که تنها سرگرمیش شده نوشتن مطالب درباره ماهیگیری شاید یه جای دنیا یه نفرباشه که این مقاله ها به درش بخوره . . .


در این مقاله در باره طعمه ماهی مصنوعی و اسپنینگ صحبت خواهم کرد که اصلا چرا یه ماهی مهاجم به یک ماهی مصنوعی حمله می کنه و اصلا ما چه ماهی های رو می تونیم با طعمه ماهی مصنوعی صید کنیم و اصلا چه فعل و انفعالاتی رخ میده که این طعمه ماهی مصنوعی در زیر آب حرکت می کنه یا و چرا با کشش این طعمه ماهی مصنوعی به زیر آب میره .


ماهی مصنوعی ها از یک بدنه و قلاب و یک زبانه در جلو تشکیل شده اند  که هرچه طول این زبانه بیشتر باشه عمق شیرجه روی ماهی در آب بیشتر میشه این زبانه که رو به پایین هست منجرب راندن آب به بالای سر طعمه می شود و در عمق آب شیرجه می رود که معمولا مشخصات طعمه روی جلد نوشته شد که این ماهی مصنوعی چه عمقی رو می تونه شیرجه بره در کل تمام طعمه ماهی های مصنوعی بدون کشش و حرکت بر سطح آب شناور هستند.


بعضی از طعمه ماهی های مصنوعی به شکلی ساخته می شود که در زیر آب شنا کردنی همانند ماهی طبیعی رو داشته باشند اکثرا این طعمه ماهی ها به صورت دوتیکه می باشند .


رنگ بندی طعمه ها هم خیلی مهم می باشد ما باید ماهی هدف رو بشناسیم که چه رنگی بیشتر اونو تحریک می کنه تا طعمه ای استفاده کنیم که منجرب تحریک بیشتر ماهی هدف کنه مثلا رنگ نقره ای ماهی های قزل الارو و رنگ نارنجی و طلای اردک ماهی رو بیشتر تحریک می کنه . . .


یه نکته اساسی در صید ماهی ها با طعمه ماهی مصنوعی وجود داره که ، مثلا ماهی شکارچی در زیر آب به هر ماهی حمله نمی کنه و به دنبال ماهی های تنبل یا آسیب دیده می گرده و این ماهی ها رو راحت تر می تونه صید کنه تا ماهی های سالم و چابک را برای همین یک ماهی شکارچی و مهاجم منتظر اینه ماهی رو به بینه که ناقص شنا می کند و تعادل حرکتی ندارد و یا قسمتی از بدن اون خونی و به رنگ قرمز باشد برای همین یک طعمه ماهی مصنوعی به راحتی با این حرکات غیره عادی خود می تواند برای ماهی های مهاجم حکم یک ماهی ناقص از گروه جا مانده و راحت قابل صید شده رو بازی کنه و زمانی که ماهی مهاجم می بینه یه ماهی داره غیره عادی شنا می کنه و سرعت زیادی نداره طعمه خوبی برای صید کردن می باشد و برای همینه راحت به طعمه ماهی مصنوعی ما حمله می کند .


من اولین ماهی های قزل الای رنگین کمانی که گرفتم با طعمه ماهی مصنوعی بود هیچ وقت فراموش نمی کنم . من با طعمه ماهی مصنوعی از اندازه ناخنم ماهیگیری کردم تا دو برابر طول کف دستم اونم در خلیج همیشه فارس .


ماچه ماهی های رو می تونیم با طعمه ماهی مصنوعی صید کنیم ؟
در طبیعت تمام ماهی های که از بچه ماهی زنده همه روزه در تغذیه خود استفاده می کنند امکان صید اون ماهی ها با طعمه ماهی مصنوعی وجود دارد در نوشته ها از کلمه بچه ماهی زنده استفاده شد این به این معنی که اون ماهی بتونه به بچه ماهی در حال فرار حمله کنه و این به معنای مهاجم بودن ماهی می باشد مثل ماهی های قزل آلا ، انواع اردک ماهی ها ، باس ، ماهی های آب شور دریا که بیش از 80% مهاجم می باشند ، ماهی سوف و . . . . .


چه طعمه ماهی مصنوعی رو برای چه ماهی به کار به بریم ؟
توجه داشته باشید که اکثر ماهی های مهاجم به هم جنس های خود حمله می کنند و آنها رو می خوردند برای همین ما می تونیم یک نژاد ماهی رو با همون مدل طعمه ماهی مصنوعی خود ماهی صید کنیم مثلا یک اردک ماهی رو ما می تونیم با یه بچه ماهی مصنوعی ارک ماهی صید کنیم یا یه قزل آلای قهوه ای رو می تونیم با طعمه بچه ماهی مصنوعی قزل الای قهوه ای بگیریم و . . . 


یه مدل طعمه های ماهی مصنوعی هم وجود دارند که تا حدودی همه کاره هستند مثلا طعمه ماهی مصنوعی RE HEAD رد هد یا کله قرمز که اکثر ماهیگیران دنیا برای اکثر ماهیان از اون طعمه استفاده می کنند این طعمه ماهی مصنوعی رد هد در زیر آب برای اکثر ماهی ها با اون سر قرمز رنگ حکم طعمه تحریک کننده ای را دارد . . . .





ارادتمدن شما ابی فیشر

1 comment:

  1. با سلام ابی جان،
    اول میخوام بابت مقالت ازت تشکر کنم و دوم با اجازت یکمی بهش اضافه کنم...

    اول...
    طعمه در کل به دو دسته تقسیم میشه...شناور و غرق شونده...طعمه هایی که شناورن اگر کشیده نشوند بروی آب میان ولی طعمه های sinking یا غرق شونده اگر کشیده نشوند غرق میشن...

    دوم..
    طعمه ها انواع اقسام بسیاری دارن و نسبت به طرز شنا کردن, فرم طعمه، ابعاد و رنگشان دسته بندی میشوند..
    به عنوان مثال طعمه هایی که در هنگام شنا مار پیچ میروند یا میلرزند و یا هر دو... طعمه هایی که زبانه دارند یه بی زبان و یا با دهانی (popper)

    قابل توجه اینه که شکار هر نوع ماهی بستگی به رنگ، سایز و شکل و میزان فرو رفتن طعمه در آب داره...

    حتی تا اونجایی پیش میره که طهمه های آب شور و شیرین مجزا میشوند و طعمه های آب شور خود به دسته های اسپینینگ ، جیگینگ ، ترولینگ و طعمه های نرم و سفت تهسیم میشوند...

    با تشکر
    ارادتمند شما
    عرفان

    ReplyDelete

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....