Search This Blog

Tuesday, January 8, 2013

لانسه کشی یا همون اسپنینگ به زبان خیلی ساده


لانسه کشی یا همون اسپنینگ به زبان خیلی ساده



به صورت داستانی ولی کاملا آموزشی

سلام دوستان عزیز صبح زود پلیس بودم و الان از اداره پلیس به خونه اومدم زمانی که تو اداره پلیس نشسته بودم به جای استرس داشتن به فکر نوشتن این پست و مقاله افتادم واقعا جالبه اون جا به چشم یه پناهدنده که از کشورش فرار کرده به من نگاه می کردند ولی من داشتم تو ذهنم به ماهیگیری و مقاله نوشتن فکر می کردم واقعا حس خوبی بود واقعا برای اولین بار بود که پلیس می دیدم دچار استرس نمیشدم چه پلیس های خوشتیپی. . . .






یادش بیخر اوایل ماهیگیری خیلی از لوازم ماهیگیری رو برای زیبای و کلاسش و پر کردن جعبه لوازم ماهیگیری و از روی اعتیاد می خریدم و اصلا اسمشو هم درست نمی تونستیم بگیم و اصلا نمی دونستیم چی جوری میشه از اون تو ماهیگیری استفده کرد ، همین لانسه ها یا مپس ها یا پرک ها از اون دسته از طعمه ها بودند که همیشه تو جعبه ماهیگیریم بود ولی نمی دونستم که چه جوری کار می کنند و اسم اسپنینگ رو میشنیدم با خودم می گفتم چه اسم جالبی ولی معنی اونو نمی دونستم . . . .



تا اینکه با چند نفر اسپنینگ کار (لانسه کش) آشنا شدم و مخشونو زدم برای ماهیگیری رفتن . . .
رفتیم ماهیگیری یه چوب دوتیکه فوق سنگین داشتم اکشن 350 گرم تو پر که بعد ها رو قابق تو دریا با اون چوب یه کوسه 8 کیلوی گرفتم ، حسابشو کنید من با اون چوب رفتم اسپنینگ . . . .


فهمیده بودم که اسپنینگ یعنی پرتاب و جمع کردن طعمه مصنوعی ولی نمی دونستم چه جوری  ، برای همین تمام نگاهم تو برنامه های ماهیگیری که داشتم به دست دوستان بود که چی می گفت تمام حرفاشونو تو ذهنم ذخیره می کردم تمام اون چیزی که دیدم این بود . . .


سر موتور ماهیگیریشو باز می کرد و لانسه رو پرتاب می کرد انتهای رودخونه و سر چوبشو پایین می گرفت و آروم و یکنواخت جمع می کرد تا لانسه روی آب نیاد و در آخرم  یه ماهی قزل آلای یک کیلوی می نداخت جلوی پای من و چشمام از تعجب گرد می شد . . .
دوستان قبل از این حرفا تو دلم مونده بزارید بگم الان داره برف میاد و تو خونه دارم از پشت شیشه اتاقم بیرونو  برفارو میبینم و تو اتاقم یه عود روشن کردم و یه موسیقی ملایم هم گذاشتم دارم این مقاله رو با حس می نویسم .


خوب کجابودیم ، آها ، چشمام گرد می شد از ماهی های قزل آلای که هی دوستان تن تن می نداخت تو دستو پام . . .
بعد از اون بار  بارها به ماهیگیری و لانسه کشی با طعمه مصنوعی رفتم ولی نتیجه ای نگرفتم و می دونستم که خیلی نکات هست که رعایت نکردم . . .







یه روز بارونی رفتم ماهیگیری همون چوب دریایی روقایقی رو با خودم برده بودم چوب آبی بود و یه موتور 3000 قرمز رنگ و یه نخ 35 و یه لانسه نقره ای با خال های قرمز رنگ و برای اتصال بین لانسه و نخ اصلی از یه هرزگرد استفاده کردم چون دیگه متوجه شده بودم که اینجوری به وسیله این هرزگرد به راحتی می تونم لانسه رو تعویض کنم یا تو جریان آب و گردش لانسه پیج نخ توسط گردش هرزگرد دفع میشه و . . .



خیلی رو سرعت لانسه کار کرده بودم و با یه پرتاب تو یه گودال که روش یه آبشار بود و با جمع کردن اون دیدم چوب ماهیگیری که تو دستمه داره تن تن ویبره میشه تا ماهی رو از آب در نیوردم باورم نشود که بالانسه ماهی قزل آلا گرفتم خیلی خوشحال بودم که به یک فلزی بی حس و بی جون ماهی قزل آلای مهاجم گرفتم و خیلی خوشحال بودم که تونسته بودم نکاتی رو که دوستم به من آموزش داده بود رو انجام بدم . . .


بعد ها چوب تخصصی اسپنینگ تهیه کردم با اکشن 10 گرم و دوتیکه و کاملا سبک و قابل حمل و یه موتور حرفه ای 1000 بسیار سبک تهیه کردم و یه جعبه پر از لانسه با رنگ های مختلف و به صید ماهی های قزل آلا می رفتم ، رنگ لانسه ها مهم نبود فقط رنگ نقره ای لانسه و انعکاس نور اون لانسه برای ماهی مهم بود که بهش فلش بگ نور می گفتند ولی متعصفانه اکثر ماهی های قزل آلای که می گرفتم بر اثر خونریزی شدید یا صدمه دیدن فک و دهانش دیگه قادر به رها سازی اونا نبودم لانسه کشی سیستم حرفه ای هست و زیباست فقط به درد بگیرو رهاکن نمی خوره ولی دیدم دوتا از شاخه های قلاب رو می کنن و تک شاخش می کنن در این شرایط میشه گفت که ماهیگیری لانسه کشی هم میشه جز سیستم های ماهیگیری بگیرو رها کن . . ...


نکات مهم در سیستم لانسه کشی انتخاب مکان مناسب و ایدال زندگی ماهی قزل آلا برای لانسه کشی می باشد و سرعت یک نواخت لانسه که نه به کف برسه و نه گیر کنه نه روی آب به پره و تو یه عمق یکنواخت حرکت کنه سایز نخ هم حدود 30 خوبه و شما نیاز به چوب دوتیکه سبک با اکشن حدود 10 گرم دارید این 10 گرم اکشن تخصصی برای پرتاب لانسه می باشد و موتور هم می توانید به دلخوا سایز 1000 ، 1500 ، 2000 رو انتخاب کنید فقط باید سبک باشد موتور اسپنینگ و 50 یا 60 یا 80 متر نخ 30 رو اسپولش ساپرت کنه کافیه . . .


سکوت و استتار رو فراموش نکند که چون به ماهی ها همیشه در رودخونه ها نزدیک هستید اگه ماهی قزل آلا به ترسه و دچار استرس بشه یا فرار می کنه یه به لانسه  واکنش نشون نمی ده . . .


البته زیاد سخت نگیرید وکلاس نزارید خیلی وقت ها خود من هرزگردم نداشتم مستقیم نخو به لانسه گره زدم یا نخ سایز 30 نداشتم بالای 35 استفاده کردم حتی با نخ 40 هم خیلی لانسه کشی کردم ماهی های زیادی هم گرفتم و لانسه کشی یا اسپنینگ فرمول خواصی نداره لانسه کشی فقط این پرت کن و جمع کن ماهی خودش به لانسه حمله می کنه . . . .



ارادتمند شما ابی فیشر
2013/1/8
اتریش

No comments:

Post a Comment

Kamloops trout on fly

  Kamloops trout on fly I was so happy to catch a 22 inch trout flyfishing and Kamloops this awesome fishing is a way of life for any of us....