Search This Blog

Wednesday, January 30, 2013

لیدر در سیستم فلای Tenkara

لیدر در سیستم فلای Tenkara

سلام به دوستان عزیز با ادامه سیستم ماهیگیری Tenkara در خدمت شما هستیم در ابتدا در باره سیستم Tenkara  صحبت کردم و بعد از اون در باره بافت پشه ها و معرفی پشه های خاص این سیستم صحبت کردیم و تازه متوجه شدیم لیدر در سیستم  Tenkara هم یه بخش بزرگی در این سیستم رو تشکیل میده و در این مقاله به صورت مختصر به اون می پردازیم و از جناب آقای مهندس حسن دلفروش دوست عزیزم تشکر می کنم به خاطر راهنمای .
مقاله های مرتبط با سیستم تنکارا

سیستم ماهیگیری Tenkara



Floating Tenkara Line by Rigs



در هنگام ماهیگیری یا سیستم تنکارا ما هم می توانیم از پشه های رو آبی استفاده کنیم هم پشه های زیر آبی زمانی که ما از پشه های زیر آبی استفاده می کنیم یا لیدر ما به صورتی سنگینه که به راحتی زیر آب میره یا اونو به موادی آغشته می کنیم که راحت به زیر آب فرو بره ولی زمانی که ما از پشه های رو آبی استفاده می کنیم باید لیدر ما شرایطی داشته باشه که به زیر آب نره و قادر باشه به راحتی پشه را روی آب نگهداره . . . .


اکثر لیدر های سیستم تنکارا در بسته بندی های اماده در بازار وجود دارند که مثلا روی آن نوشته مخصوص ماهیگیری با پشه های رو آبی که لیدر کاملا شناور می باشد و به زیر آب نمی رود و به صورت رنگی می باشد و  دلیل رنگی بودن آن هم دید مستقیم ماهیگیر می باشد و جنس این لیدر ها فلوئوروکربن می باشد مواد بسیار سبکی که به زیر آب نمی روند . . .


در سایتی که این لیدر رو معرفی کرده بود به دیگر خصوصیات این لیدر پرداخته بود مثلا گفته بود که در هنگام پرواز دادن پشه ها در باد این لیدر به راحتی بدون هیچ تغیر مسیری حرکت خود رو ادامه بده و غیره البته می دونید که این لیدر هارو ما نمی تونیم به راحتی پیدا کنیم حتما باید پاشیم بریم ژاپن یه فروشگاه تنکارا اون جا این لیدر ها رو خریداری کنیم ولی به نظر من استفاده از یک نخ نایلون ظریف در لیدر هم می تونه پشه رو آب رو روی آب نگهداره فقط باید لیدر مقاومتی به پشه وارد نکنه و ما با حرکت سر چوب اجازه بدیم پشه با جریان آب حرکت کنه و هیچ مقاومتی به اون وارد نشده .

Tenkara Nymph Line by Rigs





کمی مسئله داره برام پیچیده تر میشه مثل اینکه هر تاکتیکی و هر پشه ای یه لیدر خواص خودشو داره مثلا در همین استفاده از پشه های Nymph در سیستم تنکارا از ریسه مخصوص این کار استفاده می کنند که چند تیکه می باشد و هر تیکه هم به یک رنگ می باشد و تیکه اول از رنگ زرد شروع می شود البته من دلیل رنگی بودن لیدرا اینجا متوجه نمی شوم ولی در اصل یه قانونی تو ماهیگیری وجود داره که زنگی بودن نخ ماهیگیری به ماهیگیر اجازه میده تا طعمه مصنوعی شو در آب دنبال کنه شاید حرکت پشه Nymph در زیر اب در جریان با این لیدر های رنگی به ماهیگیر اجازه میده که پشه خودشو و محل حرکت اونو در زیر آب دنبال کنه و بهترین موقعیت رو برای حرکت پشه Nymph انتخاب کنه در این ریسه بعد از رنگ زرد رنگ صورتی و  نارنجی قرار دارد .



الان که دارم مقاله رو میرم جلو تر خیلی از سئوالاتی که داشتم به جواب اونا رسیدم درسته در این لیدر از رنگ های متفاوتی استفاده شده که هر تیکه با یک گره به هم متصل شده که این گره ها مثلا می تونه یه گره بلود یا خونی باشه و این لیدر و این گره ها و این رنگ بندی ها به شما امکان میده که در هوای کمی تاریک و مه آلود ماهیگیری کنید و به راحتی لیدر خود را به بینید و با انعکاس نور در گره ها و در نخ لیدر به راحتی مکان حرکت نیمفت رو در زیر آب را دنبال کنید و در هوای افتابی که نخ های بی رنگ ناپدید میشوند این نخ های رنگی دیگه به ماهیگیر اجازه می دهد که دیده شود


 البته این رنگ بندی ها و گره ها می تونه فواید بیشتری داشته باشه که یکیش می تونه این باشه این گره ها در لیدر منجرب سریع فرورفتن لیدر در آب بشه زیرا در تاکتیک نمفت ها همه این دسته از پشه ها در زیر آب ماهیگیری صورت میگیره نیمفت ها همان لارو حشرات هستند که در کف آب زندگی می کنند .

Painted Tenkara Level Lines





نکته اساسی که در این لیدر ها به اون پرداختند دید ماهیگیر نصبت به لیدربوده و میزان درخشندگی این لیدرها و پیدا بودند اونا بوده و دورنگ نارنجی و زرد روشن رو معرفی کردند برای بهترین رنگ ها در لیدر برای مشاهده لیدر توسط ماهیگیری  


در این قسمت حتی ما امکان این را داریم که نخ های لیدر بی رنگ خودمان را رنگی کنیم ، در لیدر ها که اکثر سه تیکه می باشند سه سایز متفاوت نخ به کار می رود که اون نخی که به نخ فلای متصله کلف ترین سایز و اون نخ میانی  سایز متوسط و نخی که به پشه متصل میشه نازک ترین زخامت را دارند و دلیل این افزایش پرتاب لیدر و درست فرود آمدن اون بر روی سطح آب هست که شما می تونید با یک قلم نقاشی انهای به رنگ های زرد و نارنچی و پرتقالی رنگ دربیارید . جالبه حتی شما می توانید یک لیدر یک تیکه را با یک رنگ یکی در میون رنگ کنید مانند خط وسط خیابون ها تیکه تیکه .



چه جالب الان متوجه میشم اون حلقه نخ های که تو فروشگاه ای ماهیگیری شیراز می دیدم هفت رنگ بودند کاربردش چیه همیشه با خودم می گفتم خدا این نخ ها چرا اینجوریه چرا هر قسمتش یه رنگه ؟ الان متوجه شدم که اون نخ ها نخ های مخصوص لیدر برای دید ماهیگیر بوده جالبه .


نتیجه پایانی :
همیشه لیدر های نامرعی بهتر از لیدر های رنگی جواب می دهند ولی لیدر های رنگی هستند که فقط ماهیگیر قادر هست رنگ ان را به بینید و در زیر آب این لیدر ها برای ماهیان بی رنگ هستند . و نکته دیگر در لیدر های های چند تیکه این امکان رو ماهیگیر میده که به راحتی تیکه آسیب دیده رو تعویض کنه و به کل لیدر آسیبی نرسه و جند تیکه بودن لیدر ها و انتخاب سایز بندی وانها این امکان رو ماهیگیری می ده در هنگام پرتاب نخ روی هم نیوفته و نخ به صورت کاملا صاف در آب قراربگیره  و فرود خوبی داشته باشه. . .


تنکارا یه سیستم قدیمی ماهیگیر هست و این لیدر ها هم سیستم های قدیمی پیروی می کنه الان تو بازار لیدر های هستند یک تیکه که ابتدا و انتهای این لیدر ها یک سان نیست و ضخامت اون سمتی که به نخ فلای متصل میشه خیلی ضخیمه و اون قسمتی که به پشه متصل میشه خیلی باریکه و درجه بندی این نخ ها روی جعبه آن نوشته شده .

ای بابا درسته فنی بودن خیلی خوبه ولی با این شرایط ماهیگیری که ما داریم با یه لیدر هم پشه رو آبی کار می کنیم هم پشه زیر آبی هم نمفت هم استیمر البته اینو میشه هم پای تنبلی گذاشت هم خلاقیت .
هو یه چوب  تنکارا دست میگیری یه نخ فلای هم به اون متصل می کنی و یه لیدر معمولی راه میوفتی کیلومتر ها کنار رودخونه راه میری همه جای رودخونه رو تست می کنی انواع پشه ها رو تست می کنی حالشو می بری  . . . . . .  اونقدر هم که در بالا نوشته شده تنکارا پیچیده نیست .
تو پیاده کردن تاکتیک ها بد نیست یه بسته  اسپلیت شات (سرب های کوچک زیتونی) هم به همراه داشته باشیم . می وتنیم تاکتیک های زیادی رو با این اسپلیت شات ها پیاده کنیم . یکی از امکانات این اسپلیت شات ها اینه که لیدر و پشه رو بدون هیچ دردسری به زیر آب میبره . . . .

تشکر از جناب آقای مهندس حسن دلفروش از راهنمایی ها
ارادتمند شما ابی فیشر

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....