Search This Blog

Saturday, January 5, 2013

شناخت تجهیزات ماهیگیری - تجهیزات اسپنینگ


شناخت تجهیزات ماهیگیری - تجهیزات اسپنینگ

سلام به دوستان عزیز تو یه روز سرد زمستونی دباره خدمت شما رسیدم نمی دونم وقتی این مقاله رو می خونی کجای دنیا هستی ولی اینو می دونم هرجای دنیا که هستی دوستون دارم . . .
در این مقاله در مورد تجهیزات ماهیگیری اسپنینگ آب شیرین صحبت می کنیم بزار در ابتدا مقاله کلمه اسپنینگ رو براتون بشکافم و ساده در موردش توضیح بدم تا فکر نکنید قول مرحله آخره ، اسپنینگ در کل یعنی پرتاب طعمه مصنوعی به وسیله چوب وچرخ ماهیگیری حالا چوب و چرخ های اسپنینگ همون چوب و چرخای هستند که تو دست ماهیگیر قرار می گیرند و قابل ماهیگیری و راه رفتن همزمان ماهیگیر می باشد و وزن این چوب چرخ ها زیاد نیست خوب این توضیح مختصری از اسپنینگ بود و ادامه مقاله با ما باشید تا تمام نکات ساده ولی کاربردی که دارم رو باز گو کنیم شاید در ماهیگیری و خرید لوازم ماهیگیری شما را کمک کند.
اسپنینگ یعنی پرتاب طعمه مصنوعی و جمع کردن اون توسط چوب و چرخ ماهیگیری که در دستان ماهیگیر قرار داره برای همین وزن و اندازه و سایز چوب ماهیگیری باید به اندازه ای باشه که حمل و ماهیگیری اون آسون باشه اکثر با سیستم اسپنینگ در روخانه های که نیاز به راه رفتن باشه مثل صید ماهی قزل آلا استفاده می شود ، ماهیگیر با چوب چرخش دائم در حال راه رفتن و ماهیگیریه . . .
در ابتدا در باره چوب های اسپنینگ صحبت می کنیم چوب های اسپنینگ سایز ها و اندازه های مختلفی دارد مثلا از سایز 1.50 متر تا 3 متر می باشد که ماهیگیر به دلخواه خودش هرکدودمشو که دوست داشت می تونه انتخاب کنه و به خره ولی برای انتخاب سایز چوب ماهیگیری یه توصیه های دارم مثلا شما در مکان های که ماهیگیری می کنید همش درخت و شاخه برگ زیاده به شما پیشنهاد میشه یه چوب کوتا زیر 2 متر داشته باشید یا در مکان های که نیاز به پرتاب بلند و محیط باز دارید از چوب های بالای 2 متر استفاده کنید و در کل من به شما پیشنهاد می کنم شما در جای ماهیگیری می کنید که همه جور شرایط وجود دارد چوب استاندار 2.10 سانت رو انتخاب کنید . . . البته انتخاب با خود شماست.
اکشن چوب اسپنینگ هم در ماهیگیری خیلی مهم می باشد مثلا یه چوب اسپنینگ با اکشن 350 گرم به درد ماهیگیری رودخونه ای و ماهیگیری و راه رفتن نمی خوره چون این چوب اسپنینگ دریای و رو قایقی می باشد هرچی اکشن چوب بالا باشه وزن و حمل اون مشکل تر میشه . . . .
اکشن های پیشنهادی و استاندارد در اسپنینگ آب شرین بین 10 تا 25 گرم می باشد اکشن در این سیستم اسپنینگ به معنای پرتاب طعمه مصنوعی می باشد اکشن 10 تا 15 بیشتر به درد ماهی قزل الا و اکشن 15 تا 25 بیشتر به درد اردک ماهی می خوره البته بیخیال این سوسول بازی ها شما هر چی دوست داشتی بگیر بین اکشن 10 گرم تا 25 گرم ، توجه داشته باشید اکشن  چوب به ال بی LB  نوشته میشه روی چوب ماهیگیری برای بدست آوردن گرم  اکشن شما باید رقم ال بی LB  را در 453 گرم ضرب کنید تا اکشن به گرم به دست بیاید . . . . .
اصلا توصیعه نمی شود چوب های تلسکوبی برای سیستم اسپنینگ خودتون استفاده کنید چوب های تلسکوبی همان چوب های آنتنی می باشد که توی هم جمع می شود استاندار اصلی چوب های اسپنینگ چوب های تیکه ای تو پر می باشد هرچی تیکه چوب ها کمتر باشد مقاومت اون بیشتره و معمولا استاندار روی دو تیکه می باشد . . .
سبک بودن چوب اسپنینگ هم خیلی ملاکه در استاندارد بودنش چون شما میخواهید زمان زیادی رو با این سیستم ماهیکیری کنید و همش در دستان شماست پس نباید چوبی سنگینی باشه . . . .
جنس هم کربن داریم هم فایبرگلاس هم ادقامی از کربن و فایبر کلاس در هنگام خرید بستگی به مایه شما و از جایی که لوازم رو می خرید داره که چقدر چوب مقاومه و عمر می کنه البته این رو هم فراموش نکنید که نحوه نگهداری شما هم به چه صورتی می باشد . چوب های اسپنینگ سبک تر هستند که حلقه های آنا به وسیله یه پایه یا دو پایه به چوب متصل شدند ولی اون دسته چوب های که حلقه های آن توسط سه پایه به چوب متصل شدند کمی سنگین تر می باشند . .
الان دیگه نوبت موتور های اسپنینگه که حتما باید با چوب ماهیگیری ست باشه هم از لحاظ وزن و سایز ، موتور های ماهیگیری اسپنینگ معمولا دو دسته هستند یکی اونای که کلاج اونا روی متوره و دیگری اونای هست که کلاج اونا زیر موتوره ، فرقی نمی کنه موتورت از کدوم نوعه فقط باید درست استفاده کنی و طرز استفاده اونو بلد باشی . . .
نکته اصلی در انتخاب موتور های اسپنینگ وزن و ساز این موتور های می باشد برای اینکه شما می خواهید تمام مدت این چوب و چرخ ماهیگیری رو با خودتون حمل و ماهیگیری کنید باید موتور ماهیگیری شما سایز و وزن کمی داشته باشه . . . .
موتور های ماهیگیری اسپنیگ معمولا از سایز های1000 شروع میشه تا سایز 3000 معمولا کم بودن حجم یا زیاد بودن حجم در میزان گنجایش نخ می باشد من خودم با سایز 1000 خیلی حال کردم 2000 یا 2500 هم بد نیست فقط نخ روی این موتور ها کم جا میشه و نخ های سایز بالای 20 یا 30 رو ساپرت نمی کنند و در کل در سیستم اسپنینگ ما زیاد با طول زیاد نخ کار نداریم نهایتا 10 یا 15 متر نخ در گیر ماهیگیریه . . . ..
حتما قبل از خرید اطلاعات روی اسپول ماهیگیری رو به خون چون سایز استاندارد نخ و متراژی که روی موتور جا میشه رو نوشته در در کل اونقدری که مایه برای خرید میزاری خوب یا بدی موتور ماهیگیریتو تایین می کنه . . . .
دیگه برای یه سیستم اسپنینگ یه نخ نیاز دارید زیر سایز 30 و یه جعبه برای نگهداری طعه های مصنوعی و یه نت و یه کیف که لوازم کوچیک و بزرگ رو بتونید توش بزارید چون باید مسیر طولانی رو راه برید و ماهیگیری کنید .
نویسند:
ارادتمند شما ابی فیشر
اتریش 12013/1/5

شناخت تجهیزات ماهیگیری / تجهیزات کپور گیری


No comments:

Post a Comment

Vedder river steelhead fishing in april

Vedder river steelhead fishing in april So so lucky only 5 minutes from home I could still head out the river. I’m so thankful and grateful ...