Search This Blog

Monday, January 28, 2013

سیستم ماهیگیری Tenkara


سیستم ماهیگیری Tenkara


تشکر از جناب آقای مهندس حسن دلفروش از راهنمایی ها
در ابتدا درمورد تاریخچه مختصری از فلای فیشینگ صحبت می کنیم البته درس تاریخ نیستا فقط چون مطلب به تاریخچه تنکارا  بر می گرده اشاره می کنیم ، در کشور ژاپن و چین تاریخچه ماهیگیری به وسیله طعمه های مصنوعی بر می گرده به هزاران سال قبل و خیلی از ثبک های ماهیگیری از این کشور ها بر خواسته مثلا همین سیستم ماهیگیری فلای فیشینگ خودمون که از بدر تولدش اصلا به این شکل شمایل الان نبود و در ابتدا در بدر تولدش مردمان ژاپن اونو tenkara می خوانند  و الان هم این ثبک ماهیگیری توسط ماهیگیران در حال انجام شدنه. . . . .


این سیستم ماهیگیری tenkara خیلی به درد ایران می خوره و دلیلش نبود تجهیزات تخصصی ماهیگیری فلای فشینگ در ایرانه و هزینه تهیه لوازم فلای فیشینگ و  دلیل دیگرش اینه که تو شمال ایران چوب های ماهیگیری به نام کاسی وجود داره که اصلا همون چوب تنکاراست !!!!


اگه من چوب و چرخ فلای نداشتم حتما یه سیستم تنکارا برای خودم راه می نداختم و باهاش ماهیگیری می کردم البته هنوزم دیر نشده باید تمام سیستم های ماهیگیری رو یه روز برای خودم تهیه کنم . . ..


 سیستم ماهیگیری تنکارا tenkara از چه چیز های تشکیل شده

سیستم ماهیگیری tenkara از یک چوب کاملا شبیه چوب کاسی متشکل شده این چوب هیچ حلقه ای و جود ندارد ولی تلسکوبی می باشد و در هم جمع می شود واین چوب می تونه نصبت به شرایط ماهیگیری کوتاه بلند باشه مثلا 2.70 متر و دیگر اعضای تشکیل دهنده سیستم ماهیگیری تنکارا tenkara نخ فلای می باشد ، همون نخ که در سیستم ماهیگیری فلای فیشینگ به کار می رود ، و یه لیدر و هر طعمه ای که شما دوست داشته باشید استفاده کنید البته فراموش نکنید که سیستم ماهیگیری تنکارا tenkara پپشه های مخصوص این سبک رو داره ولی کو این پشه ها شما اصلا تنکارا کار کن استیمر استفاده کن استیمر خودتو . . .


با یه گره محکم نخ فلای رو به سر چوب متصل کنید البته اکثر چوب های کاسی سرشون یه نخ و جود داره که گره زدن رو برای نخ فلای آسان تر می کند . طول نخ فلای ما نباید 30 متر باشه طول نخ می تونه فقط چند متر باشه به اندازه ای طول نخ رو انتخاب بکنید که در پرواز ها بتوانید نقطه مورد نظر رو در ماهیگیری مورد هدف قرار بدید . مثلا سه متر طول نخ و یک متر طول لیدر می تونه خوب باشه .


من تاحالا تنکارا tenkara کار نکردم ولی اینو بگم بارها شده با چوب و چرخ فلای خودم به صورتی ماهیگیری کردم که هیچ وقت نخی بازو بسته نکردم و همون حکم تنکارا رو برام داشته و در سیستم فلای چرخ بیشتر حکم مخزن نخ رو داره نه چیز دیگه . . .


با چوب تنکارا به راحتی می تونید پرتاب کنید و با هدایت کردن سر چوب ماهیگیری به عقب خودتون نخ رو جمع کنید و مجدد پرتاب کنید و این کار رو بارها انجامم بدید تا ماهی رو صید کنید . از من می پرسید من می گم حتی شناوری هم میشه با این سیستم کار کرد همین رفیق شمالیمون آقای کپور چالی با یه کیف پر از چوب کاسی همیشه با من ماهیگیری می کرد شناوری کار می کرد و فکر کنم تنکارا هم کار میکرد ولی نمی دونست این سیستم من در آوردیش یه سیستم جهانیه . . .


خوب  در این قسمت به مطالب اینترنتی به پردازیم

نوشته شده یه چوب تنکارا می تونه از 12ft  تا  14ft  طول داشته باشه ، چوب های تنکارا بسیار سبک و قابل حمل می باشد ، یک چوب ماهیگیری تنکارا می تونه 3 اونس وزن داشته باشه ، این چوب های تنکارا اکثرا برای ماهیگیری در رودخانه ها ساخته شده


 طول 12ft  یک طول استاندارد برای یک چوب تنکارا می باشد ، در مورد نخ تنکارا و پرواز های نخ گفته شده که در پرتاب نخ از هیچ گونه وزنه ای استفاده نمی شود و قدرت پرتاب توسط اکشن چوب و وزن  نخ فلای انجام می گیرد . گفتن که 3 تا 6 فوت طول نخ کافیه . . .


دوستان به نظر من این سیستم خیلی خیلی ساده هست فقط خلاقیت ماهیگیره که می تونه از این سیستم یه برنامه ماهیگیری محشر به وجود بیاره . . .















تشکر از جناب آقای مهندس حسن دلفروش از راهنمایی ها
ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....