Search This Blog

Monday, January 14, 2013

کاربرد کلاج در ماهیگیری!! (کلاج قطعه حیاتی در ماهیگیری)


کاربرد کلاج در ماهیگیری!! (کلاج قطعه حیاتی در ماهیگیری)

کاربرد کلاج در ماهیگیری!! (کلاج قطعه حیاتی در ماهیگیری)

به تصویر بالا نگاه کنید آیا تا به حال به این فکر کردید که قطعه شما ر ۹ برای چه چیزی بر روی موتور ماهیگیری نصب شده است و کاربرد آن چیست. فکر کنم کمتر کسی به این چیز ها فکر می کند که این قطعه چیست و کاربرد آن در ماهیگیری چیست . خود من هم تا قبل از اینکه با ماهیگیران حرفه ای آشنا بشم کاربرد این قطعه را در ماهیگیری نمی دانستم و خیلی از تروفه ها را به دلیل کار نکردن با این وسیله در موتور از دست می دادم.

خسته کردن ماهی های بزرگ:

کاربرد کلاج  در ماهیگیری هنر ماهیگیر نامیده می شود شما با کمک کلاج موتور می توانید حتی ماهی به وزن دوبرابر کشش نخ خود را صید کنید. یعنی اگر قدرت کشش نخ شما ۵ کیلو باشد شما با استفاده از کلاج و تنظیمات آن ماهی های تا وزن ۱۰ کیلوگرم را می توانید به راحتی صید کنید به دون پارگی نخ ماهیگیری.

با خود میگویید چه طوری؟

کلاج بر وری اسپول موتور سوار شده است که در تصویر بالا اسپول با شماره ۷ نشان داده شده است کلاج کار های زیادی را انجام می دهد که با حیاتی ترین آنها در این پست آشنا می شوید. کلاج به صورت پیچ و مهر بر روی اسپول سوار شده است که شما می توانید آن را شل و سفت کنید در حالت معمولی همیشه تمام کلاج ها سفت بسته شده است ولی این صحیح نمی باشد. برای مثال شما فکر کنید که نخی را بر روی موتور ماهیگیری خود بستید شماره ۳۰ به قدرت کشش ۴ کیلو در هنگام صید ماهی و جنگندگی با ماهی های بیشتر از این وزن مطمعا نخ ماهیگیری شما پاره می شود خوب کلاج موتور در همین مواقع به کمک ماهیگیر و نخ ماهیگیری می آید شما می توانید کلاج را تنظیم کنید که اگر فشار بیشتر از ۴ کیلو به نخ و چوب وارد شد کلاج به صورت خودکار نخ را آزاد کند و ماهی به هیچ وجه نمی تواند با هیچ ضربه ای نخ یا چوب شما را بشکند یا پاره کند.

در این موقع ماهی به هرجا که دوست دارد با فشار تمام نخ را آزاد می کند و با خود می برد ولی تا اندازه ای می تواند این کار را انجام دهد و دیگر به سادگی خسته می شود و ماهی خسته شده مثلا به وزن ۱۰ کیلوگرم به راحتی بر روی آب شناور می ماند وشما می توانید بانخ ۳۰ به قدرت ۴ کیلوگرم را به آهستگی به کنار خود هدایت کنید.

در پرتاب سرب:

دیگر کاربرد های کلاج در پرتاب سرب می باشد زمانی که شما در پرتاب ضربه محکمی را به چوب وارد می کنید برای پرتاب اگر کلاج سفت باشد احتمال شکستن سرچوب یا پارگی ۱۰۰ ٪ نخ ماهیگیری و جود دارد ولی اگر کلاج در هنگام پرتاب شل باشد دیگر کمتر این اتفاقات می افتد.

در ماهیگیری های انتظاری:

در هنگامی که شما در کنار ساحل دریا یا دریاچه منتظر صید ماهی هستید همیشه کنار چوب خود نیستید حالا اگه شما در ساحل دریا بودید و کنار چوب ماهیگیری خود نبودید یک ماهی مثلا ۵ کیلویی مثل کوسه به قلاب بزنه مطمئن باشید اگه کلاج شل نباشه تمام سیستم ماهیگیری شما را با سرعت تمام به درون آب میکشه در این مواقع است که کلاج شما باید شل باشه که زمانی که ماهی طعمه رو بلعید و فرار کرد نخ رو با خودش به بره نه چوب و چرخ ماهیگیری رو.

در سیستم بیت رانر:

در ماهیگیری با ریسه و سیستم بیت رانر نیز باید کلاج باز باشد تا ماهی به سادگی به تواند طعمه را با خود به برد.


No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....